جستجو

میوه درخت هلیله سیاه: مزایا، مضرات و اثرات جانبی، دوز و چگونگی مصرف

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

7 مزیت اثبات شده هاریتاکی برای حیات سالم تر

اثرات جانبی و مضرات پودر هلیله سیاه

دوز پیشنهادی

کپسول هلیله سیاه

هاریتاکی برای حیات سالم تر

هاریتاکی میوه درخت هلیله سیاه

هاریتاکی (Haritaki) در آیورودا، نام میوه خشک شده درخت هلیله سیاه (ترمینالیا چبولا) است. این گیاه همچنین در زبان های مختلف در جهان با نام هاراد، کادوکای، کاراکایا، کادوکا پودی و چبولیک میروبالان نیز شناخته می شود.

اینکه چرا گیاه آیورودایی هاریتاکی برای سلامت گوارش، پیشگیری از بیماری، سم زدایی، از بین بردن چربی اضافی، پوست و موی بهتر و … تا این اندازه مناسب است، در اینجا آمده است.

در کنار مزایای گسترده آن برای سلامتی، در ادامه زمان و چگونگی مصرف پودر هاریتاکی، بهترین روش مصرف و برخی اثرات جانبی مهم و جنبه های احتیاطی می آید.

این گیاه در آسیا و به خصوص در جنگل های شمال هند می روید و تاریخچه ای طولانی در استفاده به عنوان نوشدارو، نیروزای آداپتوژنیک و درمان طبیعی برای طیف گسترده ای از اختلالات و بیماری دارد.

 

پودر میوه خشک شده هلیله سیاه نیز یکی از مواد اطریفل و احتمالا مشهورترین فرمول آیورودایی برای حیات سالم تر است. اگرچه، غالبا برای اختلالات خاص و بازیابی بدن بیمار به حالت عادی، به صورت تکی تجویز می شود.

در کشورهای غربی نظیر آمریکا، پودر هاریتاکی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص چشمگیر برای بهبود سلامتی است. اجازه دهید نگاهی به ۷ مورد از این خواص بیندازیم.

 

۷ مزیت اثبات شده هاریتاکی برای حیات سالم تر

  1. بهبود گوارش و افزایش سلامت معده و روده
  2. کاهش اسیدی بودن معده و محافظت از آن در برابر زخم
  3. کاهش وزن و سم زدایی طبیعی
  4. محافظ آنتی اکسیدان و ضد باکتری
  5. دیابت و سندروم متابولیک
  6. زخم دهان و اختلالات ریوی
  7. پوست و موی بهتر

 

 

خلاصه مزایا

  • هضم را افزایش می دهد و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد.
  • اسید اضافی را کاهش می دهد و می تواند مانع زخم معده شود.
  • یک سم زدا و خون ساز اصلی در آیورودا در نظر گرفته می شود.
  • منبع غنی از آنتی اکسیدان است که از بدن شما در مقابل بیماری های جدی محافظت می کند.
  • سطح قند خون را کاهش و حساسیت انسولین را افزایش می دهد.
  • غالبا برای درمان زخم های دهان و بیماری لثه استفاده می شود.
  • برای آکنه، ریزش مو و شوره سر توصیه می شود.

 

 

 

 

 

هاریتاکی در آیورودا

درخت هلیله سیاه
(Terminalia chebula)

طب آیورودایی هندی به هاریتاکی، مادر گیاهان دارویی و پادشاه داروها می گوید و مزایای آن به خوبی مستند شده است.

از آن به عنوان نابودکننده بیماری ها و از بین برنده سموم و پسماندها از کل بدن، بهبوددهنده گوارش و کاهنده وزن یاد می شود.

یک جوان کننده قدرتمند است و اثرات سودمندی بر اندام های بدن به خصوص روده بزرگ، کبد، طحال و ریه می گذارد.

هلیله سیاه همچنین به عنوان یک نیروزای آداپتوژنیک شناخته می شود که از کانال های درون بدن شما، مخصوصا در هنگام انجام معالجه پشتیبانی می کند.

همچنین این باور وجود دارد که این گیاه، انرژی و استقامت را افزایش می دهد، هوش و آگاهی را به وسیله از بین بردن موانع ذهنی زیاد می کند.

در سیستم دوشای آیورودا، هاریتاکی متعادل کننده همه دوشاها است، به خصوص برای عدم تعادل واتا. گرچه اگر بیش از حد مصرف شود می تواند آتش پیتا را افزایش دهد.

در حالی که دانش و طب مدرن به تازگی در حال کشف تمام مزایای میوه هلیله سیاه است، سنت های طبی کهن مانند آیورودا و طب سنتی چین، قدرت و اثربخشی آن را بیش از هزاران سال است که ثبت کرده اند.

 

 

اثرات جانبی و مضرات پودر هلیله سیاه

در کنار تمام مزایا، هاریتاکی دارای اثرات جانبی نیز هست که باید مراقب آنها بود. در اینجا مراقبت های لازم در هنگام استفاده از پودر هلیله به عنوان درمانی طبیعی آمده است.

 

  1. در هنگام بارداری و شیردهی از آن اجتناب کنید

احتیاط اصلی برای زنان در هنگام استفاده از این داروی طبیعی، خودداری از مصرف آن در زمان بارداری و شیردهی است.

این گیاه دارویی در آیورودا در هنگام بارداری منع شده است و همچنین می تواند تولید شیر مادر را کاهش دهد.

در مجموع، بهتر این است که از مصرف هر بخشی از درخت هلیله سیاه در هنگام پرستاری از کودک، بارداری و حتی زنانی که قصد باردار شدن دارند خودداری شود.

 

 

  1. اثرات قند خون

در حالی که توانایی این گیاه دارویی برای کاهش قند خون در افراد در معرض دیابت و سندروم متابولیک، مثبت ارزیابی می شود اما برای بیماران دیابتی که دارو کاهش دهنده گلوکوز مصرف می کنند نامناسب است.

اگر در حال مصرف داروهای قند خون هستید، پیش از مصرف منظم پودر هلیله سیاه، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

به علاوه، دو هفته پیش از عمل جراحی سنگین باید استفاده از هلیله را متوقف کرد زیرا بر روی کنترل قند خون در طول عمل جراحی اثر می گذارد.

 

  1. اسهال و کم شدن آب بدن

مصرف زیاد میوه هلیله سیاه پودر شده می تواند موقتا سبب اسهال و سایر مشکلات گوارشی مانند نفخ و گاز اضافی شود. این مشکلات گوارشی طی یک تا دو روز برطرف می شود.

اگر این مشکلات متوقف نشد، چند روز از مصرف هلیله خودداری کنید و سپس مصرف را با نصف دوز قبلی آغاز کنید تا تحمل بدن خود را نسبت به این گیاه افزایش دهید.

به علاوه، مصرف آن در هنگامی که آب بدن خود را از دست داده اید یا از اسهال یا سایر مشکلات گوارشی جدی رنج می برید، توصیه نمی شود زیرا این ماده دارای خواص به شدت قابضی است.

در اینجا یک استثنا وجود دارد و آن یبوست است که استفاده از هلیله برای درمان آن مفید است.

 

  1. سایر اثرات جانبی پودر هاریتاکی

طب آیورودایی به شکل ویژه هشدار می دهد که هاریتاکی برای افرادی که از خستگی رنج می برند، پس از روزه گرفتن، در هنگام کمبود وزن یا بازیابی از بیماری، برای زنانی که به تازگی قاعدگی سنگین را پشت سر گذاشته اند و برای افرادی که به شدت در الکل و رابطه جنسی افراط می کنند توصیه نمی شود.

 

دوز و نحوه مصرف پودر و کپسول

در هند غالبا توصیه می شود که میوه خشک شده هلیله سیاه را در شب (معمولا بین ساعت ۳ تا ۷) در یک بطری بزرگ آب قرار دهید و روز بعد آن را بنوشید.

برای افرادی که در آمریکا و سایر کشورهای غربی زندگی می کنند، پودر این گیاه در دسترس تر و مصرف آن ساده تر است. یک پودر با کیفیت هاریتاکی، آنتی اکسیدان های زیست فراهمی بسیار بیشتر و سایر مواد مغذی سودمند را فراهم می کند.

 

دوز پیشنهادی

دوز آغازین پودر هاریتاکی، یک چهارم قاشق چایخوری ترکیب شده در فنجانی از آب بسیار داغ (زیر کتری را پیش از جوش آمدن آب خاموش کنید) است.

اجازه دهید این مایع خنک شود و یک و نیم تا دو ساعت پس از میل کردن عصرانه و پیش از رفتن به رختخواب بنوشید.

بهتر این است که درمان های آیورودایی مانند هاریتاکی یا اطریفل را بدون شیرین کننده مصرف کرد. کارورزان می گویند مزه ترکیبی گس، ترش و شیرین و تا حدی تلخ و تند به خودی خود سودمند است.

اگر شما باید شیرین کننده اضافه کنید، یک قطره استویا یا مقدار اندکی عسل خام را امتحان کنید. از قند ناسالم استفاده نکنید زیرا این کار در تناقض با فواید هاریتاکی است.

 

کپسول هلیله سیاه

اگر حس می کنید مزه قوی این گیاه دارویی در مصرف مداوم برای شما مشکل ساز می شود، بهتر است از کپسول های ارگانیک هاریتاکی استفاده کنید.

برای دستیابی به دوز مشابه، بین دو تا چهار کپسول ۵۰۰ میلی گرمی را با یک لیوان بزرگ آب، دو ساعت پس از صرف عصرانه میل کنید.

 

دوز برای یبوست

برای درمان یبوست، دو برابر دوز معمول پودر هلیله سیاه توصیه می شود.

برای دستیابی به این دوز، نصف قاشق چایخوری از پودر این گیاه را در آب بسیار داغ حل کنید و یک و نیم ساعت پس از صرف ناهار و مجددا یک و نیم ساعت پس از شام میل کنید.

برای افزایش دوز به منظور آرام کردن یبوست های گاه و بیگاه اما سنگین، یک قاشق چایخوری را یک و نیم ساعت پس از ناهار و شام مصرف کنید. بدون مشورت با یک کارورز تاییدشده آیورودا نباید از این دوز تجاوز کرد.

به علاوه، هاریتاکی چورنا بهتر است به صورت درمان موقت یبوست استفاده شود نه به صورت مستمر و طولانی مدت.

میوه هلیله سیاه با بهبود رژیم غذایی کلی شما، روش کاملا بهتری نسبت به ملین های گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی و از بین بردن دشواری ها است.

 

 

هاریتاکی برای حیات سالم تر

امیدوارم این نگاه دقیق به فواید هاریتاکی، دلایل کافی برای امتحان آن را به شما داده باشد مخصوصا اگر شما بخواهید سلامت گوارش خود را بهبود بخشید، بدن خود را سم زدایی کنید، وزن کم کنید یا حتی وضع پوست و مو و سطح انرژی خود را بهتر کنید.

پودر ارگانیک هلیله سیاه به دلیل سهولت مصرف، توصیه می شود. اگرچه، اگر مزه قوی این گیاه دارویی برای شما مشکل زا است، از کپسول های باکیفیت هاریتاکی استفاده نمایید.

آیا شما قبلا از پودر هاریتاکی یا حتی میوه خشک شده هلیله سیاه استفاده کرده اید؟ تمایل دارم تجربه شما را در مصرف این گیاه و نتایج حاصل از آن بدانم.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه

برگرفته از وبسایت superfoodprofiles.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب