جستجو

توانمندی ازن تراپی و اختلالات عضلانی و مفصلی

پیرو برگزاری هجدهمین کنگره طب فیزیکی ، توانبخشی و الکترودیاگنوز ، دکتر احمد رئیس السادات در خصوص توانایی های ازن تراپی و اختلالات عضلانی و مفصلی عنوان نمود ، اخیراٌ استفاده از ازن درمانی در بیماریهای اسکلتی عضلانی از جمله اختلالات روماتولوژی ، ارتوپدی صدمات ورزشی ، توانبخشی و طب فیزیکی رو به افزایش می باشد .
بطوریکه افزود ازن گازی بی رنگی است که در پزشکی از مخلوط بسیار رقیق ازن و اکسیژن استفاده می شود که از ۰۵/۰ تا ۵ درصد حجمی ( حدود ۱ تا ۱۱۰ میکرولیتر در سی سی ) به شکل های متفاوت است. و لازم به ذکر است با رعایت هدایت و استفاده درست غلظت هیچ گونه مشکلی برای تنفس ندارد .
همچنین وی ادامه داد فرضیه استفاده از ازن درمانی بر این پایه استوار است که ازن می تواند سبب کاهش التهاب و تحریک روند ترمیم بافتها از طریق تنظیم متابولیسم، بهبود خون رسانی و کاهش رادیکالهای آزاد شود . از جمله دیگر مکانیسم های اثر ازن درمانی می توان به کاهش احتمال عفونت و بهبود سیستم ایمنی در بیماران مختلف از جمله مبتلایان به زخم های مزمن اشاره کرد.
به طوریکه از مهمترین کاربردهای فعلی ازن درمانی می توان به اختلالات مفصلی و پیرامون آن از جمله آرتروز زانو، دردهای عضلانی از جمله نقاط ماشه ای، التهاب رباطها و بورسها و کیست های گانگلیونی، آرنج تنیس بازان، برخی از مبتلایان به دردهای ناشی از فتق دیسک های کمری و زخمهای دیابتی و فشاری اشاره کرد. در این قبیل کاربرد ها به طور معمول از ۱۰ تا ۲۰ سی سی ازن با غلظت ۱۰ تا ۱۵ میکرو لیتر در سی سی برای تزریق در مفاصل بزرگ و ۱ تا ۲ سی سی ازن با غلظت ۵ تا ۷ میکرولیتر در سی سی برای تزریق در مفاصل کوچک استفاده می شود . انتخاب صحیح بیماران ، دوز و فواصل و تعداد تزریق مناسب ازن و نیز استفاده همزمان از سایر روشهای توانبخشی از جمله اصلاح الگوی زندگی و ورزش درمانی از مهمترین عوامل تعیین کننده در موفقیت درمان با این روش به شمار می رود.
رئیس السادات گفت : در بررسی های انجام شده و با استناد به شواهد علمی موجود به نظر می رسد برای استفاده روتین از ازن درمانی و قرارگیری این روش در گایدلاینهای بالینی باید تحقیقات بیشتری بر روی هزینه اثربخشی و مقایسه این روش با سایر روشهای درمانی شناخته شده در اداره درد و اختلالات عضلانی و اسکلتی انجام گیرد.
وی افزود: در همین خصوص کارگاه کاربرد ازن تراپی در اختلالات عضلانی و مفصلی و اصول استفاده از ازن ، دوزهای مناسب و موارد منع استفاده از آن برگزار و به طور عملی آموزش داده خواهد شد.
هجدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران تا ۷ آبان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید .
منبع : خبرگزاری مهر

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب