جستجو

دستگاه اوزون تراپی و معیار های انتخاب آن

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

نگاهی کوتاه به تاریخچه دستگاه های اوزون تراپی
آشنایی با بهترین تکنولوژی ساخت دستگاه اوزون تراپی
شناخت نسل های ژنراتور ازن و دستگاه های اوزون تراپی
کدام تکنولوژی ساخت در مهار دما بهتر عمل می کند؟
معرفی تکنولوژی نسل پنجم دستگاه اوزون تراپی

دستگاه اوزون تراپی

شناخت تکنولوژی انواع دستگاه اوزون تراپی و نسل های دستگاه های  ازن ساز

دستگاه اوزون تراپی (Ozone therapy devices) و یا ژنراتورهای ازن صنعتی و خانگی دارای یک مکانیسم مشترک در تولید اتم اکسیژن هستند . دستگاه اوزون تراپی و دیگر ژنراتورهای ازن در واقع با عبور اکسیژن از یک گذرگاه مغناطیسی و تخلیه انرژی باعث شکست مولکول اکسیژن شده و اتم های اکسیژن را در یک ماهیت زنجیره ایی و عموماً سه ظرفیتی به نام ازن تشکیل می دهند . از آنجائیکه مولکول ازن کاملا ناپایدار است ، پس از عبور از این گذرگاه سریعاٌ شکسته و اتم اکسیژن را رها می کند . به طوریکه دستگاه اوزون تراپی ، ژنراتورهای ازن صنعتی و خانگی  بسته به کاربردهای مختلف طراحی و در توان های مختلف جهت تولید اتم اکسیژن طراحی و ساخته می شوند .

07

بشر بیش از ۱۵۰ سال با این روش آشنا بوده و به این مهم دست یافته که برای کاربردهای پزشکی نیازمند به کالیبراسیون دستگاه اوزون تراپی در غلظت های متفاوت می باشد و از طرفی در کاربردهای صنعتی و خانگی نیازمند به کالیبراسیون غلظت نبوده و تنها میزان تولید اتم اکسیژن با توان های تولیدی مختلف مطرح می باشد .

ازن سنتراما سوالی که عموماٌ ذهن را مشغول می کند ، تفاوتی است که بین ژنراتورهای ازن صنعتی و دستگاه اوزون تراپی مطرح می شود . به همین منظور آشنایی با مسیر تکامل ساخت و نسل های تکنولوژی در ژنراتورهای ازن و دستگاه های اوزون تراپی از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد .

 

نسل های تکنولوژی ساخت دستگاه اوزون تراپی و ژنراتورهای ازن

بشر در گذشته در پی تحقیق و پژوهش های طبیعی خود به پاکسازی بی نظیر خانواده اکسیژن در کنترل جهان خلقت پی برد و متوجه گردید مکانیسم عملکرد این روش خدادادی انتشار انرژی بر اکسیژن و فرآیند عالی اتم اکسیژن می باشد که از مسیر ازن بدست می آید . به همین منظور تلاش نمود با روش های مختلف دستگاه هایی را بسازد که با ایجاد انرژی شرایط شکست مولکول اکسیژن را فرآهم آورد که می توان در نسل بندی های زیر بیان نمود .

اوزون تراپی

.

نسل اول

اولین نسل ژنراتور ازن توسط ورنر فون زیمنس در سال ۱۸۵۷ ایجاد شد. این ژنراتور برای تولید ازن از تخلیه یک جریان الکتریکی از یک سیم پیچ جرقه زن استفاده می کرد و از دو طرف لوله شیشه ای با روکش فویل قلع، به دو پست اتصال جریان را برقرار می کرد . بطوریکه با عبور هوا یا اکسیژن در مسیر لوله باعث شکست مولکول اکسیژن شده و تولید ازن را در محدوده انتشار انرژی  و دهانه خروجی لوله فراهم می کرد اما دقت عملکرد و میزان تولید بسیار پایین بود و کفایت کافی برای ساخت دستگاه اوزون تراپی را نداشت و تنها  برای برخی آزمایشات به صورت موارد خاص کاربرد داشت .

نسل دوم

در سپتامبر ۱۸۹۶، نابغه رشته برق نیکلا تسلا  این نسل از ژنراتور ازن را تکمیل کرد وآن را به نام  خود ثبت اختراع نمود و در سال ۱۹۰۰، شرکت ازن تسلا را بنا نهاد. بطوریکه تسلا ماشین آلات ازن و روغن زیتون ازنه شده را البته نه به عنوان دستگاه اوزون تراپی ولی برای استفاده پزشکی می فروخت .  او توانست با ساخت مدار اسیلاتور نوسان ساز و کنترل ولتاژی در بهینه نمودن ژنراتور ازن به روش جرقه های داغ و با دقت و کنترل بهتر ،کیفیت تولید ازن را افزایش دهد . بطوریکه ابعاد دستگاه بسیار کوچک تر و به دلیل بهینه سازی روند تخلیه انرژی ، دستگاه ها می توانستند در مدت زمان بیشتری روشن باشند . اما با اینکه همچنان دمای بالای ژنراتور ها بسیار مشکل ساز بودند و نمی توانستند شرایط تولید دستگاه اوزون تراپی را فراهم آورند ، ولی با این وجود از این دستگاه ها برای ترمیم زخم در جنگ جهانی دوم استفاده می شد .

این نسل از ژنراتورها توانستند در ادامه به شکلی گرمای دستگاه را تا حد مطلوبی مهار نمایند به طوریکه که می توان گفت ژنراتورهایی که شکل پیشرفته کرونا آنها هنوز هم استفاده می شود و از آن به نام آب خنک یاد می کنند . در واقع با طراحی دقیق ، شرایطی را در ژنراتورها برای چرخیدن آب در اطراف  قطعاتی که تولید گرما می کنند فرآهم می آورد و دستگاه ها می توانند در مدت زمان زیادی روشن بمانند . اما ضعف اینگونه دستگاه ها عدم فعالیت مستمر و طولانی آنان می باشد و از طرفی چنانچه در تولید آن نهایت دقت انجام نشود باعث آتش سوزی می شود . بطوریکه سابقه این اتفاق در کشور را داشته ایم . در پی بازدید کارشناس مجموعه ازن سنتر از یک دانشگاه در شهر مشهد که اقدام به تولید وسیع کرم ازونه نموده بود ، بدون توجه به هشدار کارشناس مجموعه مبنی بر امکان آتش سوزی ، پس از چند روز خبر این اتفاق رسید که خوشبختانه خسارات جانی به همراه نداشت .

نیکلا-تسلا

نکته مهم : قابل توجه کسانیکه از دستگاه  اوزون تراپی یا ژنراتورهای ازن برای تولید کرم ازونه استفاده می نمایند باید عنوان شود ، چنانچه به صورت ساده تزریق مستقیم ازن در روغن هایی مانند زیتون انجام شود فعل و انفعالات شیمیایی در این فرآیند اتفاق می افتد که پس از مدت کوتاهی نه تنها جذب ازن در روغن زیتون اتفاق نمی افتد بلکه باعث روند معکوس کاهش غلظت و تولید ناخالصی بیشتر در روغن زیتون می گردد که بهتر است از این روش برای درصد های بسیار پایین غلظت استفاده گردد . چرا که غلظت های بالا نیاز به تکنولوژی همراه دیگری دارد که شرایط را برای مهار این روند معکوس فرآهم می آورد .

 

نسل سوم

اوزوناین نسل از ژنراتورهای ازن پس از مدتی به صورت موازی با نسل دوم شکل گرفت و توانست دمای بالا را مهار نماید و انرژی لازم جهت شکست اکسیژن را با استفاده از انرژی تابش ماوراءبنفش با طول موج های بین  ۱۵۰  تا  ۲۵۴  نانومتر تامین نماید  . ضعف این روش در ژنراتورهای ازن ، عدم توان تولید در مقدار بالا ، کاهش توان تولید به دلیل ضعیف شدن لامپ و تغییر طول موج پرتو ماورابنفش در مدت زمان کوتاه و سوم اینکه منطق کاربردی برای کالیبره کردن غلظت ازن برای تولید دستگاه های اوزون تراپی در این روش بسیار ضعیف است . اکنون نیز از این دستگاه ها در کشور برای کاربردهایی با نیاز کمتر استفاده می شود که متاسفانه در برخی موارد دیده می شود برای کاربردهای نسبتا بالا مانند پاکسازی استخرها نیز نصب و راه اندازی می گردد .

 

نسل چهارم

ورود این نسل در ژنراتورهای ازن تحول بسیار ارزشمندی در کاربردهای ازن در صنعت ،  مصارف خانگی ، عمومی و امکان ایجاد شرایط بهتر برای تولید دستگاه های اوزون تراپی در پزشکی را فرآهم آورد . بطوریکه سیستم انتشار انرژی به سبک جرقه سرد بنا نهاده شد و از آن با نام پلاسما سرد یاد می شود و کنترل دما به صورت هوا خنک انجام می شود و مهم اینکه تمرکز بسیار عالی در شکست مولکول اکسیژن دارد و استفاده از هوا برای تامین اکسیژن دستگاه های ازن ساز از امنیت کامل برخوردار می باشد . در واقع در این روش که از مکانیسم انتشار طبیعی تبعت می کند ، توان شکست نیتروژن وجود ندارد ، مگر به مقدار بسیار ناچیز که آن هم بی خطر می باشد .

امروزه از این نسل برای ساخت ژنراتور های صنعتی ، ساخت دستگاه های ازن خانگی و دستگاه های اوزون تراپی مجهز به سیستم کالیبراسیون پزشکی استفاده می شود . لازم به ذکر است بهینه شدن ساخت محصولات ازن با این روش امکان کنترل دما در زمان بالاتری با استفاده از تجهیزات کاهش دهنده دما امکان پذیر شده است . در خصوص دستگاه های اوزون تراپی که اکثر تولید کنندگان در سراسر دنیا از این روش استفاده می کنند ، معمولاٌ با دو ماهیت تکنولوژی طراحی و تولید میشوند .

اوزون-تراپیماهیت تکنولوژی اول : عموماٌ ساختار این دستگاه ها اساس درمان اوزون تراپی را پوشش نمی دهد و ماهیت ساختاری آن ژنراتورهای صنعتی بوده و تغییر غلظت برمبنای تغییر های ولتاژ دستگاه انجام می شود و معیار های غلظت های خروجی بر اساس میزان تغییر توان تولید ازن محاسبه و جدول بندی می گردد . اینگونه دستگاه ها در پاره ایی موارد به صورت خطا و آزمایش و اتفاقی باعث تاثیراتی درمانی هم می گردد . اما تطابقی با پروتکل های پزشکی ازون تراپی بین المللی ندارد ، بطوریکه پزشکانی که از این گونه دستگاه ها استفاده می کنند نمی توانند پروتکل های بین المللی را ملاک کار خود قرار دهند و در واقع قیمت ارزان آنها به دلیل نداشتن ابزار های دقیق محاسباتی در جهت کالیبراسیون می باشد . نکته مهم اینکه غلظت تعریف شده در این دستگاه ها بسیار شناور می باشد ، و در خیلی از موارد ممکن است در حین ازون درمانی سطح غلظت اوزون بیشتر از سطح آنتی اکسیدان در خون جذب گردد و به جای تحریک مناسب سیستم ایمنی در جهت درمان بیماری ، باعث فرآیند اکسایش در بدن گردد .

دستگاه-اوزون-تراپیماهیت تکنولوژی دوم : اینگونه دستگاه ها به نحوی طراحی شده اند که اساس کالیبراسیون غلطت با استفاده از تجهیز قطعات ابزار دقیق بوده و در واقع تغییر غلظت بر مبنای تغییر توان تولید دستگاه ها که اساس ژنراتورهای صنعتی می باشد ، صورت نمی گیرد و از طرفی به دلیل تفاوت تکنولوژی ساخت و بهینه سازی بهتر کنترل دما و تغییر کالیبراسیون غلظت بسیار بهتر انجام می شود و ملاک کالیبراسیون های بین المللی با این گونه دستگا ها مطابقت دارد .

اما در مجموع به دلیل تاثیر دما در سطح تغییرات غلظت های کالیبره مورد نیاز در پروتکل های پزشکی نیاز به اطمینان از کالیبره بودن غلظت ها به صورت دوره ایی از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد .

 

نسل پنجم تحول در دستگاه اوزون تراپی

ورود این نسل تحول بسیار بزرگی در تولید دستگاه های اوزون تراپی پزشکی را فرآهم آورد ، بطوریکه این دستگاه ها توانایی استفاده از سیستم های عامل اندروید و ویندوز را به دلیل کنترل دما و نویز به صورت برداری را دارند . اهمیت این موضوع در اینجاست که در تکنولوژی های نسل چهارم که هم اکنون توسط شرکت های اروپایی و آمریکایی نیز تولید می شود ، به دلیل عدم کنترل کامل دما و وجود نویز در ولتاژهای بالا امکان استفاده در کنترل غلظت با نرم افزارهای ویندوز و اندروید را ندارند . در صورتیکه در تکنولوژی نسل پنجم دستگاه های اوزون تراپی هر دو پارامتر دما و نویز را به شکل بسیار متفاوتی کنترل نموده و می توان  مزیت های متفاوت  این دستگاه را نسبت به دیگر دستگاه های اوزون تراپی به ترتیب زیر بیان نمود .

– استفاده از فرمان های دقیق نرم افزاری در کالیبراسیون کنترل غلظت تا دقت صدم پی پی ام
– امکان روشن نگه داشتن دستگاه به صورت بلند مدت بدون نگرانی در افزایش دما در کنترل عفونت و زخم                                                                              – امکان ازون تراپی لوکال زخم به صورت continues با حفظ سطح غلظت در طول ازون تراپی                                                                                               – عدم نیاز به تست اطمینان کالیبراسیون مجدد و کفایت انجام سرویس های معمول دوره ایی
– کاهش بی نظیر استهلاک قطعات و افزایش طول عمر دستگاه
– فرآهم شدن استفاده از قابلیت های فراوان سیستم های کامپیوتری ، مانند کنترل و چکاپ دستگاه از راه دور ، فیلم های آموزشی ، امکان ثبت مستندات پزشکی در دستگاه ، امکان ذخیره کردن پروتکل های پزشکی و امکان استفاده آنلاین و کاربردهای بسیار فراوان دیگر .

دستگاه-اوزون-تراپی-نسل-پنجم

جالب است بدانید تکنولوژی نسل پنجم دستگاه اوزون تراپی تنها توسط شرکت چند ملیتی گاردینا که دارای پشتیبانی کارشناسان فرانسوی ، ایتالیایی ، کانادایی و برخی از اساتید ایرانی هستند که در کشور ایران هم به منظور پوشش خاورمیانه به بهره برداری رسیده است ، بطوریکه  پس از تست و بررسی کارشناسان برجسته اروپایی و آمریکایی این تکنولوژی مورد تحسین و تعجب آنان قرار گرفته است .

 

گرد آوری و تنظیم مقاله

وحید میرزاآقایی – محقق و پژوهشگر ازن

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب