جستجو

علائم ایدز (HIV) بعد از چند روز مشخص میشود ؟

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

چگونه می توان از ابتلا به ایدز (HIV) مطلع شد؟

مراحل آن

علایم آن

علایم ایدز بعد از چند روز مشخص میشود ؟

مرحله نهفتگی بالینی

چگونه می توان از ابتلا به ایدز (HIV) مطلع شد؟

شما نمی توانید برای پی بردن به ابتلا به ایدز (HIV) به علایم تکیه کنید. تنها روش برای اطمینان از این موضوع، آزمایش است. دانستن وضعیت خود اهمیت دارد زیرا به شما کمک می کند برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال HIV، تصمیم های سالم بگیرید.

علایم ایدز متنوع بوده و وابسته به فرد و مرحله بیماری است: مرحله اولیه، مرحله نهفتگی بالینی یا مرحله ایدز. در ادامه علائمی که برخی افراد ممکن است در این مراحل تجربه کنند آمده است. تمامی افراد این علائم را مشاهده نخواهند کرد.

 

مرحله اولیه ایدز

حدود ۴۰ تا ۹۰% از افراد بین ۲ هفته(۱۴روز)  تا  ۴ هفته(۲۸روز) پس از ابتلا به HIV علائم شبیه آنفولانزا دارند. سایر افراد در این مرحله اصلا حس بیماری ندارند که با نام عفونت HIV حاد نیز شناخته می شود. علائم شبیه آنفولانزا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تب
  2. لرز
  3. راش
  4. تعریق شبانه
  5. درد ماهیچه
  6. گلودرد
  7. خستگی
  8. تورم غدد لنفاوی
  9. زخم دهان

این علائم می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. در طول این زمان، عفونت HIV ممکن است در برخی از تست های HIV نشان داده نشود اما افراد به شدت ناقل هستند و می توانند عفونت را به دیگران سرایت دهند.

شما با داشتن هیچ یک از این علائم نباید تصور کنید که مبتلا به HIV هستید. هر کدام از این علائم می تواند ناشی از سایر بیماری ها باشد و برخی افرادی که دارای HIV هستند تا ۱۰ سال بعد یا بیشتر هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند.

 

اگرچه، اگر فکر می کنید در معرض HIV بوده اید و ممکن است در مرحله اولیه عفونت HIV باشید، آزمایش بدهید. بیشتر تست های HIV، آنتی بادی ها (پروتئین هایی که بدن شما در واکنش به حضور HIV تولید می کند) را شناسایی می کنند نه خود HIV را. اما بدن شما نیاز به چند هفته یا بیشتر برای تولید این آنتی بادی ها دارد.

برخی محل ها از تست هایی استفاده می کنند که می تواند عفونت حاد و تازه را شناسایی کند اما سایرین نمی توانند. پس اگر فکر می کنید اخیرا آلوده به HIV شده اید، به آزمایشگاه بگویید. اکثر پزشکان و کلینیک هایی که طیف گسترده ای از خدمات بهداشتی را ارائه می دهند می توانند این تست را انجام دهند اما برخی محل ها که فقط تست HIV انجام می دهند ممکن است آن را نداشته باشند. بنابراین پیش از رفتن به مرکز تست با آنها تماس بگیرید تا مشخص شود آیا می توانند شما را برای عفونت HIV حاد آزمایش کنند یا خیر.

پس از انجام تست، مطلع شدن از نتیجه آن اهمیت دارد. اگر HIV مثبت هستید باید به پزشک مراجعه کرده و در اسرع وقت درمان HIV را آغاز کنید. شما ریسک بالایی برای انتقال HIV به سایرین در طول مرحله اولیه عفونت HIV خواهید داشت حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشید. به همین دلیل حرکت به سمت کاهش ریسک انتقال اهمیت دارد. اگر HIV منفی هستید به دنبال گزینه های پیشگیری از HIV مانند ” پیشگیری پیش از در معرض قرارگرفتن” باشید که به شما کمک می کند همچنان منفی بمانید.

 

مرحله نهفتگی بالینی

پس از مرحله اولیه عفونت HIV، بیماری به مرحله نهفتگی بالینی می رود (عفونت HIV مزمن نیز نام دارد). در طول این مرحله، HIV همچنان فعال است اما در سطح بسیار پایینی تکثیر می شود. افراد دارای عفونت HIV مزمن ممکن است هیچ نشانه مرتبط با HIV را نداشته باشند حتی ملایم ترین را.

این دوره در افرادی که برای درمان HIV دارو مصرف نمی کنند (که به آن درمان ضدویروسی یا ART گفته می شود) می تواند یک دهه یا بیشتر طول بکشد اما برخی ممکن است زمان کمتری داشته باشند. افرادی که برای درمان HIV دارو مصرف می کنند و افرادی که داروهای خود را سر وقت، هر روز مصرف می کنند ممکن است این مرحله چندین دهه طول بکشد زیرا درمان کمک می کند که ویروس تحت نظر باشد.

مهم است به یاد داشته باشیم که افراد در این مرحله همچنان می توانند HIV را به سایرین منتقل کنند حتی اگر علائمی نداشته باشند، اگرچه افرادی که تحت ART هستند و ویروس را سرکوب کرده اند (سطح بسیار پایینی از ویروس در خون آنها است) با احتمال کمتری HIV را منتقل می کنند.

 

پیشرفت به سوی ایدز

اگر مبتلا به HIV هستید و تحت ART نمی باشید، ویروس در نهایت سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و شما به سمت ایدز (سندروم اکتسابی کمبود ایمنی)، آخرین مرحله عفونت HIV حرکت می کنید.

علائم می تواند شامل اینها باشد:

  1. کاهش سریع وزن
  2. تب مکرر یا عرق شبانه فراوان
  3. خستگی شدید و بدون دلیل
  4. تورم طولانی غدد لنفاوی در زیر بغل، کشاله ران یا گردن
  5. اسهالی که بیش از یک هفته ادامه می یابد
  6. زخم دهان، مقعد یا آلت تناسلی
  7. ذات الریه
  8. لکه های قرمز، قهوه ای، صورتی یا بنفش زیر یا بر روی پوست یا داخل دهان، بینی یا پلک
  9. از دست دادن حافظه، افسردگی و سایر اختلالات عصبی

هر کدام از این علائم می تواند مرتبط با بیماری های دیگری باشد. بنابراین تنها روش برای دانستن ابتلا به HIV، دادن آزمایش است.

بسیاری از علائم شدید و ناخوشی های بیماری HIV، ناشی از عفونت های فرصت طلبی است که به دلیل آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن شما وارد می شوند.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت hiv.gov

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب