جستجو

سیزده تاثیر عمده ازن در بدن انسان

سیزده تاثیر عمده ازن

سیزده تاثیر عمده ازن در بدن انسان

۱ . ازن عامل افزایش سلول های سفید در خون بوده  و  این سلول ها در مقابل ویروس ها ، باکتری ها ، قارچ ها و سرطان از بدن محافظت می کنند  و از آنجائیکه  سلول های سفید نمی توانند در فقدان اکسیژن  به درستی فعالیت نمایند ، توانایی خود را در از بین بردن مهاجمین از دست داده و حتی قادر نخواهند بود در مقابل سلول های سالم و نرمال نیز مقاومت کنند . ( واکنش های آلرژیک ) . جالب  است  بدانید با بکارگیری ازن ، این عنصر به مدت طولانی و قابل توجه سبب افزایش میزان اکسیژن در خون شده و در نتیجه آلرژی ها نیز به سمت بی تفاوتی و عدم حساسیت گرایش پیدا می کنند .

 

۲ . در حضور اکسیژن میزان اینترفرون به حد قابل توجهی افزایش پیدا می کند . اینترفرون ها پروتئین های کروی هستند که کلیه بخش های دستگاه ایمنی بدن را سازماندهی میکنند . برخی از آنها توسط سلول های آلوده به ویروس ها به وجود می آیند . این پروتئین های کروی سلول های سالم تزدیک به هم را از بروز احتمال آلودگی آگاه می سازند . بطوریکه به نوبه خود آنها بصورت سلول های غیر مجزا ارائه شده و باعث مهار تکثیر ویروس میگردند . اینترفرون ها توسط سلول های سفید خون و همچنین در بافت پیوندی و ماهیچه ها بوجود می آیند . میزان اینترفرون گاهاً می تواند از ۴۰۰ تا ۹۰۰ درصد به واسطه ازن افزایش یابند . قابل اهمیت اینکه اینترفرون ها در کنترل سلول های فاگوستیک ( بیگانه خوار ) نقش مهمی را ایفا می کنند . سلول های فاگوستیک سلول هایی هستند که عوامل بیماری زا و سلول های غیر طبیعی را بلعیده و آنها را از بین میبرند . اینتر فرون های مصنوعی برای درمان برخی از بیماری ها مورد تایید FDA  قرار گرفته اند . تعدادی از این بیماری ها عبارتند از : هپاتیت B و C ، زیگیل های اندام تناسلی ( که بواسطه ویروس های غده خوش خیم ( Papilloma ) بوجود می آیند ) ، سرطان خون لوسمی ، سرطان گوشت یا بافت همبند ، تصلب چند گانه عود بیماری یا نوسان آن ( Remitfing ) و بیماری گرانولوماتوزوگنر مزمن .

 

در حال حاضر اینترفرون ها در آزمایشات کلینیکی در موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرند : زیگیل های گلو ، عفونت HIV ( ایدز ) ، لوسمی Myelogenous مزمن ، Non-Hodgking Lymphma ، تومورهای کلون ( روده بزرگ ) ، تومورهای کلیه ، سرطان مثانه ، سیاه آموی بدخیم ( melanoma ) کارسینوم ( غده سرطانی ) یاخته یا سلول پایه ای و لایشمانیاسیس ( heishmaniasis ) . ( البته در مواقعی که سطوح ایجاد شده توسط ازن ایمن گردد ، وجود اینتر فرون ها در آزمایشات FDA   می تواند در آن شرایط مثمر ثمر نبوده و سمی به شمار رود .)

 

ضدعفونی با ازون ضدعفونی هوا و محیط با ازون اثرگذاری ازون به عنوان یک ضد عفونی کننده

۳ . ازن موجب تولید بافت مردگی تومور ( TNF ) می شود . هنگام رشد یک تومور در بدن TNF تولید می شود . هر چه توده تومور بزرگ تر باشد ، میزان تولید بافت مردگی تومور نیز افزایش می یابد . زمانیکه یک تومورتحت فرآیند متاستازی قرار می گیرد ( منتشر می شود ) سلول های شکسته و به وسیله خون و لنف به قسمت های دیگر بدن منتقل می شوند. این روند سبب می شود که تومور در جای دیگری در بدن را برای اقامت انتخاب کند. این سلول های سرطانی به دلیل تولید TNF   به منظور مقاومت در برابر تومور اصلی ، شانس کمتری برای رشد دارند . زمانیکه تومور به وسیله عمل جراحی از بین می رود ، میزان TNF به طور چشمگیری کاهش می یابد و به این ترتیب تومور های جدید از بافت به ظاهر سالم نمود پیدا می کنند .

 

۴ . ازن موجب ترشح IL 2  میگردد. Interleulcin 2  یکی از پایه های دستگاه ایمنی بدن می باشد که بوسیله T-helper ترشح می شود . در فرآیندی معروف به به خود انگیزشی ، IL-2 به گیرنده ای بر روی T-helper ملحق شده و سبب تولید بیشتر IL-2 می گردد.کاربرد عمده آن ترغیب Lymphocytes باعث تفاوت ، تکثیر و آشکار سازی بیشتر سلول هایی مانند سلول های زیر می باشد :  T-helper  ، suppressors  cytotoxicts,T- ، T-delayeds ، T-memory .

 

۵ . ازن با کمترین تمرکز بر روی باکتری ها آنها را نابود می کند . اثر بخشی متابولیسم اکثر باکتری ها بطور میانگین یک از هفدهم کارآمدی متابولیسم ماست . به همین علت ، اکثراً قادر نیستند از عمده تولید آنزیم های آنتی اکسیدانت قابل مصرف مانند کاتالاز برآیند. نکته قابل توجه اینکه گونه های بسیار کمی از باکتری ها وجود دارند که می توانند در محیطی متشکل از ۲ درصد ازن زندگی کنند.

 

۶ . ازن در مقابل هرگونه قارچ کاربرد عالی دارد که می توان candida albicans سازگانی ، پای ورزشکاران ( آلودگی پا ) ، کپک ها ، کپک سفید ، مخمر ها می شود .

 

۷ . ازن یکی از بهترین ویروس کش ها به شمار می رود . همانطور که پیش از این اشاره نمودیم ازن بطور مستقیم در پی ذرات ویروسی می رود حساس ترین قسمت ویروس نسبت به اکسیداسیون سیستم تولید مثل آن می باشد که چگونگی ورود ویروس ها را به داخل سلول نشان می دهد . با غیر فعال سازی این ساختار ، ویروس به ناچار از بین می رود . سلول هایی که از قبل آلوده شده اند نسبت به ازن دارای ضعفی طبیعی می باشند .

 

۸ . ازن عنصری ضد نئوپلاستیک به شمار می رود . این به آن معناست که ازن مانع رشد بافت جدید می گردد، زیرا تقسیم سریع سلول ها ، مسئولیت آنها را در برابر تولید آنزیم های لازم جهت حفاظت از خودشان در برابر ازن سلب می کند . بطوریکه سلول های سرطانی به گونه ایی هستند که به سرعت تجزیه می شوند ، اما در مجاورت با ازن این تقسیم بندی به طرز حیرت آوری متوقف می شوند .

 

۹ . ازن پلاک های شریانی را اکسیده می کند . ازن پلاک های موجود در تصلب شرایینو سخت شدگی سرخرگ ها را از بین می برد و این بدان معناست که ازن باعث پاکسازی رگهای باریک و حتی ضخیم می گرددو این روند امکان اکسایش بهتر بافت را در ارگان های ناقص فراهم میکند .

 

۱۰ . ازن انعطاف پذیری و تغییر پذیری سلول های قرمز خون را افزایش می دهد . زمانی که به یک سلول قرمز خونی زیر میکروسکوپ نگاه می کنیم سلول را به شکل یک دیسک مشاهده می نمائیم . در مویرگ ها جائیکه آنها اکسیژن را جمع کرده ( شش ها ) و آن را آزاد می کند ( بافت ) این دسک ها تا جایی کش می ایند که به شکل یک چتر یا بیضی نمود می یابند . این فرآیند به عیور آنها در رگ های کوچک کمک کرده و مبادله ازن را کارآمدتر می سازداوزون

 

۱۱ . ازن عملکرد چرخه اسید سیتریک را تسریع می نماید . این فرآیند که به عنوان چرخه Kerp یا چرخه TCA شناخته شده است گام بسیار مهمی در گیلکولیز کربوهیدرات برای انرژی محسوب می شود . این فرآیند در میتوکندری سلول اتفاق می افتد . در نهایت آنچه رخ می دهد تبدیل مقدار بیشتری از انرژی ذخیره شده در گلوکز می گردد.

 

۱۲ . ازن سیستم آنزیم آنتی اکسیدانت را کارآمدتر می سازد . سلول ها با افزایش تولید آنزیم های محافظ خود نسبت به فشار اکسیداتیو سودمند واکنش نشان می دهد .

 

۱۳ . ازن مواد پتروشیمی را تجزیه می کند . این مواد شیمیایی توانایی بوجود آوردن مشکلات زیادی را بر دستگاه ایمنی بدن داشته و همچنین می توانند موجب آلرژی و یا وخیم تر شدن آنها شوند . بطوریکه این مواد عامل تعیین کننده ایی در سلامت انسان محسوب می شوند .

 

عنوان مقاله : سیزده تاثیر عمده ازن در بدن انسان

گردآوری و تنظیم : دکتر فرانک شالن برگر

ترجمه و تالیف : مهندس وحید میرزاآقایی

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

 

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب