جستجو

درمان خانگی سیاتیک با ۱۶ روش کاملا موثر

سیاتیک-و-کمر-درد

درمان سیاتیک با ۱۰ روش موثر

درد سیاتیک یک علامت است و نه یک تشخیص درمانی و درد آن به وسیله تحریک یا تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک به وجود می آید. درد سیاتیک با علائم زیر همراه است.

علائم درد سیاتیک

  • درد بسیار شدید در هنگام نشستن
  • دردی که ایستادن یا راه رفتن را دچار مشکل می کند
  • مور مور، خشکی یا سوزش در پایی که تحت تاثیر سیاتیک است
  • درد در پایی که تحت تاثیر سیاتیک است
  • دردی که نه تنها بر پا، بلکه بر انگشتان آن نیز اثر می گذارد
  • دردی که منجر به ضعف و ناتوانی برای حرکت دادن پای تحت تاثیر سیاتیک می شود.

تنگی مجرای نخاعی، فتق دیسک کمری، لغزش مهره . زایل شدن دیسک، مشکلاتی هستند که منجر به بروز علائم سیاتیک می شوند. تحریک، مشقت و بی حسی معمولا در ناحیه تحت تاثیر عصب حس می شود.

ممکن است علائم گاهی اوقات بروز کنند یا اینکه می توانند به حدی شدید باشند که حرکت، راه رفتن، نشستن و ایستادن را با دشواری مواجه کنند.

احتمال آسیب دائمی بافت، اندک است اما وجود دارد. این درد و ناراحتی ناشی از آن است که مردم را به سمت یافتن راه های جایگزین برای خلاصی از درد می کشاند.

در اینجا ۱۰ درمان که اثبات شده برای اکثر افراد، مفید و موثر هستند آمده است:

 

 

*درمان سیاتیک با روش ازن درمانی*

همایش-آموزشی“یکی از کاربردهای بی نظیر ازن که در کشورهای برجسته و اروپایی از آن استفاده می شود ،کاربرد فوق العاده ازن در رفع عواملی است که منجر به بروز علائم سیاتیک  می باشد ، که استفاده از آن بدون هیچ گونه عوارضی صورت می پذیرد . به همین منظور شما می توانید با مطالعه مطالب این لینک علاوه بر آشنایی با نحوه استفاده این روش در کنترل و درمان بیماری های عامل این عارضه با دیگر توانمندی های بی نظیر ازن یا اکسیژن فعال در بهبود و سلامت زندگی آشنا شوید .”

 

 

  1.  درمان سیاتیک با طب سوزنی

طب سوزنی امروزه بسیار محبوب است مخصوصا از زمانی که برای بسیاری از افراد مثمر ثمر بود و نتایج آن به شکلی باورنکردنی مثبت. اگرچه از طب سوزنی به عنوان درمان جایگزین نام برده می شود، اما این روش نتایج مثبتی را در مواردی که درمان های مرسوم قادر به کمک به بیمار نبودند از خود نشان داد.

طب سوزنی همچنین به وسیله آرام کردن عضلات و کل بدن، برای درمان درد سیاتیک موثر است. طب سوزنی نقاط تحت تاثیر بدن را به همراه سیستم مرکزی عصبی، تحریک می کند. بسیاری از افرادی که این روش را امتحان نموده اند، از نتایج آن بسیار خرسند هستند.

 

 

  1.  ماساژ

ماساژ یک تکنیک باستانی است که در طول سالیان جواب داده است. هر کسی که به طور مستمر مورد ماساژ قرار گرفته باشد می تواند درباره مزایای آن شهادت دهد. ماساژ، بدن را آرام کرده، به از بین رفتن تنش در عضلات کمک می کند و جریان خون را بهبود می بخشد.

یک روش برای انجام آن، ترکیب روغن کنجد با ۳ قاشق غذاخوری پودر جوز هندی، گرم کردن آن و سپس سرد کردن پیش از استفاده است. حداقل دو بار در هفته ناحیه تحت تاثیر را ماساژ دهید. ماساژ پایدار می تواند کل بدن شما را سرحال کند و قطعا به رهایی از درد عصب سیاتیک کمک خواهد کرد.

 

 

  1.  فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات

این روش شامل چندین تکنیک نظیر فشار کوتاه و سریع است که تنش و تحریک عصب را کاهش داده و به تقلیل التهاب کمک می کند.

این روش همانند طب سوزنی به شدت محبوب شده است مخصوصا در میان افرادی با مشکلات کمر و گردن. بسیار مهم است که پیش از انجام این روش، حتما با پزشک متخصص در این حوزه مشورت نمایید.

 

 

زغال-اخته

  1. دانه های زغال اخته

این دانه به دلیل خواص ضد التهابی خود، به شدت در کاهش درد عصب سیاتیک موثر است. پمادی نحوه تهیه آن در ادامه آمده، در کاهش درد بسیار موثر است: یک مشت دانه زغال اخته را آسیاب کنید، به این پودر، شیر اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد تا یک ماده خمیرمانند شکل گیرد. این ماده را بر روی ناحیه دردناک قرار دهید و چند ساعت به حال خود بگذارید و سپس بشویید. این روش را تکرار کنید تا نتیجه آن را مشاهده نمایید.

 

 

 

  1. کمپرس-گرم کمپرس گرم و سرد

درمان با سرما می تواند درد و ورم را کاهش دهد در حالی که درمان با گرما، اعصاب و عضلات را آرام می کند. شما می توانید هر دو درمان را انجام دهید و با گرما آغاز کرده و با سرما ختم کنید. بسته سرد یا گرم را هر چند ساعت یک بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید تا اینکه نتیجه را احساس نمایید. اگر دچار مشکلاتی در جریان خون هستید، از کمپرس سرد استفاده نکنید.

 

 

  1.  کرم کپسایسین

کرم-کپسایسینمطمئن شوید کرمی می خرید که حاوی ۰٫۰۲۵% تا ۰٫۰۷۵% کپسایسین است. در واقع، کپسایسین در فلفل کاین وجود دارد که یک مسکن است. شما باید کرم را روزی چند بار و حداقل برای یک هفته بر روی ناحیه مورد نظر بمالید اما در هنگام استفاده از آن مراقب باشید زیرا می تواند سبب سوزش در قسمت هایی شود که پوست دچار بریدگی شده است.

 

 

  1.  زردچوبه

زردچوبهزردچوبه به شدت ماده ای سالم است، دارای مزایای بسیار زیادی می باشد و رهایی از درد عصب یکی از آنها است. زردچوبه به علت خاصیت ضد التهابی خود، برای سیاتیک بسیار مفید است. یک فنچان شیر را با یک قشاق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید، آن را گرم نمایید و هر روز مصرف کنید. این نوشیدنی برای بسیاری چیزها مفید است و شما می توانید همچنین چوب دارچین یا شیرین کننده به آن اضافه کنید. همچنین می توانید مکمل های زردچوبه دار را روزی سه مرتبه مصرف نمایید اما پیش از آن حتما با پزشک درباره دوز و اثرات جانبی آن مشورت کنید. برخی از افراد نباید از زردچوبه استفاده کنید نظیر افرادی که برای دیابت یا تنظیم فشار خون قرص مصرف می کنند.

 

 

  1.  فعالیت بدنی

دویدنشکی وجود ندارد که فعالیت بدنی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد مخصوصا اگر در نقاط خاصی از بدنتان دچار درد هستید، تمرینات سبک می تواند بسیار سودمند باشد. به منظور کسب نتایج مثبت در مواجهه با سیاتیک، فعالیت های روزانه می تواند وضعیت را بسیار بهبود دهد. فعالیت روزانه، عضلات کلیدی را تقویت و بازیابی بهتری را فراهم می کند. فعالیت زیر بسیار مفید و انجام آنها در خانه ساده است:

  • بر روی زمین بخوابید و بدن خود را آزاد کنید، وقتی در حال دم هستید زانوهای خود را به سمت بالا جمع کنید
  • دستان خود را پشت ران قلاب کنید و تا جایی که مقدور است به سمت سینه بکشید
  • چند ثانیه نگه دارید و سپس آرام پای خود را پایین بیاورید، پای دیگر به صورت مستقیم بر روی زمین قرار دارد
  • وقتی این کار را با یک پا انجام دادید به سراغ پای دیگر بروید
  • این کار را چند بار تکرار کنید

بهتر این است که پیش از شروع اینگونه فعالیت ها با یک متخصص مشورت کنید.

 

 

  1.  ریشه سنبل‌ الطیب

ریشه-سنبل-الطیباین گیاه حاوی روغن های فرّاری است که عضلات شما را آرام می کند. این ریشه برای درد عصب سیاتیک عالی است. خواص آرامبخش و مسکن آن نیز درمانی مناسب برای افراد دچاری بی خوابی است. شما می توانید به صورت دمنوش یا مکمل از آن استفاده کنید. پیش از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. برای آماده سازی دمنوش نیاز به یک فنجان آب داغ و یک قاشق چایخوری ریشه سنبل الطیب دارید. آن را ۱۰ دقیق به حال خود بگذارید و هر روز مصرف کنید.

 

 

  1.  پوست درخت بید سفید

ریشه-بید-سفیددارای خواص ضدالتهابی می باشد و همچنین حاوی فنولیک گلیکوزید با سالیسین است که برای رهایی از درد بسیار سودمند است. آن را به عنوان مکمل مصرف کنید اما پیش از آن با پزشک خود درباره دوز و اثرات جانبی آن مشورت نمایید.

تنها چند راه درمانی وجود دارد که انجام آن در خانه ساده است و دارای نتایج مثبت می باشند. پیش از استفاده از هر کدام از این درمان ها لطفا با یک متخصص که به خوبی سوابق بیماری شما را می داند مشورت کنید.

کارهایی که باید انجام داد:

  • نشستن در وضعیتی که راحت تر هستید
  • انجام نرمش های سبک
  • خوابیدن بر روی تشک مناسب (نه خیلی سفت و نه خیلی نرم)
  • استفاده از مکمل هایی نظیر منیزیم و ویتامین C با مشورت پزشک

کارهایی که نباید انجام داد:

  • انجام کاری بدون مشورت با فرد متخصص
  • انجام حرکت ناگهانی و بلند کردن اجسام سنگین
  • استعمال دخانیات زیرا وضعیت شما را بدتر می کند

 

 

درمان خانگی سیاتیک با ۶ حرکت کششی و ورزشی

عصب سیاتیک چیست؟

درد عصب سیاتیک می تواند به حدی مشقت بار و ناتوان کننده باشد که شما حتی نتوانید از جای خود بلند شوید. علل شایع سیاتیک می تواند شامل گسیختگی دیسک، تنگ شدن کانال نخاعی و جراحت باشد.

فیزیوتراپ مشهور، میندی مارانتز می گوید درد سیاتیک می تواند به دلایل گوناگون رخ دهد. “شناسایی چیزی که حرکت نمی کند، قدم اولین به سمت حل مشکل است.” غالبا کمر و لگن متحمل بیشترین مشکلات می شوند.

دکتر مارک کواکس، متخصص تناسب اندام می گوید که بهترین راه برای تقلیل درد سیاتیک، “هر حرکت کششی است که بتواند لگن را بچرخاند و راحتی برای فرد به وجود بیاورد.”

در اینجا شش تمرین در این خصوص آمده است:

  • وضعیت کبوتری به صورت دمر
  • وضعیت کبوتری به صورت نشسته
  • وضعیت کبوتری به سمت جلو
  • زانو به سمت شانه مخالف
  • کشش نشسته کمر
  • کشش ایستاده همسترینگ

وضعیت کبوتری به صورت دمر

وضعیت کبوتری یکی از وضعیت های متداول یوگا است. این تمرین برای باز کردن لگن مفید است. چندین ورژن از این حرکت کششی وجود دارد. اولی، ورژن آغازین است که به وضعیت کبوتری به صورت دمر معروف است. اگر به تازگی درمان خود را آغاز کرده اید، باید این حرکت را امتحان کنید.

  1. به پشت بخوابید، پای راست خود را به صورت زاویه دار بالا بیاورید. هر دو دست را پشت ران قرار دهید و انگشتان را قفل کنید.
  2. پای چپ خود را بلند کنید و غوزک پای راست را بر روی زانوی پای چپ بگذارید.
  3. چند لحظه در این حالت بمانید. این کار به کشیده شدن عضله کوچک گلابی شکل که گاهی اوقات ملتهب شده و به عصب سیاتیک فشار می آورد و منجر به درد می شود کمک می کند.
  4. همین کار را با پای دیگر انجام دهید.

هرگاه که ورژن دمر را بدون درد انجام دادید، به کمک فیزیوتراپ خود بر روی وضعیت نشسته و رو به جلو کار کنید.

 وضعیت کبوتری نشسته

  1. بر روی زمین بنشینید و پاهای خود را به جلو دراز کنید.
  2. پای راست خود را خم کنید و غوزک آن را بر روی زانوی پای چپ بگذارید.
  3. به جلو خم شوید و اجازه دهید بالاتنه شما به سمت ران هایتان حرکت کند.
  4. به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. این کار به کشیده شدن گلوتات ها و کمر کمک می کند.
  5. با پای دیگر تکرار کنید.

 وضعیت کبوتری به سمت جلو

  1. چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید.
  2. پای راست خود را بلند کنید و به سمت جلو ببرید. پای دیگر باید به صورت افقی بر روی زمین قرار گیرد. کف پای راست شما باید در مقابل زانوی راستتان قرار گیرد.
  3. پای چپ خود را کاملا بر روی زمین بکشید به شکلی که نوک پنجه ها روی زمین باشد.
  4. وزن بدن خود را از دستان خود به سمت پاها ببرید. در حالی که دستانتان در دو طرف پاها قرار دارد، صاف بنشینید.
  5. یک نفس عمیق بکشید. وقتی در حال بازدم هستید به سمت جلو خم شوید. تا جایی که ممکن است وزن خود را با دستانتان کنترل کنید.
  6. با سمت دیگر تکرار نمایید.
  7. زانو به سمت شانه مخالف

این حرکت کششی ساده به وسیله آزادکردن عضلات سرینی و گلابی شکل که می توانند ملتهب شوند و به عصب سیاتیک فشار وارد کنند، به کاهش درد عصب سیاتیک کمک می کند.

  1. به پشت دراز بکشید و پاهای خود را دراز کنید.
  2. پای راست خود را خم کنید و با دستان خود زانو را بگیرید.
  3. به آرامی پای خود را به سمت شانه چپ هدایت کنید. ۳۰ ثانیه نگه دارید. به یاد داشته باشید که پا را تا جایی که راحت هستید ببرید. شما باید احساس کشیدگی همراه با راحتی و بدون درد در عضلات خود داشته باشید.
  4. پای خود را به وضعیت اول ببرید.
  5. سه بار این کار را تکرار کنید و به سراغ پای دیگر بروید.
  6.  کشش نشسته کمر

درد سیاتیک زمانی فعال می شود که مهره ها در ستون فقرات تحت فشار قرار گیرند. این حرکت به ایجاد فضا در ستون فقرات برای کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک کمک می کند.

  1. بر روی زمین بنشینید و پاهای خود را به جلو دراز کنید.
  2. زانوی خود را خم کنید و کف پای راست را بیرون زانوی مخالف قرار دهید.
  3. آرنج چپ خود را بر روی قسمت بیرونی زانوی راست قرار دهید تا کمک شود که به آرامی به سمت راست بچرخید.
  4. ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سه بار تکرار کنید و سپس تعویض کنید.
  5.  کشش ایستاده همسترینگ

این حرکت به کاهش درد و گرفتگی در همسترینگ که ناشی از سیاتیک است کمک می کند.

  1. پای راست خود را بر روی یک سطح مرتفع که هم تراز لگن است قرار دهید. این سطح می تواند صندلی یا پله باشد. پای خود را صاف کنید. اگر احساس کشیدگی زیاد در زانو کردید می توانید اندکی آن را خم کنید.
  2. بدن خود را به سمت پایتان خم کنید. هر چه بیشتر خم شوید بیشتر کشش صورت می گیرد. به خود فشار نیاورید که منجر به درد شود.
  3. ۳۰ ثانیه بمانید و سپس با پای دیگر تکرار کنید.

 

 

با احتیاط ورزش کنید!

کوواکس تاکید می کند که شما نباید فرض کنید انعطاف بدن شما در حد ایده آل است. “فکر نکنید چون فردی در تلویزیون یا اینترنت این حرکت را انجام داده شما هم می توانید. اکثر افراد که تمرینات را آموزش می دهند دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و سالیان متمادی است که آن را انجام می دهند. اگر احساس درد می کنید باید تمرین را متوقف کنید.” کورینا مارتینز، فیزیوتراپ مرکز درمانی ورزش دوک و عضو انجمن پزشکی ورزشی آمریکا می گوید هیچ ورزشی که مناسب تمام افراد سیاتیکی باشد وجود ندارد. او پیشنهاد می دهد که وضعیت بدن خود را در ورزش به آرامی تنظیم کنید نظیر تکان دادن آرام زانو برای پیدا کردن محل مناسب.

مارتینز می گوید هر کسی که برای بیش از یک ماه با درد سیاتیک (حتی اندک) مواجه است باید به پزشک و فیزیوتراپ مراجعه کنید. آنها ممکن است روش درمانی در خانه برای شما اتخاذ کنند. میندی مارانتز می گوید: خط اول مواجهه با سیاتیک باید فیزیوتراپی باشد زیرا فعال است، آموزشی است و هدف اصلی آن، بازیابی توانایی و مستقل کردن هر بیمار است. باید یک فیزیوتراپ متبحر بیابید که درکی از هم ترازی، حرکت و ورزش های درمانی را در هم می آمیزد و برنامه روشنی برای دستیابی به اهداف ترسیم می کند. پس از آن تنها کاری که باید انجام شود، مشارکت فعالانه در برنامه است!

 

 

گردآوری و تنظیم :

برگرفته از سایت های dietoflife.com و healthline.com

واحد ترجمه سایت

سایت تحقیقات و طلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب