جستجو

راهنمای جامع پرورش قارچ در منزل

پرورش قارچ در خانه

اگر چه پرورش قارچ همانند سایر سبزیجات نیست اما شما می توانید قارچ را به صورت ارگانیک در منزل خود پرورش دهید. با مواد درست، پرورش این ماده غذایی سلامت، ساده تر از چیزی است که به نظر می آید. قدم های زیر را دنبال کنید!

برای پرورش قارچ نیازی به محیط تاریک نیست. این گیاه خوشمزه، به شدت سالم است. قارچ بدون چربی، دارای کالری اندک، مملو از ویتامین، آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی است.

کلید اصلی برای پرورش قارچ در خانه، استقرار شرایط درست رشد و خرید یا ساخت بذر قارچ است که ماده استفاده شده برای تکثیر قارچ می باشد.

 

 

 همایش-آموزشی

چگونگی رشد قارچ

به دلیل اینکه هاگ ها فاقد کلروفیل برای جوانه زدن هستند، آنها متکی به موادی نظیر خاک اره، تکه چوب، بوریا یا مایعی برای تغذیه هستند. ترکیب هاگ با این مواد، بذر نامیده می شود. بذر عملکردی شبیه استارتر برای تولید خمیرترش دارد.

بذر از رشد ریشه های ریز، سفید و نخ مانند قارچ که میسلیوم نامیده می شود پشتیبانی می کند.

بذر به تنهایی می تواند قارچ را پرورش دهد اما شما محصول بهتری خواهید داشت اگر بذر در یک زیرلایه یا بستر رشد قرار گیرد. با توجه به نوع قارچ، زیرلایه می تواند بوریا، مقوا، چوب یا کمپوست حاوی موادی نظیر بوریا، چوب ذرت، کتان و بذر کاکائو، سنگ گچ و مکمل های نیتروژنی باشد.

 

محل پرورش قارچ

دمای مکان پیشنهادی را اندازه بگیرید. بهترین دما برای رشد اکثر قارچ ها بین ۵۵ تا ۶۰ درجه فارنهایت، به دور از خشکی و حرارت مستقیم است. قارچ های انوکی دمای کمتری را ترجیح می دهند (در حدود ۴۵ درجه فارنهایت). بسیاری از زیرزمین ها در فصل تابستان دارای دمای بالایی هستند بنابراین شما ممکن است بخواهید پرورش قارچ را به عنوان یک پروژه زمستانی درنظر بگیرید.

قارچ ها می توانند مقداری نور را تحمل کنند اما مکانی که شما انتخاب می کنید باید نسبتا تاریک یا دارای نور اندکی باشد.

برخی از قارچ ها در فضای باز و در محیطی آماده شده رشد می کنند. فرایندی که زمان بیشتری را (شش ماه تا سه سال) نسبت به محیط کنترل شده در داخل به خود اختصاص می دهد.

 

انواع قارچ

انواع بسیار زیادی از قارچ وجود دارد. یکی از مزایای پرورش قارچ به جای چیدن قارچ های وحشی، اطمینان از سمی نبودن آنها است.

این قارچ ها متداولترین نوع برای پرورش در خانه هستند:

کریمینی

انوکی

مایتاکه

پورتوبلو

اویستر

شیتاکه

دکمه سفید

هر نوع دارای نیازهای خاص خود است. برای مثال، قارچ های دکمه سفید باید در کود کمپوست، شیتاکه در چوب یا خاک اره چوب جنگلی و اویستر در بوریا پرورش یابد.

 

فرایند پرورش قارچ

اگر شما در خانه قارچ پرورش می دهید، چند گزینه برای موادی که می توانید برای کمک به این فرایند استفاده کنید وجود دارد.

شما می توانید کیت پرورش قارچ را خریداری کنید که دارای بستر رشد آغشته به بذر قارچ می باشد. خرید کیت راه خوبی برای شروع مسیر پرورش قارچ است. اگر شما بدون کیت آغاز کنید، نوع قارچی که انتخاب می کنید، زیرلایه ای که باید تهیه کنید را تعیین می کند. بسیار مهم است که درباره نیازهای هر نوع قارچ تحقیق کنید.

قارچ های دکمه ای از ساده ترین انواع قارچ برای پرورش هستند. از دستورالعمل دانشگاه ایالتی کانزاس برای پرورش قارچ دکمه ای پیروی کنید. از سینی های ۱۴*۱۶ اینچی با عمق ۶ اینچ استفاده کنید. سینی را با ماده کمپوست قارچ پر کنید و آن را آغشته به بذر قارچ نمایید.

از یک گرمکن برای افزایش دمای خاک تا حدود ۷۰ درجه فارنهایت برای حدود ۳ هفته یا تا زمانی که میلسیوم (ریشه های ریز نخ مانند) را مشاهده کنید استفاده نمایید. در این مرحله، دما را تا ۵۵ الی ۶۰ درجه فارنهایت کاهش دهید. بذر را با یک اینچ خاک بپوشانید.

خاک را به وسیله پاشش آب، نمناک نگه دارید و روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید و اطمینان حاصل نمایید که پارچه همواره خیس باشد.

قارچ های دکمه ای می بایست دو تا سه هفته بعد ظاهر شوند. زمانی که کلاهک آنها باز شد و ساقه آنها قابل برش با چاقو بود، نسبت به برداشت محصول اقدام نمایید. از کشیدن قارچ ها اجتناب نمایید وگرنه به قارچ هایی که هنوز در حال رشد هستند آسیب وارد می شود. برداشت روزانه محصول منجر به دستیابی مداوم به محصول برای حدود شش ماه خواهد شد.

 

 

گردآوری و تنظیم :

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب