جستجو

راهنمای جامع خواص و فواید روغن سیاه دانه و مصارف آن در بیماری ها

فواید روغن سیاه دانه

درمان های طبیعی ساده بسیار زیادی با گذشته ای طولانی وجود دارد که در عصر جدید به طور کلی نادیده گرفته شده است. از خواص بهبوددهنده سلامتی (و رشد دهنده مو) روغن کرچک گرفته تا سرکه سیب، درمان های طبیعی جایگاهی مهم در حفظ سلامتی دارند. یکی از آنها روغن سیاه دانه است.

با توجه به پیشرفت های شگفت انگیز در داروسازی و بهداشت، بسیاری از این درمان های طبیعی کنار گذاشته شده اند. قطعا زمان و مکانی برای دارو وجود دارد اما امروزه تحقیقات به ما در درک مکانیزم این درمان های طبیعی که توسط نسل های پیشین به کار گرفته می شدند کمک می کند.

اکثر پزشکان مخصوصا پزشکان حوزه پزشکی عملکردی و درمان های طبیعی، موفقیت را در ترکیب درمان های مرسوم با روش های طبیعی جستجو می کنند. یکی از این درمان های قدیمی که امروزه محبوبیت خود را بازیافته، روغن سیاه دانه است.

 

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن دانه کومین (گاهی اوقات با نام روغن گشنیز سیاه یا روغن سیاه نامیده می شود) از گیاه نایجلا ساتیوا گرفته می شود که بومی آسیا است. مطالعات اخیر بر روی این روغن به شدت قدرتمند نشان می دهد که این ماده می تواند در مبارزه با باکتری های قدرتمندی نظیر MRSA یا هلیکوباکتر پیلوری و در بیماران سرطانی مفید باشد.

این گیاه از نظر فنی بخشی از خانواده آلالگان است و دانه های کوچک، سیاه و هلالی شکل دارد. تاریخچه مصرف سیاه دانه به زمان توت شاه در مصر باستان بر می گردد. گفته می شود کلئوپاترا برای زیبایی پوست و مو از روغن دانه کومین استفاده می کرده و بقراط برای مشکلات گوارشی به سراغ آن می رفته است.

اکنون بالغ بر ۶۰۰ تحقیق بر روی این ماده نشان دهنده اثرات روغن سیاه دانه است و تحقیقات قابل توجهی در خصوص استفاده از این روغن برای بیماری های خودایمنی در جریان است. ترکیبات فعال آن یعنی تیموکینون و نگینال بلورین بیش از همه مورد مطالعه قرار گرفته اند اما این روغن شامل این مواد نیز می باشد: اسید میریستیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک، اسید پالمیتولئیک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک، اسید آراشیدونیک، پروتئین و ویتامین های B1، B2، B3، کلسیم، فولات، آهن، مس، روی و فسفر.

 

مصارف و فواید روغن سیاه دانه

مطالعات نشان داده است که روغن سیاه دانه می تواند برای موارد زیر مفید باشد:

آسم و آلرژی

چندین مقاله نشان داده است که روغن سیاه دانه دارای اثرات ضد آسمی است و با توجه به علت آسم، گاهی اوقات موثرتر از درمان های مرسوم عمل می کند. همین خواص آن را برای رهایی از آلرژی در بسیاری از افراد سودمند می کند.

 

اگزما و پسوریازیس

روغن سیاه دانه برای مشکلات پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می شود. این ماده به کاهش التهاب و بهبود سرعت درمان کمک می کند.

 

گوارش

دانه نایجلا ساتیوا، ضد نفخ هستند بدان معنا که به گوارش کمک می کنند و می توانند گاز، نفخ و درد شکم را کاهش دهند. روغن سیاه دانه گاهی اوقات برای رهایی از انگل های روده ای نیز استفاده می شود. در مطالعات اولیه نشان داده شد که این روغن مانع رشد سلول های سرطانی روده بزرگ می شود بدون اثرات جانبی منفی.

 

کاندیدا و قارچ

روغن سیاه دانه در مبارزه با عفونت های کاندیدا و قارچی در سیستم گوارش و در پوست مفید است.

 

سرطان

تحقیقات نشان داده است که ترکیبی به نام تیموکینون در روغن سیاه دانه به القای آپوپتوز (مرگ سلول) در سلول های لوسمی کمک می کند و تحقیقات دیگری همین اثر را در سلول های سرطان پستان، سلول های تومور مغزی، سرطان پانکراس، سرطان دهانه رحم و حتی سلول های سرطان دهان و باکتری های ایجادکننده کرم خوردگی نشان داده اند. این روغن گاهی اوقات به عنوان محافظ طبیعی در مقابل خطر اشعه نیز توصیه می شود و در کنار درمان های مرسوم استفاده می گردد.

 

سلامت قلب

تیموکینون در دانه های نایجلا استیوا اثر محافظتی برای قلب دارد و سطح کلسترول سالم را افزایش داده و به نرمال کردن فشار خون کمک می کند.

 

MRSA و هلیکوباکتر پیلوری

مقاله ای در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که روغن سیاه دانه برای بیمارانی با عفونت هلیکوباکتر پیلوری (بدون زخم) موثر است. مطالعات همچنین نشان داده است که این ماده در مقابل MRSA نیز موثر است.

 

سلامت سیستم ایمنی

سیاه دانه روشی منحصر به فرد برای پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان، اسیدهای سودمند و ویتامین های گروه B است و به سیستم ایمنی کمک می کند اما متفاوت از گیاهان دارویی دیگر نظیر آقطی و مخروط سانان که استفاده از آنها در بیماری خودایمنی نیازمند احتیاط است عمل می نماید. به نظر می رسد سیاه دانه سیستم ایمنی را متعادل می کند یعنی عملکرد ایمنی را افزایش می دهد اما آن را به سمت واکنش نشان دادن به بافت های سالم بدن سوق نمی دهد.

سالها است از این روغن در درمان های جایگزین HIV استفاده می شود و غالبا در انجمن های بیماری خودایمنی توصیه می گردد. من اولین بار زمانی که در حال تحقیق بر روی بیماری خودایمنی تیروئید خود بودم، مطالعه بر روی روغن سیاه دانه را مشاهده کردم.

 

پوست و مو

از این روغن به صورت موضعی برای نرم کردن پوست سفت و خشک نیز استفاده می شود و به افزایش رشد مو کمک می کند. برخی مطالعات حتی گفته اند که این ماده می تواند درمانی بسیار سودمند برای زخم ها باشد و مانع تبدیل زخم به جراحت شود.

 

 

مشکلات روغن سیاه دانه

روغن هر گیاه یا دانه ای از جمله روغن دانه کومین اگر به درستی استخراج، فرآوری یا بسته بندی نشود می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. اگر این عوامل به خوبی پیش نروند، روغن ضعیف می شود و بسیار مهم است که روغن در بطری شیشه ای و تیره بسته بندی شود.

 

 

روغن دانه کومین: به دنبال چه باشیم ؟

روغن دانه کومین، قابل جذب ترین و تغلیظ شده ترین شکل و با توجه به تحقیقات من، موثرترین روش برای مصرف سیاه دانه است. لازم است اطمینان حاصل کنید که روغن از منبعی با کیفیت و ترجیحا دارای شرایط زیر باشد:

  • ارگانیک
  • بدون استفاده از عصاره گیرهای شیمیایی
  • بدون افزودنی یا روغن های رقیق کننده
  • محافظت شده در مقابل تضعیف به وسیله شیشه مقاوم به نور و هوا

روغن دانه کومین محصولی خوراکی است که حاوی ترکیبات تغلیظ شده است که می تواند محافظ سلامتی باشد. همانند هر خوراکی دیگر، از با کیفیت بودن برند و عدم وجود افزودنی های مضر مطمئن شوید.

 

 

چگونه روغن سیاه دانه را مصرف کنیم ؟

ما یک قاشق غذاخوری از این روغن را دوبار در روز می خورم. من همچنین آن را به لوسیون، شامپو و سم زدای مو و محصولات پوستی اضافه کرده ام و نتایج بسیار خوبی گرفته ام.

سخن آخر درباره روغن سیاه دانه

روغن دانه کومین یک خوراکی شگفت انگیز است که به دلیل توانایی خود در محافظت از سلامتی، هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. این یک نوش دارو یا داروی جادویی نیست و فقط یک روغن طبیعی قدرتمند است. استفاده از آن در آشپزی مجاز است.

روغن سیاه دانه یک خوراکی است اما از نوع قدرتمند آن. شما یک گالن روغن نارگیل یا پنج پوند جگر را به یکباره نمی خورید بنابراین روغن سیاه دانه را نیز در حد متعادل مصرف کنید. افراد بیمار یا زنان باردار پیش از استفاده از این روغن یا هر ماده دیگری باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

منبع:

https://wellnessmama.com/37127/black-seed-oil-benefits

 

 

سایت تحقیقات واطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب