جستجو

ازن و صنعت مرغداری

ازن و صنعت مرغداری

 

توانمندی عنصر حیاتی اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن ) و کاربرد بی نظیر آن در ارتباط با حذف آلودگی ها و عوامل بیماری زا به اندازه ایی جالب و قابل توجه می باشد که می تواند تحول و نگرش متفاوتی در این خصوص به ارمغان آورد . به همین منظور پس از رفع ابهام ازن یا اکسیژن فعال به کاربرد های آن در صنعت مرغداری می پردازیم.


ازن یا اکسیژن فعال ؟!
همانطور که در رسانه ها ، مقالات و کتب علمی از ازن ( ازن ژنراتور )به عنوان یک عنصر خطرناک و نگران کننده یاد می کنند، از طرفی ازن را به عنوانیک عنصر حیاتی در خصوص حذف آلودگی ها و میکروارگانیسم های خطرناک معرفی و پیشنهاد می دهند . به طوریکه در پاره ایی مواقع تحت عنوان ازن خوب و ازن بد نیز تحلیل و ارزیابی می شود .این تناقض گفتار علمی در خصوص ازن ( ژنراتور ازن ) همیشه باعث اختلاف نظر در بین کارشناسان شده و در بیشتر مواقع افراد نسبت به فرهنگ سازی استفاده از آن مقاومت نموده و با تعاریف مربوط به خطرات ازن به مقابله با آن می پردازند. در واقع اهمیت موضوع در اینجاست که ازن زمانی ( ازن ژنراتور غلظتی ) می تواند در حالت ۳ ظرفیتی باقی بماند در شرایط انتشار انرژیی مانند پرتو خورشید قرار گیرد و هر زمان انتشار انرژی را قطع کنیم از موقعیت ۳  ظرفیتی خود خارج شده و سریعاً به اتم اکسیژن و مولکول o2  تبدیل می شود و در واقع ژنراتور ازن باعث تولید اتم اکسیژن میگردد و از آنجائیکه اتم اکسیژن در طبیعت ناشناخته و دارای هویتی نیست سریعاً فعال شده و با آلودگی ها و میکرو ارگانیسم های اطراف خود پیوند می نماید و در یک فرآیند بی نظیر و ارگانیک، ساختار مولکولی آنان را تغییر داده و اکسید می کند . در نهایت اینکه ژنراتور ازن با هدایت ملکول های اکسیژن در محدوده انتشار انرژی دستگاه از مسیر ازن ، اکسیژن فعال را تولید میکند. بطوریکه تمام تعاریف مثبت، بدون خطر و عوارض مربوط به اکسیژن فعال میباشد. در حقیقت این فرآیند طبیعی به گونه ایی بی نظیر وظیفه کنترل میکروارگانیسم ها و آلودگی ها را در طبیعت به عهده دارد. به نحوی که لایه ازن موجود در اطراف زمین مانند همان خازن دستگاه به دلیل انتشار مکرر انرژی باعث ماندگاری لایه آبی رنگ ازن می شود و از ورود پرتو های خطرناک به سطح زمین جلوگیری می نماید .


کاربرد های اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن ) در صنعت مرغداری
امروزه بهترین روش ضدعفونی مواد و حذف آلودگیها استفاده از اکسیژن فعال (مولد ازن) می باشد . این گاز بی رنگ با خاصیت اکسید کنندگی فوق العاده خود به طرز حیرت آوری کلیه آلودگی ها از جمله باکتریها ، ویروسها ، میکروبها ، کپکها ، انگلها ، کرمها ، گازها ، بوهای نامطبوع و … را نابود می کند . اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن ) یک ضد عفونی کننده هوشمند است و بسته به موارد استعمال ، کاربردهای بسیاری در ضدعفونی هوا ، آب ، محیط ( دیوارها ، کف زمین، سطوح) لباس های کار ، اجسام و لوازم مختلف و حتی اشخاص را داراست . بر خلاف ضدعفونی کننده های معمول از آنجائیکه اتم های اکسیژن پس از پاکسازی و حذف آلودگی ها با یکدیگر نیز پیوند می نمایند . مجدداً به اکسیژن تبدیل شده و هیچگونه مواد سمی و مضری بر جا نمی گذارند.

کاربرد اکسیژن فعال ( ازن ژنراتور تمرکزی) در ضدعفونی آب
استفاده از اکسیژن فعال  ( ازن ژنراتور غلظتی )  برای آب آشامیدنی ، سبب از بین رفتن میکروبها و انگلهای موجود در آب می شود و چنانچه بتوانیم آب حاوی اکسیژن فعال را به مصرف مرغ برسانیم علاوه بر جلوگیری از انتقال آلودگی و عوامل بیماری زا می توانیم از ماهیت درمانی این عنصر حیاتی نیز بهرمند شویم کاربرد اکسیژن فعال ( ازن ژنراتور ) در ضدعفونی خوراک دام با استفاده از اکسیژن فعال ( ازن ژنراتور ) می توان خوراک دام را ضدعفونی نمود . این روش کلیه کپک ها ، ویروسها ، سموم قارچی و همچنین افلاتوکسین موجود در دان را از بین برد و دان مصرفی را از طریق اختلاط گاز اکسیزن فعال (ژنراتور ازن) با دان کامل یا خرد شده ضد عفونی نمود. حائز اهمیت اینکه راندمان اختلاط با دان خرد شده بالاتر و روش مطوئن تری می باشد .

کاربرد اکسیژن فعال ( ازن ژنراتور تمرکزی) در ضدعفونی خوراک دام

با استفاده از اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن تمرکزی و پوششی  ) می توان خوراک دام را ضدعفونی نمود . این روش کلیه کپک ها ، ویروسها ، سموم قارچی و همچنین افلاتوکسین موجود در دان را از بین برد و دان مصرفی را از طریق اختلاط گاز اکسیزن فعال (ازن ژنراتور) با دان کامل یا خرد شده ضد عفونی نمود. حائز اهمیت اینکه راندمان اختلاط با دان خرد شده بالاتر و روش مطوئن تری می باشد .

کاربرد اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن پوششی) در ضد عفونی هوای سالن

در این روش گاز اکسیژن فعال (ژنراتور ازن پوششی)  به وسیله جریان هوا در داخل سالن رها شده تا بتواند با تجزیه میکروارگانیسم های خطرناک و عوامل بیماری زا و به خصوص بوی نامطبوع شرایط ایده آلی را در مرغداری فرآهم آورد . این امر سبب می شود تا کارگران  از  محیط  کار بهتر و طیور نیز از شرایط زیست محیطی مناسب تری برخوردار شوند. جالب اینکه با تزریق گاز اکسیژن فعال ( ازن  ژنراتور پوششی) در هوا سبب کاهش ۱۵-۲۰  درصد نیاز به تهویه هوا و صرفه جویی در هزینه گرمایشی تا ۳۰ درصد و همچنین باعث کاهش بو در محوطه اطراف مرغداری نیز میگردد.

کاربرد اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن غلظتی ) در کاهش بیماری های طیور

ااستفاده از اکسیژن فعال برای از بین بردن پاتوژن ها در صنایع  طیور  از  جمله  در  فرآیند های تخم گذاری ، جوجه کشی ، پرورش اقلام گوشتی و تخم گذار و کشتارگاهی (Kim et al ,2003 , Dave , 1999 )  آزمایش شده است . تحقیقات نشان می دهد که اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن غلظتی ) باکتریها ، ویروسها ، قارچها ، کپکها و .. را از بین می برد ، این امر سبب کاهش بیماری و مرگ و میر جوجه های چند روزه می شود . ضد عفونی کنندگی اکسیژن فعال بسیار موثر و کاملا طبیعی است . ضمناً بعد از ضدعفونی ، اکسیژن فعال تبدیل به اکسیژن معمولی شده و به همین علت می توان به صورت شبانه روزی از آن استفاده نمود و به همین خاطر آن را ضدعفونی کننده ۲۴ ساعته می نامند . استفاده از اکسیژن فعال باعث تولید طیور سالم تر ، چاق تر و کاهش مرگ و میر در آنها می گردد.

مزایای استفاده این روش ( ازن ژنراتور تمرکزی غلظتی ) در واکسیناسیون

مصرف واکسن ها را غالباً در آب آشامیدنی تجویز می کنند . ولی باید توجه داشت که وجود هرگونه مواد ضد عفونی کننده در آب عملکرد واکسیناسیون را بی اثر می کند . و نباید در این شرایط به آب واکسن افزوده شود . بطوریکه عموماً با افزودن  شیر خشک بدون چربی مواد ضدعفونی کننده در اب را خنثی می کند . اکنون با توجه به نیمه عمر اکسیژن فعال پس از ۳۰ دقیقه می توان واکسن های زنده را در آب رها نمود . و شرایط را برای موفقیت عملکرد واکسیناسیون فراهم نمود .

اتاق ضدعفونی مخصوص بازدید کنندگان و پرسنل ( ازن ژنراتور پوششی )

یکی دیگر از راههای نفوذ و گسترش آلودگی از بیرون به داخل فارم از طریق اشخاص، البسه و لوازم آنان صورت میگیرد . تجربه نشان داده که حوضچه های ضد عفونی کارایی مناسبی در این خصوص ندارند. به همین منظور میتوان با ایجاد یک تاق مناسب و ضدعفونی آن توسط گاز اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن پوششی ) قبل از ورود به سالن از پاکسازی بازدیدکنندگان ، پرسنل ، لباس کار ، دستکش ها ، چکمه و … اطمینان حاصل نمود .

ضد عفونی پایان دوره ایی سالن و تجهیزات ( ازن ژنراتور پوششی )

تجربه نشان داده است اکثر مرغداریها پس از طی چند دوره دچار مرگ و میر های ناگهای شده و ضرر های زیان باری را متحمل می شوند. با توجه به اینکه آلودگی ها هوشمند عمل نموده و خود را در مقابل مواد ضد عفونی کننده های موجود مقاوم میکنند ، از بین رفته و عملا آلودگی فارم را به حد زیادی افزایش می دهند. و شرایط را برای تولید خطرناک می کنند . اما جالب است بدانید تنها روشی که آلودگی ها نمی توانند در مقابل آن مقاوم شوند روش اکسیژن فعال می باشد  و  می توان علاوه بر ضدعفونی طی دوره در پایان هر دوره بوسیله انتشار گاز اکسیژن فعال ( ژنراتور ازن پوششی) بطور گسترده و با غلظت بیشتر سالن ها و تجهیزات را به طرز فوق العاده ایی پاکسازی و ضد عفونی نمود .

کاربرد ازن در ضدعفونی تخم مرغ ( ازن ژنراتور تمرکزی )

از دیگر مزایای استفاده از اکسیژن فعال مضمحل نمودن سالمونلا  Salmonella  بر روی پوسته تخم مرغ می باشد. بطوریکه در گزارش تحقیقاتی توسط Envrons Allanfinne در آزمایشات کنترل روزانه از کاهش فوق العاده Salmonella Enterica و همچنین کاهش بالای ۶۰ درصد از مقدار آمونیاک به روش اکسیژن فعال (ژنراتور ازن تمرکزی ) آمده است

نتیجه گیری و یک توصیه مهم :

عموماً  هر  روش  و  راهکاری  در  جهت  حل  مشکلات نسبت به بهینه سازی و رسیدن به نتایج مهم و ایده آل از دو مرحله ویژگی و ارائه دستورالعمل باید عبور کرد . در خصوص استفاده روش اکسیژن فعال و صنعت مرغداری ، در ابتدا کسانی که در این صنف به هر طریقی فعالیت می کنند با ویژگی های کاربردی اکسیژن فعال که در این مقاله ذکر گردیده آشنا شده و از اثر گذاری آن به باور برسند. سپس مرحله دوم که می تواند بسیار مهمتر باشد ، ارائه دستورالعمل ، اجراء دقیق و کارشناسانه است . از آنجائیکه در اکثر مواقع به دلیل عدم شناخت و کارشناسی نامناسب و یا رقابت در جذب مشتری باعث گردیده میزان مورد نیاز و لازم در خصوص استفاده در مرغداری ها دقیق محاسبه و ارائه نگردد، در نهایت به بازدهی مناسب و کافی نرسیم . آنچه بسیار مهم و حائز اهمیت است ، اجراء دقیق و تشخیص کارشناسانه در شیوه طراحی و ارائه مناسب است . بطوریکه باید پس از اجراء در جهت پالایش و ضدعفونی مرغداری به باقی مانده  ۵ ppm گاز اکسیژن فعال ( ازن ) در محیط برسیم . چراکه در این شرایط می توان مطمئن شد که دیگر آلودگی در محیط نمی باشد . اکنون باید عنوان کرد هستند کسانی که با دادن قیمت های  پایین  و  غیر کارشناسانه مجبور هستند از دستگاههای کوچکتر استفاده کنند و در نهایت اجراء و میزان  مورد نیاز  کافی نبوده و نگرانی الودگی و وقوع  مرگ و میر همچنان به عنوان یک تهدید جدی وجود خواهد داشت .

گردآوری و تنظیم  :  وحید میرزاآقایی ( محقق و پژوهشگر ازن )

………………………………………………………….

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب