جستجو

میزان فشار خون نرمال چقدر است؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

عدد فشار خون سیستولیک به چه معناست؟

عدد فشار خون دیاستولیک به چه معناست؟

فشار خون چگونه اندازه گیری می شود؟

چندوقت یک بار باید فشار خون چک شود؟

آیا می توانم فشار خون خود را در خانه چک کنم؟

فشار خون نرمال

آیا تا به حال فکر کرده اید اعداد فشار خون به چه معناست؟ پزشکان به آنها فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) می گویند.

دانستن هر دوی آنها مهم است و می تواند زندگی شما را نجات دهد.

 

عدد فشار خون سیستولیک به چه معناست؟

زمانی که قلب شما می تپد، فشرده شده و خون را از طریق سرخرگ ها به تمام بدن ارسال می کند. این نیرو، فشاری را بر روی عروق ایجاد می کند که همان فشار خون سیستولیک است.

فشار سیستولیک نرمال، زیر ۱۲۰ است.

بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ بالا است.

بین ۱۳۰ تا ۱۳۹، مرحله ۱ فشار خون بالا است (که به آن هایپرتنشن نیز گفته می شود).

۱۴۰ یا بیشتر، مرحله ۲ هایپرتنشن است.

۱۸۰ یا بیشتر، بحران فشار خون است و باید با اورژانس تماس بگیرید.

…………………

یک پیشنهاد ویژه

✔️ دوست عزیز و گرامی یک پیشنهاد خیلی خوب براتون دارم ✔️

.

✔️ اگر واقعاٌ می خواهید به سادگی و مطمئن از شر آلودگی های خطرناک شهری و بیماری های مختلف خلاص شوید و یا اگر نگران آلودگی های خطرناک در آب، هوا، محیط ، موادغذایی و … هستید ! پیشنهاد می کنیم در یک کلاس ۲ ساعته  که فعلاٌ به صورت رایگان در  تهران برگزار می گردد شرکت کنید .

✔️ شمار را با دانش فوق العاده ایی آشنا می کنند که واقعاً می تواند تحولی بزرگی در زندگی شما ایجاد نماید.

✔️ جالبه بدانید علاوه بر اینکه این روش بی نظیر ، آلودگی ها را به خوبی می تواند کنترل نماید ، در بخشی از زمان این کلاس به شما یاد می دهند که چگونه این روش می تواند باعث افزایش فوق العاده سیستم دفاعی و سم زدایی بدن گردد .
✔️ تمام کسانیکه با این روش آشنا می شوند ، واقعاٌ متعجب می شوند چرا در جامعه تقریباٌ هیچ شناختی از آن وجود ندارد ! البته باید بگم این روش خیلی کاربردهای دیگری به جز موارد فوق دارد که در این کلاس با آن آشنا خواهید شد .

….. موضوع کارگاه آموزشی رایگان…..

” توانمندی های خانواده اکسیژن

در بهبود و سلامت زندگی “

برای ثبت نام در این کارگاه آموزشی رایگان اینجا کلیک نمائید

✔️ خودشون به شما زنگ می زنند اگر هنوز کلاس تکمیل نشده باشد با شما هماهنگ می کنند. می توانید همراه هم معرفی کنید.

………………….

 

عدد فشار خون دیاستولیک به چه معناست؟

دیاستولیک یا عدد پایین، فشار در سرخرگ ها است در زمانی که قلب در بین دو تپش در حال استراحت است. این زمانی است که قلب از خون پر شده و اکسیژن دریافت می کند.

فشار خون دیاستولیک نرمال کمتر از ۸۰ است. اما اگر حتی عدد دیاستولیک کمتر از ۸۰ بود، بازهم در صورت اینکه سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ باشد، فشار خون شما بالا است.

۸۰ تا ۸۹ مرحله ۱ هایپرتنشن است.

۹۰ یا بیشتر مرحله ۲ هایپرتنشن است.

۱۲۰ یا بیشتر، بحران فشار خون است و باید با اورژانس تماس بگیرید.

 

اعداد فشار خون شما چگونه ترجمه می شود و آشنایی با رنج و بازه های فشار خون

 

فشار خون چگونه اندازه گیری می شود؟

پزشک یا پرستار، فشار خون شما را با یک ابزار کوچک که به یک بازوبند بادی متصل است اندازه می گیرد. این کار ساده و بدون درد است.

فردی که فشار شما را می گیرد، بازوبند را به دور بازوی شما می بندد. برخی از این دستبندها بر روی ساعد یا مچ بسته می شود اما آنها اغلب خیلی دقیق نیستند.

پزشک یا پرستار از یک گوشی پزشکی برای شنیدن حرکت خون در سرخرگ شما استفاده می کند.

او بازوبند را به مقداری باد می کند که فشار آن از فشار خون سیستولیک بیشتر باشد و دور بازوی شما سفت شود. سپس باد را آزاد می کند. در حین خالی شدن بازوبند، اولین صدایی که از طریق گوشی پزشکی شنیده شود، فشار خون سیستولیک است. صدای آن صفیر مانند است. نقطه ای که صدا از بین می رود، فشار خون دیاستولیک را مشخص می کند.

برای خواندن فشار خون، اول عدد سیستولیک گفته می شود و سپس عدد دیاستولیک. برای مثال، عدد شما ممکن است ۱۲۰ بر روی ۸۰ باشد یا به صورت ۸۰/۱۲۰ نوشته شود.

 

چند وقت یک بار باید فشار خون چک شود؟

اگر فشار خون شما نرمال است (کمتر از ۸۰/۱۲۰)، یا بالا است – فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ یا فشار خون دیاستولیک کمتر از ۸۰ – پزشک شما احتمالا هر ۳ تا ۶ ماه یک بار آن را چک می کند. او احتمالا تغییر سبک زندگی مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی بهتر را توصیه خواهد کرد.

اگر فشار خون بالای مرحله ۱ داشته باشید – ۱۳۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ تا ۹۰ – پزشک ممکن است تغییر سبک زندگی را توصیه کرده و در ۳ تا ۶ ماه آینده مجددا شما را ویزیت کند. یا او می تواند تغییر سبک را توصیه کرده و دارو تجویز کند و شرایط شما را پس از یک ماه مجددا بررسی نماید. این امر بستگی به وضعیت سلامتی و فاکتورهای خطر شما دارد.

فردی با فشار خون مرحله ۲ – ۹۰/۱۴۰ یا بیشتر – به احتمال زیاد دارو دریافت می کند. شما همچنین باید سبک زندگی خود را تغییر داده و بعد از یک ماه مجددا به پزشک مراجعه کنید.

 

آیا می توانم فشار خون خود را در خانه چک کنم؟

پایش فشار خون در منزل برای بسیار از افراد اهمیت دارد مخصوصا اگر فشار خون بالا داشته باشند. این به شما و پزشک کمک می کند که وضعیت درمان را زیرنظر داشته باشید.

اگر پزشک گمان کند که شما دارای سندروم ترس از پزشک هستید ممکن است توصیه کند فشار خود را در منزل چک کنید. استرس حضور در مطب پزشک فشار خون شما را بالا می برد اما زمانی که در منزل هستید، نرمال است.

از پزشک خود بخواهید یک پایشگر فشار خون خانگی سهل الاستفاده را توصیه کند. مطمئن شوید بازوبند به خوبی دور دست شما بسته شده است. اگر دست شما برای بازوبند، بزرگ است، عددی که خوانده می شود ممکن است بیشتر از فشار خون واقعی شما باشد.

شما همچنین می توانید از پایشگر مچی استفاده کنید اما آنها غالبا زیاد دقیق نیستند. از دستورالعمل همراه دستگاه استفاده کنید تا اطمینان ایجاد شود که به درستی در حال استفاده از آن هستید.

بدون توجه به نوع پایشگر فشار خونی که از آن استفاده می کنید، بهتر است آن را به مطب پزشک خود ببرید. شما می توانید نتایج آن را با عددی که پزشک به دست می آورد مقایسه کنید. حداقل ۳۰ دقیقه قبل از تست، از کافئین، دخانیات و ورزش پرهیز کنید.

زمانی که فشار خون خود را در منزل می گیرید، به صورت صاف بر روی صندلی نشسته و پای خود را بر روی زمین قرار دهید. از پزشک یا پرستار بخواهید، روش درست قرارگیری دست برای دستیابی به اعداد دقیق را به شما بگویند.

تست در یک ساعت خاص انجام دهید تا نتایج دارای ثبات و پیوستگی باشند. سپس به فاصله ۱ دقیقه، چندبار دیگر فشار خود را بگیرید و نتایج آن را ثبت نمایید.

این دفترچه را به پزشک خود بدهید تا براساس آن نیاز به تجویز دارو بررسی گردد.

حتی اگر فشار خون شما بالا باشد احتمالا هیچ علائمی نخواهید داشت. به همین دلیل غالبا به این بیماری، قاتل خاموش گفته می شود. اولین نشانه از فشار خون بالا ممکن است حمله قلبی، سکته یا آسیب کلیوی باشد.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

عنوان مقاله : میزان فشار خون نرمال چقدر است؟

واحد ترجمه سایت

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب