جستجو

کاربرد ازون در صنعت کاغذ سازی

کاربرد ازون در سفید کردن کاغذ

در صنایع کاغذسازی به منظور سفید کردن کاغذ در فرآیند بلیچینگ (Paper Bleaching Process) از کلر (chlorine) استفاده میشود. در نتیجه استفاده از کلر، مواد شیمیایی بسیار خطرناکی مانند فوران و دایوکسین (dioxins and furans) تولید میشوند. مشهور است که این مواد انسان را در معرض سرطان قرار میدهند. بنابراین بر اساس توصیه مجامع بین المللی مانند نهاد بین المللی غیر انتفاعی محافظت از منابع طبیعی در امریکا ( NRDC) فرآیندهای «بدون کلر – chlorine-free» برای روشن تر کردن و سفید تر کردن کاغذ پیشنهاد شده اند.

یکی از فرآیندهای پیشنهادی، استفاده از ازن در فرآیند مرسوم به Enhanced ECF است. در این فرآیند از ازن به جای دی اکسید کلر استفاده میشود. همچنین در ابتدا بخش زیادی از لیگنین چوب حذف میشود تا در مراحل بعدی به میزان انرژی و مواد شیمیایی کمتری برای سفید کردن کاغذ نیاز باشد. البته در مراحل نهایی باید از مقداری دی اکسید کلر استفاده کرد.

همچنین ازن در فرآیند TCF که در آن به کلی از مواد مبتنی بر کلر استفاده نمیشود، به عنوان یک جزء حیاتی از فرآیند به کار میرود.

تا دسامبر ۲۰۰۰ میلادی تعداد ۲۵ کارخانه کاغذ سازی به تجهیزات تولید و استفاده از ازن مجهز شده بودند. سه تا از این کارخانه ها در امریکای شمالی قرار داشتند، یکی در فرانکلین در ویرجینیا، یکی در ویسکانسین و دیگری در اسپانولا در اونتاریو. گرچه تجهیزات استفاده از ازن در این کارخانجات هزینه پایینی نداشته اند، اما صرفه جویی انجام شده بر اساس اصلاحات منظور شده در بخش پایپینگ، مخلوط کن های با تنش برشی بالا، لوله های انتقال و پمپ ها، بسیار چشم گیر بوده است.

 

بنابراین مزایای استفاده از ازن در این صنعت شامل موارد زیر خواهد بود:
🔵 کاهش چشمگیر هزینه ها به ازای میزان کاغذ تولیدی
🔵 کاهش چشمگیر مصرف کلر
🔵 کاهش تولید و انتشار مواد شیمیایی خطرناک
🔵 کاهش آلودگی آب و ایجاد امکان بازچرخانی آب در کارخانه
🔵 کاهش مصرف آب تازه
🔵 حفظ خواص مکانیکی و استحکام کاغذ
🔵 عدم ایجاد زردی و حفظ روشنی و سفیدی کاغذ

 

علاوه بر مطالب بالا، ازن به عنوان عاملی بسیار موثر در تصفیه فاضلاب ناشی از فرآیند سفیدگری کاغذ قابل استفاده است. به طوری که مقادیر بسیار کمی از ازن میتواند %۸۰ از رنگ فاضلاب و %۲۵ از میزان COD را از بین ببرد. البته مزایای استفاده از ازن در تصفیه فاضلاب این صنعت بسیار مفصل تر از این دو مورد است.

در فیلم زیر، بزرگترین پروژه اجرا شده ازن در یک کارخانه تولید کاغذ در برزیل توسط شرکت xylem را مشاهده میکنید.

گرد آوری و تنظیم مقاله

منبع : کانال تلگرام  WaterTechnol@

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب