جستجو

راهنمای تفسیر کامل آزمایش خون در منزل به سادگی

تفسیر نتایج آزمایش خون راهنمای شما برای درک اعداد

اگر شما همانند بسیاری از بیماران باشید احتمالا به دنبال معنی کلمات مخفف در نتیجه آزمایش خون خود می روید. بنابراین برای راحت کردن کار شما، راهنمای ساده ای برای فهم نتایج آزمایش خون شما آمده است. اگر شما علاقمند هستید که نقش فعال تری در درمان خود ایفا کنید چیزی که به شدت توصیه می شود، من پیشنهاد می کنم این مقاله را ذخیره کنید! دفعه بعد که آزمایش خون دادید قادر خواهید بود همانند یک حرفه‌ای آن را متوجه شوید!

آزمایش خون یا همان پنل خون، یکی از ابزارهای پایه ای پزشکان است. در سال های نه چندان دور، پزشکان از طریق مشاهده و پاسخ بیماران به سوالات، بیماری را تشخیص می دادند. امروز، ما بازه گسترده ای از گزینه های آزمایشی را در اختیار داریم که آزمایش خون درمیان اصلی ترین آنها است.

آزمایش خون به پزشکان اجازه می دهد تحلیل دقیقی از عامل های بیماری زا، مواد مغذی و مواد زاید در خون داشته باشند و کارکرد اندام های شما را بررسی کنند. در ادامه در خصوص برخی از متداول ترین شاخص های سلامت توضیح داده ام.

در طول یک بررسی فیزیکی، پزشک شما غالبا آزمایش خون را برای شمارش کامل خون (CBC) یا پروفایل چربی را تجویز می کند که کلسترول و عناصر مرتبط را اندازه می گیرد. در اینجا توضیح مختصری از عبارات مخفف استفاده شده در اندازه گیری و شرحی از اجزای متداول آزمایش آمده است. البته قبل از مطالعه ادامه این مقاله پیشنهاد زیر را مطالعه فرمایید .

******

یک پیشنهاد بسیار خوب برای شما داریم

“ای کاش این مطلب را زودتر می دانستم”

بالای ۹۰ درصد کسانی که با این روش ها آشنا شده اند این گونه مطرح می کنند

روش ازن یا اکسیژن فعال

روشی بی نظیر ، که به سادگی و بدون هیچ گونه عوارضی می تواند باعث افزایش ۵۴% گلبول های سفید ، افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها و تاثیر فوق العاده در انعطاف پذیری پلاکت های خونی گردد. به طوریکه در احیای سیستم گردش خون بسیار عالی عمل میکند.

اما نکته جالب اینجاست که توانایی این روش توانمند در حل مشکلات خون تنها یکی از هزاران کاربرد های آن در بهداشت و درمان می باشد ، که امروزه در دنیا از آن بسیار استفاده می شود . این روش بی نظیر به گونه‌ای در موجودات زنده تاثیرگذار است که انسان می تواند به سادگی در موارد زیر از آن بهره مند شود .
۱ . مصارف عمومی ، بهداشت فردی و شخصی :
مانند رفع آلودگی ها در آب ، هوا ، محیط ، مواد غذایی ، لوازم و تجهیزات و ….
۲ . بهداشت و درمان بیماریها از پیشگیری تا درمان مانند :
کاهش قند خون و کنترل دیابت ، درمان بیماری های مزمن ، ترمیم و درمان زخم ها از ساده تا پیشرفته ، بیماری های مفاصل ، انواع دیسک تا کاهش درد ، سرطان ، پسوریازیس ، رفع چاقی ، زیبایی پوست و مو ، افزایش سیستم دفاعی بدن تا جوان سازی و طول عمر ، پاکسازی و بهداشت دهان و دندان با امکان نگهداری دندان ها تا پایان عمر و کاربردهای بسیار زیادی که کارشناسان اعتقاد دارند که با استفاده از این روش می توان تا ۹۰ درصد بیماری ها را پیشگیری و تا ۴۰ درصد بیماری ها را پوشش درمانی داد .
۳ . کاربردهای عالی در رفع آلودگی ها در صنعت

پیشنهاد ویژه

البته می توانید برای آگاهی کامل و شناخت این روش ارزشمند در همایشی که هم اکنون در کشور در حال برگزاری هست با موضوع  : ” توانمندی های خانواده اکسیژن در بهبود و سلامت زندگی  ” شرکت کنید .

همایش آموزشی رایگان

******

 

کشف رمز اندازه گیری های آزمایش خون

آزمایش خون از سیستم اندازه گیری متریک و مخفف هایی نظیر زیر استفاده می کند:

  • cmm : سلول در هر میلی متر مکعب
  • fL : کسر یک میلیون از لیتر
  • g/dL : گرم در هر دسی لیتر
  • IU/L : واحد بین المللی در هر لیتر
  • mEq/L : هم ارز میلی گرم در هر لیتر
  • mg/dL : میلی گرم در هر دسی لیتر
  • mL : میلی لیتر
  • mmol/L : میلی مول در هر لیتر
  • ng/mL : نانوگرم در هر میلی لیتر
  • pg : یک تریلیونیم گرم

پنل شیمیایی (یا پنل متابولیک)

ALT (آلانین آمینوترانسفراز)

بازه نرمال: ۸ تا ۳۷ IU/L

این آزمایش به دنبال سطح آنزیم ALT در کبد می رود. زمانی که همه چیز در کبد شما درست باشد، امتیاز در این آزمایش باید داخل بازه قرار گیرد. اعداد بالاتر می تواند نشان دهنده آسیب کبدی باشد.

میزان اندازه گیری آلبومین در خون

بازه نرمال: ۳٫۹ تا ۵٫۰ g/dL

سطح آلبومین که پروتئینی است که توسط کبد ساخته می شود می تواند شاخصی برای مشکلات کبد یا کلیه باشد.

 

آزمایش نسبت A/G (نسبت آلبومین به گلوبولین) یا کل پروتئین

بازه نرمال: اندکی بیش از ۱

دو نوع پروتئین در خون شما وجود دارد: آلبومین و گلوبولین. آزمایش نسبت A/G سطح این پروتئین ها را با هم مقایسه می کند. سطح افزایش یافته پروتئین می تواند نشان دهنده ضرورت توجه به وضعیت سلامتی باشد.

 

آلکالین فسفوتاز

بازه نرمال: ۴۴ تا ۱۴۷ IU/L

این آنزیم هم در کبد و هم در استخوان وجود دارد بنابراین افزایش آن می تواند نشانه ای برای وجود بیماری های کبد و استخوان باشد.

AST (آسپارتات آمینوترانسفراز)

بازه نرمال: ۱۰ ا ۳۴ IU/L

این آنزیم در بافت قلب و کبد وجود دارد و افزایش آن به معنای احتمال بروز مشکل در هر دو ناحیه یا یکی از آنها است.

 

مقدار بیلیروبین در خون

بازه نرمال: ۰٫۱ تا ۱٫۹ mg/dL

این عدد می تواند اطلاعاتی درباره کارکرد کبد و کلیه، مشکلات مجرای صفراوی و کم خونی بدهد.

 

BUN (نیتروژن اوره خون)

بازه نرمال: ۱۰ تا ۲۰ mg/dL

این اندازه گیری دیگری از کارکرد کبد و کلیه است. مقادیر بالا می تواند نشان دهنده مشکلی در کارکرد کلیه باشد. تعدادی دارو و رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند مقدار BUN را افزایش دهد.

 

نسبت BUN به کراتین

بازه نرمال BUN به کراتین: ۱۰:۱ تا ۲۰:۱ (در مردان و افراد مسن می تواند اندکی بالاتر باشد)

اگر کلیه ها به خوبی در حال دفع باشند، این آزمایش آن را نشان می دهد. سطح بالای کراتین که محصول جانبی انقباض عضلانی است، از طریق کلیه ها دفع می شود و می تواند کارکرد کلیه را کاهش دهد.

 

رنج کلسیم در خون

بازه نرمال: ۹٫۰ تا ۱۰٫۵ mg/dL (در افراد مسن اندکی پایین تر است)

مقدار زیاد کلسیم در جریان خون می تواند نشان دهنده مشکلات کلیه، پرکاری غده تیروئید یا پاراتیروئید، برخی از انواع سرطان، مشکلات پانکراس یا کمبود ویتامین D باشد.

 

رنج کلراید

بازه نرمال: ۹۸ تا ۱۰۶ mEq/L

این ماده معدنی غالبا به صورت بخشی از پنل الکترولیت اندازه گیری می شود. رژیم غذایی پرنمک و/یا برخی داروها معمولا دلیل افزایش کلراید است. کلراید اضافی می تواند نشان دهنده محیط فرااسیدی در بدن باشد. این اتفاق همچنین می تواند آژیر خطری برای پسابش، تومور مغز استخوان، ناهنجاری کلیه یا کارکرد نامناسب غده فوق کلیوی باشد.

 

میزان نرمال کراتین در خون

بازه نرمال: ۰٫۵ تا ۱٫۱ mg/dL برای زنان؛ ۰٫۶ تا ۱٫۲ mg/dL برای مردان (در افراد مسن می تواند اندکی پایین تر باشد)

کلیه ها این ماده را دفع می کنند بنابراین افزایش آن می تواند نشان دهنده مشکلی در عملکرد کلیه ها باشد.

 

میزان نرمال گلوکوز ناشتا (قند خون)

بازه نرمال: ۷۰ تا ۹۹ mg/dL برای بزرگسالان (در افراد مسن این عدد اندکی بالاتر است)

سطح قند خون می تواند به وسیله غذا یا نوشیدنی هایی که اخیرا هضم شده اند، سطح استرس فعلی شما، داروهایی که مصرف می کنید و زمان تحت تاثیر قرار گیرد. آزمایش قند خون ناشتا پس از ۶ ساعت نخوردن و نیاشامیدن (به جز آب) انجام می شود.

 

رنج فسفر در خون

بازه نرمال: ۲٫۴ تا ۴٫۱ mg/dL

فسفر نقش مهمی در سلامتی استخوان ایفا می کند و با سطح کلسیم مرتبط است. فسفر بیش از حد می تواند نشان دهنده مشکلی در کلیه ها یا غده پاراتیروئید باشد. سوء مصرف الکل، استفاده طولانی مدت از داروی ضد اسید معده، مصرف بیش از حد داروهای ادرارآور یا ویتامین D و سوء تغذیه نیز می تواند سطح فسفر را بالا ببرد.

 

رنج پتاسیم در خون

بازه نرمال: ۳٫۷ تا ۵٫۲ mEq/L

این ماده معدنی برای رله کردن تکانه های عصبی، حفظ کارکرد مناسب عضله و تنظیم ضربان قلب ضروری است. داروهای ادرارآور، داروهایی که غالبا برای فشار خون بالا استفاده می شود می تواند منجر به پایین آمدن سطح پتاسیم شود.

 

مقدار سدیم در خون

بازه نرمال: ۱۳۵ تا ۱۴۵ mEq/L

عضو دیگری از خانواده الکترولیت ها، سدیم به عنوان ماده ای معدنی به بدن شما کمک می کند سطح آب را متعادل نماید و به تکانه های عصبی و انقباضات عضلانی کمک می کند. اختلال در سطح سدیم می تواند نشان دهنده پسابش، ناهنجاری های غدد فوق کلیوی، دریافت بیش از حد نمک، کورتیکواستروییدها یا داروهای مسکن یا مشکلاتی در کبد و کلیه ها باشد.

 

پنل چربی (یا پروفایل چربی)

پنل چربی مجموعه ای از آزمایشات است که انواع مختلف کلسترول و تری گلیسرید (چربی ها) در جریان خون شما را اندازه گیری می کند.

 

پیشنهاد

 

قند-خون-نرمال

تاثیر-ازن

چربی-خون-نرمال-مقاله

 

پیشنهاد ویژه

 

کلسترول کل

قاعده کلی (بهترین تا بدترین)

  • سالم: زیر ۲۰۰ mg/dL (زیر ۵٫۱۸ mmol/L)
  • مرزی: ۲۰۰ تا ۲۳۹ mg/dL (5.2 تا ۶٫۲ mmol/L)
  • زیاد: بالای ۲۴۰ mg/dL (بالای ۶٫۲ mmol/L)

این آزمایش سطح ترکیب شده کلسترول LDL (بد) و HDL (خوب) را اندازه می گیرد. این آزمایش می تواند برای ثبت سطح کلسترول فرد یا برای اهداف مقایسه ای (برای نمونه، برای تعیین اینکه آیا مواد مغذی یا داروهای کاهش دهنده کلسترول به درستی عمل می کنند یا خیر) انجام شود.

 

میزان تری گلیسریدها در خون

بازه نرمال: ۴۰ تا ۱۶۰ mg/dL

این چربی ها در جریان خون وجود دارند و می توانند منجر به بیماری قلبی و سایر مشکلات شوند.

 

کلسترول HDL (خوب)

قاعده کلی:

  • بهترین: بالای ۶۰ mg/dL
  • خوب: ۵۰ تا ۶۰ mg/dL
  • کم: زیر ۴۰ mg/dL برای مردان؛ زیر ۵۰ mg/fL برای زنان

HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) که به اسم کلسترول خوب نیز شناخته می شود، از بیماری قلبی جلوگیری می کند. پایین بودن HDL می تواند ریسک بیماری قلبی را بالا ببرد.

 

کلسترول LDL (بد)

قاعده کلی:

  • بهینه: زیر ۱۰۰ mg/dL
  • نزدیک بهینه: ۱۰۰ تا ۱۲۹ mg/dL
  • مرزی: ۱۳۰ تا ۱۵۹ mg/dL
  • بالا: ۱۶۰ تا ۱۸۹ mg/dL
  • بسیار بالا: بالای ۱۸۹ mg/dL

LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) که به اسم کلسترول بد نیز شناخته می شود، ماده ای است که شریان ها را مسدود می کند و منجر به بیماری قلبی می شود.

 

نسبت کل کلسترول به HDL

دستورالعمل انجمن قلب آمریکا:

  • بهینه: نسبت ۳٫۵ به ۱
  • سالم: نسبت ۵ به ۱ یا کمتر

این نسبت، راه دیگری برای بررسی ریسک بیماری قلبی است. این نسبت به وسیله تقسیم سطح کلسترول HDL به کل کلسترول تعیین می شود. اما نگران محاسبات نباشید، آزمایشگاه معمولا آن را انجام می دهد.

 

شمارش کامل خون (CBC)

آزمایش CBC عناصر سلولی خون شامل گلبول های قرمز، انواع گلبول های سفید و پلاکت ها را بررسی می کند. در اینجا فهرستی از اجزایی که معمولا اندازه گیری می شود آمده است. اگر پزشک شما می گوید که سالم هستید اما نتایج آزمایشتان متفاوت از بازه های ذکر شده در اینجا است، نگران نشوید. برخی از آزمایشگاه ها، نتایج را به شکلی متفاوت تفسیر می کنند بنابراین این مقادیر مطلق نیستند.

 

شمارش گلبول سفید

بازه نرمال: ۴۳۰۰ تا ۱۰۸۰۰ cmm

گلبول های سفید با عفونت ها مبارزه می کنند بنابراین تعداد بالای آنها می تواند برای شناسایی عفونت ها کمک کننده باشد. این امر همچنین می تواند نشان دهنده سرطان خون باشد که می تواند منجر به افزایش گلبول های سفید شود. از سوی دیگر، تعداد بسیار پایین می تواند به وسیله داروهای خاص یا ناهنجاری ها مربوط به سلامتی حاصل شود.

 

شمارش افتراقی گلبول سفید

بازه نرمال:

  • نوتروفیل: ۴۰% تا ۶۰% از کل
  • لیمفوسیت: ۲۰% تا ۴۰%
  • مونوسیت: ۲% تا ۸%
  • ائوزینوفیل: ۱% تا ۴%
  • باسوفیل: ۰٫۵% تا ۱%

این آزمایش، تعداد، شکل و اندازه گلبول های سفید لیست شده در بالا را اندازه گیری می کند. شمارش افتراقی گلبول سفید همچنین نشان می دهد که آیا تعداد سلول های متفاوت در نسبت درستی با هم قرار دارند یا خیر. اختلال در این آزمایش می تواند نشانه ای از عفونت، التهاب، ناهنجاری خودایمنی، کم خونی یا سایر مشکلات مرتبط با سلامتی باشد.

 

شمارش گلبول قرمز

بازه نرمال: ۴٫۲ تا ۵٫۹ میلیون cmm

ما میلیون ها گلبول قرمز در بدن خود داریم و این آزمایش تعداد این گلبول ها را در حجم مشخصی از خون اندازه گیری می کند. این آزمایش به ما کمک می کند تعداد کل گلبول ها قرمز را تعیین کنیم و درباره دوره عمر انها اطلاعاتی به دست می دهد اما نشان دهنده منشا مشکلات نمی باشد. بنابراین اگر اختلالاتی وجود داشته باشد باید سایر آزمایشات انجام گیرد.

 

هماتوکریت (Hct)

بازه نرمال: ۴۵% تا ۵۲% برای مردان؛ ۳۷% تا ۴۸% برای زنان

این آزمایش که برای تشخیص کم خونی مفید است، مشخص می کند که چقدر از کل حجم خون در بدن شامل گلبول های قرمز است.

 

هموگلوبین (Hgb)

بازه نرمال: ۱۳ تا ۱۸ g/dL برای مردان؛ ۱۲ تا ۱۶ g/dL برای زنان

گلبول قرمز حاوی هموگلوبین است که آنها را به رنگ قرمز درمی‌آورد. مهمتر اینکه هموگلوبین، اکسیژن را از ریه به کل بدن می رساند؛ سپس دی اکسید کربن را به ریه بازمی‌گردانند که منجر به بازدم می شود. سطح هموگلوبین در زنان و مردان متفاوت است. سطح پایین هموگلوبین می تواند نشان دهنده کم خونی باشد.

 

میانگین حجم گلبول قرمز (MCV)

بازه نرمال: ۸۰ ا ۱۰۰ فمتولیتر

این آزمایش، میانگین حجم گلبول های قرمز یا میانگین اندازه فضایی که هر گلبول قرمز اشغال می کند اندازه می گیرد. اختلال می تواند نشان دهنده کم خونی و/یا سندروم خستگی مزمن باشد.

 

میانگین هموگلوبین گلبول قرمز (MCH)

بازه نرمال: ۲۷ تا ۳۲ پیکوگرم

این آزمایش، میانگین اندازه هموگلوبین در گلبول قرمز را اندازه گیری می کند. بسیار زیاد بودن این مقدار می تواند حاکی از کم خونی و بسیار پایین بودن آن می تواند نشان دهنده سوء تغذیه باشد.

 

میانگین غلظت هموگلوبین گلبول قرمز (MCHC)

بازه نرمال: ۲۸% تا ۳۶%

آزمایش MCHC، میانگین غلظت هموگلوبین در مقدار مشخصی از گلبول قرمز را گزارش می کند. همانند مورد قبلی، بسیار زیاد بودن این مقدار می تواند حاکی از کم خونی و بسیار پایین بودن آن می تواند نشان دهنده سوء تغذیه باشد.

 

وسعت توزیع گلبول قرمز (RDW یا RCDW)

بازه نرمال: ۱۱% تا ۱۵%

با این آزمایش ما به شکل و اندازه گلبول های قرمز پی می بریم. در این مورد، وسعت ارجاع دارد به اندازه گیری توزیع سلول ها، نه اندازه آنها. بیماری کبدی، کم خونی، سوء تغذیه و تعدادی از مشکلات سلامتی می تواند منجر به RDW بالا یا پایین شود.

 

شمارش پلاکت

بازه نرمال: ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ Ml

پلاکت ها بخش کوچکی از سلول های موجود در خون هستند. تعداد بسیار زیاد یا بسیار اندک پلاکت می تواند از جهات مختلفی بر خون تاثیر بگذارد. تعداد پلاکت ها نیز می تواند نشان دهنده مشکلات مرتبط با سلامتی باشد.

 

میانگین حجم پلاکت (MPV)

بازه نرمال: ۷٫۵ تا ۱۱٫۵ فمتولیتر

این آزمایش، میانگین اندازه پلاکت ها را اندازه گیری و محاسبه می کند. MPV بالا به این معنا است که پلاکت ها بزرگتر هستند که می تواند فرد را در معرض ریسک حمله قلبی قرار دهد. MPV پایین نشان دهنده پلاکت های کوچکتر است که به معنی قرارگیری فرد در معرض ریسک خونریزی است.

 

 

آزمایشات پیشنهادی دیگر

تیروئید

من غالبا آزمایش تیروئید را برای بیماران خود تجویز می کنم مخصوصا اگر آنها دچار خستگی و افزایش وزن یا کاهش وزن و احساس اضطراب یا فزونکاری باشند. من دریافته ام که غده تیروئید می تواند برای شناسایی مشکلات مفید باشد. در اینجا بازه هایی که من در آزمایش به دنبال آنها هستم آمده است:

آزمایش بازه نرمال
هورمون محرکه تیروئید ۰٫۳ تا ۳
T4 کل (تیروکسین کل) ۴٫۵ تا ۱۲٫۵
T4 آزاد ۰٫۷ تا ۲٫۰
T3 کل (تری‌ادوتریونین کل) ۸۰ تا ۲۲۰
T3 آزاد ۲٫۳ تا ۴٫۲

اگر آزمایش شما نشان دهد که این اعداد زیر رنج هستند، شما ممکن است از کم کاری تیروئید رنج ببرید. در حالت عکس، احتمالا شما دچار پرکاری تیروئید هستید. در هر دو حالت پزشک شما می تواند داروهای مناسب را تجویز نماید.

 

مقدار ویتامین D

بازه نرمال: ۳۰ تا ۷۴ ng/mL

از زمانی که سوء تغذیه رایج شد، من غالبا ویتامین D را به عنوان مکمل تجویز می کنم. پایین بودن ویتامین D می تواند شما را در معرض شکستگی استخوان، بیماری قلبی، سرطان و میزبانی از بیماری های مزمن قرار دهد. در صورتی که بدن بدون محافظ و کرم در معرض نور خورشید قرار گیرد می تواند ویتامین D تولید کند. با این تفاسیر افراد رنگین پوست و افراد مسن ممکن است نتوانند مقدار کافی از این ویتامین را در بدن خود بسازند. بهترین روش برای تعیین نیاز یا عدم نیاز، انجام آزمایش ویتامین D است که با نام ۲۵-hydroxyvitamin D شناخته می شود. پزشکان همواره بر روی تفسیر نتایج تفاهم ندارند. ترجیح شخصی من نگاه کردن به بازه نرمال است.

چند آزمایش دیگر نیز وجود دارد اما آنهایی که در اینجا ذکر شده، رایج ترین هستند.

برای کسب دقیق ترین خوانش، از دستورالعمل پزشک خود برای آماده سازی برای آزمایشات پیروی کنید. برای مثال ممکن است از شما بخواهند از خوردن و آشامیدن به مدت ۱۲ ساعت اجتناب کنید. لطفا از این دستورات پیروی کنید وگرنه نتایج شما مخدوش می شود و نیازمند آزمایشات مجدد خواهید بود.

اگر متوجه موردی در نتایج خود نشدید، می توانید سوال بپرسید. پزشکان افراد پرمشغله ای هستند اما شما محق هستید برای دانستن. اگر پزشک شما قادر به پاسخگویی نبود، از پرستار یا دستیار وی بپرسید.

دانستن جایگاه خود در میان این پارامترهای مهم، برای بازداری و توجه به سلامت خود اهمیت دارد.

 

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب