جستجو

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می شود؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

علت ریزش مو چیست؟

نقش بیوتین در ریزش مو

آیا رژیم غذایی میتواند در ریزش مو نقش داشته باشد؟

چگونه کمبود ویتامین منجر به ریزش مو میشود؟

پیشگیری از ریزش و شکنندگی مو ضروری است

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو ممکن است به دلیل بیماری، دارو، رژیم غذایی نامناسب، هورمونها، آرایش بیش از  حد موها باشد .هر یک از این عوامل میتواند در چرخه رشد مو، تداخل ایجاد کند و میتواند فولیکولهای مو را از رشد موهای جدید بازدارد. ما به طور متوسط روزانه ۱۰۰-۱۵۰ مو را روزانه از دست میدهیم و به طور متوسط هر ماه ، یک دوم اینج، شاهد رشد موها هستیم. اما هر گاه احساس ریزش موی شدید یا رشد کم موها را داشتید، این علائم میتوانند نشان دهنده ریزش مو باشد. در مورد زنان، ریزش مو میتواند به شکل نازک شدن تار مو و مشخص شدن پوست فرق سر باشد.

 

حدود ۵۰ درصد از افراد تا پنجاه سالکی نوعی از ریزش مو را تجربه کرده اند. در زنان ریزش مو به دلیل بالا رفتن سن یا هورمونها معمولا موقتی است اما این اتفاق در مردان به صورت دائمی می باشد. اما هرگز نگران نباشید، اگر مردان در همان مراحل اولیه ریزش مو اقدامات لازم را انجام دهند و مکملهای رشد مو مانند Viviscal Man را دریافت دارند میتوانند موهای نازک را تقویت کرده و از ریزش بیشتر مو جلوگیری کنند.

سمپتوم ریزش مو میتواند برای زنان استرس زا باشد. خصوصا اینکه جامعه بر زیبایی موهای زن و بر موها به عنوان زنانگی زن تاکید می ورزد. بسیاری از مردان وزنانی که ریزش مو داشته اند ،احساس افسردگی و عزت نفس پایینی را گزارش کرده اند.

 

Telogen effluvium، ریزش مو و ویتامینها

ریزش مو اگر ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد ،Telogen effluvium است که ریزش موی موقتی است و به این علت به وجود می آید که موها در مرحله آناژن (رشد) قبل از مرحله Telogen (استراحت) چرخه رشد مو، موها می ریزند. Telogen effluvium  در طول چند ماه قابل درمان است. درمان ریزش مو با روشهای طبیعی، با خوردن ویتامینها، مواد معدنی و مکملها امکان پذیر است. در این زمینه میتوان ویتامینهایی مثل ویتامین c،بیوتین، نیاسین، روی و آهن را مصرف کرد. اگر امکان دریافت این ویتامینها را  از طریق رژیم غذایی خود ندارید. میتوانید این ویتامینها را که برای رشد مو، ضروری هستند را از طریق مکملهای رشد مو مثل Viviscal دریافت کنید.

 

نقش بیوتین در ریزش مو

بیوتین به عنوان B7 یا H نیز شناخته میشود که به صورت ویتامین محلول در آب و مفید برای ریزش مو است. مطالعات نشان داده اند که بیوتین باعث رشد مو، ضخیم شدن تار مو و جلوگیری از ریزش مو میشود.اگر در رژیم غذایی خود ویتامین B مثل بیوتین نداشته باشید، احتمالا با ریزش مو مواجه شوید بنابراین باید ویتامینها یا مکملهای مخصوص رشد مو مثل Viviscal را مصرف کنید تا موهای نازک شما با ویتامینهای B و سایر مواد مغذی ضروری رشد مو، تغذیه شوند.

 

آیا رژیم غذایی میتواند در ریزش مو نقش داشته باشد؟

ویتامینهای مورد نیاز مو مثل بیوتین، نیاسین(ویتامین B3) و ویتامین C و مواد معدنی مثل روی و آهن ،مواد مغذی مورد نیاز مو را برای تغذیه سالم وطولانی مدت آن فراهم می آورند. مصرف کافی این ویتامینها میتواند در هر دو جنس مرد و زن مانع از ریزش مو شود. هر چند که رژیم غذایی در برخی دلایل ریزش مو، مثل شیمی درمانی، بیماری و داروها تاثیر کمتری دارد. اما در بسیاری از موارد مصرف ویتامین و مواد معدنی بیشتر در مردان وزنان نتایج خوبی دارد. با داشتن یک رژیم غدایی خوب میتوانید رشد طبیعی مو را تحریک کنید. در اینجا ۵ غذای موثر در رشد مو را نام می بریم: آجیل( که شامل اسید چرب امگا۳ ، بیوتین، ویتامین E و مس است)، گوشت گاو (منبع غنی روی) ، سیب زمینی شیرین ( اسیدهای چرب امگا ۳، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، و ویتامینهای A,B,C,K,E ) تخم مرغ ها (منبع خوب پروتئین به همراه بیوتین، سایر ویتامینهای B، روی، سلنیوم، گوگرد و آهن) و اسفناج (آهن، بتا-کاروتن، فولیک اسید، ویتامین A,C) .

اگر نگران این باشید که مبادا از این غذاها به مقادیر کافی مصرف نمیکنید میتوانید قرص ریزش مو یا مکملهای رشد مو را به کار ببندید. مکملهایی مثل Viviscal که شامل مواد اولیه طبیعی و فارغ از مواد مخدر هستند

 

چگونه کمبود ویتامین منجر به ریزش مو میشود؟

یک رژیم مراقبت از مو و رژیم غذایی خوب میتواند مانع از ریزش مو شده و با به کار بردن ویتامینها موهای بلندی را به ارمغان آرد. در بسیاری از موارد ،ریزش مو ناشی از کمبود ویتامینی با نام telogen effluvium  ایجاد میشود. که موقتا در چرخه رشد ،موها از مرحله رشد به مرحله استراحت انتقال یافته و منجر به ریزش آنها میشود. telogen effluvium, موقتی است و با خوردن ویتامینهای اصلی که رشد موی سریع را در پی خواهد داشت، درمان میشود. شما به راحتی میتوانید از ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین یا سایر مواد مغذی مثل مواد معدنی و پروتئین جلوگیری به عمل آورید. این کار با داشتن یک رژیم مراقبتی و رژیم غذایی متعادل امکانپذیر است.

یکی دیگر از راههای جلوگیری از ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین و مواد مغذی ،به کار بردن مکملهای رشد مو مثل  Viviscal Extra Strength و Viviscal Man است که بدون مواد مخدر بوده و از  مواد اولیه طبیعی ساخته شده اند.

 

پیشگیری از ریزش و شکنندگی مو ضروری است 

اگرچه ریزش مو تا حدی طبیعی است ، در صورتی که متوجه ریزش بیش از ۱۰۰-۱۵۰ تار مو در روز شدید، زمان ان فرا رسیده که اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت این سمپتوم را انجام دهید. برخی از ضرورتهایی که باید در این زمینه رعایت کنید ،پرهیز از برخی عادات آرایشی مو، تغییر سبک زندگی و بهبود رژیم غذایی تان است تا بتوانید به صورت جامع و با روشهای طبیعی ریزش موی خود را درمان کنید.

 

آرایش بیش از حد مو و به کار بردن سشوار میتواند به مو آسیب رساند و سبب ریزش آن گردد. سعی کنید که استفاده روزانه  از سشوار مو ، اتومو و بابلیس را کاهش دهید یا آن را حذف کنید. محکم بستن و بافتن مو را کم کنید زیرا منجر به وضعیتی به نام آلوپسیای کششی میشوند.

سبک زندگی خود را تغییر دهید مثلا استرس خود را کاهش دهید تا ریزش موی شما کاهش یابد، به طور منظم ورزش کنید، مدیتیشن را فراموش نکنید، تنفس عمیق انجام دهید تا آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید. استرس روزانه منجر به کند شدن رشد مو، نازک شدن و ریزش آن گردد.

 

رژیم غذایی خود را کاهش دهید تا ریزش موی شما بهبود یابد. اگر در رژیم غذایی خود، پروتئین های دریایی، ویتامینها و مواد معدنی را نداشته باشید، با خطر نازک شدن و ریزش مو مواجه هستید. با مشورت متخصص تغذیه  ،غذاهای رنگارنگ و متعادل مصرف کنید و اگر هنوز هم فکر میکنید که رژیم غذایی مناسب ریزش مو را دریافت نمیکنید میتوانید از یک مکمل ویتامین مثل Viviscal برای ریزش موی خود استفاده کنید.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت viviscal.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب