جستجو

درمان خار پاشنه با ۷ راه حل گیاهی و طبیعی

خار پاشنه به علت جابجایی کلسیم در استخوانی که قسمت زیرین پاشنه را شکل می دهد، رخ می دهد؛ این خار می تواند یک بیرون زدگی استخوانی کوچک یا مجموعه ای از تکه های کوچک و با اشکال نامنظم در استخوان پاشنه باشد که به آن کالکانئوس گفته می شود. استخوان پاشنه گاهی اوقات دردناک است – درد آن به شکل وارد شدن چاقو در استخوان تعریف شده است – و سایر اوقات فقط توسط اشعه X قابل شناسایی است.

به دلیل اینکه دانش درباره علائم خار پاشنه تا حدودی محدود است، معمولا با فاسکیتیس کف پا اشتباه گرفته می شود. خار پاشنه به معنای وجود زائده در سطح استخوان پاشنه است در حالی که فاسکیتیس کف پا، التهاب فاشیای کف پا است که یک بافت ضخیم پیوندی می باشد که از استخوان پاشنه تا استخوان های کف پا که ۵ استخوان بزرگ در پا هستند که بین پاشنه و انگشتان واقع شده اند، ادامه دارد.

بافت پیوندی، یک گره ایجاد می کند که از قوس کف پای شما پشتیبانی می نماید. کشیدگی فاشیای کف پا منجر به سوزش، تورم و تضعیف قوس پا می شود که این امر منجر به درد در پشت پاشنه می گردد.از سوی دیگر، خار پاشنه فقط توسط اشعه X قابل مشاهده است و هنگامی که التهاب به بافت های حول آن می رسد، دردناک می شود.

خار پاشنه غالبا در مردان و زنان میانسال مشاهده می شود اما امکان بروز در تمام گروه های سنی وجود دارد. اینکه افراد دارای خار پاشنه باشند بدون اینکه از آن مطلع گردند امری شایع است؛ حدود ۷۰% بیماران با فاشیای کف پا که دچار ناراحتی هستند، پس از عکسبرداری با اشعه X متوجه می شوند خار پاشنه نیز دارند.

 

چه عاملی سبب خار پاشنه و فاشیای کف پا می شود؟

فرایند تشکیل استخوان در زمانی که پاشنه در معرض سایش و فرسایش مداوم قرار دارد، آغاز می شود؛ این امر در میان دوندگان یا حتی افرادی که پس از سال ها ورزش نکردن به سراغ آهسته دویدن یا پیاده روی می روند، شایع است. فاشیای کف پا، بافت پیوندی ضخیمی است که از قوس کف پا پشتیبانی می نماید؛ کشیدگی ماهیچه پا و لیگامنت ها، سبب کشیدگی فاشیای کف پا شده و غشایی که استخوان پاشنه را پوشش می دهد، پاره می کند.

به منظور محافظت از بافت های حول پاشنه در مقابل کشیدگی و آسیب تکرارشونده، سلول هایی که مخصوص تشکیل استخوان هستند به آن محل رفته و شروع به جایگذاری کلسیم می کنند که منجر به تشکیل خار پاشنه می شود. این تجمع کلسیم در زیر استخوان پاشنه، فرایندی است که نوعا در طول چندین ماه رخ می دهد.

برخی از علل خار پاشنه و فاشیای کف پا شامل اینها است:

  • پیاده روی غیر نرمال یا نامتعادل که تنش اضافی را به استخوان پاشنه، لیگامنت ها و اعصاب وارد می کند.
  • دویدن، آهسته دویدن یا پریدن مخصوصا بر روی سطوح سخت
  • کفش های تنگ یا به شدت فرسوده، مخصوصا آنهایی که ساپورت مناسبی برای قوس پا ندارند
  • اضافه وزن و چاقی

 

علائم خار پاشنه

اغلب اوقات خار پاشنه هیچ علامت یا نشانه ای ندارد و شما احساس هیچ دردی ندارید. این امر به این دلیل است که خار پاشنه برخلاف باور عموم، تکه ای نوک دار یا تیز نیست. خار پاشنه در هر بار حرکت، بافت را برش نمی دهد؛ خار پاشنه در واقع تجمع کلسیم بر روی استخوان به وسیله مکانیزم های نرمال استخوان ساز بدن است. این بدان معنا است که آنها نرم و صاف هستند، همانند سایر استخوان ها.

به دلیل اینکه بافتی از قبل در محل خار پاشنه وجود دارد، گاهی اوقات این ناحیه و بافت حول آن ملتهب شده و منجر به بروز علائمی نظیر درد مزمن پاشنه در هنگام دویدن آرام یا پیاده روی می گردد.

علت دیگر درد خار پاشنه ناشی از تکوین بافت فیبری جدید حول خار استخوانی است که همانند یک کوسن در ناحیه تنش عمل می کند. با رشد این بافت، یک پینه تشکیل شده و حتی فضای بیشتری نسبت به خار پاشنه اشغال می کند که منجر به کاهش فضا برای شبکه ضخیم حول تاندون، عصب، لیگامنت و بافت پشتیبان می شود. این ساختارهای مهم در پا به دلیل تجمع کلسیم یا بافت دچار کمبود فضا می شوند که منجر به تورم و قرمزی پا می شود و درد تپشی عمیق با ورزش کردن تشدید می شود.

درد ناشی از خار پاشنه می تواند دردی تیز و شبیه چاقو خوردن باشد زمانی که پس از یک استراحت طولانی از پا استفاده می شود. گاهی اوقات این درد به تپیدن لَخت کاهش می یابد که در زمان انجام فعالیت هایی نظیر دویدن آرام یا پریدن تشدید می شود. افراد گاهی اوقات درد خار پاشنه و فاشیای کف پا را به شکل فرو رفتن سوزن در کف پا در هنگامی که صبح از خواب بیدار شده و می ایستند، توصیف کرده اند؛ این درد بعدا تبدیل به تیر کشیدن قابل تحمل می شود.

علت درد عموما خود خار پاشنه نیست و تشکیل بافت نرم مرتبط با آن است. افراد غالبا از اینکه ایستادن پس از نشستن طولانی مدت موجب بازگشت درد می شود شکایت دارند.

 

درمان مرسوم

درمان مرسوم خار پاشنه نوعا شامل استراحت، کشش، ورزش، سرمادرمانی و داروهای ضد التهاب است. برای بسیاری از افراد سپری کردن یک روز بدون انجام دادن برخی فعالیت های روتین یا ورزش، دشوار است و این امر خار پاشنه را طولانی کرده و افراد را مجبور می کنند برای دوره ای طولانی به داروهای ضد التهاب تکیه کنند. این امر به دلیل عوارض جانبی زیاد این داروها شامل مشکلات گوارشی مانند نفوذپذیری روده، خونریزی و علائم زخم معده، می تواند مضر باشد.

درمان مرسوم دیگر برای خار پاشنه، تزریق استروئید است. اگرچه، این درمان به دلیل ساختارهای زیاد در پاشنه که آن را به محلی دشوار برای تزریق تبدیل می کند، همواره موثر نیست. اگر این درمان به اشتباه انجام شود، می تواند علائم اولیه را بدتر نیز کند.

روش جالب دیگر، کریوالتراسوند است که دستگاهی الکتریکی-پزشکی است که از ترکیب دو تکنیک درمانی استفاده می کند: سرمادرمانی و فراصوت درمانی. درمان با کریوالتراسوند روند معالجه را به وسیله مختل کردن چرخه و درد و اسپاسم، تسریع می کند. این شکل از درمان، جریان خون و متابولیسم سلول را افزایش می دهد؛ این درمان، حذف سموم را تحریک کرده و بازیابی را سرعت می بخشد.

در برخی موارد، خار پاشنه پس از عکسبرداری با اشعه X به وسیله جراحی برداشته می شود. با اینکه جراحی نوعا موثر است اما روشی زمان بر و پر هزینه می باشد. حتی پس از جراحی، خار پاشنه می تواند مجددا شکل بگیرد اگر بیمار به سبک زندگی قبلی خود ادامه دهد. اینها دلایلی هستند که چرا اکثر افرادی که درد خار پاشنه را تجربه می کنند به دنبال درمان های طبیعی برای درد مفصل و استخوان می روند.

جراحی برای درمان خار پاشنه ضروری نمی باشد. در واقع بیش از ۹۰% از افراد با درمان های غیر جراحی بهبود می یابند. اگر روش های غیر جراحی پس از ۱۲ ماه در درمان علائم خار پاشنه ناموفق باشند آنگاه جراحی برای تقلیل درد و بازیابی پویایی ضروری است.

صدالبته جراحی خار پاشنه نیز دارای اثرات جانبی احتمالی مانند درد عصبی، بی حسی دائمی در آن نقطه، عفونت، عود کردن خار پاشنه و زخم می باشد. اگر فاشیای کف پا آزاد شود که روش جراحی متداولی است، ریسک گرفتگی پا، شکستگی تنشی استخوان، تاندونیت و بی ثباتی وجود دارد.

 

۷ راه حل طبیعی برای درمان خار پاشنه

  1. منیزیم منیزیم یک ماده معندی ضروری برای تشکیل استخوان و استفاده از کلسیم است. بیش از نیمی از منیزیم در بدن انسان در استخوان ها ذخیره شده است و برای سنتز پروتئین، کارکرد عصب و تولید آنتی اکسیدان گلوتاتیون ضروری است.

یک روش برای درمان علائم خار پاشنه استفاده از وان آب گرم و نمک اپسم است. نمک اپسم، سولفات منیزیم است و خواص سودمند بسیاری در خصوص کاهش درد و التهاب دارد. یک فنجان نمک اپسون به وان آب خود بیفزایید و برای رهایی از فشار به آرامی پاشنه خود را ماساژ دهید.

غذاهای غنی از منیزیم نیز وجود دارد که منیزیم کافی برای تقلیل درد خار پاشنه را برای شما فراهم می کند. برای مثال، یکی از فواید آووکادو، وفور منیزیم است. اسفناج، برگ چغندر، موز و سیاه دانه منبعی عالی برای منیزیم هستند. در آخر، تخم کدو، عدس، نخود، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی، برنج قهوه ای، ارزن و انجیر خشک نیز حاوی منیزیم هستند.

 

  1. ویتامین B5 یکی از نشانه های اولیه کمبود جدی ویتامین B5، درد ماهیچه است. ویتامین B5 مسئول کمک به کارکرد عصب، مخصوصا ایجاد مولکولی مهم به نام استیل کولین است. استیل کولین برای ارسال سیگنال های عصبی به عضلات استفاده می شود؛ این امر به بدن کمک می کند مانع آسیب عصبی شود. ویتامین B5 همچنین برای تسریع فرایند معالجه شهرت دارد.

برخی از خوراکی ها به طور طبیعی مملو از ویتامین B5 هستند مانند آوودکادو، تخم گل آفتابگردان، تخم مرغ، سالمون و عدس. مصرف مکمل های کمپلکس ویتامین B با کاهش درد مفصل، افزایش قدرت عضله و کاهش علائم مرتبط با خستگی ماهیچه یا مفصل در ارتباط است.

 

 

 

  1. آنزیم های پروتئین کافت التهاب به طور طبیعی با آنزیم های پروتئین کافت کاهش می یابد. اینها گروهی از آنزیم ها هستند که مولکول های درشت زنجیر پروتئین ها را به قطعات کوچکتر می شکنند و سپس به آمینواسید تبدیل می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آنزیم های پروتئین کافت، زمان بهبود را کاهش و آهنگ واکنش را افزایش می دهند؛ از این آنزیم ها برای درمان بیمارانی که درد شدید مفصل و ماهیچه، سرطان و بیماری های مرتبط با سالخوردگی رنج می برند استفاده می شود.

یک مثال از آنزیم های پروتئین کافت، بروملین است که با سد کردن متابولیت هایی که منجر به تورم می شوند، با التهاب مبارزه می کند. این ماده همچنین به وسیله فعال کردن یک ماده شیمیایی در خون که فیبرین را می شکند، تورم را کاهش می دهد. فواید بروملین که در ساقه و میوه آناناس یافت می شود، بسیار زیاد است و غالبا توصیه می شود پیش از عمل جراحی مصرف گردد تا زمان معالجه را تسریع کند و التهاب مرتبط با عمل جراحی را کاهش دهد. کاهش التهاب به معالجه خار پاشنه و رهایی از درد کمک می کند.

 

  1. رژیم غذایی قلیایی مهم است که بدن ما برای جلوگیری از التهاب و تجمع کلسیم که منجر به خار پاشنه می شود، تعادل pH مناسبی داشته باشد.

بدن برای دستیابی به بهترین عملکرد خود باید تعادل درست و مناسبی بین اسید و قلیا برقرار کند که به آن تعادل pH گفته می شود. pH مخفف ظرفیت هیدروژنی است و مقیاسی از اسیدی یا قلیایی بودن مایعات و بافت های بدن می باشد. pH 7، خنثی است که بدان معناست که دقیقا در مرکز طیف قرار دارد و نه اسیدی است و نه قلیایی. زمانی که شیمی بدن به شدت اسیدی می شود، بسیاری از اختلالات و بیماری ها بروز می کند.

سیستمی که به شدت اسیدی است برای جذب مناسب کلسیم که ماده ای ضروری برای تقویت استخوان ها است با مشکل مواجه می شود. به محض اینکه استخوان تحت تنش قرار بگیرد، به منظور حل مشکل شروع به تشکیل خار پاشنه می نماید.

اگر سیستم به شدت اسیدی باشد، کلسیم به سمت نواحی اسیدی می رود زیرا به شدت قلیایی است. بدن از کلسیم به منظور خنثی کردن اسید اضافی استفاده می کند و در زمان نیاز برای خنثی کردن اسید اضافی در خون و بافت ها، کلسیم را از استخوان ها می گیرد. به همین دلیل اسیدی بودن بیش از حد بدن در طول دوره ای طولانی منجر به پوکی استخوان می شود که استخوان ها را ضعیف و شکننده می کند.

با اینکه منابع زیادی از اسیدی بودن و سمیت در محیط ما وجود دارد، اما بزرگترین عامل برهم زننده تعادل pH، رژیم غذایی ما است. مشکل ما بیشتر از اینکه مصرف زیاد غذای اسیدی باشد، مصرف کم غذای قلیایی است. میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم هستند و به عنوان بافری طبیعی بر روی اسید عمل می کنند. غذاهای خام، نوشیدنی های سبز و آب یا لیمو، قلیایی بودن را تقویت می کنند.

از سوی دیگر، غذاهای فرآوری شده حاوی حجم زیادی سدیم کلرید یا همان نمک هستند که عروق را تنگ کرده و اسیدیته را به وجود می آورند. پروتئین حیوانی بسیار زیاد، لبنیات غنی از کلسیم و حبوبات نیز سبب تشکیل اسید سولفوریک در خون می شود.

 

 

  1. روغن ماهی اسیدهای چرب امگا-۳، یکی از ابزارهای قدرتمند طبیعت در مقابل التهاب است. غذاهای امگا-۳ شامل روغن ماهی می شود و شما می توانید قرص روغن ماهی را روزانه به منظور رهایی از درد و بیقراری مصرف کنید. مشکلات سلامتی بسیاری از مردم آمریکا را می توان در عدم تعادل امگا-۳ و امگا-۶ جست. چربی های امگا-۶ لزوما برای شما بد نیستند اما اگر مقدار زیادی از آن بدون چربی های امگا-۳ مصرف شود منجر به التهاب می شود که سبب بیماری های مزمن می گردد.

 

۱۰۰۰ میلی گرم از روغن ماهی به صورت روزانه برای اکثر افراد، موثر و مقداری ایمن است. به یاد داشته باشید که تمام روغن های ماهی مانند هم تولید نمی شوند. اکثر آنها به شدت فرآوری شده است و می توانند به آسانی اکسید شوند زیرا چربی های امگا-۳ دارای حلقه های اشباع نشده است و آستانه حرارتی پایینی دارد و می تواند به سادگی فاسد شود. به همین دلیل شما باید روغن ماهی را به شکل تری گلیسرید خریداری کنید که حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند آستاکسانتین و اسانس برای محافظت از آنها است.

 

  1. ماساژ ماساژ پا با روغن گرم به شدت سودمند است؛ ماساژ منظم پا، جریان مایعات را افزایش می دهد، فرایند معالجه را تسریع می کند و بافت زخمی را از بین می برد. با کشش انگشت پا و ماساژ پاشنه و انگشتان، بافت زخمی با قدرتمندتر و ارتجاعی تر شدن، بهبود می یابد. اگر از درد خار پاشنه رنج می برید، مقدار کمی روغن زیتون را گرم کرده و با آن پاشنه خود را ماساژ دهید. این کار را با روغن نارگیل نیز می توان انجام داد. روغن گرم، پاشنه شما را آرام کرده و آنها را از اثرات مضر فرسایش اضافی مصون می دارد.

یکی از خواص اسانس ها، قابلیت ضد التهابی آنها است. این اسانس ها شامل روغن رزماری، روغن آویشن، روغن روز و روغن اسطوخودوس می باشد.

 

  1. کفش های مینیمالیستی بپوشید انتخاب کفش درست برای سبک زندگی و فعالیت بدنی شما بسیار مهم است. شما می توانید با پوشیدن کفش های کاملا اندازه پا با کفی های جذب کننده شوک، با ساق محکم و محافظ پاشنه، از ایجاد خار پاشنه جلوگیری کنید. کفش هایی که خیلی تنگ هستند، حرکت تاندون ها را محدود می کنند که به استخوان های پا آسیب می زند. پوشیدن کفش مناسب، فشار را بر روی پاشنه کاهش داده و کمک می کند وزن شما به طور مساوی توزیع گردد.

 

 

گرد آوری و تنظیم:

عنوان مقاله : درمان خار پاشنه با ۷ راه حل گیاهی و طبیعی

واحد ترجمه سایت

برگرفته از وبسایت draxe.com

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب