جستجو

تفسیر کامل آزمایش خون همراه با جدول ساده و قابل فهم

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

فهم و تفسیر آزمایش خون

شمارش CBC

چگونه می توان مقادیر نرمال را یافت؟

جدول گزارش CBC

مثال هایی از نتایج آزمایش CBC در فرد دارای کم خونی

فهم و تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون (Blood Test) برای کمک به مشاهده واکنش بدن شما به درمان انجام می شود. آزمایش می تواند تغییرات کوچک را پیش از جدی شدن مشکل نشان دهد. رهگیری نتایج شما به پزشک اجازه می دهد به محض تغییر تعداد گلبول های قرمز، اقدامی انجام دهد تا به پیشگیری از بسیاری از مشکلات مرتبط با سرطان و عوارض جانبی درمان سرطان کمک شود.

در اینجا دو نوع متداول آزمایش خون و چیزی که درباره سلامت شما به پزشک می گویند آمده است: شمارش کامل خون (CBC) و پنل شیمی.

برخی افراد نسخه ای از نتایج آزمایشگاهی را نزد خود نگه می دارند و اعداد آن را با نتایج سایر بیماران هم رده خود مقایسه می کنند. با دریافت این نسخه شما می توانید بازه های نرمال را نیز مشاهده کنید و بنگرید که وضعیت شما در کجای این بازه ها قرار دارد.

 

شمارش کامل خون – CBC

متداول ترین آزمایشی که شما در طول درمان خود خواهید داد، شمارش کامل خون یا CBC نام دارد. خون از آب، پروتئین، مواد مغذی و سلول های زنده تشکیل شده است. CBC به تیم درمان درباره سلول های موجود در خون شما اطلاعات می دهد. این آزمایش سه سلول خونی اساسی را اندازه می گیرد:

  • گلبول های قرمز
  • گلبول های سفید
  • پلاکت ها

هرکدام از این سلول ها هدف ویژه ای دارند و هرکدام می توانند توسط سرطان یا درمان سرطان صدمه ببینند.

 

———————————————

یک پیشنهاد بسیار خوب برای شما داریم

“ای کاش این مطلب را زودتر می دانستم”

با یک روش بی نظیر دیگر آشنا شوید مطالب زیر را حتما مطالعه و پیگیری نمایید

روش ازن یا اکسیژن فعال

روشی بی نظیر ، که به سادگی و بدون هیچ گونه عوارضی می تواند باعث افزایش ۵۴% گلبول های سفید ، افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها و تاثیر فوق العاده در انعطاف پذیری پلاکت های خونی گردد. به طوریکه در احیای سیستم گردش خون بسیار عالی عمل میکند.

اما نکته جالب اینجاست که توانایی این روش توانمند در حل مشکلات خون تنها یکی از هزاران کاربرد های آن در بهداشت و درمان می باشد ، که امروزه در دنیا از آن بسیار استفاده می شود . این روش بی نظیر به گونه‌ای در موجودات زنده تاثیرگذار است که انسان می تواند به سادگی در موارد زیر از آن بهره مند شود .
۱ . مصارف عمومی ، بهداشت فردی و شخصی :
مانند رفع آلودگی ها در آب ، هوا ، محیط ، مواد غذایی ، لوازم و تجهیزات و ….
۲ . بهداشت و درمان بیماریها از پیشگیری تا درمان مانند :
کاهش قند خون و کنترل دیابت ، درمان بیماری های مزمن ، ترمیم و درمان زخم ها از ساده تا پیشرفته ، بیماری های مفاصل ، انواع دیسک تا کاهش درد ، سرطان ، پسوریازیس ، رفع چاقی ، زیبایی پوست و مو ، افزایش سیستم دفاعی بدن تا جوان سازی و طول عمر ، پاکسازی و بهداشت دهان و دندان با امکان نگهداری دندان ها تا پایان عمر و کاربردهای بسیار زیادی که کارشناسان اعتقاد دارند که با استفاده از این روش می توان تا ۹۰ درصد بیماری ها را پیشگیری و تا ۴۰ درصد بیماری ها را پوشش درمانی داد .
۳ . کاربردهای عالی در رفع آلودگی ها در صنعت

پیشنهاد ویژه

البته می توانید برای آگاهی کامل و شناخت این روش ارزشمند در همایشی که هم اکنون در کشور در حال برگزاری هست با موضوع  : ” توانمندی های خانواده اکسیژن در بهبود و سلامت زندگی  ” شرکت کنید .

همایش آموزشی رایگان

———————————————

گلبول های قرمز – RBC

گلبول های قرمز اکسیژن را به سلول های بدن رسانده و دی اکسید کربن را از آن می گیرند. CBC گلبول های قرمز را به روش های مختلفی اندازه می گیرد اما ساده ترین روش، هموگلوبین (بخشی از گلبول قرمز که آهن را حمل می کند) یا هماتوکریت (درصد گلبول های قرمز در خون) را اندازه می گیرد.

زمانی که مقادیر هموگلوبین و هماتوکریت به شدت کاهش یابد، به آن کم خونی می گویند.

 

پلاکت ها

پلاکت ها به کنترل خونریزی کمک می کنند. زمانی که سطح پلاکت شما پایین باشد، ممکن است دچار کبودی یا خونریزی شوید. زمانی که سطح پلاکت به زیر ۲۰۰۰۰ برسد، ریسک خونریزی افزایش می یابد.

زمانی که تعداد پلاکت شما پایین باشد، تیم درمانی شما ممکن است به آن ترومبوسیتاپینا بگوید.

 

 

پیشنهاد

قند-خون-نرمال

تاثیر-ازن

چربی-خون-نرمال-مقاله

پیشنهاد ویژه

گلبول های سفید

گلبول سفید با عفونت مبارزه می کند. انواع زیادی از گلبول سفید وجود دارد و هرکدام به شکلی خاص با عفونت مبارزه می کند.

مهمترین گلبول سفید، نوتروفیل است. عددی که پزشک آن را بررسی می کند، تعداد مطلق نوتروفیل (ANC) نام دارد. ANC یک فرد سالم بین ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ است.

ANC از حاصلضرب تعداد گلبول سفید در درصد نوتروفیل در خون به دست می آید. برای نمونه، اگر تعداد گلبول سفید ۸۰۰۰ و ۵۰% از آن نوتروفیل باشد، ANC برابر با ۴۰۰۰ است.

زمانی که ANC به زیر ۱۰۰۰ برسد، نوتروپنیا به وجود می آید. پزشک شما با دقت ANC شما را تحت نظر می گیرد زیرا در هنگامی که ANC به زیر ۵۰۰ برسد، ریسک عفونت بسیار زیاد می شود.

 

پنل شیمیایی (پروفایل متابولیک)

نوع دیگری از آزمایش خون به وضعیت شیمیایی آن نگاه می کند. پنل های شیمیایی با نام های دیگری نیز شناخته می شوند نظیر پروفایل متابولیکی یا پروفایل شیمیایی خون. یک نمونه خون می تواند برای اندازه گیری بسیاری از موارد نظیر زیر استفاده شود:

  • چربی (لیپید)
  • پروتئین
  • قند (گلوکوز)
  • الکترولیت (مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و کلسیم)
  • آنزیم

برخی آزمایش های شیمیایی خون می تواند نحوه عملکرد اندام های شما را نشان دهد. برای مثال، مطالعه کارکرد کبد به پزشک شما می گوید که کبد شما به چه شکلی مشغول کار است. سایر آزمایش ها سلامت کلیه های شما را بررسی می کنند. پنل شیمیایی می تواند سایر مشکلات در کارکرد بدن را نیز نشان دهد.

برخی درمان ها می تواند تغییراتی در شیمی خون بدن شما ایجاد کنند نظیر یک قطره در پتاسیم خون شما. تعادل شیمیایی خون شما می تواند به وسیله پسابش (عدم وجود کافی مایع در بدن) دچار تغییر شود که می تواند به وسیله تهوع، قی کردن یا اسهال به وجود آید. اگر این نگرانی وجود داشته باشد که شما یکی از این مشکلات را داشته باشید، پزشک شما، آزمایش شیمیایی خون را تجویز می کند.

اگر آزمایشات نشان دهد که الکترولیت خاصی به شدت پایین است، ممکن است پزشک شما تصمیم به تعویض آنها بگیرد. اگر آزمایشات، پسابش را نشان دهند ممکن است تزریق وریدی مایعات برای شما تجویز شود. مهم است که آزمایش مدنظر پزشک خود را انجام دهید زیرا اکثر مواقع شما هیچ علائمی ندارید تا اینکه یک یا چند مقدار شیمیایی خون به شکلی خطرناک کاهش یا افزایش یابد.

 

چگونه می توان مقادیر نرمال را یافت؟

هر آزمایشگاه بازه خود را برای مقادیر نرمال برای نتایج پنل شیمیایی و شمارش کامل خون دارد. مقداری که برای یک آزمایشگاه نرمال است ممکن است برای آزمایشگاه دیگر نرمال نباشد، بنابراین دانستن بازه نرمال آزمایشگاه شما اهمیت دارد. بازه های نرمال برای برخی آزمایشات نیز برحسب سن و جنسیت تغییر می کنذ. بازه های نرمال برحسب قانون بر روی گزارش آزمایشگاه و در کنار نتایج آزمایش شما درج می شود.

 

عبارات و اعداد متداولی که ممکن است شما در گزارش CBC ببینید و معنای آنها در این جدول آمده است:

آزمایش واحد مقادیر نرمال # توضیحات
گلبول سفید x 1000/mm3 ۵–۱۰ تعداد سلول های مبارز
گلبول قرمز x 1,000,000/mm3 ۴٫۲–۶٫۱ تعداد گلبول های قرمز
هموگلوبین g/dL ۱۲–۱۸ اندازه گلبول های قرمز که اکسیژن و دی اکسید کربن را حمل می کنند
هماتوکریت % ۳۷–۵۲ درصد هموگلوبین در خون
پلاکت x 1,000/mm3 ۱۵۰–۴۵۰ تعداد پلاکت. این عدد به نمایش ریسک خونریزی کمک می کند

 

* توجه کنید که نتایج معمولا به شکلی کوتاه نمایش داده می شوند. برای مثال، نتیجه گلبول سفید ممکن است به جای ۶۲۰۰، ۶٫۲ درج شود که به همین دلیل در ستون واحد نوشته شده که عدد باید در ۱۰۰۰ ضرب شود. گلبول قرمز معمولا برحسب میلیون نوشته می شود. /mm3 بیانگر میلیمتر مکعب است که برابر با میکرولیتر می با شد. گرم با g نمایش داده می شود و dL به معنای دسی لیتر است.

# این اعداد در میان آزمایشگاه ها متفاوت است.

 

در اینجا مثالی از نتایج آزمایش CBC در فرد دارای کم خونی یا مبتلا به کمبود هموگلوبین و هماتوکریت آمده است:

آزمایش  نتیجه بازه مرجع# این نتیجه ممکن است به شکل زیر نیز فهرست شود
گلبول سفید ۶٫۲ x 1000/mm3 ۵–۱۰ ۶٫۲K/mm3 or 6,200/mm3
۶٫۲K/µL or 6,200/µL
گلبول قرمز ۴٫۴ x 1,000,000/mm3 ۴٫۲–۶٫۱ ۴٫۴M/mm3 or 4,400,000/ mm3
۴٫۴M/µL or 4,400,000/µL 
هموگلوبین ۹ g/dL (L) ۱۲–۱۸
هماتوکریت ۲۸% (L) ۳۷–۵۲
پلاکت ۱۷۸ x 1000/mm3 ۱۵۰–۴۵۰ ۱۷۸K/mm3 or 178,000/mm3
۱۷۸K/µL or 178,000/µL 

# این اعداد در میان آزمایشگاه ها متفاوت است.

نتایجی که زیاد یا کم هستند ممکن است حرف H یا L در کنار عدد درج شود یا ممکن است در ستون مستقلی نوشته شود تا توجه را جلب کند.

مجددا لازم است بگوییم که داشتن نسخه ای از نتیجه آزمایش به شما کمک می کند نتیجه خود را با بازه نرمال مقایسه کنید و درباره نتایج و معنی آنها جستجو نمایید.

 

عنوان مقاله : تفسیر آزمایش خون

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب