جستجو

کاربرد ازن در امحاء زباله بیمارستان


گردآوری و تنظیم : دکتر ارسطو سعید


مشکل زباله های بیمارستانی آن است که با خود  :  اولاً آلودگی هایی را حمل می کنند که برای پرسنل دستگاهها فوق العاده خطرناک می باشد . ثانیاً همگون نبوده و در آن از مایعات ، جامدات شامل فلزات ، پلاستیک ، کاغذ و… یافت میشود ثالثاً باید پس از خروج از دستگاه امحاء زباله علاوه بر کاهش حجم آنها بتوان آلودگی ها را به صفر رسانده و با زباله های خانگی تیمار کرد .
عموماً روش هایی که برای امحاء زباله  پیش بینی شده است دارای سه تکنولوژی می باشد .
۱ . استفاده از بخار آب تحت فشار
۲ . استفاده از یونیزاسیون و دستگاههای میکرو وایو
۳ . استفاده از اکسید کننده ها

از میان روشهای فوق کم خطرترین آنها دستگاههای اکسید کننده می باشد که تقریباً تمام عملیات بطور خودکار انجام می شود و اطمینان کامل وجود دارد که زباله ها بعد از خروج از دستگاه کاملاً عاری از هر گونه میکروارگا نیسم زنده میباشد .  بطوریکه در این روش چنانچه فلزات سنگینی نیز در زباله وجود داشته باشد ، اکسید شده و بی خطر می گردد. عموماً اکسید کننده های مهمی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از اکسید اتیلن ، آب اکسیژنه  و ازن . از بین این سه اکسید کننده ، اکسید اتیلن برای پرسنل و محیط زیست خطرناک بوده و عملاً از سال ۲۰۰۵ از رده خارج شده است . اما ۲ اکسید کننده آب اکیسژنه و ازن نه تنها هیچ خطری ندارند بلکه  هیچ باقیمانده ایی را به محیط زیست رها نمی کنند .

در نهایت میتوان به دلیل ارزان تر و راه اندازی آسان تر ازن این اکسید کننده را جهت استفاده در اولویت قرار داد و از طرف دیگر می توان برای بالا بردن  قدرت اکسید کنندگی از هر دو این ماده استفاده نمود.

ازن مولکولی است که از تجمیع مولکول اکسیژن با اتم اکسیژن حاصل  می شود و چنانچه اکسیژن را از یک میدان الکتریکی قوی عبور دهیم  مولکول اکسیژن شکسته شده و در نهایت تبدیل به اتم اکسیژن میگردد. اتم اکسیژن یا اکسیژن نوزاد بسیار فعال و ناپایدار است که سریعاً با  میکروارگانیسم ها و هرآنچه به عنوان آلودگی می شناسیم ترکیب شده  و آنها را اکسید می کند .

در روش پیشنهادی این مجموعه دستگاه امحاء زباله کار خود را به شکل  زیر انجام می دهد :

ابتدا بوسیله دستگاه خردکن یا آسیاب تما زباله های بیمارستانی را به ابعاد تقریبی یک ساتیمتر در یک سانتیمتر تبدیل نموده و در ادامه به یک مخزن ختم

می شود. آسیاب با داشتن دومحور که در جهت خلاف یکدیگر حرکت  می کنند با دندانه های پولادی تمام مواد از جمله کاغذ ، پلاستیک ، قطعات سخت و… را خرد نموده و از یک توری  عبور میدهد و قطعات بزرگتر تا زمان خرد شدن مناسب در آسیاب می مانند تا در نهایت از توری قابل عبور باشند. همانطور که ذکر شد محفظه مستقیماً به خروجی خردکن وصل بوده و کاملاً آب بندی می باشد و فقط یک خروجی نیز که برای خنثی کرده ازن اضافه تعبیه شده وجود دارد .

اکنون دستگاه تولید ازن را بر مبنای ظزفیت دستگاه ساخته و نصب می شود . این دستگاه با استفاده از اکسیژن موجود در هوا آن را از یک میدان الکتریکی عبور داده و سپس به همراه بخار به داخل محوطه  زیر آسیاب رها می کند . عمل ضد عفونی بسته به نوع زباله ممکن است از چند دقیقه تا چند پنج دقیقه طول بکشد . بطوریکه هر چه میزان زباله های عفونی متراکم تر و دارای بار میکروبی بیشتری باشد ، زمان ازن زنی بیشتر خواهد بود .

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب