جستجو

کاربرد اکسیژن فعال ( ازن )در کشتارگاه ها

سطوح آلوده شونده در فراورده های گوشتی بسیار وسیع است. سطح خارجی گوشت به دلیل باکتریهای موجود در هوا و گرد و غبار, به محض تماس کاربران در پروسه بریدن ، بسته بندی و توزیع , آلوده می شود. پس از برش و چرخ کردن ، آلودگی های سطحی گوشت و انواع باکتری های  اورگانوتروفیک Organotrophic  همچنین Listeria , Hepatitis ,Cholera  بداخل آن نفوذ می کنند.

عمل آوری و نگهداری گوشت قرمزسطوح آلوده شونده در فراورده های گوشتی بسیار وسیع است. سطح خارجی گوشت به دلیل باکتریهای موجود در هوا و گرد و غبار, به محض تماس کاربران در پروسه بریدن ، بسته بندی و توزیع , آلوده می شود. پس از برش و چرخ کردن ، آلودگی های سطحی گوشت و انواع باکتری های  اورگانوتروفیک Organotrophic  همچنین Listeria , Hepatitis ,Cholera  بداخل آن نفوذ می کنند.

لازم به ذکر است سازمانFDA  و ADEC استفاده از اکسیژن فعال را به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در پروسه تولید و بسته بندی انواع مواد غذایی از جمله  میوه، سبزی، وشت قرمز، ماهی، مرغ  و … تصویب  نموده اند. همچنین در ژوئن سال ۲۰۰۱ سازمان USDA-FDA خطرات باقی ماندن میکرو ارگانیسم Listeria در گوشت ,حتی پس از  استفاده از گاز کلر را اعلام کرده است.

شستشو و ضدعفونی لاشه های گاو، گوسفند و… با آب محتوی اکسیژن فعال, سبب کاهش میکروبهای روی سطح پوست می شود. همچنین شستشوی تیغه چاقوهای برش دهنده گوشت با آب محتوی اکسیژن فعال، از نشر آلودگی های میکروبی در قطعات و برشهای گوشت جلوگیری می کند. قسمتهای داخلی گوشت چرخ کرده، از شرایط بی هوازی نسبی برخوردارند, در نتیجه باکتریهای تخمیر کننده Fermentative  در درون آن فعال می شوند. بعلاوه عمل چرخ کردن موجب گرم شدن گوشت و ایجاد محیط مناسب برای تکثیر باکتریها می شود. تعداد باکتریها در گوشت چرخ شده بقدری زیاد است که حد ماکزیمم قابل قبول, ده میلیون باکتری در هرگرم گوشت می باشد. لازم به ذکر است که معمولاً شمارش باکتریها در شرایط هوازی صورت می گیرد و هرگونه باکتری بی هوازی مطلق که در نمونه وجود داشته باشد، در معیار فوق به حساب نمی آید.

اکسیژن فعال یک ضد عفونی کننده بسیار انعطاف پذیر است و کاربردهای بسیاری در ضدعفونی هوا،آب،محیط کار(شستشوی دیوارها،کف زمین و سطوح با آب محتوی اکسیژن فعال)،لباسهای کار و لوازم مختلف دارد. اکسیژن فعال یا ازن بر خلاف ضد عفونی کننده های معمول مانند کلر، فرمالین، متیل برماید و سایر مواد شیمیایی، طی عمل اکسیداسیون هیچگونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد. ضدعفونی هوا با اکسیژن فعال به صورت پیوسته درحین کار و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و در نتیجه به طور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد

کشت میکروبی برخی از وسایل مورد استفاده در روند تولید و بسته بندی گوشت درکارخانه, مانند تیغه چاقو، دستکش، پیش بند, نتایج بسیار مطلوبی را پس از ضدعفونی با اکسیژن فعال نشان داد. در شکلهای زیر بخوبی مشاهده می شود که استفاده از گاز ازن درمراحل مختلف تولید و بسته بندی تا چه حد سبب کاهش آلودگی میکربی و افزایش کیفیت و زمان ماندگاری گوشت می گردد.

۱-      ضد عفونی دستکش و چکمه با آب محتوی اکسیژن فعال

۲-     اسپری دستی اکسیژن فعال برای ضدعفونی کردن دستکش،  پیشبند، چکمه و تیغه های چاقو در حین کار

۳-     ضدعفونی چرخهای Fork Lift

۴-     سیستم  متحرک ضد عفونی کننده با اکسیژن فعال برای ضدعفونی کارخانه

۵-     ضدعفونی دستها و آرنج با اکسیژن فعال

۶-     ضد عفونی آب لازم جهت شستشو با اکسیژن فعال

۷-     سیستم اکسیژن فعال در هوا برای ضدعفونی دیواره های سیستم خنک کننده (کولر)

۸-     سیستم اکسیژن فعال در هوا برای ضدعفونی هوای کارخانه

۹-     تصفیه آب برج خنک کننده

۱۰-  ضد عفونی ضایعات با اکسیژن فعال

۱۱- ضدعفونی گنداب ناشی از نگهداری لاشه ها قبل از تخلیه به فاضلاب

۱۲ – ضدعفونی لاشه های گوشت با اکسیژن فعال

مزایای استفاده از اکسیژن فعال

۱- کاهش باکتریها ، هاگ ها و قارچهای منتشر شونده از طریق هوا

۲-  کاهش باکتریها ، هاگ ها و قارچهای منتشر شونده از طریق آب

۳- افزایش اطمینان در تولید محصولات سالم ، ایمن و بی خطر

۴- از بین برنده Listeria , Hepatitis ,Cholera و…

۵- کاهش محیط رشد میکروارگانیسم ها

۶- کاهش میزان ضایعات مواد غذایی

۷- عدم تغییر طعم و مزه ، رنگ و بو

۸- عدم جایگذاری مواد شیمیایی مضر

۹- افزایش طول عمر گوشت

اداره غذا و دارویی آمریکا(FDA) در۲۶ژوئن ۲۰۰۱ کاربرد اکسیژن فعال را بعنوان یک ماده ضد باکتریایی در صنایع غذایی تصویب نمود. ضمناً استفاده از اکسیژن فعال در صنایع غذایی و آبهای آشامیدنی در تاریخ ۸/۹/۱۳۸۲به تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (معاونت غذا و دارو) نیز رسیده است.

تنظیم و گردآوری : دکتر روزبه امین

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب