جستجو

روکش های لمینت دندان چینی چه هستند؟ و چگونه عمل می کنند؟

روکش های لمینت دندان چینی چه هستند؟ چگونه عمل می کنند؟ چه زمانی عمل نخواهند کرد؟ مزایا و معایب

 

آنها چه هستند؟

روکش های چینی (همچنین به عنوان لمینت های دندانی نیز شناخته می شوند) پوسته هایی به قطر ویفر هستند که از سرامیک دندانی تشکیل می شوند و بر روی ناحیه جلویی دندان ها قرار می گیرند. آنها معمولا حدود ۰٫۵ تا ۰٫۶ میلی متر صخامت دارند. چیزی در حدود نصف قطر یک ده سنتی یا دو برابر قطر پوست تخم مرغ.

 

برای چه از آنها استفاده می شود؟

وظیفه اصلی روکش ها، بهبود ظاهر دندان ها است. شما می توانید از آنها به عنوان راهی برای تغییر ظاهر یک دندان استفاده کنید.

 

مثال

از لمینت های چینی به صورت روتین برای اصلاح رنگ، شکل و مکان دندان ها استفاده می شود. بنابراین دندان هایی که دچار تغییر رنگ، ساییدگی، پریدگی، بدشکلی، فاصله افتادگی با سایر دندان ها یا نامنظم شده اند، در کنار دندان هایی که ترکیبی از اینها را دارند می توانند بهبود یابند.

 

روکش معمولا یک رویه انتخابی است

در بسیاری از موارد، لمینت به عنوان یک گزینه برای بهبود ظاهر دندان های بیمار در مقابل گزینه بهبود ساختار دندان یا جلوگیری از زوال بیشتر دندان ها در اختیار وی قرار می گیرد.

 

چرا عمل می کنند؟

ممکن است تعجب کنید که چگونه یک پوسته چینی به ضخامت ویفر می تواند در مقابل تمام فرسودگی ها و آسیب‌ها دوام بیاورد. پاسخ در دو واقعیت نهفته است:

  • اگرچه چینی ذاتا شکننده است و در صورتی که به زمین بیفتد یا خم شود، به سادگی می شکند اما زمانی که با قدرت به یک زیرساختار (دندان) متصل شود می تواند مانع از این ضعف ها شود. (حداقل انعطاف پذیری رخ می دهد. نیروهای وارده از آن عبور کرده و به وسیله ساختار دندانی قوی و سخت زیر آن دفع می شود.)
  • ذات سخت و سرامیکی (شبیه شیشه) یک روکش، سطحی بسیار بادوام می سازد. (این روکش در برابر ترکیباتی که در معرض آن قرار می گیرد مقاومت می کند.)

 

…………………

 

یک پیشنهاد ویژه

✔️ دوست عزیز و گرامی یک پیشنهاد خیلی خوب براتون دارم ✔️

.

✔️ اگر واقعاٌ می خواهید به سادگی و مطمئن از شر آلودگی های خطرناک شهری و بیماری های مختلف خلاص شوید و یا اگر نگران آلودگی های خطرناک در آب، هوا، محیط ، موادغذایی و … هستید ! پیشنهاد می کنیم در یک کلاس ۲ ساعته  که فعلاٌ به صورت رایگان در  تهران برگزار می گردد شرکت کنید .

✔️ شمار را با دانش فوق العاده ایی آشنا می کنند که واقعاً می تواند تحولی بزرگی در زندگی شما ایجاد نماید.

✔️ جالبه بدانید علاوه بر اینکه این روش بی نظیر ، آلودگی ها را به خوبی می تواند کنترل نماید ، در بخشی از زمان این کلاس به شما یاد می دهند که چگونه این روش می تواند باعث افزایش فوق العاده سیستم دفاعی و سم زدایی بدن گردد .
✔️ تمام کسانیکه با این روش آشنا می شوند ، واقعاٌ متعجب می شوند چرا در جامعه تقریباٌ هیچ شناختی از آن وجود ندارد ! البته باید بگم این روش خیلی کاربردهای دیگری به جز موارد فوق دارد که در این کلاس با آن آشنا خواهید شد .

….. موضوع کارگاه آموزشی رایگان…..

” توانمندی های خانواده اکسیژن

در بهبود و سلامت زندگی “

برای ثبت نام در این کارگاه آموزشی رایگان اینجا کلیک نمائید

✔️ خودشون به شما زنگ می زنند اگر هنوز کلاس تکمیل نشده باشد با شما هماهنگ می کنند. می توانید همراه هم معرفی کنید.

 

………………….

 

چگونه عمل می کنند؟

روشی که لمینت چینی به دندان ها متصل می شود، قسمت گسترش یافته ای از دانش باندینگ دندان است.

  • در این فرایند، مجموعه ای از قدم ها برای ایجاد یک پیوند قوی میان ترکیبات دندانی (مواد رنگی پرکننده دندان) و مینای دندان برداشته می شود.
  • زمانی که روکش ها مستقر می شوند، قدم ها و مواد مشابهی استفاده می شود اما این بار، یک پیوند قوی میان مینا و چینی به وجود می آید.

نتیجه اینکه پیوند به عنوان لایه ای سیمانی میان روکش و دندان عمل می کند و ترمیم را در محل مورد نظر اعمال می کند.

 

مزایای روکش های چینی چیست؟

لمینت های چینی دارای سه ویژگی هستند که آنها را منحصر به فرد می کند:

  • روکش گذاری یک فرایند نسبتا محافظه کارانه است. در مقایسه با کراون دندان، پیرایش دندانی کمتری مورد نیاز است.
  • روشی که آنها با نور رفتار می کنند، مشابه دندان های طبیعی است.
  • به علت داشتن سطح سرامیکی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

 

الف) روکش گذاری یک فرایند نسبتا محافظه کارانه است.

کراون ها و روکش ها هر دو برای ایجاد نتیجه ای یکسان مورد استفاده قرار می گیرند. اما در دامنه خود به شدت متفاوت هستند.

روکش در مقایسه با کراون، فقط بخش قابل مشاهده دندان را پوشش می دهد.

اگرچه با وجود این تفاوت، هر دو می توانند برای ایجاد تغییرات مشابه مورد استفاده قرار گیرند.

  • روکش فقط قسمت جلویی دندان ها را پوشش می دهد.
  • کراون کل دندان را در بر می گیرد.

این تفاوت بسیار بزرگی است. و بیان می کند که چه مقدار پیرایش دندان مورد نیاز است وقتی که هر کدام از این ترمیم ها ایجاد شود.

 

با روکش ها…

لمینت چینی در محافظه کارانه ترین شکل خود معمولا دارای ضخامتی بین ۰٫۵ تا ۰٫۶ میلی متر است (کمتر از ضخامت کارت اعتباری). بنابراین در هنگام استفاده از آن، جلوی دندان ها باید به این مقدار عقب برده شود.

مطالعه ای توسط ادلهوف (۲۰۰۲) بیان می کند که مقدار کاهش دندانی مورد نیاز در زمانی که از روکش چینی استفاده می شود، کمتر از ۳% نسبت به کراون دندانی است.

اگرچه در برخی مواقع نیاز به روکشی ضخیم تر است که در این حالت ممکن است کاهش دندانی به ۳۰% نسبت به کراون برسد.

 

با کراون دندانی …

ضخامت ضروری برای یک کراون چینی نوعا در حدود ۲ میلی متر است که ۴ برابر ضخیم تر از یک روکش می باشد و در زمان نصب نیز دندان ها باید به همین مقدار پیرایش شوند. البته این موضوع را مد نظر داشته باشید که این امر در تمام قسمت های دندان است، نه فقط قسمت جلویی. این امر بدین دلیل است که کراون به طور کامل دندان را در بر می گیرد.

در کل این یک تفاوت بسیار بزرگ است. (مطالعه ادلهوف نشان می دهد که آماده سازی دندان ها برای کراون نوعا شامل حذف ۶۳% تا ۷۳% از ساختار آن است که این مقدار در روکش به ۳% تا ۳۰% می رسد.)

با توجه به اینکه معمولا هدف دندانپزشک، حفظ ساختار دندان تا حد ممکن است، نوعا روکش ها گزینه ترجیحی هستند در صورتی که شرایط بیمار اجازه این کار را بدهد.

 

ب) روکش ها می توانند ظاهری بسیار طبیعی ایجاد کنند.

لمینت های چینی خوش ساخت به علت توانایی خود برای تقلید شکل بازتاب نور توسط دندان های طبیعی، به شکلی جالب، واقعی به نظر می رسند. علت آن در اینجا آمده است:

۱) چگونگی برخورد دندان ها با نور

مینای دندان، شفاف است و به همین دلیل

  • نور از آن عبور می کند
  • زمانی که نور از تمام ضخامت مینا عبور کرد، توسط دنتین غیرشفاف دندان ها که در زیر مینا قرار دارد بازتاب می شود
  • سپس از دندان خارج می گردد

این نفوذ و بازتاب چیزی است که ظاهر درخشان شیشه‌مانند را به دندان ها می دهد.

 

۲) چگونگی برخورد روکش های چینی با نور

زمانی که نور به سطح یک روکش می تابد

  • به آن نفوذ می کند
  • و یکی از این موارد رخ می دهد:
  • از ضخامت چینی عبور کرده و سپس توسط سیمان غیرشفاف استفاده شده برای چسباندن روکش در محل خود بازتاب می شود. (این امر زمانی رخ می دهد که سیمان غیرشفاف برای کمک به پوشاندن رنگ تیره دندان های زیرین مورد نیاز باشد.)
  • یا اینکه از ضخامت ترکیب چینی/سیمان عبور کرده و توسط ساختار غیرشفاف دندان های زیرین بازتاب می شود. (این در زمانی است که فقط یک تغییر رنگ اندک برای دندان مورد نیاز است و امکان استفاده از سیمان بسیار شفاف وجود دارد.)
  • سپس نور از دندان بازمی گردد.

در هر دو شکل، این شیوه نفوذ و بازتاب، مشابه روش مورد استفاده مینای دندان است. و به همین دلیل لمینت چینی با طراحی درست و ساخت مناسب می تواند چنین ظاهر طبیعی داشته باشد.

 

۳) در مقایسه، زمانی که باندینگ دندان استفاده می شود…

برای اطلاع شما، لمینت ها را می توان از کامپوزیت های دندانی نیز ساخت (باندینگ دندان). و تفاوتی بزرگ میان آن و چینی وجود دارد. این فقط نیمه شفاف است.

این بدان معنا است که زمانی که نور به سطح روکش کامپوزیتی می تابد، اکثر آن از سطح جلویی بازتاب می شود (نفوذ نور کمتری در مقایسه با انواع مختلف چینی وجود دارد). و به همین دلیل، این نوع لمینت نوعا دارای مشکل در ایجاد ظاهری طبیعی است.

 

پ) سطح روکش چینی در مقابل لکه به خوبی مقاومت می کند.

مزیت دیگری که روکش های سرامیکی عرضه می کنند، سطح غیر قابل نفوذ شیشه مانندی است که در برابر لکه مقاومت می کند.

این در مقایسه با روکش هایی است که با استفاده از موادی نظیر باندینگ (کامپوزیت دندانی) ساخته می شوند. این لمینت ها نوعا در طول زمان دارای لکه می شوند یا رنگ آنها تغییر می کند.

 

طبیعی نشان دادن روکش شما تا چه مقدار به ساختار و روش جایگذاری آن وابسته است.

الف) روش های ساخت روکش:

مشخصا میزان طبیعی جلوه کردن روکش چینی وابسته به شکل ساخت آن است.

۳ فرایند متفاوت در این خصوص وجود دارد و مخصوصا در زمانی که ظاهر روکش شما به شدت اهمیت دارد، شما باید از دندانپزشک خود بپرسید از کدام شیوه استفاده خواهد شد و این انتخاب چقدر بر طبیعی جلوه کردن روکش اثر می گذارد.

 

۱- سرامیک مرسوم (چینی فلدسپاتی)

این تکنیکی است که در آن، انواع مختلف چینی که هر کدام دارای رنگ و شفافیت منحصر به فرد هستند، در کنار هم برای ساخت روکش استفاده می شوند.

در صورتی که به طور مناسب ساخته شود، شکست دادن ظاهر و مشخصات این توع ترمیم کاری دشوار خواهد بود.

 

۲- سرامیک تحت عملیات حرارتی

در این فرایند، چینی ذوب شده و درون یک قالب، فشرده می شود.

یکی از معایب این روش این است که فقط یک رنگ از چینی می تواند استفاده شود و این مشکل زا است زیرا شدت و درجه شفافیت نواحی مختلف یک دندان نوعا متفاوت است.

دو فرایند وجود دارد که می تواند برای شخصیت بخشی به این نوع روکش (طبیعی تر کردن جلوه آن) استفاده شود:

  • لکه ها (لعاب های رنگی) می تواند بر روی آن ترسیم شده و سپس بر سطح آن پیاده سازی شود.
  • بخش های کوچکی از روکش (معمولا در قسمت جویدن) می تواند به سمت عقب بریده شود و جای خود را به چینی رنگی بدهد.

زمانی که از تکنیک دوم استفاده می شود، نتیجه طبیعی تری به دست می آید.

 

۳- سرامیک های ماشین کاری شده (CAD/CAM)

این فرایندی است که در آن از تکنولوژی CAD/CAM برای آسیاب کردن قطعه تک رنگ چینی مصنوعی استفاده می شود.

همانند وضعیت قبلی، تک رنگ بودن این روکش، چالش ایجاد می کند. ترکیب رنگی را می توان با لکه دار کردن روکش به وسیله لعاب ایجاد کرد. اما در این سه فرایند، این فرایند دشوارترین حالت برای دستیابی به ظاهری طبیعی است.

ب) روش های جایگذاری روکش:

روکش های چینی بسیار نازک در مقایسه با روش های سنتی جایگذاری، می تواند با استفاده از پروتکل بدون سوراخ کردن جایگذاری شود و هر کدام از این دو فرایند که مورد استفاده قرار گیرد، بر خروجی فرایند از نظر زیبایی اثر خواهد گذاشت.

در مجموع، جایگذاری سنتی مزایایی را ارائه می کند که به دندانپزشکان کمک می کند به نتیجه ای طبیعی تر دست یابند. بنابراین در شرایطی که زیبایی دارای بیشترین اهمیت است، باید از دندانپزشک خود درباره اینکه از چه روش جایگذاری استفاده خواهد شد و اینکه این انتخاب تا چه حد بر خروجی نهایی اثر خواهد گذاشت بپرسید.

 

زمانی که روکش ها نباید استفاده شوند.

شرایطی وجود دارد که در آن برخی دندان ها یا حتی برخی افراد، کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند. برخی نگرانی ها عبارتند از:

الف) دندان هایی که نیازمند تقویت هستند.

دندان هایی که مقدار قابل توجهی از ساختار خود را به علت پوسیدگی یا شکستگی از دست داده اند و آنهایی که دارای پرشدگی بزرگ هستند، کاندیدای مناسبی باری لمینت های چینی نیستند.

این امر بدان دلیل است که روکش ها، دندان ها را تقویت نمی کنند و صرفا ظاهر آنها را بهبود می دهند. و همانطور که پیشتر اشاره شد، اگر دندانی که روکش بر روی آن قرار می گیرد، به قدر کافی سفت و سخت نباشد که مانع انعطاف پذیری شود، ممکن است در نهایت بشکند یا ترک بردارد.

در این وضعیت، کراون دندانی می تواند گزینه مناسب تری باشد.

ب) دندان هایی با مینای اندک

روکش چینی به درستی در جای خود قرار نمی گیرد مگر اینکه به مینای دندان متصل شود. چرایی آن در اینجا آمده است:

  • زمانی که روکش به مینا متصل می شود، مینا صلب تر از روکش است و اکثر نیروی وارد شده به دندان را جذب می کند.
  • زمانی که روکش مستقیما به دنتین متصل می شود (لایه زیرین مینا)، لمینت شئ سخت تر است و هر نیروی وارد به دندان به سمت آن متمرکز می شود. این امر می تواند منجر به شکستن یا جدا شدن روکش شود.

برخی دندان ها بدون مینا هستند یا مینای اندکی در سطح جلویی خود دارند. این امر به سه علت رخ می دهد: ۱) ساییده شدن یا ضربه دیدن دندان. ۲) استقرار ترمیم های دندانی قبلی. ۳) پوسیدگی – ساییدگی دندان ناشی از تماس با غذاها و نوشیدنی های اسیدی، برگشت اسید معده و غیره

در این صورت، آنها کاندیدای مناسبی نیستند. در این وضعیت، کراون دندانی می تواند گزینه مناسب تری باشد.

پ) وجود نیروهای اضافی

افرادی که دندان های خود را به هم می سایند (دندانپزشکان به آن بروکسیسم می گویند) یا وقتی لبه های دندان ها بر روی هم قرار می گیرند حس گاز گرفتگی دارند، کاندیدای مناسبی برای روکش چینی نیستند.

سطح نیروهای تولیدشده توسط این شرایط می تواند قابل توجه باشد و می تواند منجر به شکستن، ترک خوردن یا جدا شدن لمینت شوند. مقاله بیر (۲۰۱۲) نشان می دهد که عادت بروکسیسم، احتمال از بین رفتن روکش را ۸ برابر می کند.

برای جلوگیری از شکستن، می توان از نوع قوی تری از چینی استفاده کرد (از قبیل: آلومینیوم اکسید، لیتیوم دی‌سیلیکات، زیرکونیوم). عیب این روش آن است که میزان طبیعی بودن ترمیم ایجاد شده با این سرامیک ها، کمتر است (مشابه با توصیف ما از باندینگ دندانی).

 

 

گرد آوری و تنظیم:

عنوان مقاله : روکش های لمینت دندان چینی چه هستند؟ و چگونه عمل می کنند؟

واحد ترجمه سایت

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب