جستجو

ازن درمانی و پوسیدگی دندان

( مقاله انتشار و معرفی وسعت ازن در انگلستان نهم آگوست ۲۰۰۲ )

درمان پوسیدگی دندان با ازن بطور گسترده ایی در مطبوعات انگلستان معرفی و تبلیغ گردیده و این روش نوید دهنده تکنولو‍ی جدیدی است برای پایان سوراخ کردن دندان پزشکان . بنا بر مقالات متعدد ارائه شده ، شمار زیادی از بیماران می توانند از این روش که نیازی به سوراخ کردن ، پر کردن و تزریق کردن ندارد ، بهره مند شوند . در این روش یک پوشش پلاستیکی را بر روی دندان قرار داده و سپس دندان تحت پوشش را به مدت ۱۰ ثانیه در معرض گاز اکسی‍ژن فعال ( ازن ) قرار می دهند ، بطوریکه گاز اکسیژن فعال ( ازن ) به سادگی از طریق بافت پوسیده نفوذ کرده و هر گونه ویروس ، قارچ و باکتری را از بین می برد . و بدین ترتیب می توان محل تجمع باکتری های پوسیدگی زا (ariogenic )

را از بین برده و بافت پوسیده را برای احیاء مجدد آماده ساخت . به نحویکه در نشست سال ۲۰۰۲ انجمن بین المللی تحقیقات دندانی در سن دیگو این تحقیقات موردتقدیر و تشکر حاضرین قرار گرفت .

امروزه مطالعات نشان می دهند که سیستم های قدیمی تشخیص پوسیدگی مانند سوند و آینه دندان پزشکی ، معاینه با چشم ، فیبر های نوری و عبور نور از دندان ، رادیو گرافی با اشعه ایکس ، اندازه گیری مقاومت الکتریکی دندان و فلورانس لیزر ، نمی توانند چندان دقیق عمل نمایند . هرچن در روش رادیولوژی دیجیتال و تست های مرتبط جهت جستجوی میزان گرایش به سمت پوسیدگی می توانند نتایج دقیق تری را بدست آورند اما همچنان در این حرفه یاد گرفته ایم بافت را از دندان بیمار جدا نمائیم .

در این زمینه روش های زیادی وجود دارند که می توان از آن بهر مند شد که برخی از آنها عبارتند از توربین ها ، پوشش الماس ، فرز کاربید ، اولتراسونیک که همه این سیستم ها سود مند می باشند . اما همانگونه که ابراز شد همگی اقدام به قطع بافت دندان می نمایند . آنچه حائز اهمیت می باشد تئوری پیشرفت آسیب و پوسیدگی برای درک این درمان متفاوت می باشد . زمانیکه باکتری ها بطور مثال در یک شکاف جمع می شوند اقدام به تولید اسیدی می کنند که شرایط را برای افزایش آلودگی فراهم می آورند . هرچند به واسطه شرایط محیط دهانی خنثی به عنوان میزبان تا حدودی اثرات جبران می شود اما همانگونه که باکتری های اسید گرا زیاد می شوند محل تجمع عمدتاً اسیدی می گرددو این روند گونه های باکتری یایی اسید ساز بیشتری را جذب نموده و در طی زمان موجب شکل گیری یک پوسیدگی یا کرم خوردگی می گردد. این فرآیند ممکن است سالها طول بکشد و مشکل اینجاست که رفع پوسیدگی با قطع ضایعه بیمار صورت می گیرد امروزه برای ریشه کن نمودن امکان دیگری صورت نگرفته است . حدود ۴۵۰ گونه باکتری در یک ضایعه پوسیده درگیر بوده و در طی زمان این گونه موجودات میکروسکوپی در حال تغییر و پیشرفت می باشند . به علاوه واسر شصت کردن دگر گوهره های اسیدی این باکتری ها در عمق ضایعه ، کار دشواری بوده و در اکثر موارد ارزیابی دقیق میزان ضایعه کار غیر ممکن به نظر می رسد و در نهایت بخش عمده ایی از این بافت را از بین برده و باعث تضعیف ساختار کامل دندان می شود .

رفع پوسیدگی با اکسیژن فعال ( ازن )

سیستم رفع پوسیدگی بر پایه گاز اکسیژن فعال ( ازن ) از طریق یک شلنگ و  Handpeice  به یک فنجان پلیمر جهت درمان در اطراف دندان قرارگرفته و ازن از طریق بافت فاسد نفوذ کرده و هر گونه عفونت قارچی ، ویروسی و باکتریایی را از بین می برد . به نحویکه این گاز واسر شصت کردن متابولیسم اسیدی باکتری ها را به طور عالی انجام می دهد .

جالب است بدانید گاز اکسیژن فعال ( ازن ) طی ۱۰ ثانیه تمرکز در محدوده ضایعه ، ۹۹ درصد آلودگی را نابود کرده و موجب فرآیند توقف آلودگی می گردد و ضایعه مورد نظر پس از پاکسازی ، توانمندی احیای مجدد را داشته و ترمیم طبیعی بافت به طرز فوق العاده ایی در مقابل پوسیدگی مقاوم می گردد. حال آنکه روند سالهل پوسیدگی در محدوده خرابی دندان اینگونه احیای طبیعی را غیر محتمل نشان می دهد . جالب اینکه این روند بهبودی و ترمیم خودکار در محل پوسیده درمان شده نسبتاً نرم بوده و نیاز به ترمیم پشتیبانی نخواهد داشت و البته در پاره ایی مواقع طی ملاقات های تجدید نظر و بررسی پس از ازن درمانی نسبت به میزان سختی بافت احیاه شده و تشخیص آن نیاز به پشتیبانی درمانی می باشد . این روند افزایش بافت عموماً می تواند طی ۳ ماه انتظار و در مواقعی بیشتر ادامه داشته و کار ترمیم خود را انجام دهد . حال آنکه این روند افزایش ، همان بافت های هستند که در روش های فعلی به منظور دستیابی به نتایج اولیه ا بین می روند . و این عملکردی است که حد الامکان باعث حفظ دندان های اولیه و اصلی می گردد.

نزدیک به ۱۰۰ سال است که اکسیژن فعال ( ازن ) در شغل پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است . همچنین بیش از یک قرن است که از این گاز در کاربردهای تجاری استفاده می کنند . علاوه بر این گاز اکسیژن فعال ( ازن ) به منظور تصفیه سازی آب شهری در شهر های جهان مورد استفاده قرار می گیرد . از دیگر کاربرد های ازن عبارتست از رفع آلودگی در هوا در بیمارستان ها و ساختمان های دیگر .

تجربه ما

تا کنون تحقیقات گروهی گسترده ایی در زمینه موفقیت های ناشی از ازن درمانی در دانشگاه Belfast صورت گرفته است . به طوریکه بیماران ما در موفقیت این تکنولوژی بدون درد شگفت زده شده اند .

ما برای بیماران خود ازن درمانی را تجویز می نمائیم زیرا این روند درمان امکان احیای طبیعی مجدد بافت دندان پوسیده را بدون نیاز به تزریق و سوراخ کردن و پر کردن فراهم می گرداند . این روند درمانی بسیار سریع و غیر تهاجمی بوده و رفع بدون درد و فوری باکتریایی را به ارمغان می آورد . ازن درمانی در این قسمت بسیار خوشایند تر از روش های درمانی قدیمی می باشد . مراقبت های دندانی هر روز در حال تغییر است و لذا تغییر روند کار دندان پزشکان با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در این زمینه امری ضروری است . به دلیل مورد توجه قرار دادن این موضوع در سانه های ملی بیماران نیز اقدام به درخواست آن می نمایند . تحقیقات علمی حاکی از آن هستند که این تکنولوژی سودمند می باشد . ایده قطع عضو بافت ها تغییر کرده است . هر پزشک وظیفه مراقبتی خود را داشته و باید در مدیریت تشخیص و مدیریت پوسیدگی در سایه این روش درمانی جدید تجدید نظر نماید.

کاربرد گاز اکسیژن فعال ( ازن ) در توقف پوسیدگی دندان ( ششم آگوست ۲۰۰۲ )

دندان پزشکان مشغول آزمودن یک سیستم جدید با استفاده از گاز ازن می باشند که می تواند سبب توقف پوسیدگی دندان گردد . این روش با بکارگیری یک سوند برای تحویل گاز ازن به دندان در حال پوسیدن کمک می کند . ازن باکتر های درون پوسیدگی را از بین برده و دندان را با رساندن به حالت سالم تر مجدداً احیا می کند . این روش تنها ۱۰ ثانیه به طول می انجامد و نیاز به هیچگون تزریق یا سوراخ کردن ندارد . یک کلاه پلاستیکی فاقد منفذ در اطراف دندان آسیب دیده ثابت می شود و ازن سبب می گردد پوسیدگی نرم به فروپاشی سخت تبدیل شود که نه تنها گسترش نمی یابد بلکه هیچ گونه آسیبی نیز در پی نخواهد داشت .

دانشمندان در دانشگاه Belfast این تکنیک را گسترش داده اند . به نظر آنان ۱۰ ثانیه ازن موجب می شود بیمار از شر ۹۹ درصد موجودات میکروسکوپی خلاص شود . سپس بیمار می تواند برای پوشاندن این فرآیند سخت باقیمانده از یک روکش صاف و سفید برای پاک کردن دندان استفاده کنند. پروفسور Edward Lynch از همان دانشگاه بیان می دارد : من با مجموعه متنوعی از مواد شیمیایی و دیگر موارد مورد مصرف ، آزمایشاتی را انجام داده ام که هیچ یک عمل نکرده اند . اما با آزمون و خطا به این کشف دست یافته ام که ازن می تواند در چند ثانیه پوسیدگی را از بین ببرد . دکتر Piter Murray از James Hull   که به Cardiff   ملحق شده است در آزمایشات شرکت نموده اظهار می دارد این سیستم یک امداد غیبی واقعی برای آن دسته از بیمارانی است که ترس همیشگی ملاقات با دنداپزشک را با خود دارند . اگر بتوانیم پوسیدگی را به موقع تشخیص دهیم ، هیچ احتیاجی به سوراخ کردن دندان بیمار در طول زندگی اش نخواهیم داشت .

ترجمه و تنظیم : مهندس وحید میرزاآقایی

مرجع :

http:/www.o3center.org/Articles/ozonetreatmentfordentalacaries.html

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب