جستجو

کاربرد ازن در ضد عفونی و حذف آمونیاک

امروزه بهترین روش ضد عفونی مواد, استفاده از اکسیژن فعال می باشد. این گاز بی رنگ با خاصیت اکسید کنندگی منحصر به فرد خود کلیه آلودگی ها از جمله باکتری ها, ویروسها, کپکها, انگلها, حشرات موذی,کرمها و لاروها و … را نابود می کند.

اکسیژن فعال یک ضد عفونی کننده بسیار انعطاف پذیر است و بسته به موارد استعمال، کاربرد های بسیاری در ضدعفونی هوا، آب، محیط (دیوارها ، کف زمین، سطوح ) ، لباسهای کار ، اجسام ولوازم مختلف و مواد را داراست. بر خلاف ضد عفونی کننده های معمول مانند: کلر، فرمالین ومواد شیمیایی دیگر ، اکسیداسیون با اکسیژن، هیچگونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد .
ضد عفونی با اکسیژن فعال به صورت پیوسته در حین کار و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و در نتیجه به طور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد.
موارد استفاده اکسیژن فعال در مرغداری ها:
۱ –     استفاده در آب مصرفی
۲ –     استفاده در دان مصرفی
۳ –     استفاده جهت ضد عفونی کردن هوای داخل سالنهای نگهداری, جهت جلوگیری از شیوع بیماری های شایع در طیور حذف بو
۴ –     استفاده جهت ضد عفونی سالن ها ی پرورش و نگهداری و شستشوی دیواره ها, کف, آخور و وسایل و لوازم کار

•    کاربرد اکسیژن فعال در ضد عفونی آب
بیشتر منابع آب  دارای میکرو ارگانیسم های بیماری زا هستند که این امر موجب بیماری و کاهش راندمان تبدبل غذا به گوشت می شود. استفاده  از اکسیژن فعال برای ضد عفونی آب آشامیدنی, سبب از بین رفتن میکروبها و انگلهای موجود در آب می شود و این امر سبب افزایش رشد طیور و کاهش بیماریهای ناشی از آب و  کاهش مرگ و میر در طیور می گردد.

•    کاربرد اکسیژن فعال در ضد عفونی خوراک دام
با استفاده از اکسیژن فعال می توان خوراک طیور ( دان ) را ضد عفونی کرد. این روش کلیه کپکها, ویروسها و سموم قارچی همچنین افلاتوکسین موجود در دان از بین می رود, و دان مصرفی در مرغداری کاملاً ایمن می گردد.
با دو روش می توان دان مصرفی  را با ازن ضد عفونی کرد.
۱ – اختلاط اکسیژن فعال با دان
۲ – اختلاط اکسیژن فعال با دان خرد شده

•    کاربرد اکسیژن فعال در بوزداییدر این روش ازن تولیدی را با جریان هوای طبیعی در داخل سالن ها وارد کرده و اکسیژن فعال بطور کامل و موثری کلیه مولکولهای بو زا را تخریب می کند و این امر سبب می شود تا کارگرها از محیط کار بهتر و طیور نیز از شرایط زیستی مناسب تری  برخوردار شوند که در نتیجه آن  توان رشد افزایش می یابد و میانگین سود روزانه بیشتر می گردد.تزریق اکسیژن فعال برای  بوزدایی در هوا سبب کاهش   ۲۰-۱۵  درصدی نیاز به  تهویه هوا در سالن ها  و صرفه جویی در هزینه گرمایش تا۳۰ درصد, همچنین سبب کاهش بو در محوطه اطراف مرغداری نیز می گردد.•    کاربرد اکسیژن فعال در کاهش بیماری های طیوراستفاده از اکسیژن فعال برای  از  بین بردن  پاتوژن ها  در صنایع طیور  از جمله در فرآیندهای تخم گذاری , جوجه کشی , پرورش اقلام گوشتی و تخم گذار و کشتارگاهی(Dave,1999 , Kim et al, 2003 ) آزمایش شده است. تحقیقات نشان می دهند که  اکسیژن فعال  باکتریها ، ویروسها ، قارچها ، کپکها و… محیط را از بین می برد ، این امر سبب کاهش بیماری و مرگ و میر در جوجه ها ی چند روزه می شود.ضد عفونی کنندگی اکسیژن فعال بسیار موثر و کاملاً طبیعی است ضمناً بعد از ضد عفونی ، اکسیژن فعال تبدیل به اکسیژن معمولی  می شود و به همین علت می توان به صورت شبانه روزی از آن استفاده نمود و به همین خاطر آنرا ضد عفونی کننده ۲۴ ساعته می نامند. استفاده از اکسیژن فعال سبب تولید طیور سالم تر ، چاق تر و کاهش مرگ و میر در آنها می گردد. •    کاربرد اکسیژن فعال در ضدعفونی تخم مرغبا استفاده از اکسیژن فعال, سالمونلا Salmonella  بر روی پوسته نخم مرغ از بین می رود . کاهش سالمونلا Salmonella Enterica   بوسیله اکسیژن فعال در آزمایشات کنترل کیفی روزانه نشان داده شده است همچنین مقدار آمونیاک تا بالای ۶۰% کاهش و نیز تولید تخم مرغ و کیفیت آن افزایش یافته است ( گزارش شده توسط Envron’s Allan Finney )مزایای استفاده از اکسیژن فعال درمرغداریها:۱ –     افزایش تعداد و اندازه طیور ۲ – –    کاهش بیماری و مرگ و میر۳ –     افزایش راندمان تبدیل غذا به گوشت۴ –     افزایش ایمنی در محصولات تولیدی نظیر تخم مرغ۵ –     کاهش هزینه های گرمایش ۶ –     تخریب سریع همه میکروارگانیسم های بیماری زا۷ –     کاهش بوهای نامطلوب و  عدم نیاز به تهویه هوا ۸ — استفاده در محل ، بدون نیاز به هیچگونه مواد مصرفی۹ –     کاربری آسان۱۰ –    نگهداری ارزان

گردآوری  و تنظیم : دکتر سعید ارسطو

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب