جستجو

روند کنونی کنترل و ضد عفونی با ازون

ضد عفونی با ازون

روند کنونی کنترل و ضد عفونی با ازون

کلرین ، ضد عفونی کننده رایج مورد استفاده در پردازش گوشت بوده و استفاده از آن درغلظت های مناسب موثر و بی خطرمی باشد. با این احوال کلرین اثر بخشی بسیار کمتری نسبت به ازون دارد . ازون در اکسیدنمودن و واکنش نشان دادن به اشکال بسیار سمی و ترکیبات سرطان زا که (THMs ) نامیده می شود اثر داشته و باعث ارائه محصولات گوشتی با کیفیت می گردد  (کانینگهام و لارنس، ۱۹۷۷). THMs بعنوان مواد سرطان زا در گسترش سرطان کلیه ، مثانه و روده بزرگ نقش داشته اند . در تولید کلروفرم و تتراکلرید کربن و نیز کلرومتان علاوه بر  THMs ، کلرین نیز بوجود می آید. بعبارتی دیگر ازن در واکنش اکسیداسیون هیچ باقی ماند ه ای از خود بجای نمی گذارد.

” شیوه تولید سریع و تازه ” بخش بسرعت در حال رشد صنایع غذایی می باشد که فروشی بالغ بر ۷۶ میلیارد دلار در سال۱۹۹۹ داشته است (کافمن و همکاران، ۲۰۰۰) . شیوع پاتوژن های غذایی در این صنعت نیز افزایش چشمگیری داشته و از ۴% در ۱۹۷۰ به بیش از ۱۰% درسال در ۱۹۹۰ افزایش یافته است (CDC، ۲۰۰۵). ازون و کلرین دو تا از درمان های ضد عفونی کننده های رایج  و در دسترس می باشند .

ازون بعنوان یک درمان ضد میکروبی در تولید توسط FDA  در سال ۲۰۰۱ مورد تایید قرار گرفته و شواهد بسیاری بر عملکرد موثر آن ارائه شده است . مطالعات انجام شده توسط ” کیم ” و همکاران (۱۹۹۹) نشان داد که شستشوی کاهو با  ازون تنها با مقدار ۱٫۳ پی پی ام در ۵ دقیقه، بیش از ۹۹٫۹ درصد باکتری های ” سایکروتروفیک ” (psychrotrophic  )  و ” مسوفیلیک ” (mesophillic: میکرو ارگانیزم های که در دمای  ۲۰تا ۴۵ رشد می نمایند ) را کاهش می دهد.

 

 

ضد عفونی با ازون

در ژوئن  ۲۰۰۱، اف دی ای ( FDA ) بهره وری از ” ازون ” را بعنوان ضد عفونی کننده سطوح در تماس با مواد غذایی و همچنین برای استفاده مستقیم در تولید مواد غذایی مورد تایید قرار داد. تا آن زمان ماده ” کلرین ” بطور گسترده ای در صنایع غذای مورد استفاده قرار می گرفت . ” ازون ”  نسبت به ” کلرین ” برای ضدعفونی سطوح انتخاب بهتری می باشد .  “کلرین ” یک ماده شیمیایی مبتنی بر هالوژن بوده که خورنده فولاد ضد زنگ و دیگر فلزات استفاده شده درتجهیزات مواد غذایی می باشد. بعلاوه ” کلرین ” می تواند بطور قابل توجهی برای سلامتی کارگران مضر باشد زیرا وقتی کلرین با آمونیاک یا اسید های چرب حتی در مقادیر کم مخلوط گردد می تواند تشکیل یک گاز سمی خطرناک دهد.

کاربرد ” ازون ” در صنعت آرد سازی بسیار موثر بوده و این به معنای تمیز و پاک شدن دانه ها گندم در کارخانه های تولید آرد می باشد . یک تحقیق مطالعاتی در ” کارخانه تولیدی آرد هاروست ” در ” هورن ” از ایالت ” اوهایو ” نشان داد که کاربری روش ” ازن ” در مقایسه با  روش مرسوم با کلرین ، ۷۵٪ تا ۸۰٪ کاهش باکتری داشته است (Zdrojewski، ۲۰۰۱).

 

 

ضد عفونی با ازون

مزیت مهم استفاده از ازون

یک مزیت مهم استفاده از ” ازون ” در فرآوری مواد غذایی اینست که ساختار آلی مواد دست نخورده می ماند . یک ضدعفونی کننده آلی باید بعنوان ضد عفونی کننده سطوح تماس با مواد غذایی ، توسط  ” آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا ” ( EPA ) ثبت شده باشد. ” ازون ” علاوه بر تاییدیه  ” اف دی ای ” ( FDA ) تحت عنوان یک ضدعفونی کننده سطوح تماس با مواد غذایی ، دارای تاییدیه استفاده مستقیم بر روی محصولات غذایی نیز می باشد.

در سال۲۰۰۴ در توصیه ای  به صنایع ،” اف دی ای ” ( FDA ) اظهار داشت که ” ازون ” ماده ایست که سطوح مختلف میکروارگانیزم ها از قبیل گونه های” پاتوژنیک ایی کولی ” ( pathogeneic E.coli ) و ” کریپتوسپریدیو (Cryptosporidium )” را در آب کاهش می دهد. ثابت شده که ازون به عنوان یک افزودنی غذایی ، ممکن است براحتی به عنوان یک عامل ضد میکروبی در درمان، ذخیره سازی و فرایند مواد غذایی خاص تحت شرایط تجویز شده در ۲۱ CFR 173.368 استفاده می گردد.

 

 

بهداشت حیوانات و بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات

امراض و بیماری ها می توانند برای برخی از جوامع حیوانات ویرانگرباشند اما تاثیر آن بر سلامت دام می تواند هزینه های بسیاری را درعملیات های کشاورزی، دامداری، زاد و ولد  و پرورش بهمراه داشته باشد.

برخی از نمونه های بیماری که باعث عفونت در دام می گردند شامل :

Infectious Bovine Rhinotracheitis” ( IBR )  “ یک بیماری شایع در گاو است که تمام گروه های سنی گاوها را شامل می گردد اما بیشترین  تاثیر پذیری را گاوها پرواری جوان پذیرا هستند ؛ در خوک ها ، بیماری های تنفسی ناشی از پاتوژن های بزرگ مانند:

Mycoplasm sp

Actinobaillus sp

Pasteurella sp

Bortadella sp

معمولا بسیار مسری بوده واغلب می توانند کشنده باشند و در مرغ ، بیماری هایی که از طرق هوا منتقل می گردند و Septicaemia منجر به افزایش مرگ و میر و تلف شدن آنان می گردد .

 

 

ضد عفونی با ازون

مسائل جدی مربوط به بیماری های حیوانی تنها محدود به دام نمی باشد ، بلکه مشمول جمعیت حیوانات خانگی نیز می گردد. به عنوان مثال ، ” Kennel Cough ”  یک بیماری شایع در سگ هاست که می تواند قابل مقایسه با سرماخوردگی در انسان باشد. مردم تمایل به تداعی این بیماری ها با سگ ها را دارند.

Kennel Cough می تواند بواسطه تعداد بیشماری از ویروس ها و یا گونه های مختلف باکتری ها و یا ترکیبی از هر دو آنها بوجود آید. در میان ویروس های دخیل خانواده سگ ها  ” آدنوویروس” ( Adenovirus ) نوع ۱ و ۲ و همچنین  ویروس پاراآنفلوانزا (Parainfluenza ) وجود دارند ( د .بوئر ، ۲۰۰۵ ). احتمالا تنها مقصر مهم باعث  Kennel Cough  ”  یک باکتری به نام ” Bronchiseptica Bordatella” می باشد . هرگاه یک سگ سالم در مجاورت سگی آلوده قرار گیرد بطور بالقوه استعداد آلودگی پذیری آن به دلیل حضور ارگانیزم های آلوده در هوا افزایش می یابد. دوره کمون  ” Kennel Cough ”  در حدود ۸- ۱۰ روز می باشد و به این معناست که سگ آلوده می تواند ۸-۱۰ روز قبل از  بروز علائم به عفونت پناه دهد.

 

 

 

اگر چه در حال حاضر واکسنی برای ” Kennel Cough ” وجود دارد ولی این واکسن به تنهایی در جلوگیری از عفونت موثر نیست. به احتمال زیاد دلیلش اینست که بسیاری از گونه های ویروسی یا باکتری یایی بعنوان علل بوجود آورنده ” Kennel Cough ” می باشند و همین جستجو برای یافتن یک راه حل مناسب جهت بهره وری از واکسیناسیون را بسیار مشکل می سازد. این مسئله شبیه به معما واکسن است ، هر سال یک واکسن یافت می شود که بر مبنای تعدد طرفدارانش به بهترین واکسن شهرت می یابد ( د بوئر، ۲۰۰۵).  هوشیار باشید که با وجود واکسیناسیون جهت پیشگیری ، سگ ها می توانند مبتلا به ” Kennel Cough ” گردند.

حفظ شرایط زیست محیطی مناسب برای حیوانات خانگی و تسهیلات  زندگی آنها اغلب به یک مسئله دشوار غالب در آمده است. درقسمت اعظمی ازمبحث امکانات و تسهیلات حیوانات خانگی یک گردش مالی مستمر در مقوله ای که بعنوان ساخت ( ساختمان ) شناخته شده است مطرح می باشد. نگهداری  وکنترل عفونت های محل زندگی حیوانات خانگی با توجه به حضور مدفوع و خاک آلوده در محل ، تقریبا غیر ممکن است. با توجه به نظریه “سالدیور (Saldivar )” بیماری باعث تجمع ویروس ها ، قارچ ها و تخم های انگل در چنین محیط هایی می گردند و بطور ناهنجاری باعث مصونیت بدن حیوانات در برابر مواد ضدعفونی کننده می گردند در نتیجه انتقال بیماری در حیوانات خانگی عمدتا به این شکل رخ می دهد.

 

 

عنوان مقاله : روند کنونی کنترل و ضد عفونی با ازون

( نوامبر۲۰۰۵- لارنس فرانکن )

ترجمه و تنظیم : وحید میرزاآقایی

وبسایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب