جستجو

چگونه از سرطان دهانه رحم با خبر شویم؟

سرطان دهانه رحم چگونه ایجاد می شود؟

دهانه رحم، بخشی از بدن زنان است که در بین واژن و رحم قرار گرفته است. سرطان دهانه رحم زمانی شکل میگیرد که سلول های دهانه رحم، به شکلی غیر عادی و با سرعت تکثیر شوند. این سرطان اگر کشف یا درمان نشود می تواند حیات شخص را به خطر بیندازد.

نوع خاصی از ویروس به نام ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) تقریبا عامل تمام سرطان های دهانه رحم است. پزشک شما می تواند این ویروس را شناسایی کند و داروهایی را برای جلوگیری از وقوع سرطان تجویز نماید.

 

همایش-آموزشی

 

علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

معمولا سرطان دهانه رحم تا مراحل پیشرفته خود، علائمی ندارد. همچنین زنان ممکن است تصور کنند که این علائم مربوط به چیزی دیگری است نظیر چرخه قاعدگی، عفونت واژن یا عفونت مجرای ادراری.

نمونه هایی از علائم مرتبط با سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر است:

  • خونریزی غیر عادی نظیر خونریزی میان دوره های قاعدگی، پس از رابطه جنسی، پس از تست لگن یا پس از یائسگی
  • ترشحی که مقدار، رنگ، بافت یا بوی آن غیر عادی است
  • تکرر ادرار
  • درد لگن
  • ادرار دردناک

بنا به دستورالعمل های جهانی، دهانه رحم تمام زنان باید مورد رصد قرار گیرد. همچنین اگر شما یکی از این علائم را تجربه می کنید با پزشک خود برای بررسی آن صحبت کنید.

 

 

چگونه به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوید؟

HPV عامل اکثر سرطان های دهانه رحم است. انواع خاصی از ویروس سبب می شوند که سلول های نرمال دهانه رحم، غیر عادی عمل کنند. در طول چند سال یا حتی چند دهه، این سلول ها می توانند سرطانی شوند.

زنانی که مادرانشان از داروهایی نظیر دی‌اتیل‌استیل بسترول (DES) در هنگام بارداری استفاده کرده اند نیز در معرض سرطان دهانه رحم هستند. این دارو نوعی از استروژن است که پزشکان تصور می کردند می تواند مانع از سقط جنین شود. اگرچه، DES با به وجود آمدن سلول های غیر عادی در دهانه رحم و واژن در ارتباط است. این دارو از دهه ۷۰ میلادی در بازار آمریکا وجود داشته است. شما می توانید با مادر خود در خصوص اینکه آیا از این دارو استفاده کرده یا خیر صحبت کنید. آزمایشی درباره اینکه آیا شما در معرض DES بوده اید یا خیر وجود ندارد.

 

 

HPV چیست؟

بیش از ۲۰۰ نوع HPV وجود دارد و همه آنها سبب سرطان نمی شوند. پزشکان HPV را به دو دسته تقسیم می کنند.

بنا به اعلام انستیتوی ملی سرطان، HPV نوع ۶ و ۱۱ عامل ۹۰% زگیل های تناسلی هستند. این HPVها منجر به سرطان دهانه رحم نمی شوند و ریسک آنها اندک درنظر گرفته می شود. HPV نوع ۱۶ و ۱۸ پرخطر هستند. آنها عامل ۷۰% سرطان های دهانه رحم هستند. این HPVها همچنین می توانند عامل موارد زیر باشند:

  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان واژن
  • سرطان مهبل

عفونت HPV شایع ترین عفونت منتقل شده در آمریکا است. اکثر زنان دارای HPV مبتلا به سرطان نمی شوند. ویروس غالبا در کمتر از دو سال بدون هیچ درمانی از بین می رود. اگرچه، ممکن است عفونت در برخی افراد تا مدت ها باقی بماند.

HPV و مراحل اولیه سرطان رحم معمولا بدون علامت است. اگرچه، پزشکتان در آزمایشات سالیانه شما، حضور سلول های غیر عادی در دهانه رحم را از طریق آزمایش پاپ اسمیر بررسی خواهد کرد. همچنین در طول این بررسی می توان وجود ویروس HPV را نیز آزمایش کرد.

 

 

سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان-دهانه-رحم2پزشکان می توانند حضور سلول های غیر عادی و بالقوه سرطانی را از طریق آزمایش پاپ تشخیص دهند. این آزمایش شامل نمونه برداری از دهانه رحم با ابزاری شبیه پنبه است. این نمونه برای آزمایشگاه ارسال می شود و به منظور وجود سلول سرطانی و پیش سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد.

انجمن سرطان آمریکا به زنان توصیه می کند که رصد سرطان دهانه رحم را از سن ۲۱ سالگی با آزمایش پاپ شروع کنند. شما باید این آزمایش را هر سه سال یک بار تا ۳۰ سالگی انجام دهید. پس از ۳۰ سالگی باید آزمایش HPV را نیز آغاز کنید. این آزمایش باید هر ۵ سال یک بار انجام شود.

آزمایش HPV بسیار شبیه آزمایش پاپ است. پزشک شما به همان طریق سلول ها را از دهانه رحم برمی‌دارد. این نمونه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا ماده ای وجود دارد که به طور ژنتیکی با HPV مرتبط باشد یا خیر.

طبق توصیه انجمن سرطان آمریکا حتی اگر شما واکسن HPV را زده باشید، بازهم باید برای سرطان دهانه رحم مورد رصد قرار گیرید.

زنان باید با پزشک خود در خصوص زمان بندی انجام آزمایش پاپ صحبت کنند. اگر نیاز است دفعات آزمایش شما بیشتر شود باید شرایطی درنظر گرفته شود. شرایطی شامل زنانی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلایل زیر سرکوب شده است:

  • HIV
  • مصرف طولانی مدت استروئید
  • پیوند عضو

پزشک شما ممکن است توصیه کند که با توجه به شرایطتان نیاز به رصد بیشتری دارید.

 

 

چه چشم اندازی وجود دارد؟

زمانی که سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه خود شناسایی شود، درمان آن یکی از ساده ترین درمان ها در میان سرطان ها است. بنا به اعلام انجمن سرطان آمریکا، مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم طی ۳۰ سال گذشته، ۵۰% کاهش یافته است. انجام منظم آزمایش پاپ برای بررسی سلول های پیش سرطانی، یکی از مهمترین و موثرترین ابزارهای پیشگیری است. واکسینه شدن در مقابل HPV و انجام منظم آزمایش پاپ به کاهش ریسک سرطان دهانه رحم کمک می کند.

 

 

چگونه می توان از HPV و سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد؟

سرطان-دهانه-رحم-3شما می توانید ریسک سرطان دهانه رحم را با کاهش احتمال دریافت HPV، تقلیل دهید. اگر سن شما بین ۹ تا ۲۶ سال است، می توانید واکسن HPV بزنید. با اینکه انواع مختلفی از واکسن های HPV در بازار وجود دارد، همگی از شما در مقابل ویروس نوع ۱۶ و ۱۸ که عامل اصلی سرطان هستند محافظت می کنند. حتی برخی از واکسن ها شما را در مقابل انواع بیشتری از HPVها محافظت می کنند. ایده آل این است که پیش از رسیدن به سن انجام رابطه جنسی، واکسن بزنید.

روش های دیگری که به پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک می کنند شامل موارد زیر است:

  • انجام روتین آزمایش پاپ. با پزشک درباره توالی آزمایش پاپ براساس سن و شرایط درمانی خود صحبت کنید.
  • رابطه جنسی ایمن. از پارتنر خود بخواهید در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کند.
  • عدم استعمال دخانیات. زنانی که استعمال دخانیات دارند در معرض خطر بیشتری هستند.

 

 

گرد آوری و تنظیم

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

 

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب