جستجو

کاربرد اکسیژن فعال ( ازن ) در صنعت مرغداری

نگاهی اجمالی به مواد شیمیایی در صنعت طیور طی چند سال  اخیر  و  نتایج استحضال شده، حاکی از آن است که  امروزه  استفاده از مواد شیمیایی  تنها  بصورت عادت و به عنوان بخشی از کارهای دوره ای  یک  مرغداری می باشد. طبق  استانداردهای  فعلی  بسیاری  از  این مواد شیمیایی برای فرد  و  طبیعت  مضر  می باشند ، علاوه بر این وقوع بیماریهای  همه گیر  و  تلفات  بالا  در  سالهای اخیر گواه خوبی بر این ادعاست . دلیل اصلی این نکته آن  بوده  که طیف  فعالیت  این  مواد  شیمیایی  در  شرایط  مرغداری محدود  ولی  عامل  مهم  دیگری  که در گذشته به ضعف نتایج بدست آمده از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی کمک کرده،محدوده مصرف و روشهای غلط بکارگیری بوده است.

* موارد کاربرد اکسیژن فعال در صنعت مرغداری:

۱ – ضدعفونی آب مصرفی و آب مورد لزوم برای واکسیناسیون.
۲ – ضدعفونی سیستم آبرسانی در هنگام وقوع بیماری های همه گیر قارچی و …………………
۳ – شستشوی سالن و تجهیزات با آب حاوی اکسیژن فعال  قبل از ضدعفونی با گاز اکسیژن فعال.
۴ – ضدعفونی تخم مرغ در اتاق گازاکسیژن فعال با آب حاوی اکسیژن فعال  دار.
۵ – اتاقک ضدعفونی بازدید کنندگان و کارکنان مرغداری جایگزینی مناسب برای حوضچه های ضدعفونی.
۶ – ضدعفونی اتاق های ستر و هچر.
۷ – ضدعفونی آخر دوره ای سالن و لوازمبه این شیوه  در غلظت های بالا.
۸ – سیستم تصفیه و ضدعفونی هوای در حال گردش در سالن های مرغداری
۹ -حذف بوی آمونیاک و انجام میکروب زدایی و غبار گیری.
۱۰ -ضدعفونی انبار دانه و خوراک مرغ.

۱ -ضدعفونی آب مصرفی و آب مورد لزوم برای واکسیناسیون:

مصرف واکسن ها را غالباً در آب آشامیدنی تجویز می کنند، ولی باید توجه داشت که هرگونه مواد ضدعفونی کننده در آب واکسن های زنده را بی اثر می کند. لذا به آبی که دارای بقایای مواد ضدعفونی کننده است نباید واکسن افزوده شود. جائیکه که نتوان آب بدون مواد ضدعفونی کننده را تهیه کرد با افزودن شیر خشک بدون چربی مواد ضدعفونی کننده موجود در آب را خنثی می کنند. با ضدعفونی کردن آب حاوی اکسیژن فعال با توجه به نیمه عمر کوتاه گاز اکسیژن فعال پس از ۲۵ دقیقه می توان واکسن های زنده را به آب افزود.ضمن اینکه در این شرایط با افزایش DO آب مرغ رغبت بیشتری برای خوردن آب داشته و می توان از موفقیت واکسیناسیون اطمینان حاصل کرد.

۲ – ضدعفونی سیستم آبرسانی در هنگام وقوع بیماری های همه گیر قارچی و …… :

با استفاده از تزریق گاز اکسیژن فعال در منبع آب آشامیدنی و زمان ماند این گاز  می توان کل سیستم آبرسانی را بدون هیچ گونه باقیماند ای و بدون نیاز به شستشوی مجدد ضدعفونی کرد و آبی عاری از هر گونه میکروارگانیسم جهت مصارف آبرسانی و آشامیدنی بوجود آورد.

۳- شستشوی سالن و تجهیزات با آب حاوی اکسیژن فعال قبل از ضدعفونی با گاز اکسیژن فعال

این عمل به عنوان یک مکمل تاثیر ضدعفونی با گازاکسیژن فعال نیازی به شستشوی مجدد نبوده و باقی مانده ای جز
اکسیژن  نخواهد داشت. طیف اثر بخشیاکسیژن فعال وسیع بوده ضمن تاثیر یر روی میکروارگانیسم ها می تواند نگل ها، تک یاخته ها، جلبک ها، سخت پوستان و حتی کیست ها و اسپور را از بین ببرد.

۴ .  ضدعفونی تخم مرغ در اتاق گاز با آب حاوی اکسیژن فعال  دار:

جهت کاهش میزان آلودگی و ممانعت از نفوذ باکتری ها وهرگونه میکروارگانیسم به داخل پوسته تخم مرغ و لوگیری از  انتشار  باکتری ها  روی  پوسته  تخم مرغ هایی که درانکوباتور قرار می گیرند ، تخم مرغ را بلافاصله بعد از تخم گذاری دراتاق گازبا ضدعفونی کننده هایی چون پرمنگنات پتاسیم و فرمالدهید ضدعفونی میکنند که به عنوان رفع کننده محسوب می شوند. با در اختیار داشتن یک دستگاه  ژنراتور اکسیژن فعال و با استفاده از هوا به عنوان منبع تغذیه بدون هیچگونه هزینه ثانویه  از  قبیل خریداری مواد شیمیایی و هزینه تاسیسات میتوان عمل گنددایی را با بهترین گندزدای موجود انجام داد.

۵ -اتاقک ضدعفونی بازدید کنندگان و کارکنان مرغداری جایگزینی مناسب برای حوضچه های ضدعفونی:

این اتاقک ها قابلیت ضدعفونی کردن چکمه، دست، دستکش، لباس کار و سر و صورت بازدید کنندگان و کارگران را دارد.
یکی از راه های نفوذ و گسترش آلودگی از بیرون به داخل فارم عدم کارایی حوضچه های ضدعفونی فعلی در جلوگیری از نفوذ  آلودگی و عدم رعایت پرسنل و سایر افراد در عبور از این حوضچه هاست.

۶ – ضدعفونی اتاق های ستر و هچر:

به دلیل حساسیت بالای جوجه و نداشتن پر و ضعیف بودن آن، ایتفاده از ازن مطمئن ترین راه برای پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری هاست.

۷ – ضدعفونی آخر دوره ای سالن و لوازم با گاز ازن در غلظت های بالا:

گاز اکسیژن فعال قابلیت نفوذ در کلیه منافذ را داشته و هرگونه آلودگی میکروبی و کیست و اسپور میکروارگانیسم ها را  از  بین  می برد .  بعلت  خاصیت  بوزدایی اکسیژن فعال پس از ضدعفونی سالن با این گاز دیگر بویی بر جای نمی ماند. اکسیژن فعال قابلیت نفوذ در بستر را دارا بوده و باقی مانده ای  از خود بر جای نمی گذارد در نتیجه نیازی به شستشوی مجدد هم ندارد. اکسیژن فعال باقیمانده سموم آفت کش را از بین برده و همچنین  امونیاک را اکسید و تبدیل به ترکیبات بی ضرر می کند. نیمه عمر اکسیژن فعال کوتاه و هیچگونه عوارض نامطلوبی  نداشته لذا خطری برای پرسنل و طیور ندارد . با اجرای سیستم ضدعفونی با اکسیژن فعال با مصرف یک هزینه ثابت قوی ترین
ضدعفونی کننده  و  اکسید کننده را در اختیار خواهید داشت.

۸ – سیستم تصفیه و ضدعفونی هوای در حال گردش در سالن های مرغداری :

با این سیستم ضمن از بین بردن گاز امونیاک و کاهش قابل توجهی در بار آلودگی، بستر و محیط ارتباط سالن با فضای بیرون قطع شده و یک سیستم بسته و سیرکلار خواهیم داشت.

۹ – حذف بوی آمونیاک و انجام میکروب زدایی و غبار گیری:

یکی از مشکلات اساسی که اکثر مرغداری ها با آن موجه اند حذف گاز آمونیاک ناشی از کود و مواد ارگانیک موجود در محوطه می باشد. اکسیژن فعال این قابلیت را دارد که با خاصیت اکسید کنندگی بالای خود عملیات تصفیه و بوزدایی را بطور کامل انجام دهد.

۱۰ -ضدعفونی انبار دانه و خوراک مرغ:

با توجه به این موضوع که انبار های نگهداری دانه و غلات از گزند حشرات و موجودات موذی در امان نیستند، پیشگیری از این امر کمک شایانی در کیفیت محصولات انبار شده و ماندگاری انها خواهد داشت. گازاکسیژن فعال می تواند علاوه بر اینکه باعث  افزایش ماندگاری محصولات انبار شده گردد باعث نابودی حملات ناشی از موجودات موذی نیز شود.

گردآوری و تنظیم : دکتر روزبه امین

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب