جستجو

فواید و خواص هلیله سیاه چیست؟

هلیله سیاه در تبت به نام پادشاه داروها شناخته می شود و به دلیل خواص شگفت انگیز شفابخش خود یکی از گیاهان دارویی اصلی آیورودا در هند است. این در واقع میوه خشک شده درخت هلیله سیاه است که به آن هاریتاکی نیز گفته می شود.

این میوه به دلیل فواید خود در سیستم گوارش مشهور است. به طور سنتی این میوه در پاک کننده های طبیعی روده بزرگ (نظیر فرمول اصلاح کننده روده بزرگ جان بارون) یافت می شود و برای آدرس دهی یبوست، ناهنجاری های گوارشی، تب های نامنظم، نفخ، زخم معده، استفراغ، قولنج و بواسیر از آن استفاده می شود. این ماده همچنین می تواند در سایر بیماری های دستگاه گوارش نظیر تومورها، بزرگ شدن کبد یا طحال، کرم ها، ورم مخاط روده بزرگ و مسمویت غذایی نیز مفید باشد.

علاوه بر مزایای گوارشی، این میوه همچنین منبع خوبی از ویتامین C و مواد معدنی سلنیوم، پتاسیم، منگنز، آهن و مس است. میوه هلیله سیاه همچنین دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی می باشد و برای افزایش رشد و سلامتی بافت ها نیز مفید است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که هلیله سیاه اثری قوی بر ویروس سیمپلکس هرپس دارد و خواص کاردیوتونیک قوی از خود نشان می دهد. این ماده همچنین دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که نشان می دهد می تواند زمان حیات بافت ها را افزایش دهد. تحقیق دیگری، فعالیت ضد توموری هلیله را نشان می دهد و یک تحقیق دیگر نشان می دهد که این میوه دارای اثر بازدارندگی HIV است.

با اینکه فواید این گیاه نوعا در فرمول های گیاهی وجود دارد، اما خود میوه فواید اضافی دیگری نیز دارد. برای مثال استعمال موضعی ضماد حاوی این گیاه می تواند در موارد ورم ملتحمه کمک کننده باشد. از ضماد این میوه برای کمک به تمیز کردن جراحات و زخم ها و برای تسریع فرایند معالجه استفاده می شود. این میوه در مشکلات دندانی نظیر خونریزی لثه نیز موثر است.

به علاوه، میوه هلیله سیاه دارای فواید زیر نیز می باشد:

  • بهبود حافظه
  • کمک به سنگ مجاری ادراری
  • بهبود اشتها
  • کمک به هضم
  • کمک به بی قراری عصبی

کمک به پایین آوردن کلسترول و جلوگیری از مرگ بافت قلبی در ترکیب با آمله یا انگورفرنگی هندی

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب