جستجو

ایمنی و اثر بخشی اوزون تراپی برای درد آتروز زانو

اوزون درمانی زانو

براساس مقاله ای که اخیرا در PLoS One منتشر شده، ازن داخل مفصلی می تواند رهایی از درد، بهبود عملکرد و افزایش کیفیت حیات (QoL) را در بیماران مبتلا به آرتروز زانو ایجاد کند.

مداخله ای که توسط تیمی از محققان برزیلی وابسته به دانشگاه فدرال سائوپائولو هدایت شد، ایمن و موثر گزارش شد. کارلوس سزار لوپز، سرتیم این گروه در مصاحبه ای با Clinical Pain Advisor بیان کرد که “اگرچه گزارش های کلینیکی بسیاری ارائه شده اما هیچ آزمایش کلینیکی رندوم، دوسوکور و پلاسیبو تا امروز انجام نشده است.”

۹۸ بیمار با علائم آرتروز زانو وارد آزمایش شدند و به صورت رندوم برای تزریق داخل مفصلی ازن (۲۰ ug/mL; n=63) یا هوا (۱۰ mL; n=35) یک بار در هفته به مدت ۸ هفته انتخاب شدند. اندازه گیری اثربخشی شامل مقیاس آنالوگ بصری (VAS)؛ شاخص لاکسن که در آن بیماران مبتلا به آرتروز زانو، به درد و عملکرد از ۰ تا ۲۴ امتیاز می دهند؛ تست Timed Up and Go که تعادل و ریسک افتادن بیمار را ارزیابی می کند؛ ابزار سنجش سلامتی SF-36 که QoL را در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ ارزیابی می کند (۰ = بدترین وضعیت سلامتی)؛ شاخص آرتروز دانشگاه های مک‌مستر و وسترن اونتاریو (WOMAC)؛ و اندازه گیری درد سالخوردگی (GPM) می باشد.

 

پس از ۸ هفته درمان، تفاوت های آماری چشمگیری به کمک ازن در شاخص های اثربخشی مشاهده شد. کاهش چشمگیر درد که توسط امتیازات VAS، GPM و WOMAC اندازه گیری شده، در گروه دریافت کننده ازن در مقایسه با گروه دریافت کننده پلاسیبو مشاهده شد (P<0.001). تفاوت ها در WOMAC مخصوصا در انتهای دوره درمان نیز نشان دهنده بهبودی چشمگیر در سفتی مفصل و درگیر شدن در فعالیت های فیزیکی است (P<0.001). شاخص لاکسن نیز کاهشی چشمگیر در درد و بهبود عملکرد را نشان داد (P<0.001) و QoL در رابطه با عملکرد، درد و سلامتی عمومی فیزیکی و ذهنی نیز از لحاظ آماری در گروه دریافت کننده ازن بهتر از گروه دریافت کننده پلاسیبو بود (P<0.001). تفاوت شگرفی میان گروه ها در تست Timed Up and Go مشاهده نشد.

محققان به پزشکان یادآوری کردند که آرتروز زانو در بیش از ۹٫۳ میلیون نفر از افراد بزرگسال آمریکا مشاهده شده و یکی از دلایل اصلی از کار افتادگی است. عوامل کندکننده پیشرفت، کم هستند. ازن درمانی به عنوان درمانی جایگزین در برخی از وضعیت های مزمن نظیر بیماری روماتیسم و آرتروز استفاده شده است.

 

دکتر لوپز می گوید “به نظر من تزریق ازن موثرتر از استفاده از کورتیکواستروئید و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) برای درمان آرتروز زانو است.” او تشریح کرد که ازن مکانیزم عملکردی گسترده تری نسبت NSAID و کورتیکواستروئید دارد و اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی و توانایی برای راه رفتن بدون درد را ایجاد می کند. “ازن متابولیسم سلولی را فعال می کند، سنتز پروستاگلاندین را کاهش می دهد، با کاهش تنش اکسیداتیو از طریق القای سنتز آنزیم های آنتی اکسیدانی سبب عملکرد مناسب سیستم اکسایش-کاهش می شود، و تامین اکسیژن بافت ها را از طریق هموریولوژی، اتساع عروق و تحریک رگ زایی بهبود می بخشد.” دکتر لوپز همچنین افزود که گزار شده ازن به محض بسیج کردن سلول های بنیادین مغز استخوان، مزانشیمی و لایه درون رگی، دارای اثر اعاده کننده است اما هیچ مطالعه ای تا امروز این را نشان نداده است.

دکتر لوپز می گوید حادثه سوراخ شدن که در ۲ بیمار از گروه پلاسیبو و ۱ بیمار از گروه ازن، تنها عارضه جانبی منفی گزارش شده در این مطالعه بود. عوارض منفی، نادر هستند و شامل درد حاد و موقت در زانو در حین استعمال ازن می شود.

محققان نتیجه گرفتند که نتایج آنها دلگرم کننده و تضمینی برای مطالعه بیشتر است.

 

خلاصه و کاربردپذیری کلینیکی

ارزش ازن داخل مفصلی برای رهایی از درد و بهبود عملکرد در بیماران مبتلا به آرتروز زانو در یک آزمایش کلینیکی رندوم، دوسوکور و پلاسیبو تایید شد.

محدودیت ها

براساس گفته دکتر لوپز، محدودیت اصلی این مطالعه، فقدان کنترل معاینه تصویری برای ارزیابی اثر درمان بود.

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه

برگرفته از وبسایت clinicalpainadvisor.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب