جستجو

آیا پودر سیاه دانه سمی است؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

سیاه دانه چیست؟

اطلاعات کلی درباره سیاه دانه

نحوه عملکرد سیاه دانه

اثرات جانبی و عوارض سیاه دانه و ایمنی آن

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

اطلاعات کلی درباره سیاه دانه

سیاه دانه (The Black Seeds) یک گیاه است. مردم بیش از ۲۰۰۰ سال است که از آن برای ساخت دارو استفاده می کنند. این گیاه حتی در مقبره شاه توت نیز دیده شده است.

سابقا از سیاه دانه برای سردرد، دندان درد، گرفتگی بینی، آسم، آرتروز و کرم روده استفاده می شده است. از آن همچنین برای قرمزی چشم (التهاب ملتحمه)، عفونت دسته ای (آبسه) و انگل نیز استفاده می شده است.

امروزه استفاده از سیاه دانه برای آسم، دیابت، فشار خون بالا و بسیاری دیگر از مشکلات استفاده می شود.

 

 

نحوه عملکرد سیاه دانه

شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد سیاه دانه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان، پیشگیری از بارداری، کاهش ورم و کاهش واکنش های آلرژیک کمک کند اما اطلاعات کافی در انسان ها هنوز وجود ندارد.

 

 

 

اثرات جانبی و عوارض سیاه دانه و ایمنی آن

سیاه دانه اگر به مقدار کم به صورت خوراکی استفاده شود، برای مثال به عنوان چاشنی غذا، به احتمال زیاد برای اکثر افراد ایمن خواهد بود. در صورتی که به طور کوتاه مدت از دوز طبی روغن و پودر سیاه دانه استفاده شود، احتمالا ایمن خواهد بود. اطلاعات کافی در خصوص ایمن بودن مقدار بیشتر از اندازه دارویی وجود ندارد. سیاه دانه در صورتی که خورده یا بر روی پوست مالیده شود می تواند جوش های آلرژیک به وجود بیاورد. زمانی که خورده شود می تواند منجر به درد شکم، استفراغ یا یبوست شود. سیاه دانه می تواند ریسک تشنج را در برخی افراد افزایش دهد.

 

 

 

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی

به نظر می رسد سیاه دانه در اندازه غذایی در طول بارداری، ایمن باشد. اما استفاده بیش از حد دارویی می تواند ناایمن باشد. سیاه دانه می تواند انقباض رحم را کند یا متوقف کند. اطلاعات کافی در خصوص ایمنی سیاه دانه در طول شیردهی وجود ندارد. محتاط باشید و از مصرف آن اجتناب کنید.

 

کودکان

روغن سیاه دانه زمانی که خورده شود و اندازه آن مناسب باشد احتمالا در کودکان، ایمن است.

 

اختلال انعقاد خون

سیاه دانه می تواند انعقاد خون را کند کرده و ریسک خونریزی را افزایش دهد. به صورت تئوری، سیاه دانه می تواند اختلال انعقاد خون را تشدید کند.

 

دیابت

سیاه دانه می تواند سطح قند خون را در برخی افراد کاهش دهد. اگر دیابتی هستید و از سیاه دانه استفاده می کنید، مراقب علائم کاهش قند خون باشید و قند خون را با دقت پایش نمایید.

 

فشار خون پایین

سیاه دانه می تواند فشار خون را کاهش دهد. به صورت تئوری، سیاه دانه می تواند فشار خون را در افراد دارای فشار خون پایین، به شدت کاهش دهد.

 

جراحی

سیاه دانه می تواند لخته شدن خون را کند کند، قند خون را کاهش دهد و خواب آلودگی را در برخی افراد افزایش دهد. به صورت تئوری، سیاه دانه می تواند ریسک خونریزی را افزایش دهد و در کنترل قند خون و بیهوشی در طول و پس از عمل جراحی مداخته کند. حداقل دو هفته پیش از جراحی، استفاده از سیاه دانه را متوقف کنید.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه

برگرفته از وبسایت webmd.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب