جستجو

پیشگیری و کنترل بیماری های حیوانات با ازون

کنترل بیماری های حیوانات با ازون

پیشگیری و کنترل بیماری های حیوانات با ازون

گذر یک بیماری از حیوانات به انسان ها ،”زئونوز” یا بیماری مشترک انسان و حیوان ، اشاره به بیماری دارد که می تواند از حیوانات اهلی و یا غیراهلی( وحشی ) به انسان منتقل گردد . اگر چه بسیاری از بیماری ها  ” مخصوص به گونه ” و یا در گونه ها ی یک نوع از حیوانات می باشند ولی عده ای از بیماری ها می توانند بین گونه های حیوانات  مختلف پخش گردند .

این بیماری های عفونی می توانند توسط انواع گونه های باکتریایی، گونه های ویروسی و یا دیگر ارگانیسم ( موجود زنده ) قادر به تولید بیماری ایجاد گردند. این عوامل می توانند در حیوانات و انسان و انواع شرایط محیطی ساکن گردند. همانطور که انسان ها و حیوانات ازدحام و تراکم بالا ی جمعیتی را تجربه می کنند ، ترس رو به تزایدی نسبت به افزایش جهشی بیماری های بین انسان و حیوان وجود دارد . این مشکل در شیوع فعلی  SARS و Avain Flu، از آسیا که در آن حیوانات و انسان در مجاورت نزدیک به یکدیگر زندگی می کنند به نظر می رسد بیشتر قابل مشاهده باشد. برخی از کارشناسان بیم آن دارند که بیماری هایی مثل آنفولانزای Avain می تواند براحتی جهش نموده و در میان انسان ها گسترش یابد(اورن ، ۲۰۰۵).

ترس از حیوانات بعنوان  منشأ بیماری تنها  در مردم کشورهای جهان سوم تاثیر نمی گذارد. مقاله ای از دکتر Thu در“مجله ایمنی کشاورزی و بهداشت و درمان “منتشرگردیده  که ظهور نگرانی هایی مربوط به اثرات زندگی در مجاورت حیوانات ، خاصا خوک های بزرگ را می توان در این مقاله مشاهده نمود. در ایالات متحده  آمریکا در سراسر کشور، خوک های بزرگ و گاو و طیور، نه تنها در تنظیمات روستایی، بلکه در مناطق شهری حضور چشمگیری در مجاورت با انسان ها دارند.

 

 

%d8%a7%d8%b1%d8%af%da%a9پیشگیری از بیماری های عفونی و امراض در مراکز نگهداری حیوانات می تواند تعداد زیادی ازفعالیت ها ی ترکیبی را منجر گردد . همانطور که در بالا ذکر شد ، واکسیناسیون برترین راه برای محافظت از حیوانات از عفونت های بالقوه می باشد. ایراداتی که به واکسن ها وارد می باشد اینست که امکان عدم ممانعت از ابتلا  حیوانات به امراض در آنها وجود دارد و موضوع دیگر آنکه ، واکسن ها برای تعداد بسیاری از امراض که حیوانات ممکن است به آنها مبتلا گردند قابل دسترسی نمی باشند.

ترکیب اقدامات پیشگیرانه برای حیوانات نیز مثل اقدامات پیشگیرانه عفونت های انسانی که در مراکز بهداشتی درمانی صورت می گیرد ، باید صورت پذیرد. این امر شامل یک برنامه ضدعفونی موثر بهمراه واکسیناسیون و سایر روش های دستی می باشدکه در این جا با دو مشکل روبرو هستیم ، اول آنکه ساختمان های نگهداری این حیوانات بسیار بزرگ هستند و ضدعفونی نمودن آنها کار طاقت فرسایی می باشد و دوم وجود محدودیت بسیار در بهره وری از نیروی انسانی قابل دسترس می باشد .

 

 

 

 

کنترل بیماری های حیوانات با ازون

با توجه به عوامل ذکر شده در بالا، فناوری “ازون ” ممکن است ثابت کند که یک ابزار ارزشمند ضد عفونی در این حوزه می باشد. “ازون” نه تنها یک آنتی بیوتیک موثر می باشد بلکه بصورت گازی سطوح بسیاری را پوشش می دهد. ازون نه تنها یک آنتی بیوتیک broadspectrum موثر اما به دلیل آن است که می تواند به صورت گازی با استفاده از آن می توانید یک پوشش کامل از تمام سطوح را. فناوری ازن می تواند با حداقل نیروی انسانی بکار برده شود. تولیدات دام زنده و مراقبت های حرفه ای حیوانات برنامه های مختلفی را در بر می گیرند و فناوری ازن در این میان می تواتد بسیار مفید واقع گردد. فاضلاب و تماس با مواد آلی به یک نگرانی عمده برای گاوها و خوک ها بدل شده است.

نتایج مطالعات نشان داده است که ازون یک ابزار موثر برای درمان چنین معضلاتی می باشد(واتکینز و همکاران، ۱۹۹۷). یکی از نگرانی های دیگر در رسیدگی به حیوانات ، نیاز به فضای محیطی درمان جهت بستری کردن حیوانات می باشد. “ازون” بعنوان یک درمان فضا محیطی ( فضای داخلی و محیط )قابل تعمیم دهی استفاده هم برای تسهیلات مرغی و هم خوکی می باشد . تولید کنندگان ( دام و طیور ) شاهد بهبود میانگین افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی و کاهش تلفات در اثر انتشار “ازن”  در هوا ( محل نگهداری حیوانات ) بوده اند. کاهش گازهای مضر مانند “آمونیاک”  و “هیدروژن سولفید ” نیز با برنامه های کاربردی ازن در عملیات پالایش ، یافت گردیده است (هیل و برنوس ، ۲۰۰۲ ).

 

 

عنوان مقاله : پیشگیری و کنترل بیماری های حیوانات با ازون

( نوامبر۲۰۰۵- لارنس فرانکن )

ترجمه و تنظیم : وحید میرزاآقایی

وبسایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب