جستجو

مزایا و کاربرد اکسیژن فعال در محیط های بیمارستانی و پزشکی

كاربرد اكسيژن فعال در تصفيه و ضدعفونی محيط

 کاربرد اکسیژن فعال

کاربرد اکسیژن فعال در ضدعفونی آب بیمارستان : اکسیژن فعال یک ضد عفونی کننده بسیار انعطاف پذیر است و کاربردهای بسیاری در ضدعفونی هوا،آب،محیط کار    (شستشوی دیوارها،کف زمین و سطوح با آب محتوی اکسیژن فعال)،لباسهای کار و لوازم مختلف دارد. اکسیژن فعال یا ازن بر خلاف  ضد عفونی کننده های معمول مانند کلر، فرمالین، متیل برماید و سایر مواد شیمیایی، طی عمل اکسیداسیون هیچگونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد. ضدعفونی هوا با اکسیژن فعال به صورت پیوسته درحین کار و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و در نتیجه به طور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد.

 ضد عفونی با اکسیژن فعال برخلاف کلر یا سایر مواد شیمیایی، هیچگونه مواد سمی یا مضر در آب به جا نمی گذارد و نیازی به پالایش مجدد آب نیست. مولکول اکسیژن فعال پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی شکسته و تبدیل به مولکول پایدار اکسیژن می گردد. اثر اکسیژن فعال روی میکرو ارگانیسم ها بسیار موثرتر از کلر می باشد.

 

مزایای استفاده از اکسیژن فعال در تصفیه آب

۱-ضدعفونی و از بین بردن باکتریها، انگلها، قارچها و …

۲-بهبود خط منعقد سازی، معلق سازی ، زلال سازی و فیلتراسیون

۳-حذف ترکیبات شیمیایی پایدار مانند کود و سموم شیمیایی، علف کشها، حشره کشها، شوینده ها، رنگها و …

۴-زدون آهن، منگنز و دیگر فلزات سنگین

۵-کاهش تشکیل تری هالومتانها و پیشسازهای آنها

۶-تبدیل COD به BOD و حذف BOD

۷-بهبود و مزه آ ب

۸-کنترل رشد جلبکها

۹-افزایش طول عمر فیلترهای کربن اکتیو

 

کاربرد اکسیژن فعال در تصفیه فاضلاب بیمارستانی

 امروزه ثابت شده استفاده از تصفیه خانه های متداول توسط فرآیند لجن فعال در بیمارستانها و درمانگاه ها به دلیل کمیود فضا و نزدیک بودن تصفیه خانه به محیط درمانی، استاندارد نمی باشد. وجود اشکالاتی مانند بوهای نامطبوع در محیط و تکثیر و رشد جانوران موذی از قبیل موش و حشرات در کنار سیستم لجن فعال باعث نشر و گسترش آلودگی در محیط های بهداشتی می گردد. اکسیداکسیون با اکسیژن فعال یکی از راه های متداول جهت کنترل بو است. اکسیژن فعال مولکولهای آلی بوزا با  زنجیره های بلند را اکسید کرده و آنها را به ترکیبات کوچکتر که بو ندارد، تبدیل می کند.

 

 کاربرد اکسیژن فعال در ضد عفونی آب بیمارستان

%d8%a7%d8%b2%d9%86-9ضد عفونی با اکسیژن فعال برخلاف کلر یا سایر مواد شیمیایی، هیچگونه مواد سمی یا مضر در آب به جا نمی گذارد و نیازی به پالایش مجدد آب نیست. مولکول اکسیژن فعال پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی شکسته و تبدیل به مولکول پایدار اکسیژن می گردد. اثر اکسیژن فعال روی میکرو ارگانیسم ها بسیار موثرتر از کلر می باشد.

 مزایای استفاده از اکسیژن فعال و کاربرد اکسیژن فعال در تصفیه آب

۱-ضدعفونی و از بین بردن باکتریها، انگلها، قارچها و …

۲- بهبود خط منعقد سازی، معلق سازی ، زلال سازی و فیلتراسیون

۳-حذف ترکیبات شیمیایی پایدار مانند کود و سموم شیمیایی، علف کشها، حشره کشها، شوینده ها، رنگها و …

۴-زدون آهن، منگنز و دیگر فلزات سنگین

۵-کاهش تشکیل تری هالومتانها و پیشسازهای آنها

۶-تبدیل COD به BOD و حذف BOD

۷-بهبود و مزه آب

۸-کنترل رشد جلبکها

۹-افزایش طول عمر فیلترهای کربن اکتیو

 

 کاربرد اکسیژن فعال در تصفیه فاضلاب بیمارستانی

 امروزه ثابت شده استفاده از تصفیه خانه های متداول توسط فرآیند لجن فعال در بیمارستانها و درمانگاه ها به دلیل کمیود فضا و نزدیک بودن تصفیه خانه به محیط درمانی، استاندارد نمی باشد. وجود اشکالاتی مانند بوهای نامطبوع در محیط و تکثیر و رشد جانوران موذی از قبیل موش و حشرات در کنار سیستم لجن فعال باعث نشر و گسترش آلودگی در محیط های بهداشتی می گردد. اکسیداکسیون با اکسیژن فعال یکی از راه های متداول جهت کنترل بو است. اکسیژن فعال مولکولهای آلی بوزا با  زنجیره های بلند را اکسید کرده و آنها را به ترکیبات کوچکتر که بو ندارد، تبدیل می کند.همچنین اکسیژن فعال سبب افزایش غلظت اکسیژن در پساب خروجی تا حد اشباع می گردد، زیرا پس از اکسیداسیون به سرعت به اکسیژن تجزیه می گردد.

این امر موجب حذف نیاز به هوادهی مجدد پساب برای رعایت استانداردهای کیفیت آب از لحاظ اکسیژن محلول می شود . ضمناً  لجن فعال محیط مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم های بیماریزا نیز می باشد و این امر مراکز درمانی را با خطرات جدی روبرو می نماید، در نتیجه سیستم تصفیه فاضلاب باید به گونه ای باشد که علاوه بر پالایش فاضلاب، از شیوع آلودگی نیز در محیط بهداشتی جلوگیری نماید.

مطالعات اپیدمیولوژی طی دهه‌های اخیر نشان داده است که شیوع بیماریهای ویروسی مانند هپاتیت, به دلیل ناتوانی کلر در نابودی ویروسهای موجود در آب و فاضلاب بوده است. لازم به ذکر است که کلرینه کردن بسیاری از میکرو ارگانیسمها را از بین می برد ولی باید توجه داشت که اووسیست با کیست تک یاختگان و تخم انگلهای کرمی به طور قابل ملاحظه ای در برابر کلرینه کردن مقاوم تر از باکتریها می باشند و کلر روی ارگانیسم های مقاوم تر از کالیفرم نظیر برخی از ویروسها،  تخم انگل ها و کیست های ژیاردیا لامبلیا اثری ندارد.

 

کاربرد اکسیژن فعال

در حال حاضر بدلیل عواقب  غیر بهداشتی و سمیت کلریناسیون و سخت تر شدن معیارهای محیط زیست در تخلیه فاضلابهای خروجی, عوامل گندزدای دیگر نظیر اکسیژی فعال، اشعه فرابنفش، آب اکسیژنه به منظور ضد عفونی آب و فاضلاب به کار می روند. که از میان این مواد اکسیژن فعال بعنوان موثرترین و بهترین آنها شناخته شده است.بر اساس تائیدیه محققان EPA  اکسیژن فعال نسبت به کلر و سایر مواد ضد عفونی کننده ایمن تر است. اکسیژن فعال می تواند تقریبا تمامی فاضلابها را تصفیه و همزمان با عمل تصفیه  ضدغفونی نماید. در این سیستم می توان در فضای محدودی عمل پالایش و ضدعفونی را روی طیف وسیعی از آلاینده ها انجام داد. در حالیکه هیچگونه مشکل بو، آلودگی ثانویه و تولید حشرات و جانوران موذی در این سیستم وجود ندارد.(کاربرد اکسیژن فعال)

 

 کاربرد اکسیژن فعال در تصفیه و ضدعفونی زباله های شیمیایی و عفونی بیمارستانها

 زباله های بیمارستانی به کلیه مواد زائدی اطلاق میشود که در مراکز و موسساتی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی، آزمایشگاههای تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراکز مشابه تولید می شوند.

آلودگی های زیست محیطی و گسترش بیماریهایی مانند هپاتیت و ایدز ناشی از عدم توجه به دفع صحیح مواد زائد جامد بیمارستانی می باشد. لازم به ذکر است انتقال بیماری از طریق مواد زائد بیمارستانی به اشکالی مانند تماس کودکان با مواد دور ریخته شده, استفاده معتادان از سرنگهای مصرف شده آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت B و تماس کارگران جمع آوری زباله های عفونی, بسیار شایع است.

اکسیژن فعال بدلیل پتانسیل اکسیداسیون بالا در محیط پایدار نیست و پس از مدتی کوتاهی تبدیل به مولکول پایدار اکسیژن می گردد. این امر باعث می گردد که تولید اکسیژن فعال همواره در محل انجام گیرد و نسبت به مواد شیمیایی اکسید کننده نیاز به خرید، حمل و انبار کردن ندارد. مصرف انرژی دستگاه برای تولید اکسیژن فعال مورد نیاز برای ضد عفونی و تصفیه زباله بیمارستانی ۱۰%  سیستمهای متداول ضدعفونی با بخار برآورد گردیده است این سیستم قابلیت تصفیه و ضدعفونی شیرآبه را نیز دارد، درحالیکه سیستمهای ضدعفونی  با بخار با وجودی که شیرآبه زیادی تولید می کنند، تنها عمل ضدعفونی شیرآبه را انجام می دهند و در تصفیه آن ناتوانند.

 

 کاربرد اکسیژن فعال

ضدعفونی با ازون ضدعفونی هوا و محیط با ازون اثرگذاری ازون به عنوان یک ضد عفونی کننده

مزایای استفاده از اکسیژن فعال در تصفیه و ضد عفونی زباله بیمارستانی نسبت به سایر روش ها

۱-برگرفته از طبیعت و کاملاً زیست محیطی

۲-ضدعفونی کننده ، تصفیه و تجزیه کننده زباله های عفونی و شیمیایی

۳-اثر بخشی به کلیه میکرو ارگانیسم ها (اسپورها، باکتریها، ویروسها،ا نگلها،و ….)

۴-بی نیاز از خرید و نگهداری مواد

۵-ضدعفونی, تصفیه و تجزیه کننده شیرآبه زباله

۶-ضدعفونی, تصفیه و تجزیه کننده گازهای بوجود آمده

۷-کمترین مصرف انرژی نسبت به روشهای حرارتی مستقیم و غیرمستقیم

۸-همگام به پیمان کیوتو

۹-عدم نیاز به اپراتور متخصص

۱۰- تولید داخل کشور با استفاده از فن آوری روز دنیا

 اکسیژن فعال بر خلاف سایر ضدعفونی کننده های دیگر قادر به از بین بردن بیو فیلم ها نیز می باشد بدین ترتیب که توانایی از بین بردن باکتریها و ویروسهایی که توسط یک غشاء پلیمری محافظت شده و بیو فیلم نامیده می شوند را دارد. اکسیژن فعال آزاد شده غشاء محافظت کننده را تخریب کرده و قادر به نفوذ به داخل آن و از بین بردن میکرو ارگانیسم می باشد . طیف اثر وسیع ،سرعت اثر، فقدان اثرات زیانبار برای انسان و محیط زیست موجب برتری و تمایز اکسیژن فعال شده است.

 

 کاربرد اکسیژن فعال در ضدعفونی هوا و محیط بیمارستانها

 امروزه آلودگی هوا یکی از عوامل شیوع بیماری همانند آب است ، زیرا انسان برای زندگی نیاز به آب و هوای سالم دارد. یک عامل آلودگی محیط ویروسها و باکتریها منتشر شونده در محیط بوسیله عطسه و سرفه می باشد . ضدعفونی با اکسیژن فعال به صورت پیوسته در حین کار و بدون تخلیه مکان انجام می گیرد و در نتیجه به طور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد . اکسیژن فعال به نحو مطلوب و بسیار موثری انواع آلودگی های میکروبی را کاهش می دهد. طیف اثر اکسیژن فعال روی میکروارگانیسم ها بسیار موثرتر از کلر می باشد. امروزه در ایران به صورت متداول برای کنترل آلودگی هوا از فیلترهای هپا استفاده می شود.

این نوع فیلترها عمدتاً برای جدا سازی ذرات ۳۰% میکرون به بالا طراحی می شود و راندمان های اعلام شده برای این نوع فیلترها بر مبنای میزان جذب ذرات بالاتر از ۳۰% می باشد. اما راندمان اکسیژن فعال بر روی کاهش بار میکروبی می باشد . سیستم هپا  بر اساس کاهش ذرات طبقه بندی شده عمل می کند و هیچ گونه کاهش میکروبی برای آن اعلام نگردیده است. اکسیژن فعال ضدعفونی کننده و پاک کننده هواست و با ایجاد رایحه ای طبیعی در محیط ، فضایی مطبوع و عاری از بو, آلودگی های شیمیایی و میکروبی به وجود می آورد.(کاربرد اکسیژن فعال)

 

 کاربرد اکسیژن فعال در بو زدایی محیط بیمارستانها

بو یکی از شاخص های مشهود آلودگی هوا است که ممکن است از منابع مختلفی به وجود آید. در خلال چند سال گذشته ، کنترل بو  یکی از مشکلات اصلی در طراحی و بهره برداری تأسیسات جمع آوری، تصفیه و دفع فاضلاب با سیستم لجن فعال بوده است .در اکثر سیستم های که تاکنون برای بو زدایی استفاده می شده است اقدام به استفاده از بوهای پوششی برای پنهان نمودن بوی نامطلوب انجام گرفته است که این عمل نه تنها بوی نامطلوب را از بین نمی برد بلکه حجم آلاینده های بو زا در محیط را افزایش می دهد . همچنین سیستم‌های جذب کننده بو نیز از راندمان های پائین برخوردار بوده و بهره برداری از آنها نیز در شرایطی که از ابتدا طراحی نشده باشند، بسیار مشکل خواهد بود.

در حال حاضر، به اثبات رسیده است که بوی هر مولکول احتمالاًُ به کل آن مولکول مربوط می شود لذا با تخریب ساختار مولکول می توان بوی آن را به صورت موثر از بین برد. در اینجا گزینه اکسیداسیون با یک ماده اکسید کننده مطرح می باشد که خود آلاینده محیط زیست نباشد اکسیژن فعال قوی ترین و موثرین از بین برنده و رفع کننده بوهای نامطبوع مانند گازهای شیمیایی (آروماتیک ها و …) و بوهای ناشی از حیوانات، کپک و قارچ ، دود دخانیات و … است.

اکسیژن فعال علاوه بر قابلیت بو زدایی یک ضدعفونی کننده بسیار قوی نیز می باشد و به نحو مطلوب و بسیار موثری انواع آلودگی های میکروبی را از بین می برد . ویژگی هایی نظیر قابلیت تجزیه ترکیبات سمی شیمیایی و نیز کشتن انواع میکرو ارگانیسمها ، اعم از باکتریها و ویروسها، اکسیژن فعال را به مهمترین عامل پاک کننده محیط تبدیل کرده است.(کاربرد اکسیژن فعال)

 

 کاربرد اکسیژن فعال در استریل کردن وسایل بیمارستان

استریلیزاسیون و ضدعفونی تجهیزات و وسایل بیمارستان همواره یکی از دغدغه های پزشکان در سطح جهانی می باشد. قرن هاست که اکسیژن فعال در طبیعت وظیفه ضدعفونی و کنترل جمعیت میکرو ارگانیسم ها را به عهده دارد.  دستگاه های جدید Eco- Sterile  صنایع پزشکی شرکت آردا با الهام از این عنصر طبیعت طراحی شده است و با استفاده از تکنولوژی نو برای ضدعفونی وسایل پزشکی بدون استفاده از مواد افزودنی و حرارت و مصرف انرژی کم، مورد استقبال تولید کنندگان صنایع پزشکی قرار گرفته اند. این دستگاه ها، راندمان کاهش میکروبی بسیار بالا درحد استریل و حتی قابلیت از بین بردن آلودگی های مختلف شیمیایی دیگر را نیز دارند.

اکسیژن فعال یک ضد باکتری قوی است که  استریل کردن با آن بدون نیاز به حرارت و قابل کنترل است این گاز بدون برجای گذاشتن باقی مانده، تبدیل به اکسیژن معمولی می گردند و به همین دلیل درفهرست EPA به عنوان DBPR  قرار گرفته است و طبق  این قوانین دارای اثرات جانبی نمی باشد.

 %d8%a7%d8%b2%d9%88%d9%86-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1

 

عنوان مقاله : کاربرد اکسیژن فعال در محیط های بیمارستانی و پزشکی 

تنظیم و گردآوری : دکتر روزبه امین

وبسایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب