جستجو

درمان دیسک گردن و مدیریت درد گردن در خانه

درمان دیسک گردن

بیماری دیسک گردنی شایع ترین علت درد گردن است. این اتفاق به وسیله ناهنجاری در یک یا چند دیسک که مانند کوسن میان استخوان های گردن (مهره ها) قرار گرفته اند رخ می دهد. زمانی که یک دیسک معمولا به علت ساییدگی یا زوال یا به علت فتق آسیب می بیند، می تواند از طریق التهاب یا اسپاسم عضلانی سبب درد گردن شود. در موارد شدید، درد و بی حسی در دستان به وجود می آید.

با اینکه مسکن ها، فیزیوتراپی، کشش گردن و جراحی به عنوان راه حل آخر می تواند به کاهش درد گردن کمک کند اما درمان های خانگی نیز وجود دارد که به شما برای رهایی از درد و تسریع درمان کمک می کند.

 

نکته ۱: سخت نگیرید !

اگر شما همانند اکثر مردم هستید احتمالا زندگی شلوغ و ملتهبی دارید. اما اگر مبتلا به بیماری دیسک گردنی هستید و درد گردن شما زیاد شده است، مهم است که موقتا شدت فعالیت های خود را کاهش دهید. در زمان استراحت، یک وضعیت مناسب را انتخاب کنید؛ وضعیتی که کمترین درد گردن را به همراه داشته باشد. شما می توانید یک حوله حلقه شده یا یک بالش را زیر گردن خود قرار دهید تا گردن شما در حالت طبیعی قرار گیرد. اگرچه استراحت به معنای ماندن دائمی در رختخواب نیست. بی حرکت ماندن برای بیش از یک یا دو روز می تواند مضر باشد زیرا عضلات حمایت کننده از گردن شما را از حرکت باز می دارد و درد گردن را در طولانی مدت افزایش می دهد. در زمان درمان گردن، سطح فعالیت های خود را به شکلی تنظیم کنید که احساس راحتی داشته باشید. هرچه سطح بهبود افزایش می یابد، شما هم سطح فعالیت های خود را بیشتر به حالت نرمال نزدیک کنید.

 

نکته ۲: از سرما / گرما استفاده کنید

مردم معمولا با معمای سرما/گرما مواجه می شوند: از کدامیک باید استفاده کرد؟ عموما توصیه می شود ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از صدمه از یخ برای کاهش تورم استفاده شود و پس از آن از گرما برای شل کردن عضلات و بهبود سفتی و سختی. اما در بیماری دیسک گردنی، نه گرما و نه سرما نمی توانند به اندازه کافی نفوذ کنند تا التهاب را از بین ببرند بنابراین از هر کدام که راحتتر هستید استفاده کنید. صرفنظر از اینکه شما گرما را انتخاب می کنید یا سرما، فقط ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید و سپس حداقل به مدت ۴۰ دقیقه گردن خود را آزاد بگذارید. یخ یا منبع گرما را در حوله بپیچید؛ هیچوقت آن را مستقیما بر روی گردن پوست خود قرار ندهید وگرنه دچار سوختگی خواهید شد.

 

نکته ۳: کشش

زمانی که به اندازه کافی احساس بهبود داشتید و پزشک شما نیز مجوز داد، از تمرین های کششی برای رهایی از درد گردن و بهبود انعطاف پذیری استفاده کنید.

بهتر است این تمرینات پس از گرم کردن عضلات با حمام، وان یا حوله گرم انجام شود.

در اینجا چند حرکت کششی ساده برای بیماری دیسک گردنی آمده که می توانید در خانه انجام دهید:

  1. آرام سر خود را به سمت چپ بچرخانید. با دست چپ فشار اندکی به چانه خود وارد کنید تا سر شما کمی بیشتر بچرخد. ۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس سر خود را به آرامی به سمت مرکز بیاورید. این کار را برای سمت راست نیز انجام دهید.
  2. سر خود را به سمت چپ کج کنید و تلاش کنید گوشتان به شانه بچسبد. با دست چپ فشار ملایمی به شقیقه خود وارد کنید.۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و با سمت راست تکرار کنید.
  3. سر خود را به جلو خم کنید و سعی کنید چانه شما، سینه را لمس کنید. در هنگام انجام این کار شانه ها را شل کنید. ۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و تکرار کنید.
  4. به پشت دراز بکشید، زانوهای خود را خم کنید و بالشی زیر سر و گردن خود قرار دهید. سر خود را کمی به سمت جلو ببرید به شکلی که انگار در حال گفتن “بله” هستید. ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و به حالت اول برگردید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید.

اگر در انجام هر کدام از اینها احساس ناخوشایند شدیدی داشتید، فورا آن را متوقف کنید.

 

نکته ۴: تکان بدهید

تحقیقات نشان می دهد که ورزش روشی موثر برای درمان درد گردن است. بنا بر یک مقاله در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا، زنان دارای درد مزمن گردن که تمرینات تقویت و پایداری را با استفاده از بندهای کشی و وزنه های سبک انجام می دهند، درد گردن آنها به طور چشمگیری کاهش می یابد. همچنین مهم است که فرد به طور کلی فعال باشد. ۳۰ دقیقه تمرین ایروبیک (پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا) هر روز می تواند عضلات شما را قوی نگه دارد. بهبود جریان خون ناشی از ورزش می تواند ستون فقرات شما را تغذیه کند و به سالم ماندن آن کمک نماید. با پزشک، فیزیوتراپ یا مربی شخصی خود که تجربه کار با افراد دارای درد گردن را دارد صحبت کنید تا بهترین تمرین ها برای شما تعیین شود.

 

نکته ۵: از رخوت خارج شوید

وضعیت نامناسب، عاملی مهم در درد گردن است. در هنگام نشستن، ایستادن یا بلند کردن اشیا به وضعیت خود توجه کنید. همواره تلاش کنید سر و گردن خود را مستقیم نگه دارد و مطمئن شوید از کمر شما پشتیبانی می شود. زمانی که پشت میز خود نشسته اید، برای مثال رایانه باید هم سطح چشم شما باشد و صندلی باید دقیقا در پشت کمر قرار گیرد (به عبارت دیگر سر خود را به رایانه نچسبانید). ماوس شما باید در جایی قرار گیرد که مجبور نشوید برای گرفتن آن هر بار دست خود را دراز کنید. زمانی که می خواهید چیزی را بلند کنید به سمت جلو خم نشوید. به جای آن، زانوهای خود را خم کنید و کمر خود را صاف نگه دارید. این کار از شما در مقابل درد کمر نیز محافظت می کند.

 

 

منبع :

https://www.webmd.com/

 

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب