جستجو

درمان کم خونی با داروهای گیاهی و روش های خانگی

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

کم خونی چیست؟

علت کم خونی چیست؟

علائم کم خونی

خستگی مداوم

درمان کم خونی با داروهای گیاهی و روش های خانگی

کم خونی

آیا مدام احساس خستگی میکنید؟ یا اخیرا ،پوست شما رنگ پریده کدر شده  است؟ احتمالا نیاز به استراحت ندارید. کم خونی مشکلی است که به واسطه آن، گلبولهای قرمز خون کم میشوند. گلبولهای قرمز ، بخش اصلی هموگلوبین خون شما را تشکیل میدهند، این هموگلوبین ها  اکسیزن می چسبند. این بدین معنی است که اگر میزان گلبولهای قرمز یا هموگلوبین خون شما کم باشد ،اکسیژن کافی را برای انجام صحیح فعالیتهای خویش نخواهید داشت در نتیجه بیشتر اوقات احساس خستگی و کمبود انرژی خواهید داشت.

 

علت کم خونی چیست؟

کم خونی انواع مختلفی دارد اما رایج ترین آن، کم خونی ناشی از فقر آهن است. مغز استخوان شما، برای تولید هموگلوبین، نیاز به آهن دارد. اگر آهن بدن شما کافی نباشد، مغز استخوان شما هموگلوبین کافی برای گلبولهای قرمز بدنتان را تولید نخواهد کرد. بر اساس تحلیلی که در هندوستان در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، هندوستان در بالاترین رتبه کشورهایی قرار دارد که زنان و کودکان آن کم خون هستند. در زنان باردار، کم خونی ناشی از فقر آهن، عوارض جدی را به دنبال دارد و همچنین فقر آهن در کودکان نیز بر مهارتهای زبانی و حرکتی آنان تاثیر خواهد گذاشت.

 

علائم کم خونی

علائم مهم کم خونی بسیار شایع هستند تا جاییکه امکان نادیده گرفته شدن دارند یا حتی ممکن است با بیماری دیگری اشتباه گرفته شوند. بنابراین در صورتی که هر یک از موارد ذیل را به مدت طولانی در حال تجربه کردن هستید ، بهتر است میزان هموگلوبین خون خود را کنترل کنید:

 

خستگی مداوم

رنگ پریدگی یا کدر شدن رنگ پوست

ریزش شدید مو

کمبود انرژی

تپش قلب (ضربان سریع قلب)

تنگی نفس

 

بد خلقی یا داشتن خلق پایین در اغلب اوقات

طبق دستور العمل سازمان بهداشت جهانی، مردانی به عنوان افراد کم خون شناخته میشوند که کمتر از ۱۳ گرم هموگلوبین در هر دسی لیتر خون خود دارند و زنان کم خون نیز طبق این استاندارد جهانی زنانی هستند که کمتر از ۱۲ گرم هموگلوبین در هر دسی لیتر خون دارند. اما ناراحت نباشید. کم خونی با کمی مراقبت و احتیاط درمان میشود. اگر کم خونی دارید، اولین کار این است که با پزشک خود راجع به مصرف مکمل های آهن مشورت کنید و در وعده های غذایی خود از غذاهایی که سرشار از آهن هستند بگنجانید. ما اینجا قصد داریم به شما کمک کنیم تا کم خونی خود را رفع کنید. در این قسمت به برخی از بهترین درمانهای خانگی کم خونی اشاره میکنیم که میتواند انرژی شما را تقویت کرده و سرزندگی را دوباره به شما برگرداند.

 

۷ روش عالی برای درمان کم خونی

ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

کم خونی، سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف میکند، در نتیجه مستعد بیماریهای عفونی و التهابی می شوید. مصرف میزان کافی ویتامین C،بدن شما را تقویت کرده و در عین حال، در جذب آهن به بدن شما یاری می رساند. خوردن پرتقال را فراموش نکنید حتی می توانید روزانه یک لیوان آب لیمو نیز مصرف کنید.

 

ماست با زردچوبه

دکتر وسانت لاد در کتاب خود ” درمانهای خانگی طب آیورودا” به کسانی که مبتلا به کم خونی نوع کافا هستند، پیشنهاد میکند که روزانه دو فنجان ماست با یک قاشق چایخوری زردچوبه، در وعده صبح و عصر  مصرف کنند. در این نوع کم خونی، شخص ورم داشته و پوست وی سرد و مرطوب می گردد. این درمان به تعادل انرژی دوشای[۱] کافا در بدن کمک میکند.

 

ماست

سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

میزان بالای کلورفیل موجود در سبزیجات مثل اسفناج، کرفس، سبزی خردل و بروکلی منبع خوب آهن هستند. به یاد داشته باشید که بهتر است اسفناج پخته مصرف کنید زیرا اسفناج خام به دلیل دارا بودن “اسید اکسالیک” از جذب آهن در بدن ممانعت به عمل می آورد.

 

 

مایعات بنوشید.

چغندر قند تازه یا آب انار، نیز خونساز و تصفیه کننده خون می باشند. چغندر قند سرشار از فولیک اسید است که میتوانید آن را با سیب یا هویج مخلوط کرده و میل نمایید. علاوه بر اسید فولیک، انار سرشار از آهن و سایر مواد معدنی مثل مس و پتاسیم است. هر دوی این آب میوه ها در صورتی که به صورت منظم مصرف شوند، سطح انرژی شما را با تقویت جریان خون، ارتقاء داده و احساس سرزندگی بیشتری را به شما هدیه می دهند.

 

آب مسی

دکتر وسانت لاد پیشنهاد میکند که هر شب مقداری آب در یک ظرف مسی ریخته و تا صبح این آب در ظرف فوق بماند. سپس این آب را مصرف کنید. این آب مواد معدنی طبیعی را به بدن شما باز می گرداند و گفته میشود که برای ریزش مو نیز مفید است.

 

دانه های کنجد

یکی دیگر از راههای افزایش جذب آهن در بدن، مصرف دانه کنجد خصوصا دانه های کنجد سیاه است. میتوانید این دانه ها را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب بخیسانید سپس آنها را به صورت خمیر درآورید. این خمیر را هر روز با یک قاشق چایخوری عسل میل کنید.

کشمش و خرما

این میوه های خشک حاوی آهن و ویتامین c  می باشند. بنابراین بدن به سرعت آهن موجود در آنها را جذب میکند. برای صبحانه  یا میان وعده می توانید یک مشت کشمش یا یک تا دو عدد خرما بخورید. این میوه ها بلافاصله انرژی بدن شما را تامین می کنند.

([۱] اطباء آیورودا به سه نوع انرژی در حال چرخش معتقد هستند. دوشا یک نوع از این سه نوع انرژی محسوب می شود)

 

 

گرد آوری و تنظیم:

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت food.ndtv.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب