جستجو

دلایل استفاده از آب ازونه برای آبیاری کشاورزی

دلایل استفاده از آب ازونه برای آبیاری کشاورزی

استفاده از آب ازونه (حاوی اتم اکسیژن) در آبیاری گیاهان باعث افزایش اکسیژن در ریشه شده و علاوه بر حذف ویروس ، باکتری ، قارچ ،  جلبک های دریایی، اسپورها و هرگونه میکرو ارگانیسم ها رشد سریع و مداوم به همراه بهره وری را فراهم می آورد.


ازن باعث بهبود روند تنفس در سطح سلول شده وعمل میکروب کشی به خوبی انجام می دهد و باعث حذف باکتری هایی مانند سودو موناس،استرپتوکوک ، لژیونلا و موارد دیگری می گردد که عامل اصلی تخریب سبزیجات می باشد . همچنین باعث حذف میکرو ارگانیسم های می باشد که قادر هستند در شرایط سخت تکثیر و تولید مثل کنند.
از دیگر موارد خطرناک ، اسپورهای مقاومی هستند که در شرایط متفاوت و مدت طولانی باقی مانده و به راحتی از یک  مکان به مکان  دیگر از طریق هوا و راه های دیگر منتقل می شوند تا شرایط مناسب خود را برای زندگی فراهم نمایند.که عموماً در از بین بردن چنین عفونتهایی ضدعفونی کننده ها کافی نبوده و فقط ازن می تواند در حذف آنان موثر واقع شود.

از آنجائیکه ازن یک عامل بسیار قوی ضد باکتریایی بوده و قادر به از بین بردن باکتری های انگلی، ویروسی، قارچی وکیست بدون ایجاد ترکیبات سمی و باقی مانده میباشد ، می تواند به دلیل تبدیل به اکسیژن شدن در جهت استفاده آبیاری درختان میوه و تاکستان ها و ایجاد فرهنگ پیشگیری از بیماری ها ی مرگ بار بسیار موثر و توانمند قابل استفاده شود .به همین منظور می توان دلایل استفاده از آب ازونه جهت آبیاری محصولات را به ترتیب زیر بیان نمود.


۱–    محافظت از بیماری ها
از آنجائیکه بسیاری از بیماری های گیاهان  ناشی از محل آنان می باشد ، ازن با ازبین بردن  تمام میکروارگانیسم  ها و افزایش اکسیژن در محدوده با عث جلوگیری از بیماریها میگردد . بطوریکه آب حاوی ازن باعث جلوگیری از شیوع بیماری های واگیر دار شده و باکتری ها و ویروس ها و کیست های انگلی را که به سختی با  روش های دیگر مبارزه می کند را از بین برده و جایگزین عالی می باشد.
استفاده از آفت کش ها و دیگر مواد شیمایی از خود باقی مانده به جا می گذارد که برای انسان و محیط زیست بسیار مضر می باشد .از سوی دیگر  ازن هیچ  باقی مانده شیمیایی از خود باقی نگذاشته و در نهایت به اکسیژن تبدیل می گردد . همچنین با شستشوی هر محصول با آب ازونه در زمان حمل و نقل و ذخیره باعث افزایش ماندگاری با حفظ تمام ویژگیها  و ارزش غذایی آن می گردد.
۲–    رشد بهتر
همانگونه که عنوان شد با توجه به خاصیت حذف ویروس ها، باکتری ها ، قارچ ها ، جلبک های دریایی، اسپور و هر گونه میکرو ارگانیسم خطرناک با ازن و افزایش اکسیژن ، آبیاری با آب ازونه که باعث آب بدون میکروب می شود ، بهترین شرایط را برای رشد سریع به صورت نیروی رشد بالا، افزایش نشاط گیاه در مدت زمان کوتاه فراهم می آورد.(بین ۳۰ تا ۴۰ روز از زمان آغاز)
۳–  افزایش تولید و سود بهتر
آبیاری با آب ازونه باعث افزایش حجم بیشتر و محصولات پربارتر در زمان کوتاه تری می گردد.همچنین باعث صرفه جویی در مقدار هزینه های کود و مواد افزودنی می شود.
بطوریکه در زمانیکه از آب ازونه استفاده می گردد حدود۵۰% مصرف کود و مواد افزودنی را کاهش می دهد. همچنین با استفاده از این روش دوره تولید محصول را در زمان بسیار کوتاهی با همان ویژگی های اندازه، حجم و کیفیت محصول کامل می کند .
۴–    بهبود طعم و مزه
استفاده از آب اوزونه برای آبیاری طعم ، مزه، عطر و بوی محصول به طور فوق العاده ایی بهبود یافته ودر مجموع میتوان گفت ازن عامل ضد باکتریایی بسیار قوی بوده و کاملاً آن را از بین می برد و علاوه بر جذف عفونت باعث ارائه محصول بهتر از نظر حجم وزن ، اندازه ، ارزش مغذی، طعم و مزه می گردد.
ازن اکسید کننده بسیار قوی بوده و در نتیجه باعث اکسید حذف زباله های آلی می گردد، بطوریکه ازن با محیط زیست بسیار سازگاربوده و بر خلاف آفت کشی ها و مواد افزودنی به دلیل تبدیل شدن به اکسیژن هیچ کونه باقی مانده ایی از خودبه جا نمی گذارد . همین امر باعث می شود رشد گیاهان را با سلامت کامل تضمین نموده و به شکل آسانی از شیوع بیماری های واگیر دار جلوگیری کند.

گردآوری و تنظیم : وحید میرزاآقایی

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب