جستجو

همه چیز درباره cla قرص :مزایا، مضرات، ترکیبات و زمان مصرف آن

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

قرص CLA  چیست؟

مزایا و فواید قرص CLA

عوارض جانبی و مضرات قرص CLA

منابع و ترکیبات قرص CLA

بهترین زمان مصرف قرص CLA چه موقع است؟ و میزان مصرف آن

قرص CLA  چیست؟

قرص CLA در صنایع تناسب بدن، توجه زیادی را به خود جلب کرده است و محبوبیت رو به رشدی در میان باشگاههای ورزشی، بدنسازی و افرادی که به دنبال کاهش چربی بدن خویش هستند، پیدا کرده است. شاید قبلا در مورد CLA شنیده اید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید CLA چیست و چگونه باعث کاهش وزن میشود.

CLA یا اسید لینوئیک کونژیگه از خانواده اسیدهای چرب امگا ۳ است. CLA ترکیبی از حداقل  ۲۸ ایزومر موضعی و فضایی اسد لینولئیک است که اسید چرب حلقه های اشباع شده امگا ۳ ضروری بدن است. این اسیدهای چرب ضروری امکان تولید شدن در بدن را ندارند و لذا باید از طریق رژیم غذایی دریافت شوند.

تاثیرcla در افراد سالمی که ورزش می کنند، توسط واستنین و همکاران (۲۰۰۱) در یک کارآزمایی تصادفی دو سر کور مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش شرکت کنندگان سالم با IBM و وزن نرمال شرکت کرده بودند. این مطالعه نشان داد که CLA میتواند به کاهش حجم چربی بدن در افراد سالمی که اهل ورزش هستند کمک کند. همچننی CLA میتواند مکمل خوبی برای آن دسته از افرادی باشد که رژیم های تناسب اندام منظمی را رعایت می کنند.

 

مزایا و فواید قرص CLA

۱-CLA مناسب برای کاهش وزن و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن

دلیل محبوبیت قرص CLA تاثیر مثبت  آن در کاهش وزن است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف CLA به کاهش وزن  و چربی بدن کمک کرده و با استفاده از مجموعه ای از واکنشهای بیوشیمیایی منجر به افزایش میزان سرعت سوخت و ساز بدن میگردد. میزان سوخت و ساز پایه ما حداقل میزان انرژی ای است که بدن ما برای کار بدان نیاز دارد.یعنی افزایش BMR به معنی سوختن کالری بیشتر برای فعالیت بدن است.

CLA در مجموعه ای از واکنش های متابولیکی که بافت چربی بدن را تنظیم میکند، نقش دارد. تصور بر این است که با افزایش BMR، CLA به نسبت ماهیجه های بدن شروع به تغییر سوخت و سوز چربی میکند و در نتیجه مصرف انرژی افزایش می یابد.

 

در دهه های گذشته، دانشمندان به اهمیت تغذیه ای و علمی  CLA  پی بردند. ابتدا تاثیر CLA را بر روی چندین گونه جانوری مورد مطالعه گسترده ای قرار  گرفت. مثلا وست و همکاران (۱۹۹۸) نقش آن را بر روی متابولیسم  چربی و انرژی بدن موشها به مدت ۶ هفته مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه، نیمی از موشها CLA دریافت کردند . پس از ۶ هفته  بدون در نظر گرفتن نوع رژیم غذایی، CLA  توانسته بود به طور قابل توجهی توانسته بود مصرف انرژِی، سرعت رشد و توده چربی بدن را کاهش دهد. این یافته ها نشان میدهند که CLA میزان سوخت و ساز بدن موشها را افزایش داده و منجر به کاهش چربی بدن آنها شده است.

 

اخیرا مطالعات انسانی نیز مزایای مکمل CLA را اشکار ساخته اند. مثلا فراتحلیلی که از ۱۸ مطالعه توسط ویگهام و همکاران (۲۰۰۷) انجام گرفت نشان داد که مصرف روزانه ۲/۳ گرم از مکمل CLA در کاهش توده چربی بدن موشها تاثیر دارد.

نقش CLA در کاهش وزن افرادی که دچار اضافه وزن هستند نیز نشان داده شده است. مطالعه بلند مدت دو ساله ای  که  در این زمینه بر روی ۱۳۴ انجام گرفت، نشان داد که CLA توانسته توده چربی بدن افراد دچار اضافه وزن را کاهش دهد و در واقع به نگهداری این کاهش وزن در بلند مدت کمک کرده بود.

واستین و همکاران (۲۰۰۱) نیز تاثیر CLA را در یک کارآزمایی تصادفی دو سر کور و بر روی  افراد سالمی که ورزش میکنند ، بررسی کردند. این مطالعه هم افراد با وزن نرمال و هم افرادی که اضافه وزن داشتند را در بر می گرفت. نتیجه مطالعه نشان داد که CLA میتواند به کاهش توده چربی بدن افراد سالم ورزشکار کمک کند در نتیجه CLA مکمل خوبی برای افرادی که تحت رژیم های تناسب اندام هستند، به شمار می آید.

 

۲- افزایش رشد عضلانی

با مصرف CLA معمولا با وجود کاهش درصد چربی بدن، کاهش کلی وزن بدن مشاهده نمی گردد. این به این دلیل است که اثربخشی CLA در افزایش ماهیچه به نسسبت چربی نشان داده شده است و به صورت افزایش رشد توده های لاغر ماهیچه ها عمل میکند. همانطور که ماهیچه از لحاظ سوخت و ساز فعال می گردد بدن نیز به هنگام استراحت، چربی بیشتری می سوزاند.

 

۳- کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون

در رابطه با مکمل CLA مزایای سلامتی متعددی نیز ذکر شده است. مثلا نشان داده شده است که CLA به کاهش فشار خون، حساسیت انسولین و سطح گلوکز خون کمک میکند و همجنین خطر تصلب شرائین و بیماریهای قلبی و عروقی را نیز کم میکند. کریتکوسکی و همکاران (۱۹۹۴) دریافتند که مصرف ۵/۰ گرم از این مکمل در هر روز در خرگوش باعث میشود که کاهش معناداری در IDL و کلسترول کلی خون دیده شود و بررسی قلب خرگوش نیز تصلب شرائین کمتری از خرگوشهایی که این مکمل را دریافت نکرده بودند، نشان داد.

فراتحلیلی در زمینه مصرف این مکمل در انسانها توسط براون و همکاران (۲۰۰۳) انجام گرفت. این دانشمندان به این نتیجه سیدند که چون CLA مصرف چربی ذخیره شده را افزایش میدهد لذا از رخ دادن بیماریهای قلبی پیشگیری میکند و به عنوان یک آنتی اکسیدان از طریق ایزومر مکانیسمهای خاصی، فشار خون و حساسیت انسولین را کاهش میدهد. بنابراین تصور بر این است که CLA خواص ضد دیابتی دارد که می تواند حساسیت انسولین را بر اساس گلوکز ناشتا و سطح انسولین  بهبود بخشد.

 

۴- پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

با داشتن رژیم غذایی و ورزش منظم بدن به تحلیل رفته و مستعد بیماریها میشود.اما مکمل CLA میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که CLA پاسخ سیستم ایمنی بدن را افزایش میدهد و از تاثیر کاتابولیک (تحلیل نسج) سیستم ایمنی بدن بهنگام بیماری پیشگیری به عمل می آورد.

 

عوارض جانبی و مضرات قرص CLA

تا کنون هیچ عوارض جانبی مضری برای مکمل CLA گزارش نشده است. فقط در موارد بسیار نادری، ترکیب این مکمل با اسید لینولئیک منجر به حالت تهوع و یا نارحتی معده شده است. البته به احتمال زیاد در صورت مصرف CLA همراه با وعده های غذایی، این عوارض نیز کمتر دیده شود.

 

منابع و ترکیبات قرص CLA

CLA در چندین غذای رایج که مصرف میکنیم یافت میشود.خصوصا در محصولات حیوانی مثل گوشت یا محصولات لبنی.اما برای دریافت همه منافع CLA نباید فقط به رژیم غذایی روزانه اکتفا کرد. قرصها و کپسولهای CLA نیز را میتوان به برنامه غذایی روزانه و رژیم غذایی اضافه کرد.

 

غذا میلی گرم CLA در هر گرم چربی
گوشت چرخ کرده تازه گاو

گوشت بره

جوجه

گوشت خوک

شیر گاو

پنیر لور

پنیر چدار

۴/۲

۵/۶

۰/۹

۰/۶

۵/۵

۴/۵

۳/۶

 

بهترین زمان مصرف قرص CLA چه موقع است؟ و به چه میزان باید قرصهای CLA را مصرف کرد؟

تاکنون دوزهای مصرفی مختلفی برای استفاده از CLA توصیه شده است. برای کاهش چربی بدن، ۸/۱ تا ۷ گرم روزانه توصیه شده است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، توصیه میکنیم که همراه با وعده های غذایی و ۱ تا ۳ بار مصرف کنید.

پیامهای خانگی را دریافت کن.

مصرف CLA تضمینی برای کاهش وزن نیست، اما اگر با یک رژیم غذایی خوب و ورزش منظم ترکیب شود میتواند در کاهش چربی بدن همزمان با رشد توده های لاغر ماهیچه تاثیر داشته باشد.شما میتوانید CLA را همراه با منابع مربوط به رژیم غذایی خود مصرف کنید. اگر هنوز در مورد مصرف CLA تردید دارید یا اگر سرسختانه ورزش میکنید مکمل CLA میتواند به هدف کاهش چربی بدن شما کمک  کند.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت myprotein.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب