جستجو

درمان واریس پا با ۱۷ روش خانگی و گیاهی کاملا موثر

خلاصه آنچه در این مقاله خواهید خواند :

آشنایی با روش های خانگی برای درمان واریس پا

درمان واریس با اوزون درمانی

آشنایی با روش های طب سنتی

آشنایی با روش های گیاهی

نمونه تصاویری از این مشکل

درمان واریس پا

آیا درمان واریس پا امکان پذیر است؟ واریس (Varis) ، سیاهرگ های پیچ خورده و بزرگی هستند که معمولا در پاها دیده می شوند. فشار اضافی بر سیاهرگ مخصوص در زمان ایستادن و نشستن، دلیل اصلی برای بزرگ شدن این سیاهرگ های زیرجلدی است اما وراثت نیز نقش عمده ای در ایجاد واریس پا ایفا می کند. از آنجایی که پاها فاصله زیادی از قلب دارند، تلاش بیشتری برای خون رسانی به سیاهرگ های پا و بازگشت آن به قلب مورد نیاز است. این کار به وسیله عضلات ساق پا انجام می شود. شیرهای جفتی در سیاهرگ ها وجود دارد که مانع جریان معکوس خون می شود اما زمانی که رگ، قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و منبسط شود، این شیرها دچار اشکال می شوند. این امر منجر به این می شود که خون در رگ ها جمع شود و باعث پیچیدن و برآمدگی آنها گردد.

 

واریس غالبا در زنان و در افرادی که برای طولانی مدت می ایستند رخ می دهد. بارداری و چاقی، شرایط را بدتر می کنند زیرا فشار بیشتری به پاها وارد می شود. واریس معمولا فقط یک مشکل زیبایی درنظر گرفته می شود مگر اینکه همراه با درد، خارش شدید، زخم یا اگزما باشد. در برخی موارد واریس می تواند همراه با وضعیت خطرناک دیگری به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی باشد که در این وضعیت اقدام فوری درمانی ضروری خواهد بود.

واریس بدون عارضه معمولا یا به وسیله جراحی و برداشتن رگ ها یا با تخریب آنها با لیزر و تزریق ترکیبات شیمیایی درمان می شود. اما می توان با استفاده از درمان های خانگی موثر، از این درمان های سنگین جلوگیری کرد. تمرکز اصلی این درمان ها، تقویت دیواره عروق و بهبود گردش خون است.

 

پیشنهاد

یک روش عالی برای درمان واریس پا

درمان واریس پا با ازن : یکی از کاربردهای بی نظیر ازن که در کشورهای برجسته و اروپایی از آن استفاده می شود ،کاربرد فوق العاده ازن در کنترل و درمان واریس پا می باشد ، که استفاده از آن بدون هیچ گونه عوارضی صورت می پذیرد .

به همین منظور شما می توانید با مطالعه مطالب این لینک علاوه بر آشنایی با نحوه استفاده این روش در رفع واریس با دیگر توانمندی های بی نظیر ازن یا اکسیژن فعال در بهبود و سلامت زندگی آشنا شوید .

61

همایش-رایگان-آموزشی

راه های درمان واریس پا (خانگی)

۱ – ماساژ آرام

 تجمع خون در سیاهرگ ها یکی از مشکلات اصلی است که واریس را تشدید می کند. این تجمع باعث می شود دیواره سست عروق، منبسط شده و به هم بپیچد و مانع جریان خون شود. تشکیل لخته خون، ریسکی دیگر است. مفید است که در هنگامی که نشسته یا خوابیده اید، پای خود را اندکی بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا خون از عروق به سمت قلب برود. اما ماساژ راهی فعال تر برای افزایش جریان خون است، اگرچه باید بسیار آرام و ملایم انجام شود.

ماساژ آرام پا می تواند رگ های به هم پیچیده را نرم کند و جریان خون را شتاب ببخشد. هیچ وقت به طور مستقیم بر روی رگ های برآمده فشار وارد نکنید. از روغن زیتون یا نارگیل برای ماساژ استفاده کنید. شما می توانید از چند قطره روغن نعناع فلفلی برای ایجاد حس آرامش بهره بگیرید.

 

۲ – فشردن

اعمال فشار یکپارچه بر روی پاها با استفاده از جوراب واریس که به صورت مخصوص طراحی شده است، درمانی آزمایش شده برای واریس است. کاهش قابلیت ارتجاعی عروق و به تبع آن، بزرگ شدن آنها، کارایی شیرهای وریدی که مانع جریان معکوس خون می شوند را کاهش می دهد. این کار به شیرها کمک می کند در مقابل جریان معکوس خون، موثرتر عمل کنند. پشتیبانی اضافی از دیواره های وریدی، جریان آرام خون را تسهیل می کند و ریسک ایستایی و تشکیل لخته خون را کاهش می دهد.

 

جوراب واریس

وقتی در مراحل اولیه واریس استفاده شود می تواند پیشرفت بیماری را متوقف کند یا حتی آن را معکوس نماید. انواع مختلفی از جوراب واریس وجود دارد اما شما همواره باید از متخصص خود مشورت بگیرید تا متوجه شوید کدام نوع برای درمان واریس پا شما مناسب تر است.

 

 

 

۳ – گِل

خاک-رساستفاده از گل بر روی پای دارای واریس می تواند به کوچک شدن عروق کمک کند. کاهش شگفت انگیز درد پس از استفاده از گل گزارش شده است. خاک رس را با آب مخلوط کرده و پیش از خواب بر روی پای خود قرار دهید. صبح پایتان را با آب گرم بشوید و آن را خشک کنید.

زمانی که خاک رس خشک می شود، خودش را جمع می کند. این حالت شبیه استفاده از جوراب واریس است که عروق منبسط شده را منقبض می کند و جریان خون را بهبود می بخشد. خاک رس دارای اثر ضد سم نیز می باشد. خاک رس، ناخالصی را پوست و عروق بیرون می کشد.

نکته: حتی اگر خاک رس، استریل باشد باز هم توصیه نمی شود که در واریسی که منجر به زخم شده استفاده گردد.

 

۴ – رژیم غذایی

تغذیه-مناسبتحقیقات نشان می دهد که افزایش سطح هوموسیستئین در خون می تواند به دیواره عروق آسیب بزند و ریسک واریس و ترومبوز را افزایش دهد. کمبود ویتامین Bکمپلکس، B6، B9 و B12 سطح هوموسیستئین را بالا می برد. مصرف الکل نیز همین اثر را دارد.

تمام ویتامین ها باید به شکلی ایده آل از طریق غذا تامین شوند؛ از این رو غذاهای غنی از B6، اسید فولیک و B12 می تواند برای افراد دارای واریس مفید باشد. ماهی تون، سالمون، میگو، مرغ، بوقلمون و تخم مرغ بهترین منابع برای این ویتامین ها هستند. سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، تخمه آفتابگردان، آووکادو، موز، بروکلی، عدس و لوبیا نیز منابع گیاهی هستند.

وارد کردن خوراکی های ضد التهاب در رژیم غذایی خود به کاهش درد و سوزش کمک می کند. اینها شامل ماهی روغنی، سبزیجات برگدار، چغندر قند، گوجه فرنگی، حبوبات و غلات، زنجبیل و زردچوبه، سیر و پیاز، انواع توت و گیلاس هستند.

 

۵ – افزایش فعالیت و ورزش

شناقلب خون را به داخل سرخرگ ها پمپاژ می کند اما بازگشت آن از پاها به قلب به کمک حرکت عضلات ساق پا انجام می شود. به همین دلیل سبک زندگی بدون تحرک برای افراد واریسی بد است. زمانی که دچار این مشکل هستید، باید از ایستادن و نشستن طولانی مدت خودداری کنید. پیاده روی یک فعالیت خوب است زیرا گردش خون را تقویت می کند، اگرچه سیاهرگ ها باید خون را به سمت بالا و خلاف نیروی گرانشی حمل کنند.

اگر کار پشت میزی دارید، باید هر چند وقت یک بار پای خود را بکشید و کمی قدم بزنید. یک زیرپایی مناسب برای خود تهیه کنید و هر از چند گاهی مچ پای خود را بچرخانید. این کار به جریان خون کمک می کند.

اگر مجبور هستید اکثر اوقات بایستید، مدام حرکت کنید و دائما وزن خود را از یک پا به پای دیگر انتقال دهید. شنا یک ورزش عالی برای پاها است زیرا عضلات ساق پا بدون نیاز به غلبه بر نیروی جاذبه، خون را به سمت قلب می برند.

 

راه های درمان واریس پا (گیاهی)

۶ – شاه بلوط هندی

شاه-بلوط-هندیعصاره شاه بلوط هندی که از ساقه، برگ، گل و دانه های این گیاه به دست می آید، یکی از محبوب ترین درمان های گیاهی برای واریس و سایر بیماری های مرتبط با گردش خون است. ماده فعال آن آسکین است که محافظتی است و مانع آنزیم هایی می شود که به دیواره عروق آسیب می زنند.

آسکین دارای خاصیت سفت کننده است که بافت های بدن شامل عروق را منقبض یا کوچک می کند. انقباض عروقی که از طریق استفاده از عصاره شاه بلوط هندی ایجاد می شود، به اندازه استفاده از جوراب واریس خوب است. اما مزیت این گیاه بیشتر از اینهاست. خاصیت رقیق کننده خون این گیاه، گردش خون را افزایش و ریسک لخته شدن در سیاهرگ های واریسی را کاهش می دهد. خاصیت ضد التهابی و اندکی ادرارآور آن، درد و سوزش را در ناحیه مورد نظر کاهش می دهد.

ساقه این گیاه می تواند به طور مستقیم در زخم پا استفاده شود اما هیچ بخشی از گیاه را نمی توان خورد یا به صورت دمنوش استفاده کرد زیرا حاوی ماده ای سمی به نام اسکولین است. عصاره های موجود در بازار ایمن هستند زیرا فرایند حذف این ماده سمی در آنها انجام شده است. زنان باردار و افراد دارای خونریزی نباید از این درمان استفاده کنند.

 

۷ – عصاره هسته انگور

عصاره-شیره-انگوردانه های ریز داخل انگور حاوی مواد آنتی اکسیدان شامل انواع زردینه ها، اسید لینولیک و ویتامین E هستند. ترکیبات پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک (OPC) مجموعه قدرتمند دیگری از آنتی اکسیدان های موجود در هسته هستند. آنها مانع این می شوند که رادیکال های آزاد به دیواره های عروق آسیب بزنند. آنها همچنین سبب تشکیل کلاژن می شوند که پروتئینی است که به حفظ انعطاف پذیری بافت های ارتباطی و تقویت دیواره عروق کمک می کند. این از نشت مایعات از سیاهرگ ها و به تبع آن سوزش پاها جلوگیری می کند.

شما می توانید پودر هسته انگور را مصرف کنید یا اینکه از عصاره هایی که در بازار وجود دارد بهره بگیرید البته به شرطی که OPC آنها بالای ۹۵% باشد. روغن هسته انگور غنی از پروآنتوسیانیدین‌ها است و می توان آن را خورد یا به صورت موضعی برای رهایی از درد و التهاب و تقویت عروق استفاده کرد.

 

 

۸ – فلفل قرمز

فلفل-قرمزفلفل قرمز غنی از ویتامین C و زردینه ها است. آنها از دیواره عروق در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند و سبب تشکیل کلاژن می شوند تا عروق را سالم و منعطف کند. اما قوی ترین ماده فلفل قرمزریال کپسایسین است که دارای خواص ضد التهاب، ضد درد و رقیق کننده خون می باشد.

پودر فلفل قرمز را می توان برای کاهش درد و التهاب واریس خورد. این می تواند مانع لخته شدن خون و زخم شود. با نصف قاشق چای خوری در یک فنجان آب شروع کنید و به آرامی آن را به ۱ قاشق سوپ خوری برسانید. حتی استعمال موضعی کپسایسین یا عصاره فلفل قرمز نیز می تواند گردش خون را افزایش دهد و آرامش را به پاهای خسته و گرفته بازگرداند.

 

 

 

۹ – عصاره پوست درخت کاج

عصاره-پوست-درخت-کاجاین عصاره به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، مخصوصا محصول اختصاصی Pycnogenol که از پوست درخت کاج دریایی فرانسوی استخراج شده است. این ماده حاوی اسید فنولیک، زردینه و پروآنتوسیانیدین است که مزایای زیادی دارد مانند کاهش اثرات دیداری واریس و کاهش التهاب.

نشان داده شده است که خوردن عصاره پوست درخت کاج دیواره عروق را تقویت و انعطاف پذیری را به وسیله کلاژن بازگردانی می کند. این عصاره با کاهش فشار خون و بهبود گردش خون، بسیاری از علائم واریس نظیر گرفتگی پا و درد ناشی از ایستادن طولانی مدت را درمان می کند.

 

 

۱۰ – گل همیشه بهار

گل-همیشه-بهارگل همیشه بهار یک درمان سنتی برای تقریبا تمام مشکلات پوستی است. اگرچه واریس به واقع یک بیماری پوستی نمی باشد اما می تواند باعث خارش، خشکی، اگزما، آماس و زخم شود. برای رهایی سریع از این شرایط، گلبرگ این گل را در آب جوش بریزید و به عنوان کمپرس گرم استفاده می شود. یا اینکه می توانید در وانی که چند گل همیشه بهار در آب آن قرار گرفته دراز بکشید.

خاصیت ضد التهابی این گل، درد و التهاب را کاهش می دهد. همچنین سبب افزایش تشکیل کلاژن در پوست می شود و بافت طبیعی آن را بازیابی می کند. این گل دارای خواص ضد میکروبی است و گردش خون را افزایش می دهد و به تسریع درمان زخم و جوش کمک می کند.

 

 

۱۱ – گیاه آب‌ قاشقی

آب-قاشقیاین گیاه که عموما با نام قدح مریم هندی شناخته می شود گیاهی شرقی است و برای هزاران سال است که در هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا به عنوان درمان واریس استفاده می شود. عصاره این گیاه یا پودر آن برای ناتوانی های وریدی مصرف می شود. این گیاه نشت از عروق و التهاب و نگهداری آب را کاهش می دهد. تریترپنویدهای موجود در این گیاه می تواند عروق را تقویت کند و جریان خون در آنها را افزایش دهد.

استعمال موضعی آن با افزایش جریان خون در نواحی مورد آسیب می تواند به التیام زخم ها، جراحات و آماس کمک کند.

 

 

۱۲ – سرکه سیب

سرکه-سیباین یکی از ساده ترین و موثرترین درمان ها برای واریس است. سرکه سیب دارای خاصیت سفت کننده است که به کوچک شدن سیاهرگ های متورم و بازیابی انعطاف پذیری آنها کمک می کند.

شما می توانید از سرکه سیب هم به صورت خارجی و هم داخلی استفاده کنید. برای استعمال موضعی، یک پارچه تمیز را در سرکه رقیق شده با مقدار مساوی آب فرو ببرید و بر روی سیاهرگ های متورم قرار دهید. اثر خشک کننده آن سبب کاهش تورم و درد می شود.

سرکه سیب زمانی که خورده شود خاصیت ضد سم نیز دارد که به خالص شدن خون و پاکسازی عروق و افزایش گردش خون کمک می کند. شما می توانید ۲ قاشق سوپ خوری سرکه را به یک فنجان آب اضافه کنید و در صورت علاقه به آن عسل اضافه کنید و میل نمایید.

 

آناتومی معده

درمان-خانگی-واریس-پا

ازون-از-پیشگیری-تا-درمان

61

 

۱۳ – فندق افسون گر یا هاماملیس

فندق-افسونگراین گیاه بومی آمریکا در بسیاری از افراد مبتلا به واریس مفید بوده است. تانن های موجود در عصاره به آن خاصیت عالی سفت کنندگی می دهد که به انقباض سیاهرگ های بزرگ شده و بازگردانی آنها به وضعیت طبیعی کمک می کند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد.

اگرچه برخی گیاه شناسان توصیه به خوردن فندن افسونگر می کنند اما ریختن این گیاه در کمپرس آب گرم نیز برای رهایی از درد و تورم ناشی از تراکم در سیاهرگ های واریسی کفایت می کند. در کنار کاهش آماس، این گیاه می تواند به رهایی از خارش و درد نیز کمک کند.

 

 

 

۱۴ – اسانس گل بی‌مرگ

گیاه-بی-مرگاین اسانس برای واریس عالی است. این اسانس از گل بی مرگ گرفته می شود و دارای خواص ضد انعقاد و بی حس کننده است. این ماده می تواند مانع از تشکیل لخته در خون راکد در سیاهرگ های بزرگ شده شود. استعمال موضعی ۲ تا ۳ قطره از این اسانس درد و تورم را به وسیله بهبود حرکت خون در سیاهرگ ها کاهش می دهد.

 

 

 

 

 

۱۵ – روغن بابونه

روغن-بابونهبابونه تسکین دهنده است و سنگینی و ناراحتی ناشی از گرفتگی سیاهرگ ها را از بین می برد مخصوصا پس از اینکه مدت طولانی ایستاده باشید. روغن بابونه را با روغن نارگیل ترکیب کنید و پیش از خواب به پای خود بمالید.

 

 

 

۱۶ – اسانس های دیگری که در درمان واریس پا موثر هستند:

اسانس اسطوخودوس و رزماری دارای خواص ضد التهابی و سفت کننده است. روغن سرو عروق را منقبض و بافت ها را سفت می کند و جریان به سمت بالای خون را در سیاهرگ ها افزایش می دهد. اسانس میوه ارس و کاج نیز همین مزایا را دارند.

برای ایجاد کمپرس گرم، یک پارچه تمیز را در آب گرمی که حاوی ۵-۶ قطره از اسانس های فوق است فرو ببرید. آن را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. شما می توانید چند قطره از اینها را در روغن ماساژ و وان حمام خود بریزید.

درد، تورم و خارش واریس را می توان به وسیله ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و داروهای گیاهی مدیریت کرد. این درمان های ساده، ارزان و طبیعی می تواند علائم را کاهش دهد و حتی پیشرفت بیماری را متوقف کند. پیش از تصمیم گیری در خصوص انجام جراحی، با پزشک خود درباره این درمان های طبیعی جایگزین مشورت کنید

۱۷ – طب سنتی 

یکی دیگر از روش هایی که در درمان واریس پا موثر هستند، روش های تغذیه ای و زالو درمانی است که می توان با آن به بهبود های قابل توجهی رسید که حتما باید زیر نظر پزشک مسلط باشد.

 

تصاویر و عکس های واریس پا

درمان-واریس-پا-عکس-ها

 

همچینین در خصوص درمان واریس پا می توانید کلیپ زیر را مشاهده نمائید

 

گرد آوری و تنظیم مقاله

برگرفته از وبسایت naturallivingideas.com

عنوان مقاله : درمان واریس پا با ۱۷ روش خانگی و گیاهی موثر

واحد ترجمه سایت

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب