جستجو

استفاده از آب ازن دار برای ترمیم زخم

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

نحوه ازن دار کردن آب
از چه آبی برای ازونه کردن استفاده نمائیم ؟
از  چه نوع ظرفی برای آب ازن دار کردن استفاده کنیم ؟
محاسبه نسبت اشباع ازن در آب
آشنایی با میزان پایداری ازن در آب

ترمیم زخم با آب ازن دار

میلیون ها نفر در جهان از زخم های کثیف پس از حادثه، زخم های عفونی، زخم های مزمن، زخم بستر، سوختگی، زخم هرپتیک، عفونت قارچی و نیش حشرات رنج می برند که به دلیل عدم کارایی کافی درمان های موضعی مرسوم مبتنی بر داروهای آنتی‌بیوتیک و ضد التهاب، برای مدت طولانی این رنج را تحمل می کنند . متاسفانه اکثر پزشکان و پرستاران از قابلیت و توانایی آب و روغن ازن دار بی اطلاع هستند . ما می توانیم در مواقع ممکن از ترکیب گازی اکسیژن-ازن نیز استفاده کنیم اما باید مواظب تنفس کردن ازن مازاد باشیم چراکه اکثر ژنراتورهای ازن به پمپ مکنده متصل به تخریب کننده ازن مازاد مجهز نیستند . از سوی دیگر، شما می توانید به سادگی از گاز پانسمان آغشته به آب یا روغن ازن دار بر روی هر قسمتی از بدن استفاده کنید . آماده سازی آب ازن دار به وسیله استفاده از یک سیلندر شیشه‌ای انجام می شود که حدود سه چهارم آن با آب دوبار مقطر شده پر شده است که ترکیب گازی باید ۵ دقیقه به طور مداوم وارد آب شود تا غلظت مورد لازم به دست آید . ازن مازاد نیز از طریق یک لوله سیلیکونی دیگر که نقش اگزوز را بازی می کند به یک تخریب 51کننده رفته و به اکسیژن تبدیل می شود . برخی از ژنراتورها در حال حاضر از سیستمی برای ازن دار کردن آب استفاده می کنند ؛ اگر این مورد در دسترس نباشد ، می توان به سادگی با بطری شیشه ای ۵۰۰ میلی لیتری که با ۲۵۰ میلی لیتر آب و ۲۵۰ میلی لیتر ترکیب گازی پر شده است آن را ساخت و سر آن را با چوب پنبه سیلیکونی بست.

 

البته لازم به ذکر است حذف ازن مازاد و نیاز به آب تقطیر شده برای دستگاه های اوزون تراپی که ازن را با غلظت های بالا تولید می کنند لازم می باشد و در واقع در خصوص دستگاه های خانگی و کوچک نیازی به آب مقطر و حذف ازن مازاد نمی باشد .

 

حلالیت ازن در آب خالص مطابق با قانون هنری (۱۸۰۳) بیان می کند که اگر آب کاملا خالص باشد و دما و فشار ازن ثابت بماند ، غلظت اشباع یک گاز در آب با غلظت آن متناسب است . لازم به ذکر است که آب یک‌بار تقطیرشده ، نامناسب است زیرا با داشتن برخی یون ها، واکنش شیمیایی ازن را برای تشکیل ترکیبات سمی ممکن و تحریک می کند . به عنوان مثال، سرم نمکی فیزیولوژیکی (۰٫۹% NaCl) به دلیل تشکیل هیپوکلرو اسید، هرگز نباید ازن دار شود . این ترکیب می تواند منجر به التهاب و التهاب وریدها پس از تزریق سرم نمکی ازن دار شود . به همین دلیل من استفاده از آب خالص را پیشنهاد می دهم که به صورت تجاری در دسترس است. در چنین حالتی، ازن به سادگی در آب، حل و غلظت آن پس از ۵ تا ۶ دقیقه حباب دهی به آب، پایدار و برابر با یک چهارم غلظت ازن موجود در ترکیب گازی می شود . بنابراین اگر ما آماده سازی قدرتمندی برای آب ازن دار می خواهیم باید از گازی با غلظت ازن ۸۰ mcg/ml استفاده کنیم که غلظت نهایی حدود ۲۰ mcg/ml را در آب خواهد داد. این محلول برای درمان زخم های به شدت عفونی به منظور حذف چرک، بافت های مرده و باکتری ها مناسب است. از سوی دیگر، به محض اینکه زخم به مراحل تکثیر و بازسازی برسد، ما باید از یک محلول ملایم با گاز دارای غلظت ازن ۲۰ mcg/ml استفاده کنیم که غلظت حدود ۵ mcg/ml را در آب خواهد داد.

 

میزان پایداری آب خالص ازن دار چقدر است؟

آب ازننقطه ضعف اینجاست که ذات ازن ناپایدار بوده و آب ازن دار باید در بطری شیشه ای کاملا مهر و موم شده با سیلیکون یا نوار تفلون و در صورت امکان در یخچال نگهداری شود . ازن اگر در دمای ۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود ، غلظت آن پس از ۱۱۰ ساعت نصف می شود اما اگر دما به ۲۰ درجه برسد، نیمه عمر آن فقط ۹ ساعت است ! البته فراموش نشود که این ماندگاری در آب دوبار تقطیر شده امکان پذیر است و اگر به درستی نگهداری شود ، می توان آن را برای چند روز در خانه بیمار برای درمان خانگی استفاده کرد . در مقابل، نیمه عمر ازن محلول در آب یک‌بار تقطیرشده، کمتر از یک ساعت است و بنابراین فقط یک بار می توان از آن استفاده کرد. من نمی توانم فرصت تاکید بر مفید بودن آب ازن دار برای از بین بردن چرک ضخیم آبسه و چرک پلوریت (ذات الجنب) را از دست بدهم . پس از خشک شدن آب ، می توان گاز ترکیبی اکسیژن-ازن را حداقل دوبار در روز به حفره دمید و بیمار از سرعت درمان شگفت زده خواهد شد. من بیماران مستاصل متعددی را دیده‌ام که خود را به ازن‌درمانگران سپردند و آنها توانستند عفونت های سنگین را تنها با استفاده از ترکیبی از آب ازن دار، گاز و روغن ازن دار از بین ببرند. دمیدن گاز باید در چند دقیقه و در اتاقی با تهویه مناسب انجام شود. ازن در ترشحات عفونی حل می شود که  منجر به استریلیزه آنها و بازسازی بافت ها خواهد شد . واضح است ابتدا باید در بالاترین غلظت ازن (۷۰ تا ۸۰ mcg/ml) در طول مرحله عفونت انجام شود و سپس به مرور و همزمان با کاهش عفونت، کاهش یابد.

 

همواره گفته شده است که زخم بستر (در دیابت، استاز وریدی و بیماران قطع عضو) نیازمند درمان خسته کننده طولانی مدت است که غالبا به شکست می انجامد . گاز تنها زمانی می تواند استفاده شود که بتوان زخم را با یا بدون کاهش فشار، با استفاده از بگ مقاوم به ازن نظیر کیسه پلی اتیلنی استفاده کرد. معمولاً عملی‌تر این است در طول روز از آب ازن دار تازه برای تنظیف، ضدعفونی و تحریک التیام بافت استفاده کرد در حالی که در طول شب ، روغن ازن دار می تواند جراحت را استریل نگه دارد و بهبود را سرعت ببخشد .

 

مقالات مرتبط

دیابتدرمان زخم با ازن

 

پیشنهاد ویژه

گرد آوری و تنظیم مقاله

Reference by Velio Bocci – OZONE A New Medical Drug
Emeritus Professor of Physiology at the University of Siena, Siena, Italy Medical Doctor, Specialist in Respiratory Diseases and Haematology and

واحد ترجمه سایت
بازنگری و تالیف : وحید میرزاآقایی ( محقق و پژوهشگر ازن )
سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب