جستجو

اثر ازن بر اختلالات گردش خون / بیماری های لنفاوی

دکتر جرارد سونن  ( May  ۱۹۹۸ )      ترجمه : وحید میرزاآقایی

این دسته از اختلالات بسیار رایج دارای عامل مشترکی هستند و آن مشکلات عدم خون رسانی مناسب و کامل نسبت به انسجام و هماهنگی در عروق شناخته شده است . شاخص ترین بیماری که در این خصوص مطرح می باشد دیابت است . دیابت بیماری پیچیده ایی است که اختلالات عروقی را در بسیاری از بخش های بدن مانند شبکیه چشم ، کلیه ، اعصاب و اختلالات مربوط به متابولیسم کربوهیدراتها نشان می دهد . از مواردی که مشکلات گردش خون بر دیابت دارد ، بافت هایی مانند پوست که حاوی رگ های خونی هستند به خطر افتاده و برای جراحات و عفونت های احتمالی مستعد تر میشوند .

زخم های دیابت اغلب در پی خراشیدگی های ساده ، خون مردگی و بریدگی پیش می آیند . مانند زخم بستر که به سختی درمان شده و همواره باید با پماد ها و کرم های موضعی تحت درمان قرار گیرند ، که به تنهایی کارآمدی کمی در این خصوص دارند . این ارگانیسم ها در مقابل این گونه عوامل درمانگر مقاومت نموده و عملا پاتوژن ها در مقابل این درمان ها به تکثیر و وخیم تر کردن شرایط ادامه می دهند .

ازن درمانی موضعی ، اگر بصورت متوالی بکار گرفته شود ، می تواند فرصتی برای غیر فعال سازی اکثر پاتوژن های آسیب رسان را ایجاد نماید . به این ترتیب چرخه شدید و خطرناک عفونت متوقف شده و این روند به بهبود و التیام زخم می انجامد . علاوه بر این تحریک جریان خون موجب پدیدار شدن کمک های غذایی و ایمنی شناختی ضروری به جهت بهبود زخم می گردد . تصلب شرائین شرایطی است که بواسطه ضخیم شدگی و سفت شدن مجراهای شریانی در بدن نمود می یابد. در این شرایط انعطاف پذیری طبیعی رگهای خونی به خطر افتاده و همین امر موجب اختلال در خون رسانی در بسیاری از بخش های اندامی می شود .

در مواردی که سیستم گردش خون آسیب دیده باشد اختلالات پوستی پیشروی می کنند . این اختلالات شامل تغییرات تروفیکی می شوند که مستعد برای جراحت بوده و نهایتاً به ایجاد زخم می انجامد . مانند زخم های دیابتی که این شرایط اغلب موجب عفونت های بیماری زا چندگانه میگردند

بیماری های لنفاوی

سیستم لنفاوی برای متعادل سازی مایع مناسب بدن و مهم تر از آن برای دفاع مناسب در مقابل عفونت ها ضروریست . lymphoma به شرایطی گفته می شود که به واسطه انسداد شبکه لنفاوی به وجود می آید . این شرایط ممکن است نسبت به تروما ، عمل جراحی و عفونت ها در درجه دوم اهمیت قرار داشته باشند ( مانند cellulitis استرپتوکوکی ، filariasis ، lymphogranuloma venereum )

یکی از علل رایج  lymphedema عبارست از انتقال غدد لنفاوی در جراحی هایی که به دنبال سرطان سینه انجام می شوند . بازوی تحت تاثیر در این بیماران دچار تورم دائمی بوده و برای پیشرفت جریان خون جانبی در این افراد اغلب تمرینات ورزشی تجویز می شود . نکته قابل توجه دیگر بروز عفونت ها در پی جراحات وارده به بازو می باشد . که بزرگ یا کوچک بودن جراحت چندان تفاوتی نمی کند و به هر صورت عفونت مرحله بعدی است که زخم را در بر میگیرد . حضور سیستم دفاعی لنفاوی نیز سبب می شود جراحات وارده برای پذیرش عفونت مستعد تر شوند . در این شرایط مراقبت از زخم های موضعی با آنتی بیوتیک های دوره ایی بهترین روش درمانی است که تجویز می گردد.

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب