جستجو

مزایای گاز ازن

فریبرز کیان پور کارشناس ارشد میکروب شناسی   –  مجید رجایی کارشناس علوم آزمایشگاهی (  دانشگاه علوم پزشکی اصفهان )

ازن فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در ان به هم متصلند . این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است . از با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید .

ازن در دمای ۵ – ۳۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه پایدار است ، در نتیجه قابل انبار کردن نیست و باید در محل مصرف و توسط ژنراتور مخصوص تولید گردد. این ژنراتورها با عملکردی ساده نیاز به اپراتور متخصص نداشته و استفاده از آن مقرون به صرفه و سازگار با طبیعت است .

دستگاه ژنراتور ازن یکی از بهترین راهکارها از نظر کاهش هزینه و بهره وری در جهت ضدعفونی و استریل کردن می باشد ، به طوری که قادر است آلودگی زدایی هوا و تجهیزات بیمارستانی را در کمترین زمان انجام داده و پسماند مضری از خود بر جای نگذارد

مزایا و قابلیت های ازن را می توان :

۱)     بالا بودن قدرت اکسیداسیون

۲)     تاثیر گذاری بر طیف گسترده ای از میکرو ارگانیسم ها از جمله باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، انگل ها ، جلبک ها و کپک ها ، به طوریکه این گاز در از بین بردن باکتری ها تا ۳۱۲۵ برابر و در مواجه با ویروس ها ۶۰۰ – ۱۰۰۰ برابر سریعتر از گاز کلر عمل می نماید.

۳)     بوزدایی و حذف ترکیبات زائد و عفونی از بخش های حساس بیمارستانی

۴)      عدم تغییر و حذف ترکیبات زائد و عفونی از بخش های حساس بیمارستانی

۵)     عدم ایجاد پسماند مضر پس از واکنش

این خصوصیات مهم گاز ازن باعث شده که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله تصفیه خانه های شهری ، صنایع غذایی ، کنسروسازی ، استخرها ، مرغداری ها ، پرورش ماهی و … داشته باشد . اما این معجزه طبیعت نقش خود را در پزشکی هم به خوبی ایفا نموده و جایگاه خاصی برای خود باز نموده است .

مشکل عمده در بیمارستان ها آلودگی هوا و تجهیزات می باشد ، از آنجا که شعار پیشگیری بهتر از درمان همواره سرلوحه علم پزشکی بوده است ، ژنراتور های تولید ازن جهت رفع این مشکل جایگاه ویژه ایی دارد به طوریکه در تصفیه هوا Air Ozone Generator متناسب با حجم فضای مورد نظر دارای مدل های مختلف و خروجی های متفاوت است . از جمله کاربردهای آن در ضدعفونی کردن هوا در تمام بخش های بیمارستانی از جمله بخش عفونی ، مراقبت های ویژه و اطاق های عمل می باشد. همچنین در استریلیزاسیون وسایل اطاق عمل ، با غوطه ور کردن وسایل در آب ازنه ، به طور کامل استرلیزاسیون انجام خواهد شد .

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب