جستجو

گفت و گوی اختصاصی سفیر زنده رود با آقای وحید میرزاآقایی محقق و پژوهشگر در حوزه ازن

 

طبیعت سرشار از شگفتی هاست و هر روز کشفی تازه زندگی بشر را متحول می کندیکی از کشف ها که تحول بزرگی در دانش بشری را ایجاد کرد کشف ازن بود. ازن یا همان اکسیژن فعال، امروز از درمان سرطان گرفته تا تصفیه آب و هوا در زندگی بشر نقش داردالبته با اینکه این کشف حیرت انگیز سالهاست در کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد متاسفانه دانشی نو پا در کشور ما به شمار می رود. این دانش به حدی در کشور ما ناشناخته است که بسیاری از دانشگاهیان و دانشمندان ما آشنایی چندانی با کاربردهای ازن ندارند به همین دلیل ما به سراغ مهندس وحید میرزاآقایی محقق و پژوهشگر و مخترع در حوزه ازن رفته ایم تا آشنایی بیشتری با خواص این کشف شگفت انگیز پیدا کنیم .

آنچه در ادامه این گزارش می خوانیدحاصل گفت گوی ما با این پژوهشگر پیشرو کشورمان است.

 

 

تعریف‌های متفاوتی از ازن وجود دارد که بسیاری از آنها هم درست است اما اگر بخواهید ازن را به شکلی ساده به ما معرفی کنید پاسخ شما چیست؟

بسیار زیباست بدانید منشا دانش ازن طبیعت است و خداوند از بدو آفرینش جهان آن را خلق کرد تا انسان و دیگر موجودات بتوانند در این کره خاکی زندگی کنند این فرآورده حیاتی گازی است به نام اکسیژن فعال (Activated Oxygen) که از تعامل خورشید، اکسیژن و انرژی به دست می آید و قانونی در آن وجود دارد که می‌تواند انسان را مقابل آلودگی های میکروبی، ویروسی، باکتری ها ، قارچ ها و دیگر میکروارگانیسم های خطرناک به طور خارق العاده ای محافظت نموده و در صورت مبتلا شدن انسان را بهبود بخشد . ازن تقریباً  ۱۵۴ سال قبل(۱۸۷۵ میلادی) توسط ورنر زیمنس در آلمان کشف شد. جالب است بدانید دانش‌ ازن را کشورهای برجسته اروپایی و آمریکای پس از آلمان شناسایی و تا کنون از آن استفاده و بهره برده‌اند. این کشورها به دلیل اینکه بتوانند بیشترین سود را از انحصار دانش‌ ازن ببرند با هماهنگی بین خود توانستند اطلاع رسانی درباره آن تا بیش از یک قرن جلوگیری کنند.تا زمانی که در سال ۱۹۸۶ به دلیل اختلاف کشورهای آلمان و آمریکا بر سر ثبت کشف دانش ازن به نام خود اقدام به فاش نمودن بخشی از توانایی های آن نمودند و به همین طریق عده ای از متخصصین و عموم مردم از عجایب توانایی دانش ازن آگاه شدند.

 

امروزه بیشترین کاربرد های ازن در چه حوزه هایی است؟

اکسیژن فعال یا ازن دارای قدرت فوق العاده در شناسایی ویروس، میکروب، قارچ، میکروارگانیسم ها و آلودگی های خطرناک بوده و به طرز شگفت انگیزی آنها را تجزیه و نابود می‌کند به طوری که ازن در مبارزه با عفونت های میکروبی، قارچی و ویروسی از جمله برای مبارزه با ایدز، آنفولانزا، هپاتیت، درمان زخم و انواع مختلف بیماری های پوستی فوق العاده عمل می کند. جالب است بدانید در جریان جنگ جهانی اول از ازن یا اکسیژن فعال به عنوان تنها راه حل ترمیم و ضدعفونی زخم استفاده می گردیده است. ولی اکنون جامعه پزشکی در ایران شناخت بسیار کمی نسبت به ازن داشته و هنوز هم خیلی از زخم های کهنه مخصوصا در افراد دیابتی منجر به قطع عضو میشود. جالب‌تر اینکه جهت ترمیم زخم کرم آلمانی ترمیم زخم تبلیغ و پیشنهاد می‌شود. که این کرم نیز خود از ازن تشکیل شده.همچنین نباید تعجب کرد اگر بگوییم  می‌توان با ازن زخم معده و روده را بدون ایجاد کوچکترین عوارضی درمان نمود . نکته مهم اینکه ازن یا همان اکسیژن فعال گازی است ناپایدار و پس از ۲۰ دقیقه خود به مولکول اکسیژن تبدیل می گردد و باعث افزایش اکسیژن نیز می شود. به طوری که پس از استفاده از ازن نه چیزی به طبیعت اضافه و نیز چیزی از طبیعت کم می شود و در یک عملکرد اکسیژن به اکسیژن تبدیل می شود . لطفاً به عملکرد زیبا و شگفت انگیز ازن یا همان اکسیژن فعال در مورد بهداشت دهان و دندان دندان توجه کنید:

-جلوگیری و حذف عفونت ها و پوسیدگی دندان

-حذف سریع بوی بد دهان

-سفید شدن دندان در دوره کوتاه مدت مولکول رنگ مازاد بر روی دندان را تجزیه و از بین میبرد

-جلوگیری و کاهش جرم اطراف دندان

-حذف باکتری های پنهان در فرورفتگی های سطح دهان

حذف آلودگی‌ها در زنجیره غذای تنها از طریق گاز ازن تا مقطع ۹۹% حاشیه امنیت ایجاد می‌کند. به همین منظور از ازن برای پالایش و ضدعفونی ۹۹ درصد آبهای آلوده ،میوه و سبزیجات ، مرغ و گوشت و حتی ابزارهای آرایشی بهداشتی پزشکی و لوازم و البسه کودکان ، لنز چشم ، سر شیشه و پستانک بچه و به طور کل اشیا و هوای محیط اطراف استفاده می شود.

 از آنجایی که قابلیت های ازن در بخش درمان بسیار وسیع و گسترده می باشد مواردی از بیماری هایی که تا کنون بین ۸۰ تا ۹۹% بدون هیچ گونه پیامد و عوارضی درمان گردیده را فقط نام می بریم : آرتریت روماتوئید ،لپوس ارتیماتوزسیستمیک ، اسکلرودری، پلی میوزیت ، فیبروموزیت، اسپوند سیلیت آنکیلوزان، استنوآرتریت(ورم استخوانی -مفصلی)، سندرم ریتر، سپوریازیس، آماس سینوویال، نقرس، کونروکاسینوز، آرتروپاتی ناشی از پیروفسفات ، پری آرتریت کاسیضیه، تاندینمنت، کاسیفیه، کاسینوز و پرولاس دیسک بین مهره ای

 

از کاربردهای بیشتر شناخته شده ازن در تصفیه آب و هواست لطفاً در این مورد بیشتر توضیح دهید.

یکی از کاربرد های شگفت انگیز ازن تصفیه آب است. که البته امروزه بسیاری از شرکتهای آب معدنی و تصفیه خانه های بعضی از شهرها از جمله اصفهان و بعضی از استخر ها از ازن استفاده می کنند اما متاسفانه در بخش شهری شاهد این  هستیم که مردم از دستگاه تصفیه ای استفاده می کنند که خود عامل بیماری است فقط کافیست بدانید فیلترهایی که در این دستگاه به کار برده شده جهت جذب رنگ، بو، طعم ، مزه و مواد ارگانیک محلول در آب می باشد و البته تا اینجا مشکلی به نظر نمی رسد. اما این فیلتر ها مواد ارگانیک را در خود جمع میکنند و عملا انبار و فضایی بسیار مناسب برای رشد ویروس ها، میکروب ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کنند و به صورت یک سهم بسیار خطرناک که هیچگونه طعم، مزه و بویی ندارد در اختیار شما قرار می دهند . اما در مورد کاربرد ازن در تصفیه هوا باید بگویم که این نوع تصفیه را خداوند متعال در چرخه طبیعت قرار داده است . زمانی که در ناحیه یا منطقه ای ابرها  تجمع می‌کنند و باعث خلق رعد و برق می‌شوند، تخلیه الکتریکی قوی بر مولکول های اکسیژن موجود در هوا انرژی لازم را وارد می‌کند و در نهایت ازن یا همان اکسیژن فعال تولید و در محیط رها می‌کند. اکسیژن های فعال کار ضدعفونی و پالایش هوا را به طرز فوق العاده و شگفت انگیزی انجام می دهند. مسلما هر کدام از ما این هوای تازه، مفرح و مطبوع را تجربه کرده ایم. از همه مهمتر اینکه انسان در این شرایط میتواند بوی اکسیژن فعال را حس کند و در واقع بوی تند تازگی هوا همان بوی اکسیژن فعال است . عموما دستگاه تصفیه هوا با جذب آلودگی ها، محیط را پالایش میکنند ، در صورتی که اکسیژن فعال ساختار مولکولی آلودگی‌ها را تغییر داده و مجددا به اکسیژن تبدیل می‌شود. همانطوری که می دانید بشر همواره با تجزیه مجدد انبار آلودگی‌ها در طبیعت مشکل داشته و خود یکی از دغدغه های جوامع می باشد که در این شیوه این معضل به طور طبیعی حل میگردد.

 

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب