جستجو

تاثیر اوزون بر دیسک کمر چگونه است؟

تاثیر اوزون بر دیسک

اوزون ممکن است به درد فتق دیسک بین مهره­ای کمک کند . مطالعات می گوید تزریق این گاز به ستون فقرات می تواند درد کمر را کاهش دهد و تاثیر اوزون بر دیسک را مشاهده نمود، سلین بیلز ۹ مارس ۲۰۰۹ – یک درمان تجربی که شامل تزریق گاز اوزون به ستون فقرات است، نوید رهایی از درد کمر مرتبط با فتق دیسک را نشان می‌دهد. حامیان آن می‌گویند که اوزون درمانی ممکن است یک درمان استاندارد برای شرایط پنج سال آینده در ایالات‌ متحده باشد، اما یک متخصص درد کمر که با WebMD صحبت کرد هنوز قانع نشده است.

 

محققی که از سال ۲۰۰۵ نزدیک به ۵۰ نفر را با ترکیبی از اوزون و اکسیژن درمان کرده‌ است، می‌گوید که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به درد ناشی از فتق دیسک‌ بین مهره ای می‌توانند کاندیدهای خوبی برای روش حداقل تهاجمی باشند. رادیولوژیست مداخله­ای، دکتر کایران مورفی، از دانشگاه تورنتو می گوید که اوزون درمانی حتی می‌تواند به برخی از بیماران کمک کند که از عمل جراحی کمر اجتناب کنند.

مورفی در نشست سالانه انجمن رادیولوژی مداخله­ای در سن دیگو، یافته­ های حاصل از مطالعات خود بر روی حیوانات را ارائه کرد. مطالعات نشان می دهند که اوزون درمانی از طریق ایجاد انقباض در فتق دیسک بین مهره­ای عمل می­کند.

 

 

۱ بیمار از ۱۰ بیمار نیاز به درمان دارند

در حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده در معرض کمر درد در برخی از برهه های زندگی خود هستند، و برای بسیاری از آنها این درد کمر ناشی از فتق دیسک بین مهره ای است.

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بالشتک اسفنجی یا دیسک هایی که به عنوان کمک های جذب کننده ضربه وارده به ستون فقرات عمل می کنند، ملتهب و متورم می شوند و بر اثر انقباض یا شکستن باز می شوند. فتق دیسک ستون فقرات تحتانی می‌تواند باعث درد در پشت و پاها با بی ‌حسی و نقاط ضعف شود که دیسک‌های برآمده بر روی اعصاب نزدیک آن‌ها فشار می‌دهند. حدود نیمی از افراد مبتلا به درد ناشی از فتق دیسک در عرض یک ماه بهبود می یابند و ۹ از ۱۰ در طی سه تا شش ماه بدون درمان جراحی بهبود می یابند.

دکتر اسکات بودین، مدیر مرکز ارتوپدی ایموری (Emory) و مرکز اسپاین (Spine) در آتلانتا، می گوید: “حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به فتق دیسک ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند و حدود ۹۰ درصد از بیمارانی که جراحی شدند، بهبود می یابند.”

اسکات بودین به WebMD می گوید: از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به درد فتق دیسک به تنهایی خود را بهبود می بخشند، ثابت کردند اینکه درمان هایی نظیر اوزون درمانی واقعاً اثر می کنند، دشوار می­باشد. او می‌گوید: تعیین اینکه آیا بیمارانی که درد کمتری گزارش می‌دهند، به این درمان‌ها واکنش نشان می‌دهند یا خودشان بهتر عمل می کنند، دشوار است.

 

 

تاثیر اوزون بر دیسک و اولین استفاده از آن در ایتالیا

مورفی به WebMD می گوید که در سال های اخیر بیش از ۱۴،۰۰۰ بیمار مبتلا به کمردرد تحت درمان با اوزون در اروپا، بیشتر در ایتالیا، جایی که این روش توسعه یافته است، درمان شده اند. او می‌گوید اولین بار در سال ۲۰۰۳ در حالی که در یک کنفرانس پزشکی در ونیز شرکت کرده بود، از این درمان آگاه شد. او می‌گوید: “وقتی اولین بار در مورد آن شنیدم، فکر کردم،” این یا دیوانگی یا نبوغ است.” او به قدری مجذوب این درمان شد که دستگاه انتقال اکسیژن – اوزون را که حدود اندازه یک سیگار است، اختراع و ثبت کرد. تصویربرداری کامپیوتری، سوزن مورد استفاده برای انتقال ازن – اکسیژن به فتق دیسک را هدایت می کند. بیماران به بیش از یک بی‌حسی موضعی نیاز ندارند، و مورفی می‌گوید که بیشتر بیماران او بهبود درد را در عرض ۴۸ ساعت پس از درمان گزارش کرده‌اند.

 

در نشست سن دیگو، مورفی تحلیل خود را از ۱۲ مطالعه شامل بیش از ۸۰۰۰ بیمار تحت درمان با اوزون -اکسیژن در ایتالیا و جاهای دیگر اروپا ارائه کرد. او می گوید که تجزیه و تحلیل نشان می دهد که اوزون درمانی به عنوان جراحی برای کاهش درد ناشی از فتق دیسک، با کمترین میزان عوارض و زمان بسیار سریع تر بهبود می یابد. او می‌گوید: ” من معتقدم که این یک درمان استاندارد خواهد بود، اما من درک می‌کنم که چرا بسیاری از مردم در جامعه (پزشکی) نسبت به این روش در شک و تردید هستند.”

” بودین “یکی از آن افراد است. او می گوید که تا زمانی که مطالعات که دقیق طراحی شده انجام شوند، مفید بودن اوزون درمانی برای درمان درد فتق دیسک هنوز ناشناخته است.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

عنوان مقاله : تاثیر اوزون بر دیسک کمر چگونه است؟

واحد ترجمه سایت

برگرفته از اخبار سلامت WebMD بررسی شده توسط دکتر لوئیس چانگ، در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۹

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

انجمن بین المللی نشست علمی رادیولوژی مداخله ای ۲۰۰۹، سن دیگو، ۷-۱۲ مارس ۲۰۰۹٫

دکتر کایران جی. مورفی، نورورادیولوژیست مداخله ای؛ نایب رئیس و مدیر تصویربرداری پزشکی، دانشگاه تورنتو، انتاریو، کانادا.

اسکات بودین، استاد جراحی ارتوپدی، دانشکده پزشکی دانشگاه ایموری؛ مدیر مرکز ارتوپدی ایموری و اسپاین، آتلانتا؛ سخنگوی آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا.

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب