جستجو

کاربرد اکسیژن فعال در تصفیه و ضدعفونی هوا و مقایسه با روش های دیگر

مقدمه :

توانمندی  عنصر حیاتی اکسیژن فعال و کاربرد حیرت آور آن در ارتباط با حذف آلودگی ها و عوامل بیماری زا به اندازه ایی جالب و قابل توجه می باشد که می تواند برای شمادوست عزیز تحول و نگرش متفاوتی در این خصوص به ارمغان آورد . به همین منظور پس از معرفی انواع آلودگی و عوامل بیماری زا و اثرات آن بر سلامتی انسان شما را با روشهای معمول مبارزه با آلودگی هوا علی الخصوص روش اکسیژن فعال و مقایسه آن با دیگر روش ها آشنا می نمائیم .

آلودگی هوا چیست

آلودگی هوا به معنای مخلوط شدن هوا با گاز ها ، قطرات ، ذرات و عوامل بیماری زا یی است که باعث کاهش کیفیت هوا شده و شرایط را برای انتقال آلاینده ها و عوامل بیماری زا به انسان و موجودات زنده فراهم می آورد

انواع آلودگی و تاثیرات آن بر سلامتی

به طور کلی منابع انتشار آلودگی ها به صورت طبیعی و مصنوعی به ترتیب زیر ایجاد میشوند :

۱ . منابع طبیعی :  از جمله منابع انتشار آلودگی در طبیعت عبارتند از   * گازها و خاکستر های ناشی از آتشفشانها    * طوفانهای شن    * گرد و غبار طبیعی   * دود و منواکسید کربن ناشی از آتش سوزی   * گازهای رادون ناشی از کانی های زمین    * ترکیبات آلی که از درختانی مثل کاج و … متصاعد می شوند

۲ . منابع مصنوعی که امروزه بشر با آن بیشتر دست به گریبان می باشد . به همین منظور برای درک بهتر می توان آن را به دو صورت آلاینده ها و عوامل بیماری زا به ترتیب ذیل بیان نمود .

الف ) آلاینده ها :

*  منواکسید کربن : گازی است بی بو ، بی مزه ، بی رنگ و فوق العاده خطرناک که بر اثر سوخت ناقص ، دود سیگار ، بسته بودن محیط و نزدیک بودن به گاراژ و خیابان ، اگزوز اتومبیل ها ، دودکش کارخانجات سوختن ذغال ، آتش سوزی ، گاز های خانگی ، استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی در ساختمان ها ، حشره کش ها ، شوینده ها و همین طور احتراق ناقص سوخت در تاسیسات تجاری و دستگاه های حرارتی سوختن زباله نیز تولید می گردد . منواکسید کربن بسیار خطرناک میباشد به طوری که از طریق ریه وارد خون شده و با همو گلوبین ترکیب میشود و اجازه نمی دهد اکسیژن کافی به سلولها برسد . از علائم آن می توان آنفولانزا ، خستگی ، سردرد ، گیجی ، حالت تهوع ، ناراحتی روحی و تبش قلب را نام برد . همچنین مسمومیت بالای آن می تواند به مرگ فوری منتهی شود . مسمومیت آن با میزان پایین نیز برای خانم های باردار عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد .

* دود سیگار : منبع آلودگی آن خود سیگار می باشد که اثرات زیان بار آن سر درد ، تهوع ، سرگیجه ، کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری ها ، اختلالات حاد مزمن دستگاه تنفسی به ویژه در کودکان ، حساسیت غشاء های مخاطی ، بیماریهای قلبی و عروقی به ویژه در کودکان ، اثرات ژنتیکی ، سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در مادران سیگاری و سرطان می باشد .

* ترکیبات آلی احتراقی و غیر احتراقی :  این ترکیبات عموما از طریق وسایل سوختی ، دود سیگار ، رنگ ها ، حلال ها ، چسب ها ، بتونه ها ، حشره کش ها ، سموم ضد آفات و پاک کننده ها به وجود می آیند که دارای اثرات زیانباری مثل کاهش مقاومت بدن ، تصلب شرائین ، اختلالات قلبی ، ریوی ، سرطان ، حساسیت ها ، تحریکات گوناگون پوستی ،   مشکلات چشم ، بینی و گلو ، اثر بر سیستم عصبی رفتاری ، ژنتیکی و اثر بر روی کبد را ایجاد می نماید .

* ذرات جامد :  شرایط ایجاد ذرات جامد حاصل از فرآیند احتراق و غیر احتراقی می باشد ، که منابع تولید آن عبارتند از وسایل سوختی ، دود سیگار ، هوای آزاد ، مصالح ساختمانی ، کفپوش ها ، مواد عایق ، ذرات آزبست آزاد شده از لنت اتو مبیل ها که اثرات زیان بار این آلایندها را می توان از حساسیت های پوستی آز بستوزیس ، سرطان ، ریه و مزو تلیوما ، کاهش عملکرد طبیعی ریه ، تحریکات چشمی ، بینی و گلو ، نام برد .

* اکسید های ازت : از دیگر آلاینده ها اکسید ازت می باشد که از طریق وسایل سوختی ، دود سیگار ، هوای آزاد تولید می گردد. و دارای اثرات زیانبار اختلال در عملکرد تنفسی  افراد مبتلا به آسم ، افزایش حساسیت نسبت به بیماریهای عفونی ، اثر مخرب بر سیستم تنفسی کودکان و بزرگسالان ، تغییر در شکل و عملکرد ریه می باشد .

*  دی اکسید گوگرد : دی اکسید گوگرد آلاینده ایست که اکثرا از منابع سوخت های حاوی گوگرد منتشر می شود و عوارضی چون کاهش عملکرد طبیعی ریه ، حساسیت در مجاری فوقانی و مجاری اختلالات دستگاه تنفسی ایجاد می کند .

* گاز رادون :  گاز رادون گازی است بدون بو و مزه که ۵/۷ بار از هوا سنگین تر و غلظت آن ۸ برابر بیشتر از محیط باز و خارج می باشد .

گاز رادون در مصالح ساختمانی چوب و آجر به مقدار کم و سنگ هایی از نوع پومیک بیش از همه دارای این گاز هستند . همچنین مردم بیشتر گاز رادون را از طریق تنفس بخصوص در حمام دریافت می کنند . به طور متوسط تراکم این گاز در حمام سه برابر بیشتر از مقدار آن در آشپزخانه است . گاز رادون خطرناک و سرطان زا بوده و علاوه بر موارد فوق از طریق سوختن ذغال ، خاک و سنگ حاوی رادیو اکتیو و بعضی مصالح ساختمانی نیز به وجود می آیند .

ب ) عوامل بیماری زا :

عوامل بیماری زا از جمله آلودگی هایی هستند که بسیار خطرناک بوده و به مراتب می توانند از آلودگی های فوق که تحت عنوان آلاینده ها عنوان گردید خطرناک تر باشند  و عملا با عث بروز بیماری هایی می گردند که از طریق محیط و هوا به انسان منتقل می شوند و می توان به ترتیب زیر بیان نمود .

* بیماریهای واگیر دار : به آن دسته از بیماریهایی گفته می شود که عامل عفونی بیماری زا یا فرآورده های سمی آن بتواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم توسط محیط از انسان به انسان و یا از حشرات و حیوانات به انسان قابل انتقال باشند .

*  بیماریهای باکتریایی :  به آن دسته از بیماریهایی گفته می شود که از طریق باکتری موجود در هوا به انسان منتقل شده  و می تواند بیماری هایی را همچون مخملک ، آنژین چرکی ، تب روماتیسمی ، دیفتری ، مننژیت باکتریایی ، سیاه سرفه ، سل و پنومونی را نام برد .

* بیماری های ویروسی : اینگونه بیماری ها نیز می توانند از طریق ویروس های موجود در هوا به انسان منتقل شوند که بیماری هایی از جمله آنفولانزا ، سرخک ، سرخچه ، اوریون ، آبله مرغان ، مننژیت ویروسی ، عفونتهای تنفسی ویروسی و سرماخوردگی از این دسته می باشند .

یک توصیه مهم

دوست عزیز و گرامی هدف از گرد آوری و تنظیم این مطالب ایجاد آگاهی و افزایش دانش عمومی در خصوص شناخت آلودگی ها و انتخاب صحیح یک روش مناسب نسبت به شرایط و موقعیت محیط در محل زندگی و کارمان می باشد . متاسفانه در بیشتر موارد اهداف مالی و منافع تجاری و تبلیغات نادرست و عدم وجود مرجع قابل اعتماد باعث گردیده مصرف کنندگان دچار سردرگمی شده و در انتخاب بهترین راهکار دچار اشتباه شوند و با توصیه های غیر کارشناسانه دستگاه های نامناسب خریداری نمایند .

به خاطر داشته باشید وجود هر عملکردی نشانه کارایی کافی آن نمی باشد ، به طور مثال خیلی از موارد در شعار های فنی و تبلیغاتی ادعاهایی مبنی بر آنتی باکتریال ، حذف ویروس و میکروب یا تولید ازن و اکسیژن فعال را به عنوان توانایی های دستگاهها مطرح می کنند ، که در حقیقت دروغ نیست اما مشکل اساسی روش و اندازه تولید  و عملکرد آنان در این خصوص می باشد. به عنوان مثال بعضی از دستگاه ها در فعل و انفعالات شیمیایی طبیعی قادر به تولید ۳ میلی گرم اکسیژن فعال ( ازن ) در ساعت می باشند که عملا می توان آن را به عنوان عدم تولید محسوب نمود ولی شرایط را برای تبلیغ و ثبت این موضوع فراهم می آورد و بهتر است بدانید در خصوص مواردی همچون حذف آلودگی های ویروسی و میکروبی نیز مصداق دارد ، لذا حتما نسبت به نوع روش تولید  ، عملکرد و میزان مناسب در دستگاهها اطمینان حاصل نموده  و سپس نسبت تهیه آن اقدام نمائید

روشهای مبارزه با آلاینده ها و عوامل بیماری زا

اکنون با توجه به شناخت و آشنایی بیشتر با انواع آلودگی و تاثیرات آن بر سلامتی انسان انواع راه کارهای تصفیه و پالایش هوا را با توجه به قدرت و توانایی هایش می توان به ترتیب زیر بیان نمود .

۱ . فیلتر هپا :

فیلتر هپا از درهم تنیده شدن نامنظم و کاملا تصادفی الیاف های فایبر گلاس ، پوشال و یا حصیر و فشردن آنها ساخته می شود ، که جهت جذب ذرات معلق طراحی و ساخته شده است . قطر الیاف های فوق بین ۰٫۵ تا ۲ میکرون بوده و سه عامل اصلی قطر الیاف ، ضخامت و سرعت عبور هوا از سطح فیلتر باعث جذب بهتر ذرات می گردد. این فیلتر ها توان جذب ذرات با اندازه های بسیار ریز و درشت را در لایه های خود داراست و با در نظر گرفتن شرایط آلودگی متوسط لازم به تعویض آن به مدت هر دو هفته یکبار می باشد.      مقایسه : ( اکسیژن فعال در هوا باعث انعقاد ذرات معلق شده و به دلیل سنگینی به سمت پائین نشست پیدا می کنند )

۲ . فیلتر کربن اکتیو ( ذغال فعال )

فلیتر کربن اکتیو به کربنی گفته می شود که توسط اکسیژن عمل آورده و فرآوری شده است به شکلی که سورخ های ریز بی شماری در میان اتم های آن به وجود آمده است . ( مانند سنگ پا )

فیلتر های کربن اکتیو توانایی جذب باز مانده های واکنش های شیمیایی و بسیاری دیگر از گاز های آلاینده محیط نظیر   SO2 ها ، بنزن ، رادون ، فرمالوئید و غیره را دارند و همچنین ترکیبات آلی فرار CO2  ، CO ، NO  ، NO2   نیز توسط این فیلتر ها از هوا حذف میگردد . به طوریکه گاز ها پس ار انقباض و تغییر فیزیکی شان به شکل مایع صورت می گیرد . این فیلتر ها دارای درجه بندی هایی بوده و بر اساس میزان جذب طبقه بندی می شوند . این فیلتر ها به نسبت حجم آلودگی در دوره مدت ۲ هفته تا ۳ ماه باید تعوض گردند .  مقایسه ( اکسیژن فعال تمام قابلیت های این فیلتر را دارد –  قانون طبیعی و طلایی و نکات را مطالعه فرمائید. )

۳ . فناوری نانو تکنولوژی

بهتر است بدانیم نانو یک مقیاس بوده و به اندازه یک میلیاردم متر می باشد . در واقع تکنولوژی نانو به کار گیری ابزارها و سیستم هایی است برای تولید ، منتاج ، شکل و طراحی و تغییر در ساختار اتم و مولکول در ابعاد و مقیاس نانو . جالب است بدانید خصوصیات مواد در اندازه های نانو متری دچار تغییرات می شود و می توان با طراحی مواد در اندازه های نانو باعث تغییر در خصوصیات ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک ماده مانند رنگ ، خواص مغناطیسی ، دمای ذوب و .. شد بدون اینکه تغییری در ترکیبات شیمیایی آن ایجاد شود . به همین منظور انسان توانسته است در این روش با ایجاد تغییرات در ساختار نانویی مواد ، مناسب با نیاز های خود در صنایع مختلف استفاده نماید. لذا در زمینه زیست محیطی نیز به دستاورد هایی رسیده است که می توان در خصوص پالایش هوا موارد زیر را بیان نمود .

الف ) فیلتر نانو نقره : در زمان های گذشته نقره را به صورت پودر آسیاب می کردند و در آب می ریختند تا از ایجاد عفونت جلوگیری کنند . اما امروزه با استفاده فناوری نانو و به کمک روشهای ویژه نقره را به ابعاد نانو متری منتاج و ساختار مولکولی آن را متناسب با عملکرد ضد باکتریایی طراحی و سازگار می نمایند . لذا فیلتر های نانو سیلور محصولی است که می توان به کمک خاصیت آنتی باکتریایی ، نانو ذرات نقره را در جهت پالایش هوا بکار برد و عملا می تواند بخشی از باکتری ها را جذب نمود.                                        مقایسه ( اکسیژن فعال تمام قابلیت های این فیلتر را دارد –  قانون طبیعی و طلایی و نکات را مطالعه فرمائید. )

ب ) فیلتر نانو کربن

این فیلتر ها دارای ذرات کربن در ابعاد ۴۰۰ – ۱۰۰ نانو متر می باشند و قادرند بو و مواد فرار را درخود جذب نمایند . فیلتر های نانو کربن به دلیل ساختارهای نانو کربنی که دارای سطح به حجم بالایی هستند ، بوها ، مواد فرار را به خوبی جذب می کنند . قدرت این فیلتر ها ۱۵ برابر بیشتر از کربن فعال بوده و می تواند ترکیبات آلی فرار را نیز حذف می نماید .      مقایسه ( اکسیژن فعال تمام قابلیت های این فیلتر را دارد –  قانون طبیعی و طلایی و نکات را مطالعه فرمائید. )

ج ) فیلتر های نانو هیبرید

یکی دیگر از موارد نانو تکنولوژی فیلتر های نانو هیبرید است که می تواند فرآیند تهویه و تصفیه هوا را انجام دهد . این فیلتر ها حاوی نانو ذرات هیبرید مواد آلی و معدنی بوده و پایداری خوبی دارند و در کاهش درصدی از میکروب ها وقارچ ها قابل استفاده می باشند          مقایسه ( اکسیژن فعال تمام قابلیت های این فیلتر را دارد –  قانون طبیعی و طلایی و نکات را مطالعه فرمائید. )

د ) فیلتر نانو فتو کاتالیست

این فیلتر ها دارای نانو ذرات Tio2   با پایداری بالا بوده و در تعامل با طول موج لامپ ماوراء بنفش ( UV ) شرایط خوبی را برای اکسیداسیون و خاصیت ضد عفونی فرآهم می آورد . عموما دستگاه های تصفیه هوا با این قابلیت بوسیله یک فن هوای اطراف را به داخل دستگاه هدایت نموده و پس از عبور از مراحل فیلتراسیون هوای آلوده را در داخل بدنه دستگاه در مجاورت لامپ و فیلتر قرارداده و پاکسازی نموده و سپس هوای پالایش شده به بیرون از دستگاه هدایت می شود . لازم به ذکر است با توجه به اینکه پالایش هوا در بدنه دستگاه انجام می شود سرعت پالایش کاهش یافته و بهتر است دستگاه در اکثر زمان روشن باشد و به دلیل گذشت زمان طول موج لامپ ضعیف شده و باید نسبت به میزان مصرف بین شش ماه تا یک سال به همراه فیلتر تعوض گردد. مقایسه ( اکسیژن فعال تمام قابلیت های این فیلتر را دارد –  قانون طبیعی و طلایی و نکات را مطالعه فرمائید. )

۴ ) اکسیژن فعال

قانون طبیعی و طلایی

لطفا با دقت به این عملکرد زیبای طبیعی توجه فرمائید . اکسیژن یک مولکول دو ظرفیتی و پایدار بوده و به خودی خود ماندگار است و چنانچه به آن انرژی وارد کنیم آن را شکسته و در فرآیندی به اتم اکسیژن یا همان اکسیژن فعال تبدیل می نمائیم . به طوریکه در جامعه پزشکی به آن اکسیژن نوزاد می گویند و به عنوان یک عنصر فوق العاده موثر و مورد نیاز بدن بسیار حائز اهمیت می باشد .

جالب است بدانید اتم اکسیژن یا همان اکسیژن فعال چون نمی تواند به تنهایی شناسایی شود و در طبیعت دارای هویتی نیست سریعا فعال شده و با آلاینده ها و میکرو ارگانیسم های اطراف خود پیوند نموده و در نهایت ساختار مولکولی آنان را تغییر می دهد . به نحویکه قدرت شگفت انگیز و قانون طلایی همین جا بروز می کند . اکنون چنانچه بیشتر دقت نمائیم وسعت عملکرد این قانون طبیعی در نکات اساسی زیر خود را نشان می دهد .

نکته اول با توجه به قانون ذکر شده در بالا ، چنانچه اکسیژن فعال را در مجاورت عوامل بیماری زا ، آلودگی ها و میکروارگانیسم هایی از جمله ویروس ، میکروب ، قارچ ، باکتری ، منو اکسید کربن ، سموم کشاورزی ، رنگ و بوی نامطبوع ، ترکیبات آلی فرار و …. قرار دهیم ، سریعا ساختار مولکولی آنان را تغییر داده و در نهایت آنان را اکسید کرده و مضمحل می نماید .

نکته دوم اینکه اکسیژن فعال علاوه بر ضد عفونی و پالایش محیط با دیگر اتم اکسیژن پیوند خورده و مجددا به مولکول اکسیژن تبدیل می شود . بطوریکه پس از پالایش و ضد عفونی نه چیزی به طبیعت اضافه و نه چیزی از طبیعت کم می کند و از یک سیر اکسیژن به اکسیژن کار پالایش و ضدعفونی محیط را به طور عالی انجام می دهد .

نکته سوم استفاده از قانونی است که خدواند به طرز شگفت انگیزی آفرید تا در چرخه طبیعت بتواند موجودات زنده را در برابر آلودگی ها محافظت نماید . حائز اهمیت اینکه آیا همه ما اکسیژن فعال را در طبیعت تجربه کرده ایم؟ زمانی که در ناحیه یا منطقه ای ابرها تجمع می کنند و باعث خلق رعد و برق می شوند، این مهم اتفاق می افتد که به واسطه تخلیه الکتریکی قوی بر مولکول های اکسیژن موجود در هوا انرژی لازم را وارد نموده و در نهایت اکسیژن فعال را تولید و در محیط رها می کند. حال تصور کنید چه اتفاقی می افتد. بله درست است اکسیژن های فعال کار ضدعفونی و پالایش هوا را به طرز فوق العاده و شگفت انگیزی انجام می دهند. مسلماً هر کدام از ما این  هوای تازه، مفرح و مطبوع را تجربه کرده ایم. از همه مهمتر اینکه انسان در این شرایط می تواند بوی اکسیژن فعال را حس کند چرا که بوی تند تازگی هوا همان بوی اکسیژن فعال می باشد. اکنون تصور اینکه شما بتوانید توسط یک دستگاه تولید اکسیژن فعال هوای محیط کار و منزل خود را پالایش کنید مثل یک رویای زیباست و می تواند مزایا و فواید خارق العاده ای از جمله افزایش جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن در ریه، حذف بوی نا مطبوع سیگار، عرق بدن، البسه و گاز های سمی، جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری های واگیر دار تنفسی، اثرات مطلوب بر ضد افسردگی، افزایش طراوت و انرژی و هوشیاری را برای شما به ارمغان می آورد.

نکته چهارم که بسیار جالب توجه می باشد ، مواد مصرفی و موردنیاز جهت تولید اکسیژن فعال ، مولکول اکسیژن است که به طور رایگان در طبیعت وجود دارد . لذا در این روش دیگر نیاز به تعویض فیلتر های متفاوت نبوده و از همه مهمتر حذف هزینه های جاری و نگهداری دستگاه های مرسوم فعلی است .

نکته پنجم که بسیار حائز اهمیت و غیر قابل تصور می باشد ، سرعت عملکرد تجزیه هوا در مدت کوتاه نسبت به روش های دیگر در پالایش و ضد عفونی هوا و قدرت در میزان از بین بردن ۹۹ درصدی آلودگیها در محیط می باشد ، بطوریکه از این شیوه در اتاق های عمل ، سی سی یو ، آی سی یو ، محیط های بیمارستانی و اتاق های استریل و خاص استفاده می شود .

نکته ششم تفاوت این راهکار با دیگر روشها است . عموما دستگاه های تصفیه هوا با جذب آلودگی ها محیط را پالایش می نمایند  ، در صورتیکه اکسیژن فعال ساختار مولکولی آلودگیها را تغییر داده و مجددا به اکسیژن تبدیل می گردد . همان طوریکه میدانید بشر همواره با تجزیه مجدد انبار آلودگیها در طبیعت مشکل داشته و خود یکی از دغدغه های جوامع می باشد ، که در این شیوه این معضل بطور طبیعی حل می گردد.

نتیجه گیری :

بهترین نتیجه گیری تفاوت علم تحقیقاتی انسان و شناخت  توانمندی طبیعی و خدادادی می باشد .

تکنیک ، مهارت و هماهنگی در طبیعت به قدری عالمانه، شگفت انگیز و مدبرانه و خارج از توانایی های شناخت انسان می باشد که عموما همه ما تجربه کرده ایم. هیچگاه تجویز داروی گیاهی جهت درمان، حتی در صورت تجویز اشتباه هم در اکثر موارد عوارضی برای انسان در بر نداشته است ، و آن علمی است که تنها یک خالق می تواند اینگونه به وجود بیاورد. در مقابل علم تحقیقاتی انسان در راه درمان نتوانسته به گونه ای عمل نماید که عوارض را حذف کند. اکسیژن فعال دارای قانون طبیعی شگفت انگیزی می باشد که در صورت شناخت، عموم مردم می توانند برای پیشگیری و حفظ سلامت خود بدون اینکه نگران عوارض و پیامد خطرناکی باشد با هزینه پائین به طور فوق العاده و حیرت آور از نتایج آن استفاده نمایند

گرد آوری و تنظیم : مهندس وحید میرزاآقایی

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب