جستجو

فهم آزمایش های بارداری: ادرار و خون

دو نوع آزمایش بارداری وجود دارد؛ یکی از نمونه ادرار استفاده می کند و دیگری از نمونه خون. هر دو آزمایش، حضور هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسان (hGC) را شناسایی می کنند. این هورمون سریعا پس از چسبیدن جنین به دیواره رحم، به وسیله جفت تولید می شود و در روزهای اول بارداری به سرعت در بدن شما ایجاد می شود.

این تغییرات سریع در هورمون ها است که اکثر علائم بارداری را به وجود می آورد.

 

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار می تواند به دو شکل متفاوت و در خانه یا کلینیک انجام شود. یک روش شامل جمع آوری ادرار در یک لیوان و وارد کردن تست کننده به داخل آن یا قراردادن ادرار در یک محفظه مخصوص با قطره چکان است. گزینه دیگر شامل ادرار کردن بر روی تست کننده است.

مدت زمان انتظار برای دریافت نتیجه در آزمایش ها متفاوت است. شما باید منتظر تغییر در رنگ، یک خط یا یک نشان باشید (مانند به علاوه یا منها). تست های دیجیتال جدید بارداری که توسط Clearblue Easy عرضه شده، خواندن نتیجه آزمایش را ساده کرده است: بر روی تست کننده عبارت “باردار” یا “غیر باردار” درج می شود.

تمام تست کننده ها دارای دستورالعمل هستند و مهم است که برای دستیابی به یک نتیجه دقیق از آنها پیروی کنید.

 

چه زمانی می توانم آزمایش ادرار بدهم؟

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که تا اولین روز زمان پیش فرض قاعدگی خود که به تاخیر افتاده صبر کنید. این معمولا دو هفته پس از باردارشدن است. اگرچه، برخی تست کننده ها از بقیه حساسیت بیشتری دارند و می توان زودتر از آنها استفاده کرد.

همایش آموزشی رایگان

آزمایش های ادرار چقدر دقیق هستند؟

آزمایش های ادرار یا تست های خانگی بارداری اگر به صورت درست استفاده شوند، ۹۷% دقت دارند. استفاده از تست های خانگی بارداری بسیار مناسب است زیرا می توان آنها را در خانه استفاده کرد، معمولا قیمت کمی هم دارند (از ۸ دلار تا ۲۰ دلار)، خصوصی هستند، فورا نتیجه را اعلام می کنند و استفاده از آنها راحت است.

اگرچه، اگر به درستی استفاده نشوند یا خیلی زود استفاده شوند، نتیجه می تواند غیر دقیق باشد. اگر نتیجه آزمایش شما منفی بود و هنوز علائم بارداری را داشتید (تاخیر در قاعدگی، حالت تهوع، حساس شدن پستان و خستگی)، یک هفته صبر کنید و دوباره آزمایش بدهید یا اینکه به پزشک مراجعه کنید برای آزمایش خون.

 

آزمایش خون

دو نوع آزمایش خون وجود دارد. آزمایش خون کمّی، مقدار دقیق hGC در خون را اندازه می گیرد و آزمایش خون کیفی hGC، یک جواب ساده بله یا خیر در مورد بارداری به شما می دهد.

 

مزایای انجام آزمایش خون

  • حدود ۷ تا ۱۲ روز پس از باردارشدن و زودتر از آزمایش ادرار می تواند بارداری را شناسایی کند (اما اگر نتیجه منفی بود و قاعدگی شما به تاخیر افتاده، باید مجددا آزمایش دهید.)
  • می تواند غلظت هورمون hGC را در خون شما اندازه بگیرد (این می تواند برای پزشک شما مفید باشد تا رد مشکلات احتمالی در بارداری شما را دنبال کند)

 

معایب انجام آزمایش خون

  • گران تر از آزمایش خون
  • انتظار بیشتر برای دریافت نتیجه
  • باید در آزمایشگاه انجام شود

 

سوالات متداول درباره آزمایش های بارداری

اگر نتیجه تست خانگی بارداری من مثبت باشد بدین معنا است که حامله هستم؟

نتیجه مثبت در تست خانگی بارداری، حضور هورمون hCG را در بدن شما نشان می دهد. زمانی که یک تخمک در دیواره رحم زن کاشته می شود، هورمون hCG شروع به توسعه و زیاد شدن می کند. این نشانه ای است که شما باردار شده اید.

اگر نتیجه تست خانگی بارداری من منفی باشد بدین معنا است که حامله نیستم؟

نتیجه منفی می تواند بدین معنا باشد که حامله نیستید، تست را خیلی زود انجام داده اید یا اینکه آن را اشتباه انجام داده اید. تست کننده های بارداری دارای حساسیت های متفاوتی هستند و ممکن است بدن شما وقت کافی برای تولید هورمون hCG به اندازه مورد نیاز نداشته است.

همچنین، اگر به مدت طولانی بر روی تست کننده ادرار کنید (پس از دستورالعملی که روی بسته وجود دارد)، تست نامعتبر خواهد بود. بهترین کار پیروی از دستورالعمل و انتظار تا زمانی است که قاعدگی شما به تاخیر بیفتد. در جعبه اکثر تست کننده های بارداری معمولا دو تست کننده وجود دارد و بهتر است از هر دو استفاده شود.

زودترین زمانی که می توانم از تست خانگی بارداری استفاده کنم چه زمانی است؟

پیشنهاد می شود که صبر کنید تا قاعدگی شما به تاخیر بیفتد. تاخیر در قاعدگی معمولا یکی از نشانه های بارداری است. اگر نمی توانید تا آن زمان صبر کنید و روز احتمالی باردارشدن خود را می دانید، آنگاه زودترین زمان تست می تواند ۱۴ روز پس از روز باردارشدن باشد.

اگر چند تست کننده خانگی بارداری جواب های مختلفی بدهند معنی آن چیست؟

اگر شما نتایج متفاوتی با تست کننده های بارداری گرفتید، پیشنهاد می شود که برای رسیدن به نتیجه دقیق، آزمایش خون بدهید.

 

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب