جستجو

کابرد عالی در ضد عفونی باکتریایی لاشه طیور در کشتارگاه

براساس یافته‌های یک پژوهش، گاز ازن به عنوان یک روش غیر حرارتی مؤثر در ضد عفونی باکتریایی لاشه طیور در کشتارگاه‌ها قابل استفاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس این بررسی که به وسیله­ی «سیاوش مکتبی» از گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده­ی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و «ایان واتسون» از دانشگاه گلاسکو انگلستان انجام شده، گاز ازن به علت اثرات سریع، فوری، ارزان­بودن و نیز به عنوان یک روش غیر حرارتی می‌تواند در صنایع غذایی برای ضد عفونی آب، انواع مواد غذایی، سطوح و یا دیگر تجهیزات و وسایل موجود در کارخانه‌های غذایی و یا دیگر مکان­ها به کار گرفته شود.

این گاز یک اکسیدکننده قوی­ست که تاکنون برای ضد عفونی آب آشامیدنی و فاضلاب­ها، مورد استفاده وسیع قرار گرفته است.

هدف از این مطالعه، بررسی امکان کاربرد ازن در کنترل برخی از میکروارگانیسم‌های مهم در مواد غذایی از جمله استافیلوکوک ارئوس لیستریا مونوسیتوژتر، سالمونلاتیفی موریوم، ایکلای و کمپیلوباکتر ژژونی کشت شده بر روی محیط کشت و یا سطح پوست مرغ و مقایسه آنها بیان شده است.

در این پژوهش به طور جداگانه سوسپانسیونی از باکتری تهیه و ۱۰۰ میلی لیتر از آن­ها بر روی محیط کشت به صورت سطحی کشت شد و یا ۱۰ میلی لیتر روی قطعاتی از پوست جدا شده­ی مرغ قرار گرفته درون محفظه‌ای تحت تاثیر گاز ازون با غلظت ۶/۶ میلی گرم در دقیقه قرار گرفتند.

در ادامه تعداد باکتری­ها قبل و بعد از ازن تراپی شمارش شده، نتایج این پژوهش نشان دادند که ازن بر روی تمامی باکتری‌های مورد آزمایش مؤثرست.

به گزارش ایسنا، در این بررسی، انجام آزمایش بر روی پوست مرغ بیانگر این بود که در مقایسه با محیط کشت اثرات گاز ازن بر روی باکتری‌ها، کاهش چشمگیری دارد. پس از ۱۵ دقیقه ازون تراپی حدود  log 1کاهش در تعداد تمام باکتری‌ها مشاهده شد. کمپیلوباکترژژونی حساس‌ترین باکتری نسبت به ازن بود.

به گفته­ی محققان با توجه به تاثیر خوب گاز ازن در کنترل میکروارگانیسم­ها می‌توان از این گاز در صنایع غذایی برای استریل کردن تجهیزات، کارتن‌های بسته‌بندی، انواع مواد جامد و یا مایع بالاخص میوه‌جات و سبزی­ها بهره گرفت.

ضمناً با توجه به خاصیت اکسیدکنندگی این گاز لازمست از دوزهای کمتر جهت پاره‌ای از مواد غذایی که حاوی چربی­ست، استفاده کرد.

در این رابطه بهره‌گیری از روش‌های ترکیبی ازن با دیگر روش‌های فیزیکی و یا شیمیایی می‌تواند مفید باشد.

توسط :  وبلاگ انجمن علمی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی رشت

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب