جستجو

کاربرد ازن در ضدعفونی پسته

ازن و پسته

ازن و پسته

کاربرد ازن در ضدعفونی پسته

 

پسته یکی از محصولات مهم با ارزش غذایی بالا بوده و جزو سبد غذایی عموم مردم دنیا قرار دارد و از لحاظ  لحاظ اقتصادی و کشاورزی در کشور , خصوصاً استان کرمان از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد . به طوریکه می تواند به عنوان یک قطب اقتصادی بزرگ از جهت درآمد های ارزی در خصوص آن برنامه ریزی نمود . البته  در سالیان اخیر این محصول گرانبها در بازار جهانی با دو مسئله عمده روبرو شده است ، که همین امر باعث یکه تازی آمریکا در انحصار این بازار می باشد . خبر خوش اینکه متخصصین ایرانی توانسته اند به تکنولوژی لازم  در حل این موضوع برسند و می توان با یک برنامه ریزی صحیح با توجه به کیفیت ، طعم و مزه بهتر پسته ایرانی این انحصار را به نفع کشور تغییر داد .

ازن-و-پسته-آمریکایی.

۱- پسته آمریکا
ارائه پسته آمریکا به صورتی جذاب و با شکل ظاهری مشتری پسند به بازار اروپا یکی از رقبای سرسخت صادرات پسته ایران به شمار می آید . خوشبختانه مزه این پسته کاملا با مزه پسته ایران متفاوت است و به هیج وجه از لحاظ طعم و مزه قابل مقایسه با پسته ایران نمی باشد . و از آنجائیکه پسته آمریکا به علت فرآوری مناسب جهت سم زدایی Aflatoxin توانسته زیبایی و جذابیت خاصی پیدا کند توانسته ضعف طعم خود را در مقابل پسته ایران بپوشاند و در بازار به یکه تازی خود ادامه دهد ..

۲- وجود ماده سمی افلاتوکسین

Aflatoxin شیرابه سمی حاصل از قارچ هایی موسوم به Aspergillus است که بر روی خشکبار رشد می کنند و از ماده غذایی موجود در خشکبار تغذیه می کنند. این قارچها موجب تولید سم بسیار خطرناک و سرطانزای Aflatoxin می شوند. اتحادیه اروپا میزان مجاز یکی از گونه های بسیار خطرناک آن را حداکثر ۰٫۵۰۰ میلی گرم در هر کیلو گرم تعیین کرده است.
سالهاست کشورهای مدیترانه ای و شمال آفریقا که تولید کننده اصلی خشکبار اروپا هستند سعی در از بین بردن قارچ اسپرژیلوس دارند و خوشبختانه در بعضی موارد نیز به نتایجی رسیده اند. لازم به ذکر است در صورت آلوده شدن خشکبار به این قارچ ,عملا هیچ دارویی قادر به حذف آن بدون صدمه زدن به خود محصول نمی باشد.

ورود پسته عاری از Aflatoxin آمریکا به بازار اروپا موجب شد محققین به مبارزه اساسی با این سم مهلک ترغیب شوند. اما با وجود آزمایشات مکرر بر روی پسته آمریکایی ماده ای که نشان دهنده داروی از بین برنده سم باشد بدست نیامد .
عاری بودن پسته از هر داروی شیمیایی نشان دهنده استفاده از یک اکسید کننده قوی به منظور سم زدایی بود که عملا چیزی بر جای نمی گذارد. در نتیجه تمام توجهات به گاز ازن معطوف شد. ماده ای که بعد از اکسیداسیون، به اکسیژن تیدیل شده و در نتیجه پسته به صورت اولیه خود و بدون Aflatoxin و Aspergillus باقی می ماند. پس از آن محققان در صدد پیدا کردن راه حلی بودند که بتوانند در آن سوی اقیانوس اطلس نیز به کار گیرند . که البته این روشها تا کنون به شکل سری باقی مانده است . جالب است بدانید هم اکنون متخصصین ایرانی توانستند پس از چندین سال و انجام آزمایشات مکرر و با استفاده از روش کاربردی ازن موفق به نابود کردن سم Aflatoxin از روی پسته شوند و عملا می توان میزان Aflatoxin را از هر میزانی به صفر رساند .

ازن درمانی پسته با روش تلفیقی ازن نه تنها باعث از بین بردن Aflatoxin می شود ، بلکه باعث زیبایی شکل پسته نیز می گردد . به امید روزی که دولت مردان و تصمصیم گیرندگان این مرز و بوم شرایط را برای توسعه این تکنولوژی فراهم آورند .

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب