جستجو

کاربرد و اهمیت ازون در کیفیت آب

کاربرد و اهمیت ازون در کیفیت آب

کاربرد و اهمیت ازون در کیفیت آب

ایمنی آب آشامیدنی از اهمیت حیاتی برای سلامت عمومی برخوردار می باشد  .  حفاظت از منابع آب که معمولا به عنوان اصلی پذیرفته شده لحاظ می گردد مبتنی بر رویکرد متمایل به دست آوردن آب آشامیدنی همراه با میکروبیولوژی امن می باشد. با این حال، بسیاری از منابع آب آلوده بوده و نیاز به درمان وسیع قبل از توزیع به مصرف کنندگان دارند (هاولار و همکاران ،۲۰۰۰ ). ضد عفونی شیمیایی یک عامل مهم در سیستم های تصفیه آب می باشد. مواد شیمیایی اکسید کننده مانند ” کلرین ” و” ازون” انواع میکروارگانیزم های بیماری زا را در طول تصفیه از بین می برند و در بسیاری از کشورها کلرین بعنوان یک عامل حفاظتی امن در سیستم توزیع آب مورد بهره وری قرار می گیرد. اشکال مهم در بهره وری از این مواد شیمیایی ، نسل ضد عفونی تولید شده ایست که برای سلامت انسان مشکوک به عوارض جانی می باشد ( هاولار ، ۲۰۰۰)

 

o3-water

“کریپتوسپوریدیوم پاروم” (Cryptosporidium parvum) ، از علل مهم اسهال پایدار در کشورهای در حال توسعه بوده  و یک تهدید عمده برای تامین آب ایالات متحده آمریکا می باشد. “کریپتوسپوریدیوم پاروم” باعث شیوع بیماری های عمده ای از بیماری های منتقله از طریق آب در اروپا و شمال آمریکا بوده است( مک کنیز و همکاران، ۱۹۹۴). “کریپتوسپوریدیوم  ” در آب های سطحی تصفیه نشده ( تصفیه و ضد عفونی نشده ) و نیز درآب استخر شنا ، آب موجود در مراکز مراقبتی و آب موجود در بیمارستان یافت می شود .

 

ارگانیسم می تواند مبتلا بیماری به مدت طولانی تر از ۱ تا ۲ هفته در افراد سالم و یا به طور نامحدود در بیماران دچار نقص ایمنی گردد. همچنین سایر میکروارگانیسم های بیماری زا مانند  ویروس ها  و کامپیلوباکتری ژژونی ممکن است در غلظت مشابه در آب مخازن ذخیره سازی موجود باشد.  با این حال، این ارگانیسم ها با فرآیندهای عالی ضد عفونی مانند تابش UV غیر فعال و از این رو باعث مشکلات بهداشت عمومی کوچکترمی شوند( هاولر و همکاران ،۲۰۰۰ ). کنترل کافی بوسیله سی پاروم (C. parvum ) از اهمیت حیاتی در اکثر منابع سطحی آب  برخوردار می باشد.  عفونت بوسیله سی پاروم (C. parvum )  ممکن است در اسهال و استفراغ خود محدود شونده در افراد دارای ایمنی بوجود می آید. در کسانی که دچار نقصان ایمنی هستند ، عفونت براحتی پاک نمی شود و معمولا تهدید کننده شدید حیات ” گاستروانتریت ” (gastroenteritis) می باشند (هاولار و همکاران ، ۲۰۰۰ ).

 

ایمنی آب تنها یک موضوع مورد بحث درآب آشامیدنی و مدیریت فاضلاب نیست بلکه از کاربردهای دیگر از قبیل استخر شنا و تفریحات آبی نیز مطرح می باشند. یک مطالعه تحقیقی در سال ۱۹۹۹ توسط ” لئونی ” ، ” لگننی ” ، و ” پیرانی ”  نشان داد که ۸۸٪ از آب استخرهای آزمایش شده  دارای ” مایکو باکتریا ” بوده اند. در سال ۲۰۰۰ شیوع  پر سرعت و در حال رشد Myobacterium  fortuitum    باعث عفونت پوستی موضعی در یک سالن ناخن کالیفرنیا گردید. باور بر این است که رطوبت انتقال یافته از طریق آب لوله کشی شهری ، بقایای آلی جمع شده در گردش آب گرم را افزایش داده و باعث عفونت شده است( وگیا و همکاران ،۲۰۰۵). در یک مطالعه تحقیقاتی توسط ” ورجیا ” و همکارانش ، آنها دریافتند که  در۹۷% پاهای مورد آزمایش قرار گرفته مایکو باکتریا موجود می باشد.

 

تخمین زده می شود که کسب و کار مراقبت از ناخن شش میلیارد دلار باشد (ورجیا و همکاران ، ۲۰۰۵)بهره وری از ” ازون ” در تصفیه آب یک موفقیت بزرگ بوده است. محققان ” ازون” را یک ماده ضد عفونی کننده عالی برای تصفیه آب و فاضلاب یافته اند ( چیانگ و همکاران ، ۲۰۰۳) . دلیل اصلی ، توانایی ” ازون ” برای از بین بردن موثر میکروارگانیسم ها نسبت به سایر روش های تصفیه می باشد.

 

water-2

” اوسیتهای کریپتوسپوریدیوم پاروم” (Cryptosporidium parvum oocysts) به ضدعفونی با کلر مقاوم هستند اما زمانی که از “ازون ” بعنوان یک ضدغونی کنند جایگزین استفاده می شود بطور فزاینده ای غیر فعال می گردند (هاولار و همکاران ، ۲۰۰۰ ) . مطالعات دیگر نشان داده است که کاربرد  ” ازون ” در کاهش جمعیت ” کلی فرم ای کولی ” (coliforms, E. coli) و “Pseudomonas aeruginosa ” تا حداقل ۹۹% در فاضلاب ها موثر بوده است ( چی انگ ، تسیا ، لین ، هیو & لو ، ۲۰۰۳ ) . ” ازون ” نشان داده است که یک ضد عفونی کننده بسیار عالی برای از بین بردن باکتری تشکیل دهند ه قارچ ها  و ویروس ها می باشد ( مورک ، ۱۹۹۳ ) . بوی نامطبوع آب نیز یکی دیگر از نگرانی های تسهیلات تصفیه آب بوده که نیازمند حذف سولفور ها از آب می باشد.

 

”  ازون ” یک عامل اکسید کننده قوی و همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده موثرمی باشد.  اکسیداسیون سولفید با ” ازون ” نشان داده که  ” ازون ” روش سریع  و موثر تصفیه می باشد . با توجه به مطالعات ” مورک ” (۱۹۹۳) ، آب آلوده با تصفیه به روش “ازون ” می تواند در کمتر از چند ثانیه به کیفیت قابل شرب تبدیل گردد .

 

 

water-3

 

عنوان مقاله : کاربرد و اهمیت ازون در کیفیت آب

گردآوری و تنظیم : لارنس فرانکن

ترجمه و تالیف : مهندس وحید میرزاآقایی

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

مطالب ما را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ویدیو های منتخب