جستجو

میزان چربی خون نرمال چند است؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

کلسترول چیست؟

چرا باید به کلسترول توجه کرد؟

تری‌ گلیسرید چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟

آزمایش‌های چربی خون

درمان این مشکل

چربی خون نرمال (Normal blood lipids)

کلسترول خون، چربی خون و سلامت قلب

کلسترول چیست؟ کلسترول یک ماده مومی چربی مانند است که در جریان خون وجود دارد. این ماده در تمام بافت های بدن موجود است. کلسترول به وسیله کبد تولید می شود و همچنین از غذاهایی با منشا حیوانی نظیر گوشت، مرغ، قند، تخم مرغ و لبنیات نیز استخراج می شود. بدن شما از کلسترول برای ساخت موارد ضروری بدن نظیر دیواره سلول، هورمون و ویتامین D استفاده می کند.

 

چرا باید به کلسترول توجه کرد؟

با اینکه کلسترول برای حیات ضروری است، مقدار بیش از حد آن در خون می تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

کلسترول از طریق جریان خون شما و در ذرات پروتئین/چربی (لیپوپروتئین) جابجا می شود. یک نوع از این ذرات، لیوپروتئین با چگالی پایین (LDL) نام دارد که کلسترول را به بدن می رساند. LDLها غالبا کلسترول بد نامیده می شوند.

نوعی دیگر از این ذره، لیوپروتئین با چگالی بالا (HDL) نام دارد که به حذف کلسترول از جریان خون کمک می کند. HDLها غالبا کلسترول خوب نامیده می شوند. مقدار بالای HDL (بالاتر از ۶۰) به عنوان عامل محافظ در مقابل بیماری قلبی شناخته می شود.

اگر مقدار اضافی از LDL در خون شما وجود دارد، پلاک های مومی شکل می تواند در دیواره عروق شما شکل گیرد که باعث تنگ شدن آنها می شود. در طول زمان، عروق با این پلاک ها دچار آسیبم ی شود و مستعد لخته شدن خون می گردد. به این حالت، بیماری قلبی عروقی می گویند. لخته خون در قلب می تواند منجر به حمله قلبی شود. لخته در مغز می تواند باعث سکته مغزی شود.

 

————

یک پیشنهاد بسیار خوب برای شما داریم

“ای کاش این مطلب را زودتر می دانستم”

با یک روش بی نظیر دیگر آشنا شوید مطالب زیر را حتما مطالعه و پیگیری نمایید

روش ازن یا اکسیژن فعال

روشی بی نظیر ، که به سادگی و بدون هیچ گونه عوارضی می توان چربی خون را کنترل کرد.

اما نکته جالب اینجاست که توانایی این روش توانمند در حل مشکل چربی خون تنها یکی از هزاران کاربرد های آن در بهداشت و درمان می باشد ، که امروزه در دنیا از آن بسیار استفاده می شود . این روش بی نظیر به گونه‌ای در موجودات زنده تاثیرگذار است که انسان می تواند به سادگی در موارد زیر از آن بهره مند شود .
۱ . مصارف عمومی ، بهداشت فردی و شخصی :
مانند رفع آلودگی ها در آب ، هوا ، محیط ، مواد غذایی ، لوازم و تجهیزات و ….
۲ . بهداشت و درمان بیماریها از پیشگیری تا درمان مانند :
کاهش قند خون و کنترل دیابت ، درمان بیماری های مزمن ، ترمیم و درمان زخم ها از ساده تا پیشرفته ، بیماری های مفاصل ، انواع دیسک تا کاهش درد ، سرطان ، پسوریازیس ، رفع چاقی ، زیبایی پوست و مو ، افزایش سیستم دفاعی بدن تا جوان سازی و طول عمر ، پاکسازی و بهداشت دهان و دندان با امکان نگهداری دندان ها تا پایان عمر و کاربردهای بسیار زیادی که کارشناسان اعتقاد دارند که با استفاده از این روش می توان تا ۹۰ درصد بیماری ها را پیشگیری و تا ۴۰ درصد بیماری ها را پوشش درمانی داد .
۳ . کاربردهای عالی در رفع آلودگی ها در صنعت

پیشنهاد ویژه

البته می توانید برای آگاهی کامل و شناخت این روش ارزشمند در همایشی که هم اکنون در کشور در حال برگزاری هست با موضوع  : ” توانمندی های خانواده اکسیژن در بهبود و سلامت زندگی  ” شرکت کنید .

همایش آموزشی رایگان

————

تری‌ گلیسرید چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟

تری گلیسرید نام علمی شکل متداولی از چربی است که هم در بدن و هم در غذا یافت می شود. تری گلیسریدها به ذرات لیپوپروتئین در خون متصل می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که افزایش تری گلیسرید، یک عامل مستقل ریسک برای بیماری سرخرگ کرونری (CHD) است. برخی لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسرید می توانند منجر به تشکیل پلاک در سرخرگ ها شوند.

 

توصیه های آزمایش:

کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده و کالج آمریکایی پزشکان پیشنهاد می کنند که چک کردن کلسترول در سن ۳۵ سالگی برای مردان و ۴۵ سالگی برای زنان آغاز شود. برنامه آموزش ملی کلسترول ایالات متحده (NCEP) پیشنهاد می کند که تمام بزرگسالان بالای ۲۰ سال، آزمایش پروفایل ناشتای چربی بدهند. پروفایل چربی شامل کلسترول کل، LDL، HDL و تری گلیسرید است. متخصصان توصیه می کنند که پروفایل چربی برای یک فرد نرمال هر ۵ سال یک بار تکرار شود.

 

سطح مطلوب و بازه چربی خون:

کلسترول کل:

کمتر از ۲۰۰ mg/dL = مطلوب

۲۰۰-۲۳۹ mg/dL = مرزی

۲۴۰ mg/dL و بالاتر = زیاد

کلسترول LDL:

کمتر از ۱۰۰ mg/dL = بهینه

۱۰۰-۱۲۹ mg/dL = نزدیک/بالای بهینه

۱۳۰-۱۵۹ mg/dL = مرزی

۱۶۰-۱۸۹ mg/dL = زیاد

۱۹۰ mg/dL و بالاتر = خیلی زیاد

کلسترول HDL:

زیر ۴۰ mg/dL = زیر حد بهینه (کم)

۶۰ mg/dL و بالاتر = بهینه (زیاد)

تری گلیسرید:

کمتر از ۱۵۰ mg/dL = نرمال

۱۵۰-۱۹۹ mg/dL = مرزی

۲۰۰-۴۹۹ mg/dL = زیاد

۵۰۰ mg/dL و بالاتر = بسیار زیاد

پیشنهاد

 

دانشی فواید-ازن-درمانی

 

قند-خون-نرمال

 

پیشنهاد ویژه

عامل های اصلی ریسک بیماری قلبی عروقی و کاهش دهنده ریسک:

برخی عوامل (نظیر سابقه خانوادگی، سن و جنسیت) را نمی توان تغییر داد اما می توانید تغییراتی در سبک زندگی خود به وجود آورید تا به کاهش ریسک کمک کنید.

استعمال دخانیات به شدت ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهد.

فشار خون بالا: فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ mmHg ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد و باید کنترل گردد.

دیابت ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهد. انجمن قلب آمریکا راهنمایی برای ریسک دیابت و ابزارهای مدیریت آن را ارائه داده است.

افزایش LDL (بالاتر از ۱۹۰ mg/dL) و تری گلیسرید عوامل ریسک به وجود آمدن بیماری سرخرگ کرونری هستند.

فقدان فعالیت بدنی: نرمش های روزانه می تواند به کاهش سطح کلسترول و افزایش مقدار HDL در بدن شما کمک کند. افرادی که مرتبا ورزش می کنند ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند، حتی اگر سطح چربی خون آنها تغییری نکند.

اضافه وزن: با هر پوند اضافه وزن، بدن باید حجم خون و تعداد مویرگ ها برای خون رسانی به بافت چرب را افزایش دهد. حفظ دائمی وزن مناسب نیازمند تغییر در عادات غذایی، الگوهای تمرینی و نگرش ها است.

رژیم غذایی: رژیم غذایی مملو از کلسترول و چربی اشباع شده، ریسک گرفتگی دیواره داخلی عروق را افزایش می دهد. با توصیه های زیر، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

  • کاهش مصرف چربی های اشباع شده تا ۱۵-۲۰ گرم در هر روز (کمتر از ۷ درصد از کالری روزانه)
  • کاهش مصرف کلسترول تا ۲۰۰ میلی گرم یا کمتر در هر روز
  • مصرف ۲۰-۳۰ گرم فیبر در هر روز. فیبر در غذاهای گیاهی وجود دارد (میوه، سبزی، حبوبات و غلات)
  • استفاده از لبنیات بدون چربی
  • مصرف کمتر گوشت و مرغ
  • مصرف ماهی هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند نظیر سالمون، ماکرل و هالیبوت دو بار در هفته. اسیدهای چرب امگا۳، تری گلیسرید و لخته شدن خون را کاهش می دهند.
  • مصرف مارگارین های غنی از استانول و استرول نظیر Take Control و Benecol را که مورد تایید FDA هستند مد نظر داشته باشید. روزانه ۲ گرم از اینها را مصرف کنید.

سن: مردان بالای ۴۵ و زنان بالای ۵۵ سال در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستند.

سابقه خانوادگی بیماری سرخرگ کرونری پیش از موعد، مخصوصا در مردان درجه اول خانواده با سن کمتر از ۵۵ سال و در زنان درجه اول خانواده با سن کمتر از ۶۵ سال، ریسک ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

درمان:

چه زمانی باید از دارو استفاده شود؟ این سوال باید از پزشکی که در جریان سابقه سلامتی شما است پرسیده شود. ارزیابی وضعیت شما برای توسعه بیماری قلبی عروقی می تواند به تعیین تناسب و شدت نوع درمان کمک کند. چندین عامل خطرزا یا شرایطی که از ابتدا موجود بوده (حمله قلبی یا سندروم متابولیک پیشین) می تواند در افزایش شدت درمان یا تسریع آن اثر بگذارد.

آزمایش‌های چربی خون

کلسترول کل (TC)

مستقیما با خطر بیماری قلبی و گرفتگی عروق در ارتباط است.

مقادیر هدف:

  • ۷۵-۱۶۹ mg/dL برای افراد زیر ۲۰ سال
  • ۱۰۰-۱۹۹ mg/dL برای افراد بالای ۲۱ سال

آماده سازی:

این آزمایش را می توان در هر زمانی از روز و بدون ناشتا بودن انجام داد. اگرچه، اگر این آزمایش به عنوان بخشی از پروفایل چربی کل باشد، نیاز به ۱۲ ساعت ناشتا بودن دارد (بدون غذا و نوشیدنی، به جز آب). برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه، حداقل تا دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، صدمه یا بارداری برای چک کردن سطح کلسترول صبر کنید.

کلسترول نوعی چربی است که در خون شما یافت می شود. کلسترول توسط بدن شما ساخته می شود و همچنین از غذایی که می خورید می آید (محصولات حیوانی). کلسترول برای حفظ سلامتی سلول های شما لازم است. کلسترول بیش از حد منجر به بیماری سرخرگ کرونری می شود. سطح کلسترول خون شما با غذایی که می خورید یا با وضعیت ژنتیکی شما (به ارث رسیده از سایر اعضای خانواده) مرتبط است.

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب

سطح بالای آن با کاهش خطر بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است.

مقدار هدف:

  • بیش از ۴۰ mg/dL

آماده سازی:

این آزمایش را می توان در هر زمانی از روز و بدون ناشتا بودن انجام داد. اگرچه، اگر این آزمایش به عنوان بخشی از پروفایل چربی کل باشد، نیاز به ۱۲ ساعت ناشتا بودن دارد (بدون غذا و نوشیدنی، به جز آب). برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه، حداقل تا دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، صدمه یا بارداری برای چک کردن سطح HDL صبر کنید.

HDL یک لیپوپروتئین است (ترکیبی از چربی و پروتئین) که در خون یافت می شود. به آن کلسترول خوب می گویند زیرا کلسترول اضافی را از خون جمع می کند و آن را به کبد می رساند. سطح بالای HDL با کاهش خطر بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است.

لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) یا کلسترول بد

سطح بالای آن با افزایش خطر بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است از جمله بیماری سرخرگ کرونری، حمله قلبی و مرگ. کاهش سطح LDL هدف درمانی اصلی برای داروهای کاهش دهنده کلسترول است.

مقادیر هدف:

  • کمتر از ۷۰ mg/dL برای افراد دارای بیماری قلبی و گرفتگی عروق و برای سایر بیماران با ریسک بسیار بالای بیماری قلبی (آنهایی که دچار سندروم متابولیک هستند)
  • کمتر از ۱۰۰ mg/dL برای بیماران پرخطر (برای نمونه، برخی بیماران که چندین عامل ریسک بیماری قلبی را دارند)
  • کمتر از ۱۳۰ mg/dL برای افرادی که دارای ریسک اندکی برای بیماری سرخرگ کرونری هستند

آماده سازی:

خون باید بعد از ۱۲ ساعت ناشتا گرفته شود. برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه، حداقل تا دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، صدمه یا بارداری برای چک کردن سطح LDL صبر کنید.

LDL یک لیپوپروتئین است (ترکیبی از چربی و پروتئین) که در خون یافت می شود. به آن کلسترول خوب می گویند زیرا کلسترول را از خون جمع می کند و آن را به سلول ها می رساند. سطح بالای LDL با افزایش خطر بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است.

 

تری‌گلیسرید (TG)

تری-گلیسیرید

در افراد چاق و بیماران دیابتی دچار افزایش می شود. سطح TG با خوردن قند و شکر یا نوشیدنی های الکلی افزایش می یابد. با بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است.

مقدار هدف:

  • کمتر از ۱۵۰ mg/dL

آماده سازی:

خون باید بعد از ۱۲ ساعت ناشتا گرفته شود. برای به دست آوردن دقیق ترین نتیجه، حداقل تا دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، صدمه یا بارداری برای چک کردن سطح TG صبر کنید.

تری گلیسرید نوعی چربی موجود در خون است. مقدار آن تحت تاثیر خوراکی هایی نظیر قند و شکر، چربی یا الکل است اما می تواند به وسیله اضافه وزن، داشتن بیماری تیروئید یا کبد و شرایط ژنتیکی نیز افزایش یابد. سطح بالای TG با افزایش خطر بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است.

این اطلاعات درباره آزمایش و رویه های آن ممکن است شامل دستورالعمل های خاص کلینیک کلیولند باشد. لطفا با پزشک درباره اطلاعات مربوط به آزمایش خود مشورت کنید.

 

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب