جستجو

راهنمای پروتکل اوزون تراپی یا اوزون درمانی روش دمیدن مقعدی

دمیدن مقعدی: دو روش

همانطور که از نام آن پیداست، دمیدن مقعدی به وارد کردن ازن به بدن از طریق مقعد اشاره دارد. این امر ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد اما سالیان متمادی است که در طول جراحی، اکسیژن به صورت مقعدی به بدن وارد می شود زیرا اکسیژن از طریق دیواره روده بزرگ به راحتی جذب می گردد و این امر برای ازن نیز صادق است. دمیدن مقعدی ازن به طور منظم در کلینیک های سراسر جهان انجام می شود و می توان آن را در خانه نیز انجام داد. دمیدن مقعدی مزایای زیادی نسبت به سایر روش های مصرف ازن دارد:

  • متخصصان ازن در جهان باور دارند که دمیدن مقعدی به اندازه ۹۵% بازتزریق خون موثر است که پذیرفته ترین روش خونی برای وارد کردن ازن به بدن است (رینیت ویبان (آلمان)، دکتر رابرت راون (آمریکا)، دکتر فرانک شالنبرگر (آمریکا)، سیلویا منندز (کوبا)).
  • دمیدن مقعدی بدون درد است و غیر تهاجمی ترین روش برای استفاده از ازن در خانه است که به اندازه روش های خونی موثر است اما نیازی به سوزن، سرنگ و ناراحتی ندارد.
  • دمیدن مقعدی فقط نیاز به ۲ تا ۴ دقیقه زمان دارد در حالی که بازتزریق خون تا ۴۰ دقیقه وقت صرف می کند.
  • دمیدن مقعدی را می توان در خانه انجام داد و نیاز به حضور بیمار در مطب پزشک را از بین می برد. (به شدت توصیه می شود از راهنمایی و توصیه یک پزشک ازن که می تواند وضعیت شما را ارزیابی کند، درمان های مناسب تجویز نماید و شرایط شما را در طول درمان های تجویزشده رصد کند، استفاده نمایید.)
  • در سال های گذشته این امر در آمریکای شمالی پذیرفته شد که دمیدن مقعدی ازن با استفاده از ازنی که مستقیما از ژنراتور ازن تامین می شود انجام گیرد. اگرچه مردم آن منطقه کم کم به مردم سایر نقاط جهان پیوستند و این نوع دمیدن مقعدی را ممنوع کردند. امروز روش ترجیحی، پر کردن یک کیسه مخصوص یا یک سرنگ با ازن و استفاده از آن است. هر دو روش در اینجا مورد بررسی قرار گرفته اند اما متخصصان ازن درمانی شما را به استفاده از روش کیسه یا سرنگ تشویق خواهند کرد زیرا بسیار ساده تر و ایمن تر است.

 

روش اول دمیدن مقعدی: استفاده از کیسه یا سرنگ

تزریق ازن مستقیما از ژنراتور ازن در طول سالیان گذشته کم رونق شده زیرا محبوبیت استفاده از کیسه یا سرنگ به سرعت بالا رفته است. اگر شما ازن را مستقیما از ژنراتور ازن بگیرید نمی توانید در طول دمیدن، جریان ازن را متوقف یا کند کنید زیرا جریان ازن توسط تنظیمات جریان (بر روی مخزن اکسیژن) تعیین می شود. اما اگر شما ازن را از یک کیسه یا سرنگ دریافت کنید، کنترل کاملی بر روی سرعت ورود ازن و بنابراین تجربه ای ایمن تر و راحت تر خواهید داشت.

بنابراین امروزه پر کردن یک کیسه یا سرنگ با ازن از ژنراتور ازن و سپس استفاده از آن برای دمیدن، روش مطلوب استفاده از ازن برای دمیدن مقعدی است. روش کیسه یا سرنگ به شما اجازه می دهد در هنگام احساس ناراحتی، جریان ازن را کند یا حتی متوقف کنید. این روش به بیمار اجازه می دهد ازن خود را به مطب پزشک ببرد. روش کیسه دارای این مزیت نیز می باشد که بیمار را قادر می سازد کیسه ازن را با خود به خانه ببرد و آنجا از آن استفاده کند در حالی که معمولا ترجیح پزشک این است که سرنگ های گران قیمت در مطب باقی بماند. این کار چگونه انجام می شود؟

  1. یک شیر سه جهته به لوله خروجی ژنراتور ازن و یک تخریب کننده ازن به شیر وصل کنید تا ازن نشت داده شده را جمع آوری و تخریب کند. (شیر سه جهته غالبا، “درگاه سرنگ”، “قفل لوئر” و “شیر آب” نامیده می شود.)
  2. به سراغ نمودار خروجی بر روی ژنراتور ازن خود بروید تا تنظیمات مناسب جریان اکسیژن را شناسایی کنید (معمولا ۸/۱ یا ۴/۱ لیتر در هر دقیقه). اگر یک صفحه شماره بر روی ژنراتور ازن وجود دارد، آن را در سطح مناسبی تنظیم کنید تا ۳۰-۴۵ ug/ml ازن ایجاد شود. نکته: اگر تولیدکننده ژنراتور ازن شما، نمودار تولید ازن را به شما ارائه نکرد (نموداری که غلظت ازن تولیدشده توسط ژنراتور را نشان می دهد) بهتر است ژنراتور را پس بدهید. از ژنراتور استفاده نکنید مگر اینکه ازن خالص تولید کند و شمت مقدار دقیق غلظت ازن تولیدی را بدانید.
  3. ژنراتور ازن را روشن کنید. اگر شیر سه جهته را متصل کنید و ازن به درستی تخریب شود، نباید بوی ازن را استشمام کنید.
  4. کیسه (یا سرنگ) را به شیر سه جهته متصل کنید. شیر را باز کنید تا ازن وارد کیسه (یا سرنگ) شود. اجازه دهید ازن به حجم مورد نظر شما در کیسه برسد (یا اینکه سرنگ پر شود). برای پر کردن کیسه: اگر از تنظیم ۸/۱ لیتر در دقیقه برای جریان اکسیژن استفاده می کنید، اجازه دهید ۱ دقیقه اکسیژن وارد کیسه شود تا ۱۲۵ سی سی جمع آوری شود (عالی برای تازه کارها) یا اینکه ۲ دقیقه برای جمع آوری ۲۵۰ سی سی. اگر از تنظیم ۴/۱ لیتر در دقیقه برای جریان اکسیژن استفاده می کنید، اجازه دهید ۳۰ ثانیه اکسیژن وارد کیسه شود تا ۱۲۵ سی سی جمع آوری شود (عالی برای تازه کارها) یا اینکه ۱ دقیقه برای جمع آوری ۲۵۰ سی سی.
  5. شیر سه جهته را به حالت اولیه خود برگردانید تا ازنی که تولید شده مجددا به سمت تخریب کننده برود. کیسه یا سرنگ را از شیر جدا کنید.
  6. کاتتر را آغشته به روغن زیتون کنید. کاتتر را ۳ تا ۴ اینچ وارد مقعد کنید. کاتتر را به کیسه یا سرنگ متصل کنید.
  7. اگر از کیسه استفاده می کنید، گیره سر شیلنگ را باز کنید. با فشار دادن کیسه مانند تیوب خمیردندان یا با فشار دادن پیستون سرنگ، ازن را به آرامی هدایت کنید. اگر احساس گرفتگی یا ناراحتی داشتید، فرایند را کند یا متوقف کنید تا ناراحتی از بین برود (اکثر افراد اصلا دچار احساس بدی نمی شوند). زمانی که ازن را تزریق کردید، کاتتر را بیرون آورده و دور بیندازید. (نکته: برخی وب سایت ها پیشنهاد می کنند کاتتر را تمیز کرده و برای مصارف آتی نگه دارید اما باید اطمینان حاصل کنید که تمام مواد از کاتتر خارج شده و سپس آن را استریل کنید. هیچوقت یک کاتتر را بیش از ۵ بار استفاده نکنید زیرا ازن شروع به تخریب کاتتر خواهد کرد و محصولات جانبی سمی اکسیدشده پلاستیک وارد ازن می شود.) ژنراتور را خاموش کنید. شیر جریان اکسیژن را ببندید. مخزن اکسیژن را خاموش کنید.

 

روش ۲ دمیدن مقعدی: مستقیما از ژنراتور ازن (نکته: فقط جهت اطلاع شما است؛ توصیه می شود این روش را انجام ندهید)

  1. مطمئن شوید مخزن اکسیژن شما پر از اکسیژن باشد. اکثر شرکت ها، مخزن اکسیژن را خالی ارسال می کنند. اگر مخزن پر نیست، به دنبال شرکتی برای پر کردن آن بگردید.
  2. اگر رگولاتور اکسیژن هنوز بر روی مخزم قرار نگرفته است، آن را وصل نمایید. زمانی که این کار را انجام دادید مطمئن شوید که رگولاتور اکسیژن به طور ایمن به مخزن اکسیژن متصل باشد. توجه داشته باشید که شما در حال کار با گاز دارای فشار بالا (اکسیژن) هستید بنابراین تگر رگولاتور به طور مناسب متصل نشود، زمانی که اکسیژن را باز کنید، نشت خواهد کرد. اگر نشت رخ دهد شما صدای پیس می شنوید. فعلا جریان اکسیژن را باز نکنید.
  3. لوله اکسیژن را به رگولاتور متصل کنید. شرکت ها از انواع مختلفی از متصل کننده ها برای این اتصال استفاده می کنند. اگر مخزن اکسیژن را از یک شرکت و ژنراتور ازن را از شرکت دیگری خریداری کرده باشید، مطمئن شوید که می توانید این دو را به هم متصل کنید.
  4. لوله ای را به خروجی ازن متصل کنید تا بتوانید فاصله مناسبی را از ژنراتور داشته باشید. لوله باید سفیدرنگ و سیلیکونی باشد. لوله سیلیکونی باید مورد استفاده قرار گیرد زیرا به وسیله ازن تخریب نمی شود. از لوله لاستیکی، پلاستیکی یا لاتکسی استفاده نکنید زیرا توسط ازن تخریب خواهند شد.
  5. اکنون زمان تنظیم ژنراتور است. به سراغ نمودار ازن بروید. این راهنمایی باید برای شما فراهم شود تا میزان ازن تولیدی توسط ژنراتور مشخص باشد. اگر نمودار را در اختیار ندارید از تولیدکننده بخواهید برای شما ارسال کند (اگر تولیدکننده دارای نمودار نبود، از ژنراتور برای پروتکل های ازن درمانی استفاده نکنید. شما باید غلظت ازن تولیدی را بدانید و این امر فقط با نمودار یا گراف مشخص می شود).
  6. به راهنما، گراف یا نمودار ازن خروجی نگاه کنید تا ببینید با چه تنظیمی، ۳۰ تا ۴۵ ug/ml تولید می شود. امیدوار باشید این مقدار با آهنگ جریان ۸/۱ یا ۴/۱ لیتر در دقیقه به دست بیاید زیرا استفاده از این جریان ها ساده تر است (هنوز اکسیژن را باز نکنید).
  7. اگر ژنراتور دارای گزینه “انرژی” یا صفحه شماره گیر است، تنظیمات را وارد کنید تا ۳۰-۴۵ ug/ml ازن تولید شود. تنظیمات را وارد کنید اما هنوز ژنراتور را روشن نکنید. (اطلاعات تنظیمات شماره گیر باید بر روی نمودار یا گراف ازن خروجی نمایش داده شود. اگر شماره گیر بر روی ژنراتور وجود ندارد، نگران نباشید. فقط مطمئن شوید که آهنگ جریانی که در گام ۶ تنظیم کرده اید، ازن مناسب با غلظت ۳۰-۴۵ ug/ml تولید خواهد کرد).
  8. نگاهی به کاتتر خود بیندازید. یک سر آن گرد و دارای سوراخ هایی است. این سری است که قرار است وارد مقعد شود. سر دیگر دارای یک متصل کننده است که به لوله ازن خارج شده از ژنراتور متصل می شود. مطمئن شوید که این اتصال مهر و موم شده باشد زیرا در غیر اینصورت، ازن نشت خواهد کرد. اگر مهر و موم مناسب نیست، با شرکت سازنده تماس بگیرید. برخی شرکت ها آداپتور کاتتر ارائه می کنند تا اطمینان ایجاد شود مهر و موم مناسب است.
  9. ۳ تا ۴ اینچ از کاتتر را آغشته به روغن زیتون کنید (از ژل هایی که از مشتقات نفت تولید شده استفاده نکنید!) لوله را به آرامی و با دقت وارد کنید. اگر احساس درد یا ناراحتی کردید فرایند را متوقف کنید. هنوز کاتتر را به ژنراتور متصل نکنید.
  10. اکنون شما آماده شروع دمیدن مقعدی هستید:

الف) شما ابتدا باید جریان اکسیژن از مخزن را راه بیندازید. برای این کار باید دو شیر را باز کنید. شیر اول در بالای مخزن قرار دارد. این شیر را با چرخاندن خلاف حرکت عقربه های ساعت باز کنید. سپس شیر بعدی که معمولا شیر انتخاب کننده جریان است را باز کنید و آن را بر روی ۴/۱ یا ۸/۱ لیتر در دقیقه تنظیم نمایید.

ب) ژنراتور ازن را روشن کنید. با این کار ازن تولید می شود.

پ) پیش از اتصال لوله به کاتتر مطمئن شوید که ازن در حال خروج از لوله است. اکثر افراد صبر می کنند تا بوی ازن را استشمام کنند. اگر می خواهید این کار را انجام دهید، سر لوله را کاملا دور از بینی و دهان خود بگیرید و نفس های کوتاه بکشید. ازن می تواند بسیار سوزش آور باشد اگر مقدار زیادی از آن استشمام شود.

ت) زمانی که بوی ازن را احساس کردید به ثانیه شمار ساعت خود نگاه کرده و لوله را به کاتتر متصل کنید. با این کار ازن در کاتتر (و همچنین در درون شما!) جریان می یابد. شما باید زمان کل فرایند را ثبت کنید بنابراین به ثانیه شمار دقت نمایید.

ث) اگر از تنظیم ۸/۱ لیتر در دقیقه استفاده می کنید اجازه دهید ازن به مدت ۱ دقیقه در کاتتر جریان داشته باشد. اگر از تنظیم ۴/۱ استفاده می کنید این زمان تبدیل به ۳۰ ثانیه می شود.

ج) هنگامی که زمان به پایان رسید، کاتتر را خارج کنید.

چ) کاتتر را از لوله جدا کنید.

ح) ژنراتور را خاموش کنید.

خ) جریان اکسیژن را ببندید.

د) کاتتر را دور بیندازید یا برای مصارف آتی تمیز کنید. شما تنها می توانید حداکثر ۵ بار از یک کاتتر استفاده کنید.

بحث:

۱) چقدر باید ازن را نگه دارم؟

پاسخ؟ شما نباید ازن را نگه دارید. دانشمندان کوبایی اخیرا اثبات کرده اند که ازن پس از ورود به مقعد و روده بزرگ فورا کاملا جذب شده و با بافت های روده بزرگ واکنش می دهد. سال ها پیش تصور می شد که شما باید ازن را برای ۲۰ دقیقه نگه دارید. ممکن است شما این زمان را همچنان در جای جای اینترنت مشاهده کنید. خبر خوب این است که اثبات شده این مطلب صحیح نیست. اگر لازم است ازن را پس از مدت کوتاهی بعد از تزریق، خارج کنید، این کار را انجام دهید. نیازی به دمیدن مجدد نمی باشد زیرا تنها چیزی که از شما خارج شده، اکسیژن است نه ازن. همانطور که پیشتر بیان شد، بخش ازنی گاز فورا توسط بدن جذب می شود.

 

۲) چه زمانی باید این کار را انجام دهم؟

هر زمانی از روز. فرایند را پس از کار کردن شکم انجام دهید. برخی افراد ترجیح می دهند پیش از دمیدن، تنقیه یا پاکسازی روده انجام دهند اگرچه این کار ضروری نمی باشد.

 

۳) چند وقت یک بار؟

هیچگاه بیش از یک بار در روز انجام ندهید. ۱ تا ۵ بار در هفته.

 

۴) چه غلظت یا قدرتی؟

شما باید تنظیمات غلظت ازن را در ژنراتور خود بر روی ۳۰-۴۵ ug/ml قرار دهید. ug/ml واحد غلظت است که قدرت ازن را نشان می دهد و باید برای هر نوع روش مصرف ازن استفاده شود. شما باید مطمئن شوید که می توانید غلظت ازن را کنترل کنید. راهنمای ژنراتور خود را با دقت مطالعه کنید. اگر راهنمایی با ژنراتور خود دریافت نکردید یا اگر راهنما اطلاعاتی درباره سطح ازن خروجی از ژنراتور نداشت، دمیدن را انجام ندهید. شما باید غلظت ازن مصرفی را بدانید و این کار فقط به این شکل امکان پذیر است که تولیدکننده، راهنمای ازن خروجی را در اختیار شما قرار دهد.

 

۵) آیا می توانم از ژنراتور تغذیه شونده با هوا استفاده کنم؟

خیر. ژنراتورهای تغذیه شونده با هوا فقط برای تصفیه هوا هستند و گاهی اوقات هم برای تصفیه سطحی آب. ژنراتورهای تغذیه شونده با هوا، ژنراتورهای صنعتی است. ازنی که آنها تولید می کنند خلوص و قدرت کافی برای ازن درمانی را ندارد. حتما از ژنراتور تغذیه شونده با اکسیژن خالص استفاده کنید.

 

۶) چه مقدار ازن؟ یعنی چه حجمی؟

آهنگ جریان اکسیژن باید بر روی ۴/۱، ۸/۱ یا ۱۶/۱ لیتر در دقیقه تنظیم شود؛ آهنگ جریانی را انتخاب کنید که غلظت ۳۰-۴۵ ug/ml را به شما بدهد. به سرعتی که اکسیژن وارد ژنراتور می شود، آهنگ جریان می گویند. آهنگ جریان، غلظت ازن تولیدی را تعیین می کند. آهنگ جریان ایده آل برای دمیدن مقعدی، ۴/۱، ۸/۱ یا ۱۶/۱ لیتر در دقیقه است اما فقط در صورتی که ژنراتور شما در این آهنگ ها بتواند ۳۰-۴۵ ug/ml تولید کند. به همین دلیل شما باید یک نمودار دقیق برای غلظت ازن تولیدی توسط ژنراتور باشید. اگر نموداری ندارید که به وضوح غاظت ازن تولیدی را نشان دهد، دمیدن را انجام ندهید.

تزریق مقعدی گاز شبیه باد کردن بادکنک است. برای ایمنی و احساس راحتی، پزشکان و بیماران باید همواره مقدار مشخصی از گاز را با غلظت ۳۰-۴۵ ug/ml تزریق کنند. همانطور که در بالا عنوان شد، نقطه آغازین برای اکثر کاربران، ۱۲۵ سی سی گاز است. گاز ازن از طریق کاتتری که حدودا ۳ تا ۴ اینچ از آن وارد مقعد شده، تزریق می شود.

 

۷) آیا می توانم از غلظت های بالاتر ازن استفاده کنم؟

تنها برای مشکلی خاص (خونریزی کولیت). اگر هدف شما استفاده از ازن برای سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن است باید از غلظت ۳۰-۴۵ ug/ml استفاده کنید. این غلظت را افزایش ندهید زیرا اثربخشی آن افزایش نمی یابد و فقط منجر به سوزش می گردد.

تنها زمانی که این تکنیک تغییر می کند، زمانی است که از دمیدن مقعدی برای متوقف کردن خونریزی ناشی از کولیت استفاده شود. در این حالت، استانداردهای آلمان بیان می کند که غلظت ازن باید ۶۰ ug/ml و مقدار ازن تزریق شده صرفا باید ۶۰ سی سی باشد. این غلظت ازن خونریزی را متوقف می کند اما روده بزرگ را درمان نمی کند. بنابراین هدف در ابتدا توقف خونریزی با غلظت بالاتر ازن است و پس از آن از تکنیک شرح داده شده در بالا برای درمان نواحی آسیب دیده روده بزرگ استفاده می شود. به شکل ساده تر، ازن با غلظت بالاتر (۶۰ ug/ml) برای متوقف کردن خونریزی و برای استریل کردن استفاده می شود. پس از اینکه این مرحله به انجام رسید، غلظت ازن باید مجددا به ۳۰-۴۵ برسد.

 

۸) آیا می توانم این روش را برای زمان طولانی تری انجام دهم تا اثربخشی آن افزایش یابد؟

خیر. مقاله ای که اخیرا منتشر شده بیان می کند که دمیدن مقعدی ۴۵ دقیقه ای نباید هرگز انجام شود. طراح این تکنیک تحت تاثیر ایده هر چه بیشتر بهتر قرار دارد و بنابراین انجام دمیدن مقعدی با زمان بالا را ترجیح می دهد. متاسفانه فردی که این روش را ارائه داده و آن را در کتاب خود چاپ کرده است، پزشک نمی باشد و هیچگونه آموزش پزشکی ندیده است. بنابراین او هیچ دانشی در این خصوص ندارد که ۴۵ دقیقه دمیدن مقعدی چه مقدار آسیب می تواند به افراد وارد کند. راهنمای وی می گوید که از دو کاتتر استفاده شود، یکی عمیقا وارد روده بزرگ شده و دیگری فقط چند اینچ وارد شود. یک کاتتر برای تزریق ازن استفاده می شود در حالی که دومی باعث خروج ازن می گردد. این امر مانع به وجود آمدن فشار در روده بزرگ می گردد و به کاربر اجازه می دهد برای مدت طولانی ازن را تزریق نماید. بار دیگر می گویم که در این روش فرض شده هرچه بیشتر بهتر است. متاسفانه این منطق اشتباهی است و هیچگونه پایه علمی ندارد. با این روش هیچ بهبودی به وجود نمی آید و در واقع کاربری که از این روش استفاده می کند، ریسک سوزش شدید بافت حساس داخل روده بزرگ را افزایش می دهد. ازن با حجم مناسب، یک ابزار شفابخش عالی است اما دمیدن مقعدی ۴۵ دقیقه ای می تواند به واقع منجر به سوزش و تخریب این بافت حساس شود.

 

منبع:

http://www.oxygenhealingtherapies.com/intro_ozone.html

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب