جستجو

نحوه تولید ازن و چگونه غلظت ازن اندازه‌ گیری می‌شود؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

قطعات دستگاه اوزون تراپی از چه موادی باید ساخته شوند؟

لزوم حذف ازن مازاد در محیط

ازن چگونه در دستگاه اوزون تراپی تولید می شود؟

شناخت پارامترهای غلظت ازن

معیارهای محاسبه دوز ازن

تولید ازن و اندازه گیری غلظت ازن

چگونه غلظت ازن اندازه‌گیری می‌شود؟ و ازن چگونه تولید می شود؟ به علت ناپایداری ازن، باید آن را در مواقع نیاز تولید کرد و در همان لحظه به مصرف رساند . ازن‌ درمانگرها باید از ژنراتور ازنی که استفاده می کنند علاوه بر ایمن بودن ، بتواند در خصوص کنترل غلظت ازن و غلظت های بالا ازن که می تواند اثرات سمی ایجاد نماید به خوبی مها نماید  . دستگاه اوزون تراپی باید با بهترین مواد مقاوم در برابر ازن، نظیر فولاد ضد زنگ ۳۱۶ L، تیتانیوم خالص ، شیشه پیرکس ، تفلون، ویتون و پلی‌اورتان ساخته شود و از هر ماده ای که با ازن اکسید شود ، پرهیز گردد و در واقع توصیه می شود دستگاه اوزون تراپی استفاده نماید که شرایط تست کالیبراسیون غلظت ازن را در لحظه ، به کمک یک فتومتریک قابل اندازه گیری باشد .

 

از آنجائیکه ازن مازاد نباید وارد محیط شود و باید به وسیله تجهیزات واکنش کاتالیزوری تخریب‌کننده که حاوی اکسید فلزات سنگین است و در دمای بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد به وسیله ترموستات الکتریکی نگهداری می شود، تبدیل به اکسیژن شود. ژنراتور ازن درمانی شامل ۲ تا ۴ لوله ولتاژ بالای متصل شده به صورت سری به یک برنامه الکترونیکی است که قادر است ولتاژ را بین ۴۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ ولت تغییر دهد . و زمانی که اکسیژن از فاصله میان الکترودهای ولتاژ بالا عبور می کند تا یک میدان انرژی ایجاد نماید، ازن تولید می شود که این امر، تاج نامیده می شود. انرژی حاصل از تخلیه بار الکتریکی موجب شکستن مولکول های اکسیژن و تبدیل آنها به اتم می شود که در حضور مولکول های اضافی اکسیژن، مولکول سه اتمی ازن شکل می گیرد. دستگاه اوزون تراپی با اکسیژن خالص تغذیه می‌شود و در قسمت خروجی، یک ترکیب گازی شامل کمتر از ۵% ازن و ۹۵% اکسیژن با اندکی فشار مثبت به دست می‌آید. سنتز ازن به وسیله انرژی آزاد شده از تخلیه بار الکتریکی حاصل می شود در حالی که تجزیه ازن، همراه با تخلیه انرژی است . هوا برای مصارف درمانی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا با داشتن ۷۸% نیتروژن، ترکیب نهایی گاز در کنار ازن و اکسیژن، شامل مقدار متغیری از ماده به شدت سمی NOx خواهد بود.

 

Ozone detector o3

غلظت ازن به وسیله سه پارامتر تعیین می شود:

ولتاژ : غلظت نهایی ازن با ولتاژ تغییر می یابد، اگرچه نسبت تناسبی با هم ندارند

فضای میان الکترودها : این فضا برای تعدیل افزایش تدریجی غلظت ازن استفاده می شود

جریان اکسیژن : این جریان به صورت حجمی و برحسب لیتر بر دقیقه (L/min) بیان می شود و معمولا می تواند از ۱ تا حدود ۱۰ تغییر کند. غلظت نهایی ازن با جریان اکسیژن، رابطه معکوس دارد؛ از این رو در واحد زمان، هر چه جریان اکسیژن بالاتر باشد، غلظت ازن پایین تر می آید و بالعکس.

 

معیارهای محاسبه دوز ازن به شرح زیر است:

– حجم کلی گاز ترکیبی شامل اکسیژن و ازن

– غلظت ازن که برحسب میکروگرم بر میلی لیتر بیان می شود

– فشار بارومتری (mmHg) در صورت تفاوت با حالت نرمال. ما برای ایمنی باید از فشار بالا اجتناب کنیم.

دوز کلی ازن برابر است با حجم گاز (ml) ضربدر غلظت ازن (mcg/ml).

به عنوان مثال اگر ما در حال استفاده از گازی با حجم ۱۰۰ ml و غلظت ازن ۴۰ mcg/ml باشیم، دوز کلی ازن برابر است با: ۱۰۰ × ۴۰ = ۴۰۰۰ mcg یا ۴٫۰ mg.

 

درمانگر

یک درمانگر خوب با یک ژنراتور ازن غیر قابل اعتماد نمی تواند اوزون‌ درمانی موثری را ارائه دهد. بنابراین ضروری است که ژنراتور تحت تعمیر و نگهداری دوره ای شامل کنترل به وسیله تیتراسیون فتومتر قرار گیرد تا از حصول ازن با غلظت دقیق اطمینان حاصل شود. ژنراتورهای نرمال درمانی، غلظت ۱ تا ۷۰-۱۰۰ mcg/ml را ارائه می دهند. با توجه به اینکه استفاده از اوزون‌ درمانی به زودی گسترش خواهد یافت، من مفید بودن یک ژنراتور کوچک، دقیق و سودمند را در ذهن خود مجسم می‌کنم که غلظتی برابر با ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ mcg/ml را تولید می کند. این بازه برای روش هایی مانند دمیدن در مقعد، درمان های موضعی، قرار دادن بخشی از بدن در معرض ازن، آماده سازی آب و روغن ازن دار برای بیماران برای استفاده در منزل و تحت نظر یک ازن‌درمانگر مناسب است. به چند دلیل عملی، این دستگاه جدید به بسیاری از بیماران دارای بیماری مزمن اجازه استفاده از ازن را می دهد، وگرنه آنها باید وقت و هزینه زیادی را صرف این کار در کلینیک ها کنند. حتی امروز تعدادی از تجهیزات قدیمی و بررسی نشده در حال استفاده است که باعث می شود نتایج کلینیکی زیر سوال برود و غالبا تجدیدپذیر نباشد. اگر ما واقعا می خواهیم اوزون تراپی پیشرفت کند ، نیاز به دستگاه ه اوزون تراپی دقیق و قابل اطمینان داریم . زیرا اوزون‌ درمانی مبتنی بر مفهوم هومیوپاتی نیست که حتی کوچکترین ردی، فعال خواهد شد، بلکه بر این اساس است که ازن یک داروی واقعی است و به تبع آن باید از نظر عددی بسیار دقیق باشد. خوشبختانه ژنراتورهای اروپایی، غلظت ازن را مستقیما برحسب mcg/ml و بازه ۱-۱۰۰ می دهند که برای استفاده درمانی، کافی است.

 

o3

ژنراتورهای مدرن اجازه بررسی غلظت ازن را به وسیله تعیین فتومتریک می‌دهند . این امر ممکن است زیرا جذب قابل لمس ازن در نوار هارتلی با امواج در ۲۵۳٫۷ nm وجود دارد . در این طول موج، اشعه ماورای بنفش (لامپ بخار جیوه) در هنگام عبور از لوله حاوی ازن به صورت خطی به شکل وابسته به غلظت (همراستا با قانون لمبرت-بیر) جذب می شود. این سیستم کاملا حساس و دقیق است اما ازن‌درمانگران باید بدانند که میل به سمت زوال به علت طول عمر لامپ وجود دارد. همچنین احتمال اندازه گیری غلظت ازن در ۶۰۰ nm نیز وجود دارد که اگرچه حساسیت کمتری دارد اما پایدارتر است. مزیت عمده فتومتر، امکان بررسی غلظت ازن در گاز ترکیبی که وارد سرنگ می شود از طریق نمایشگر دیجیتال است. اگرچه فتومتر باید دائما بررسی شود و اصلاحات احتمالی براساس ازن اندازه گیری شده به وسیله روش تعیین عیار مشخص شده در استاندارد طلایی، صورت گیرد. روش به وسیله IOA تایید و جزییات به وسیله ماشلین در سال ۱۹۹۶ گزارش شده است. زمانی که ازن با پتاسیم یدید ضعیف شده واکنش می دهد، ید تولید می شود و محلول بی‌رنگ فورا به رنگ کهربایی درمی‌آید که طی فرآیند کاهش با محلول رقیق شده سدیم تیوسولفات و یک اندیکاتور سخت، اجازه تعیین غلظت ازن را برحسب g/L با قابلیت تولید مجدد حدود ۲% از غلظت اندازه گیری شده ازن می دهد. با اینکه نیاز به داشتن یک ابزار دقیق، ضرورت است اما در فعالیت روزانه، چند نکته می تواند مفید باشد. اولاً من یاد گرفتم چیزی که مهم است، استفاده فوری از گاز و تغییر بسیار اندک غلظت است. ثانیا سرنگ های پروپیلنی و پوشیده با سیلیکون باید تنها یک بار استفاده شود. ثالثا ژنراتور باید منظماٌ بررسی شود زیرا کارایی درمان وابسته به غلظت مورد نیاز ازن است.پ

نتیجه‌گیری: ازن باید با استفاده از اکسیژن درمانی و با ژنراتوری غیر سمی و قابل اطمینان که اجازه اندازه گیری غلظت دقیق ازن (۱-۱۰۰ mcg/ml) را به وسیله فتومتر می دهد که غالبا به وسیله تعیین عیار، کنترل می شود، تولید شود.

30

3433

گرد آوری و تنظیم مقاله

reference by Velio Bocci – OZONE A New Medical Drug
Emeritus Professor of Physiology at the University of Siena, Siena, Italy Medical Doctor, Specialist in Respiratory Diseases and Haematology and

واحد ترجمه سایت

بازنگری و تالیف : وحید میرزاآقایی ( محقق و پژوهشگر ازن )

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

 

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب