جستجو

همه چیز درباره آموکسی کلاو : نحوه مصرف، عوارض، تداخل ها

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

این دارو چگونه عمل می کند؟

آموکسی کلاو به چه اشکالی عرضه می شود؟

چگونه باید این دارو را مصرف کنم؟

آیا احتیاط یا هشدار دیگری برای این دارو وجود دارد؟

چه داروهای دیگری می تواند با این دارو تداخل داشته باشد؟

آموکسی کلاو (Amoxiclav) چیست؟ این دارو چگونه عمل می کند؟ چه کاری برای من انجام خواهد داد؟

آموکسی کلاو ترکیبی حاوی آموکسی سیلین و اسید کالوونالیک متعلق به گروه داروهای شناخته شده با نام آنتی بیوتیک است. از آموکسی کلاو برای درمان عفونت های ایجاد شده توسط برخی باکتری ها استفاده می شود. آموکسی سیلین وظیفه از بین بردن باکتری های عامل عفونت را برعهده دارد. اسید کالوونالیک به موثرتر شدن آموکسی سیلین کمک می کند. این دارو عمدتا برای درمان عفونت های سینوس، گوش، ریه، پوست و مثانه استفاده می شود.

این دارو تحت نام برندهای متفاوت و در اشکال مختلف عرضه می شود. هر برندی از این دارو ممکن است در همه اشکال وجود نداشته باشد یا برای تمام شرایط بحث شده در اینجا تایید نشده باشد.

پزشک شما ممکن است این دارو را برای شرایطی غیر از چیزی که در مقالات اطلاعات دارویی وجود دارد تجویز کرده باشد. اگر با پزشک خود صحبت نکرده اید یا مطمئن نیستید چرا در حال مصرف این دارو هستید، با پزشک خود صحبت کنید. بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید.

این دارو را به فرد دیگری ندهید حتی اگر علائم وی شبیه شما بود. این کار می تواند برای آن فرد مضر باشد اگر پزشک این دارو را تجویز نکرده باشد.

 

آموکسی کلاو به چه اشکالی عرضه می شود؟

۲۵۰ mg/125 mg

هر ورق سفید، بیضی، دو سمت محدب که در یک سمت آن “۲۵۰-۱۲۵” حک شده و سمت دیگر بدون نوشته است، حاوی ۲۵۰ میلی گرم آموکسی سیلین به عنوان تری هیدرات و ۱۲۵ میلی گرم اسید کالوولانیک به عنوان نمک پتاسیم است (به نسبت ۲:۱). عناصر غیر دارویی: منیزیم استارات، کراسکارملوز سدیم، دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، هیدروکسی پروپیل سلولوز، پلی اتیلن گلیکول و دی اکسید تیتانیوم.

۸۷۵ mg/125mg

هر ورق سفید، بیضی، دو سمت محدب که در یک سمت آن “AC” حک شده و سمت دیگر بدون نوشته است، حاوی ۸۷۵ میلی گرم آموکسی سیلین به عنوان تری هیدرات و ۱۲۵ میلی گرم اسید کالوولانیک به عنوان نمک پتاسیم است (به نسبت ۷:۱). عناصر غیر دارویی: منیزیم استارات، کراسکارملوز سدیم، دی اکسید سیلیکون کلوئیدی، هیدروکسی پروپیل سلولوز، پلی اتیلن گلیکول، دی اکسید تیتانیوم و اتیل سلولوز.

 

چگونه باید آموکسی کلاو را مصرف کنم؟

دوز پیشنهادی برای بزرگسالان، وابسته به نوع عفونتی است که باید درمان شود. معمولا دوز پیشنهادی شامل ۵۰۰ میلی گرم، هر ۸ یا ۱۲ ساعت و یا ۸۷۵ میلی گرم هر ۱۲ ساعت است.

دوز کودکان وابسته به وزن بدن و نوع عفونت است. دوز معمولا بین ۲۰ تا ۴۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است که در دوزهای تقسیم بندی شده مصرف می شود.

موارد زیادی می تواند بر دوز یک دارو اثر بگذارد از قبیل وزن بدن، سایر شرایط پزشکی و سایر داروها. اگر پزشک شما دوز متفاوتی نسبت به آنچه در اینجا معرفی شد، ارائه کرد، بر اساس تجویز او عمل کنید.

دارو را می توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد اما مصرف آن با غذا می تواند اثرات جانبی مانند درد معده، حالت تهوع، اسهال و گرفتگی شکم را کاهش دهد. آموکسی سیلین-اسید کالوولانیک معمولا در دوره ۷ تا ۱۰ روزه مصرف می شود. در برخی موارد نیاز است که دارو برای مدت بیشتری مصرف شود.

اگر نوع سوسپانسیون این دارو را مصرف می کنید، از یک سرنگ خوراکی برای اندازه گیری دوز استفاده کنید تا اندازه دقیق تری نسبت به استفاده از قاشق چایخوری داشته باشید.

بسیار مهم است که مصرف دارو را عینا طبق تجویز پزشک تا پایان دوره درمان ادامه دهید حتی اگر پیش از پایان دارو احساس سلامت بکنید. اگر یک وعده را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کرده و به روال گذشته برگردید. اگر تقریبا نزدیک وعده بعدی شده اید، از وعده فراموش شده صرفنظر کنید. برای جبران وعده فراموش شده، دوز را دو برابر نکنید.

ورق قرص را در دمای اتاق نگه دارید و آن را دور از نور و رطوبت و دسترس کودکان قرار دهید.

سوسپانسیون را در یخچال و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

باقیمانده دارو را در فاضلاب (برای نمونه در سینک یا توالت) یا سطل زباله نریزید. از یک داروساز درباره نحوه دور ریختن داروهایی که نیازی به آنها نیست یا منقضی شده اند بپرسید.

 

چه افرادی نباید آموکسی کلاو را مصرف کنند؟

این دارو را مصرف نکنید اگر:

  • به آموکسی سیلین، پنی سیلین، سفالوسپورین ها (برای نمونه سفالکسین و سفتریاکسون)، اسید کالوولانیک یا هر کدام از عناصر این دارو آلرژی دارید
  • قبلا با مصرف این دارو دچار مشکلات کبدی یا یرقان شده اید
  • مبتلا یا مشکوک به مونونوکلئوز هستید

 

مضرات و عوارض آموکسی کلاو چیست؟

بسیاری از داروها می توانند منجر به اثرات جانبی شوند. اثر جانبی، واکنشی ناخواسته به دارویی است که با دوز نرمال مصرف می شود. اثرات جانبی می تواند ملایم یا شدید، موقت یا دائمی باشد.

اثرات جانبی فهرست شده در اینحا توسط هر فردی که این دارو را مصرف می کند تجربه نمی شود. اگر شما نگران اثرات جانبی هستید، درباره ریسک ها و مزایای این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات جانبی زیر در کمتر از ۱% افرادی که از این دارو استفاده می کردند مشاهده شده است. بسیاری از این اثرات جانبی را می توان مدیریت کرد و برخی دیگر به خودی به خود در طول زمان از بین می روند.

اگر این اثرات جانبی را تجربه کردید و آنها شدید یا آزاردهنده بودند به پزشک خود مراجعه کنید. داروساز قادر است توصیه هایی به شما برای مدیریت اثرات جانبی بکند.

  • گرفتگی معده و شکم
  • مزه بد دهان
  • یبوست
  • بثورات پوشک (اطفال)
  • اسهال (ملایم)
  • گاز
  • سردرد
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • تغییر رنگ زبان
  • تغییر رنگ دندان
  • خستگی یا ضعف غیر عادی
  • استفراغ

 

 

اگرچه اکثر اثرات جانبی زیر غالبا رخ نمی دهند اما در صورت بروز اگر به پزشک خود مراجعه نکنید می توانند منجر به مشکلات جدی شوند.

اگر هر کدام از اثرات جانبی زیر رخ داد در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید:

  • نشانه های خونریزی (برای نمونه، خون دماغ، خون در ادرار، سرفه خون آلود، خونریزی لثه، بریدگی که خونریزی آن بند نمی آید)
  • نشانه های مشکلات کلیوی (برای نمونه، تکرر ادرار در شب، کاهش تولید ادرار، خون در ادرار)
  • نشانه های مشکلات کبدی (برای نمونه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها، کاهش وزن، زرد شدن پوست یا سفیدی چشم، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ)
  • خارش و ترشح واژن
  • تکه های سفید در دهان یا بر روی زبان

 

 

اگر هر کدام از موارد زیر رخ داد، مصرف دارو را متوقف کرده و فورا به سراغ مراقبت های پزشکی بروید:

  • اسهال (آبکی و شدید؛ ممکن است خونی نیز باشد)
  • تبی که پس از آغاز آنتی بیوتیک بروز می کند
  • علائم واکنش آلرژیک حاد (بثورات پوستی شدید؛ خارش؛ کهیر؛ مشکل تنفسی؛ تورم دهان، گلو یا زبان)
  • تشنج
  • نشانه های واکنش پوستی شدید (نظیر تاول، پوست پوست شدن، بثوراتی که بخش بزرگی از بدن را پوشش می دهد، بثوراتی که به سرعت پخش می شود یا بثورات همراه با تب و ناراحتی)
  • خس خس سینه، مشکل تنفسی یا تنگی نفس

برخی افراد ممکن است اثرات جانبی دیگری را تجربه کنند. اگر متوجه نشانه ای شدید که ممکن است در ارتباط با مصرف این دارو باشد با پزشک خود صحبت کنید.

 

آیا احتیاط یا هشدار دیگری برای آموکسی کلاو وجود دارد؟

پیش از شروع مصرف این دارو، پزشک را از شرایط پزشکی و آلرژی هایی که ممکن است داشته باشید، هر دارویی که مصرف می کنید، بودن در دوران بارداری یا شیردهی و هر نکته مهم دیگری درباره سلامتی خود آگاه کنید. این عوامل می تواند بر نحوه مصرف این دارو اثر بگذارد.

آلرژی: آموکسی سیلین که یکی از عناصر این دارو می باشد، یک پنی سیلین است. اگر شما قبلا واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک هایی نظیر پنی سیلین یا سفالوسپورین ها (برای نمونه سفالکسین و سفتریاکسون) داشته اید نباید این دارو را مصرف کنید. پیش از مصرف آموکسی کلاو، پزشک را از سابقه واکنش بدنتان به داروها مخصوصا پنی سیلین یا سفالوسپورین ها آگاه کنید.

اگر علائم واکنش آلرژیک شدید را تجربه می کنید (مثلا کهیر؛ تورم صورت، زبان یا گلو؛ مشکل تنفسی)، فورا به سراغ پزشک بروید.

التهاب روده بزرگ مرتبط با آنتی بیوتیک: این دارو مانند سایر آنتی بیوتیک ها می تواند به صورت بالقوه منجر به شرایط خطرناکی شود که به آن التهاب روده بزرگ مرتبط با آنتی بیوتیک گفته می شود. اگر شما متوجه این علائم شدید مصرف دارو را متوقف کرده و در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

آسپارتام: شکل سوسپانسیون این دارو حاوی آسپارتام است. اگر شما مبتلا به فنیل کتونوری هستید با پزشک خود درباره نحوه اثرگذاری این دارو بر روی وضعیت پزشکی شما، چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر دوز و اثربخشی این دارو اثر بگذارد و ضرورت هرگونه پایش مشورت کنید.

 

جلوگیری از بارداری: این دارو می تواند اثربخشی قرص های جلوگیری از بارداری را کاهش دهد. برخی پزشکان در هنگام مصرف این دارو، استفاده از روش های دیگر جلوگیری از بارداری را توصیه می کنند.

کارکرد کلیه: این دارو توسط کلیه ها از بدن خارج می شود. اگر شما بیماری کلیوی دارید یا عملکرد کلیه شما پایین است، این دارو ممکن است در بدن شما جمع شود و منجر به اثرات ناخواسته گردد.

اگر دارای مشکلات کلیوی هستید با پزشک خود درباره نحوه اثرگذاری این دارو بر روی وضعیت پزشکی شما، چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر دوز و اثربخشی این دارو اثر بگذارد و ضرورت هرگونه پایش مشورت کنید.

کارکرد کبد: اگر شما بیماری کبدی یا کمبود کارکرد کبد دارید با پزشک خود درباره نحوه اثرگذاری این دارو بر روی وضعیت پزشکی شما، چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر دوز و اثربخشی این دارو اثر بگذارد و ضرورت هرگونه پایش مشورت کنید.

اسید کالوولانیک می تواند منجر به کاهش عملکرد کبد شود. اگر شما با علائم مشکلات کبدی نظیر خستگی، کسالت، کاهش اشتها، حالت تهوع، زرد شدن پوست یا سفیدی چشم، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ، درد یا تورم شکم و خارش پوست مواجه شدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

مونونوکلئوز: زمانی که آموکسی کلاو توسط شخصی که مبتلا به مونونوکلئوز است مصرف شود، بثورات گسترده ممکن است رخ دهد. اگر شما مبتلا یا مشکوک به مونونوکلئوز هستید با پزشک خود درباره نحوه اثرگذاری این دارو بر روی وضعیت پزشکی شما، چگونه وضعیت پزشکی شما ممکن است بر دوز و اثربخشی این دارو اثر بگذارد و ضرورت هرگونه پایش مشورت کنید.

این دارو نباید توسط فرد مبتلا یا مشکوک به مونونوکلئوز مصرف شود.

 

رشد بیش از حد ارگانیزم ها (ابرعفونت): مصرف طولانی یا چندباره این آنتی بیوتیک ممکن است به قارچ های نرمال یا آن دسته از باکتری هایی که توسط آنتی بیوتیک از بین نمی روند، اجازه رشد بیش از حد دهد که منجر به عفونت های ناخواسته نظیر عفونت مخمری می شود. اگر متوجه تکه های سفید در دهان، خارش یا ترشح واژنی غیرعادی شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

بارداری: در طول بارداری نباید از این دارو استفاده کرد مگر اینکه فواید آن بیشتر از ریسک ها باشد. اگر در دوره مصرف دارو، باردار شدید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

شیردهی: آموکسی سیلین وارد شیر مادر می شود. مشخص نیست آیا اسید کالوولانیک وارد شیر مادر می شود یا خیر. اگر شما مادر شیرده هستید و این دارو را مصرف می کنید، ممکن است بر نوزاد شما اثر بگذارد. با پزشک خود درباره ادامه شیردهی مشورت کنید.

 

چه داروهای دیگری می تواند با آموکسی کلاو تداخل داشته باشد؟

ممکن است بین داروهای زیر و آموکسی کلاو تداخل به وجود آید:

  • آلوپورینول
  • داروهای ضد انعقاد (مانند وارفارین)
  • BCG
  • قرص های ضد بارداری
  • متوتروکسات
  • مایکوفنولات
  • پروبنیسید
  • سدیم پیکوسولفات
  • تتراسایکلین ها (مانند تتراسایکلین، مینوسایکلین، داکسی سایکلین)
  • واکسن سل
  • واکسن حصبه

اگر از هر کدام از این داروها استفاده می کنید با پزشک یا داروساز صحبت نمایید.

با توجه به نوع شرایط شما، پزشک ممکن است از شما بخواهد:

  • مصرف یکی از این داروها را متوقف کنید
  • یکی از داروها را با داروی دیگر عوض کنید
  • نحوه مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهید
  • طبق روال سابق دارو را مصرف نمایید.

 

تداخل بین دو دارو همواره به معنای قطع یکی از آنها نیست. با پزشک خود درباره مدیریت تداخل داروها صحبت کنید.

داروهای دیگری علاوه بر موارد فوق نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. به پزشک خود درباره تمام داروهای تجویز شده، غیر تحویزی و داروهای گیاهی که مصرف می کنید بگویید. همچنین وی را درباره مکمل هایی که استفاده می کنید نیز آگاه نمایید. از آنجایی که کافئین، الکل، نیکوتین سیگار یا مواد مخدر می تواند بر عملکرد بسیاری از داروها اثر بگذارد، باید پزشک خود را در این خصوص مطلع نمایید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت chealth.canoe.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب