جستجو

اوزون تراپی زانو : اثرات تزریق ازن در آرتروز زانو

اوزون درمانی زانو

آزمایشات رندوم کنترل شده می گوید تزریق ازن در زانو می تواند درد را تسکین دهد و کیفیت حیات افراد مبتلا به آرتروز زانو را می توان با اوزون درمانی (ozonetherapy) زانو بهبود بخشید.

دکتر ویرجینیا فرناندز موکا تریویسانی از دانشگاه فدرال سائوپائولو که نتایج ارائه شده در اینجا را در همایش سالیانه کالج روماتولوژی آمریکا در سال ۲۰۱۵ ارائه کرد می گوید “زمانی که نتایج را دیدم شگفت زده شدم.”

 

او همچنین گفت که به نظر می رسد ازن می تواند پروستاگلاندین و سیتوکین را مهار کند و تنش اکسیداتیو را کاهش دهد.

دکتر تریویسانی تشریح کرد که ازن برای سالیان طولانی است که در اروپا برای درمان سرطان، ایدز، پوسیدگی، روماتیسم مفصلی و طیف گسترده ای از سایر بیماری ها استفاده می شود. اگرچه، این روش برای استفاده کلینیکی در برزیل یا آمریکا تایید نشده و فقط مطالعات در حوزه آرتروز گزارش شده است.

او می گوید زمانی که ادبیات پژوهش را مطالعه می کرده، به آن مشکوک بوده است. “نتایج به شکلی غیر عادی خوب بود.”

دکتر تریویسانی و همکارانش برای آزمون فرضیه خود، ۹۸ فرد ۶۰ تا ۸۵ ساله را که معیارهای ACR برای آرتروز زانو داشتند به خدمت گرفتند.

محققان به صورت رندوم، ۶۳ بیمار را برای تزریق ۱۰ میلی لیتر گاز ازن، یک بار در هفته و به مدت ۸ هفته و ۵۳ بیمار را به عنوان گروه کنترلی برای تزریق هوا انتخاب کردند.

دکتر تریویسانی این تیم از یک ابزار مخصوص برای تزریق گاز استفاده کردند. مهم است که از رویه های درست استفاده شود زیرا ازن در صورت استنشاق می تواند سمی باشد.

در ابتدا، سن، جنسیت، سختی مفصل، فعالیت بدنی، فعالیت عملکردی و جنبه های احساسی در هر دو گروه، مشابه بود.

در هفته شانزدهم، درد، عملکرد، سلامت عمومی و کیفیت حیات در گروه دریافت کننده ازن به شکل چشمگیری بهتر از گروه دیگر شد.

دکتر تریویسانی گفت “نتایج بسیار خوبی بود.”

اگرچه، امتیاز سفتی WOMAC فقط در هفته هشتم چشمگیر بود. و هیچ تفاوتی میان هر دو گروه در تست Timed Up and Go که زمان مورد نیاز برای ایستادن، راه رفتن در یک فاصله معین، بازگشت و نشستن در بیمار را اندازه گیری می کند، وجود نداشت. این تست علاوه بر درد و سفتی، تعادل و قدرت را که می تواند نیز ارزیابی می کند که می تواند فقدان تفاوت میان گروه ها را توجیه کند.

 

 

جدول اندازه گیری درد و عملکرد در ۱۶ هفته

تست گروه ازن گروه کنترلی P Value
مقیاس آنالوگ بصری برای درد ۱٫۶۷ ۲٫۵۹ ۰۰۱٫>
اندازه گیری درد سالخوردگی ۲۰٫۴۸ ۴۳٫۵۹ ۰۰۲٫
شاخص لاکسن ۵٫۹۱ ۵٫۳۰ ۰۰۱٫
تست Timed Up and Go ۱۲٫۴۰ ۱۲٫۸۱ ۴۹۸٫
WOMAC
امتیاز درد ۱۳٫۶۱ ۳۱٫۵۷ ۰۰۱٫>
امتیاز سفتی ۴٫۵۱ ۸٫۲۱ ۱۲۸٫
پرسشنامه سلامتی ۳۶ آیتمی
امتیاز محدودیت های فیزیکی ۶۹٫۸۰ ۵۸٫۶۰ ۰۰۱٫>
امتیاز محدودیت های احساسی ۹۱٫۲۰ ۶۴٫۸۰ ۰۰۱٫>

 

تنها اثر جانبی منفی، سوراخ شدن بود که دو مورد در گروه ازنی و یک مورد در گروه کنترلی رخ داد. دو بیمار در گروه ازنی، مطالعه را به پایان نرساندند.

جیمز اودل از گروه آرتروز فیلادلفیا که کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده در همایش فوق الذکر را اداره می کرد می گوید نتایج، غافلگیر کننده هستند.

او گفت “ما می دانیم که ازن می تواند ضد التهابی و آنتی اکسیدان باشد اما مطمئن نبودیم که آنها چگونه آن را تزریق می کنند. من همواره به دنبال چیزی هستم که بتوانم آن را به مفصل تزریق کنم و آن را بهتر نمایم.”

دکتر تریویسانی گزارش کرد که او و همکارانش اکنون در حال استفاده از MRI هستند تا مشاهده کنند آیا ازن بر روی غضروف اثر می گذارد یا خیر!

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت medscape.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب