جستجو

تاثیر ازن در عفونت های قارچی پوست/سوختگی

دکتر جرارد سونن  ( May  ۱۹۹۸ )      ترجمه : وحید میرزاآقایی

عفونت های قارچی پوست

قارچ ها در قالب یک ارتباط شبه همزیستی بر روی پوست انسان حضور دارند . قارچ های عفونت زا ، آسپرژیلوس و هیستو پلاسما اغلب بدون آنکه موجب مشکلات کلینیکی گردند در پوست سالم یافت می شوند . با این وجود تحت شرایطی مشخص ، تعادل طبیعی پوست مختل شده و همین امر موجب می شود قارچ های مصنوعی تکثیر شوند . Tinea capitis به واسطه فوران جوش های چرکی پوست و بصورت پوسته پوسته نمود پیدا می کند . Tinea cruris یک التهاب پوستی قارچی همراه با خارش در ناحیه کشاله ران می باشد ، که کاربرد ازن بصورت متوالی و موضعی حاکی از موفقیت در ریشه کن نمودن بسیاری از بیماریهای قارچی سخت و مزمن در پوست می باشد .

سوختگی ها

سوختگی های ناشی از حرارت به درجات یک ، دو و سه تقسیم بندی شده و درجه بندی آن نسبت به عمق آسیب دیدگی به بافت بستکی دارد . سوختگی های درجه یک سطحی بوده و شامل قرمزی ، تورم و درد می شوند . سوختگی های درجه دو روی پوست و بخشی از پوست زیرین آسیب می بیند که منجر به تاول و زخم می گردد. بهبود در این نوع سوختگی طی یک تا سه هفته حاصل شده و نهایتاً ممکن است اثر کچکی از سوختگی را از خود به جا گذارد . در سوختگی درجه سه بافت ماهیچه ایی و استخوان نیز درگیر می شوند و عفونت های ثانویه نیز در اکثر موارد به دنبال سوختگی رخ می دهند . در این مورد جراحت بافت ها چشمگیر تر بوده و در مواردی که به عفونت می انجامد کارآمد ترین راه درمان پیشنهاد ازن درمانی موضعی می باشد ، بطوریکه دامنه ارگانیسم ها ی پاتوژنتیک در سوختگی ها  بطور گسترده ای وسیع بوده و به همین دلیل ازن درمانی بسیار ایده آل می باشد .

ویروس های عمومی و تبعات پوستی

ازن نسبت به شمار حیرت انگیزی از خانواده ویروس ها خاصیت ویروس کشی بالا و فعالانه ایی را دارد. مستند ترین تاثیر ازن خاصیت خنثی کننده آن نسبت به ویروس های دارای پوشش چربی می باشد . این ها شامل گروه های ویروسی گوناگونی می شوند که برخی از آنان عبارتند از :

هپاتیت B و C (Hepadnaviridae ) ویروس ایدز یک و دو (the Retroviridae) تبخال یک و دو ، ویروس اپستاین بار ، یاخته کلان ویروس  ( the Herpesviridae)  ویروس Marbury و ویروس Ebola ( Filoviridae) آنفولانزای A و B (Orthomyxoviridae) the Paramyxoviridae (Measles, Mumps, Parainfluenza, Respiratory syncytial virus)) التهاب مغز اسبی شرقی و غربی Rubella ( the Coranoviridae, the Togaviridae) and the Rhabdoviridae (Rabies)

گرچه این ویروس ها به خاطر وابستگی به روکش چربی بیرونی خود نسبت به غیر فعال سازی ازن اسیب پذیر هستند ، ویروس های فاقد این پوشش نیز در تعامل با ازن با پروتئین ها ، آمینو اسید ها ، کربو هیدراتها و گلیکوپروتئین ها مورد هدف قرار می گیرند .

ویروس های تک یاخته تبخال بطور بسیار زیادی در انسان ها گسترده اند و به دو گونه متفاوت به نام های تک تافته تبخال یک و دو شناخته شده اند . در نوع اول از طریق پوست ترک خورده و بزاق منتقل می شوند و در نوع دوم به واسطه روابط جنسی این امر تکثیر می شود .

در زخم های تبخالی مایع انباشته شده میان پوست و روی پوست ایجاد تاول نموده و موجب شکاف در پوست می گردد و این روند باعث آزاد سازی ویروس های بیشتری در ناحیه شده و در نهایت به سادگی توسط ارگانیسم ها ی ثانویه دچار عفونت می گردند.

زخم های تبخال بطور گسترده ایی با توجه به تجویز ازن درمانی موضعی مورد بررسی قرار گرفته اند . بطوریکه ازن اولاً بطور مستقیم به غیر فعال سازی ویروس های تبخال که دارای پوشش چربی تاثیرات سودمندی بر نورون های جانبی که موجب شد این ویروس ها می شوند داشته باشد .هستند می پردازد ثانیاً به عنوان یک عامل ویروس کش قوی در خصوص عفونت های ثانویه عمل می نماید . ثالثاً با افزایش فوق العاده جریان خون باعث تقویت و بهبود بافت ها می گردد. آنچه مسلم است ازن می تواند

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب