جستجو

راهنمای اوزون درمانی : نحوه عملکرد، اثربخشی، اثرات جانبی، هزینه ها و نتایج آن

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

اوزون درمانی چیست؟

راهنمای اوزون درمانی : نحوه عملکرد، اثربخشی، اثرات جانبی، هزینه ها و نتایج آن

اوزون درمانی یا اوزون تراپی چه چیزی را درمان می کند؟

چگونه برای ازن درمانی آماده شویم؟

چه اتفاقی در طول درمان رخ می دهد؟

اوزون درمانی یا اوزون تراپی چیست؟

نگاه اجمالی

اوزون درمانی (ozonetherapy) به فرایند استعمال گاز ازن در بدن برای درمان بیماری یا جراحت اشاره دارد. ازن گازی بی رنگ و متشکل از ۳ اتم اکسیژن است. ازن با تحریک سیستم ایمنی بدن برای درمان مسائل پزشکی استفاده می شود. ازن همچنین برای ضد عفونی کردن و درمان بیماری نیز استفاده می شود. در بیمارستان، گاز اوزون درمانی از منابع اکسیژن طبی به دست می آید.

 

 

نحوه عملکرد

اوزون تراپی با مختل کردن فرایندهای ناسالم در بدن عمل می کند. ازن به توقف رشد باکتری های مضر کمک می کند. برای مثال اگر شما عفونت در بدن خود داشته باشید، اوزون درمانی می تواند مانع پخش شدن آن شود، تحقیقات نشان داده است که برای درمان عفونت های ناشی از موارد زیر موثر است:

  • باکتری
  • ویروس
  • قارچ
  • مخمر
  • تک یاختگان

اوزون تراپی همچنین به بیرون راندن سلول های عفونی کمک می کند. به محض اینکه بدن از این سلول های عفونی خلاص شد، شروع به تولید سلول های سالم می کند.

 

 

اوزون درمانی یا اوزون تراپی چه چیزی را درمان می کند؟

برای طیف گسترده ای از مشکلات استفاده می شود.

 

اختلالات تنفسی

افراد با هر نوعی از اختلال تنفسی می توانند گزینه مناسبی برای ازن درمانی باشند. اوزون درمانی با مهیا کردن اکسیژن بیشتر در خون می تواند به کاهش تنش در ریه های شما کمک کند. ریه های شما مسئول تامین اکسیژن برای خون هستند.

آزمایشات کلینیکی بر روی افراد مبتلا به آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) در جریان است.

 

 

 

دیابت

اوزون درمانی همچنین نتایج امیدوارکننده ای در کاهش ریسک عوارض جانبی دیابت از خود نشان داده است. عوارض جانبی معمولا به وسیله تنش اکسیداتیو در بدن ایجاد می شوند. اگر اوزون درمانی بتواند اکسیژن تازه را به خون و بافت ها برساند، افراد دیابتی می توانند خروجی بهتری داشته باشند.

افراد دیابتی همچنین از بهبود اندک زخم ها رنج می برند. براساس یک مطالعه، اوزون تراپی می تواند برای ترمیم پوست و بافت مفید باشد.

 

اختلالات سیستم ایمنی

اوزون درمانی می تواند مزایایی برای افراد دارای اختلالات سیستم ایمنی بدن داشته باشد زیرا می تواند به تحریک سیستم ایمنی کمک کند. یک مطالعه آزمایشگاهی قدیمی در سال ۱۹۹۱ نشان داده است که اوزون درمانی می تواند به طور کامل ویروس HIV را غیر فعال کند. اگرچه مطالعه دیگری هیچ اثر درمانی از ازن درمانی بر روی افراد مبتلا به HIV را نشان نداده است. تحقیقات بیشتری برای استفاده از اوزون درمانی برای درمان HIV مورد نیاز است.

 

چگونه برای اوزون درمانی آماده شویم؟

با پزشک خود درباره بهترین روش برای آماده سازی برای درمان مشورت کنید. یک متخصص سلامت می تواند ازن درمانی را با گرفتن خون از شما، ترکیب آن با ازن و بازتزریق آن انجام دهد.

اگر قرار است اوزون درمانی از طریق خون شما انجام شود، شب قبل از آن به مقدار کافی بخوابید و در صبح صبحانه سالم بخورید. همچنین مقدار زیادی آب بنوشید.

 

 

چه اتفاقی در طول درمان رخ می دهد؟

روش های مختلفی برای دریافت اوزون درمانی وجود دارد و پزشک شما بهترین گزینه را برایتان انتخاب می کند. ازن درمانی می تواند به این سه روش اعمال شود:

مستقیما در بافت: اگر شما برای مشکل یا جراحت حاد به سراغ ازن درمانی بروید، به احتمال زیاد، گاز به طور مستقیم بر بافت آسیب دیده اعمال می شود. گاز در یک پوشش محافظ اعمال می شود.

وریدی: برای درمان اختلالات داخلی نظیر HIV، گاز ازن در خونی که از شما گرفته می شود حل می گردد. سپس خون با گاز حل شده مجددا به صورت وریدی به شما تزریق می شود.

عضلانی: ازن درمانی همچنین به صورت تزریق عضلانی نیز در دسترس است. برای این تزریق، گاز اوزون با خون یا آب استریل ترکیب می شود.

 

اثربخشی

تحقیقات بر روی اوزون درمانی نتایج متفاوتی را نشان می دهد اگرچه بسیاری از نتایج امیدوارکننده است. چندین آزمایش کلینیکی اوزون درمانی بر روی انواع مختلف بیماری ها از HIV گرفته تا آرتروز در جریان است.

یکی از این آزمایشات به تازگی به داروی جدید ازن درمانی دست یافته است که برای کمک به افراد دارای COPD و فیبروز سیستیک موثر است. ازن درمانی همچنین در حال حاضر بر روی افراد دارای آرتروز زانو و سایر بیماری های التهابی آزمایش می شود اما نتایج آن هنوز آماده نیست. افراد دارای کمردرد ناشی از فتق دیسک نیز می توانند از اوزون درمانی منتفع شوند.

 

اثرات جانبی

اوزون تراپی در حال حاضر به طور گسترده استفاده نمی شود و ریسک هایی وجود دارد. گاز اوزون ناپایدار است. این ناپایداری آن را غیر قابل پیش بینی می کند.

متخصصین در هنگام استفاده از ازن درمانی، نهایت احتیاط را انجام می دهند. قرارگیری در معرض غلظت بالای اکسیژن می تواند به گلبول های قرمز آسیب بزند بنابراین اندازه گیری باید دقیق باشد.

با پزشک خود درباره تمام ریسک های احتمالی صحبت کنید و آنها را با مزایای بالقوه این درمان مقایسه کنید. شما باید همچنین در خصوص سایر گزینه های درمانی نیز با پزشک خود مشورت نمایید تا بهترین درمان برای وضعیت شما انتخاب شود.

 

 

هزینه ها

تخمین هزینه اوزون درمانی دشوار است زیرا درمان مبتنی بر وضعیت پزشکی و مدت درمان شما است. شرکت های بیمه معمولا اوزون درمانی را پوشش نمی دهند.

 

چشم انداز

آزمایشات کلینیکی جدید برای اوزون درمانی در جریان است. در یک مطالعه جدید، دانشمندان اوزون تراپی را بر روی موش هایی با آسیب عصبی امتحان کردند و نشان داده شد که درد آنها کاهش می یابد. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نیز نشان داد که ازن درمانی در مبارزه با انواع جدید باکتری ها موثر است.

اوزون تراپی امیدوارکننده است و تحقیقات در جریان است. اگر سوالی در خصوص این درمان دارید با پزشک خود مشورت نمایید.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه

برگرفته از وبسایت healthline.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب